אירה ברטמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אירה ברטמן
אירה ברטמן
אירה ברטמן
לידה ריגה, לטביה
מוקד פעילות ישראל
עיסוק זמרת סופרן
סוג קול סופרן עריכת הנתון בוויקינתונים
בן זוג זמר הטנור יותם כהן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אירה ברטמן ויותם כהן באופרה שיקוי האהבה

אירה ברטמן היא זמרת סופרן ישראלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אירה ברטמן נולדה בעיר ריגה בלטביה ועלתה לישראל בשנת 1992. ברטמן למדה באולפן עברית בקיבוץ מעלה החמישה, שם אחת המורות שמעה אותה שרה בעברית, והתרשמה מאיכויות הקול שלה, והמליצה לה ללמוד פיתוח קול אצל שכנה שלה, מרים מלצר, שלימדה מקצוע זה באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים.

ברטמן התקבלה לאקדמיה וסיימה לימודי תואר ראשון במגמת פיתוח קול וזמרה. בזמן לימודיה בילתה שעות רבות בספריה והאזינה להקלטות וראתה סרטי-קול של אופרות, והחליטה שהיא רוצה להיות זמרת אופרה כמו מריה קאלאס, שהשפיעה עליה במיוחד[1].

בין השנים 20002003 הייתה חברה בתוכנית מתן אופרה סטודיו של האופרה הישראלית החדשה. היא שרה ברסיטלים רבים ברחבי ישראל, והופיעה כסולנית עם תזמורות מובילות בישראל, בניהן התזמורת הסימפונית ירושלים, התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, התזמורת הסימפונית חיפה, תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית ועם אנסמבלים שונים.

באופרה הישראלית שרה, בין השאר, את קונסטנצה בחטיפה מן ההרמון, התפקיד הראשי ברוסלקה, ולנסיין בהאלמנה העליזה, פרסקיטה בכרמן, האחיינית הראשונה בפיטר גריימס, הכוהנת הגדולה באאידה, אנינה בלה טרוויאטה, אנה בנבוקו, קייט פינקרטון במאדאם באטרפליי והעלמה הראשונה בהפקה בימתית של מתאוס פסיון. כמו כן היא הופיעה בתפקיד אדינה באופרה שיקוי האהבה בהפקה הקהילתית של האופרה הישראלית באשקלון, שכונת גילה בירושלים ורמלה. ובשנת 2005 היא שרה את תפקיד האישה השנייה בבכורה העולמית של "מסע אל תום האלף" מאת יוסף ברדנשוילי וא.ב יהושע.


ברטמן הופיעה גם על במות אופרה ברחבי אירופה: באיטליה - באופרה של רומא, באופרה של קאליירי ובתיאטרון בליני; בגרמניה - בדויטש אופר של ברלין, ובאופרה של מנהיים; בצרפת - באופרה של שאטלה; בפולין - באופרה הממלכתית של וורשה; בבלגיה - באופרה של ליאז'; וברוסיה - באופרה של מוסקבה. לאחרונה, היא הוסיפה לרפרטואר שלה זמרה ליטורגית; היא שרה בשתי סימפוניות של גוסטב מאהלר ואת אורטוריית חג המולד של יוהאן סבסטיאן באך בניצוחו של פיטר שראייר.

ברטמן היא זוכת מלגת יצחק בסר ומלגת ברוך גרבוב. בשנת 2014, קיבלה את פרס לנדאו, המוענק על ידי מפעל הפיס לאמנים ויוצרים.

ברטמן נשואה לזמר האופרה יותם כהן, טנור. השניים מרבים להופיע ביחד[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]