אלים קטנים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלים קטנים
Small Gods
מידע כללי
מאת טרי פראצ'ט עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פנטזיה, הומור
נושא דת, כמורה, אלוהים, השיטה האינקוויזיטורית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1992 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים
100 ספרי המדע הבדיוני והפנטזיה הטובים ביותר של NPR עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
סדרת ספרים עולם הדיסק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלים קטנים (Small Gods) הוא השלושה עשר בסדרת ספרי "עולם הדיסק" של טרי פראצ'ט. הספר פורסם בשנת 1992, וטרם תורגם לעברית.

הספר הוא מיוצאי הדופן שבין ספרי עולם הדיסק בכך שאינו משתייך לאף אחת מתת הסדרות של הסדרה: אין לו ספרים קודמים או המשכים, והדמויות שמופיעות בו הן ייחודיות אליו, פרט למוות שמופיע מספר פעמים (כמו כמעט בכל ספרי הסדרה) ודמות נוספת שמגיעה להופעת אורח קצרצרה.

הספר שם דגש על עיסוק בדת ובפילוסופיה מנקודת מבט סאטירית; פראצ'ט מתאר את מערכת היחסים בין האל אום (Om) והנביא הנבחר שלו בראד'ה (Brutha), ותוך כדי כך מותח ביקורת נוקבת על הדת הממסדית והדוגמות שלה, ומציע נתיב אלטרנטיבי של אמונה ויחסים בין האל ומאמיניו.

הספר נחשב על ידי רבים ממעריצי הסדרה לאחד החכמים והעמוקים בה. הוא מכיל אזכורים וציטוטים רבים (לרוב בעלי ממד קומי או סאטירי) לדתות והשקפות פילוסופיות רבות.

תיאור העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסיפור מתרכזת בממלכת אומניה (Omnia) - בה תפיסות רבות הפוכות לאלו הנהוגות בשאר ארצות עולם הדיסק, ולפיכך - קרובות יותר לעולמנו. כך, בעוד שעולם הדיסק הוא שטוח מאמינים אנשי אומניה כי הוא עגול, ובניגוד לעובדה שהשמש סובבת את עולם הדיסק - לפי אומניה זהו העולם שמקיף אותה. בנוסף, ואולי באופן הבולט ביותר - בניגוד לעובדת קיומם של אלים רבים ושונים, אומניה נשלטת על ידי דת מונותאיסטית, דמוית הנצרות הקתולית של עולמינו, כולל ארגון דמוי אינקוויזיציה בשם "קוויזיציה". המדינה נשלטת מעיר המצודה אום, בעוד שהעם הפשוט עני מרוד.

העלילה מתחילה לקראת הופעתו הצפויה של הנביא השמיני, אשר אמור לחוקק חוקי דת שונים. כולם מצפים שזה יהיה וורביס (Vorbis), ראש הקוויזיציה אשר מוביל את צבאות המדינה למלחמות וכיבושים רבים. אלא שלמעשה הכנסייה הפכה לריקה מתוכן - והאנשים לא מאמינים עוד באל אלא רק בטקסים ובקוויזיציה. כשהאל אום (Om), יצור אמיתי אשר ניזון מאמונה, הזניח את עמו האמונה החלה להדלדל וכך גם כוחו - וכשניסה לבצע נס ולהופיע בדמות רבת הוד מצא עצמו הופך לצב. הוא בילה מספר שנים כך, ללא כל מודעות לעברו כאל, עד אשר במקרה נשר נשא אותו אל על כדי לנפץ את שריונו על האבנים והפילו בגן הירק של פרח הכמורה בראד'ה (Brutha) - המאמין האמיתי היחיד.

בראד'ה מתפקד כגנן בכנסייה, מאחר שבינתו היא מעטה והוא איננו יודע קרוא וכתוב - על אף שהוא בעל זיכרון מושלם של כל כתבי הקודש. אום מוצא שמעט מכוחו חוזר אליו בקרבת בראד'ה ומבין כי הוא הסיכוי היחיד שלו להנצל ממצבו. אט-אט הוא מכיר בדיכוי שנעשה בשמו ובחוסר האמונה שפשה, אך לפני שהוא מצליח להבין כיצד להנצל מכך בראד'ה נסחף על ידי וורביס למזימותיו להשתלט על הממלכה השכנה אפבה (Ephebe).

תושבי אפבה, מעין פרודיה על יוון העתיקה, מרובת האלים, לעגו למיסיונר של אומניה כשזה החל לטעון שיש רק אל אחד ותקף את פסלי האלים האחרים. הוא חזר מבויש, וורביס הרגו ושלח את הצי של אומניה כנגד אפבה - אך הפילוסופים הקלאסיים שלה השמידו אותו. בפועל - וורביס תכנן את הכישלון ובמקביל החל לשלוח צבאות דרך המדבר המפריד בין הממלכות. המדבר נחשב ללא עביר, אך הצבאות החלו להסליק מים ובכך לפלס דרך. וורביס ובראד'ה (אשר מביא עמו את אום הצב) יוצאים בראש משלחת שלום יחד עם משמר כבוד. וורביס משתמש בזכרונו המושלם של בראד'ה כדי לעבור במבוך הקטלני, לפתוח את שער המדבר ובכך להביא לכיבוש אפבה, ולשריפת הספרייה הגדולה של הממלכה.

בראד'ה מתחיל להבין כי הכנסייה לא תמיד צודקת, ובעודו נמלט עם אום כשאחריו דולק וורביס הם נסחפים לחוף המדבר בעקבות סערה. בראד'ה הופך להיות נביא, מבין את ערכי המוסר הראויים לדת ומגלה מידת רחמים לוורביס - אשר נמצא במצב כמו-קטטוני - בניגוד להוראותיו של אום. הוא מוליך אותו במדבר, אך כשהם מתקרבים לאומניה מתעורר וורביס, מבין אשר ארע, מכה את בראד'ה ומנסה להרוג את אום.

כעבור זמן מה מתעורר בראד'ה באומניה ומגלה שוורביס טוען שהוא היה זה שהציל את בראד'ה, והוא היה זה ששמע את דברי אום. וורביס מנסה לשכנע את בראד'ה לדבוק בגרסתו וממנה אותו לתפקיד בכיר, אך בראד'ה לא משתכנע וממשיך להתריס כנגדו. לבסוף בראד'ה מפריע במהלך טקס הכתרתו של וורביס לראש הכנסייה וזה מורה כי ימות בעינוי.

בינתיים אום מצליח ללכוד שוב את עינו של הנשר וזה שוב נושא אותו אל על - אלא שהפעם אום מודע ונושך את הנשר באשכיו, ובכך מכריח אותו להטילו בדיוק רב על ראשו של וורביס, הרוכן מעל בראד'ה בעת שזה מתענה. בראד'ה אומר לוורביס שהוא הולך למות זמן מועט לפני הפגיעה, וכשוורביס אכן נפגע בראשו ומת כל הקהל מחדש את אמונתו באום לנוכח הנס הגלוי.

בראד'ה הופך לראש הכנסייה ולנביא השמיני. הוא מצליח למנוע את חרון אפן של המדינות השכנות אשר מאסו באומניה ופותח את אומניה למסחר, תרבות ודתות אחרות. הספר מסתיים עם פגישתו של בראד'ה בוורביס בעולם שלאחר המוות - בו נדרשות נפשות המתים לחצות מדבר בודד בדרך לגאולה אפשרית. וורביס סירב לחצות את המדבר, אך בראד'ה מסייע לו פעם נוספת.

עלילות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מציג עלילה נוספת - של תנועת המרד באומניה המרוממת על כס את אחד מפילוסופי אפבה - דידקטילוס, אשר כתב ספר גאוגרפיה בו הוא מתאר את הצב הנושא את העולם השטוח. המורדים רואים בזאת סמל כנגד הדיכוי הדתי וביחד עם אחיינו של דידקטילוס מתכננים הפיכה צבאית באמצעות מעין טנק פרי פיתוחו המונע על ידי קיטור.

עלילה נוספת, המהווה גם סיפור מסגרת, היא של "נזיר ההיסטוריה" לו צה (Lu-Tze)- חלק ממסדר נזירים מאריכי ימים במיוחד אשר מטרתו לוודא שכל האירועים אשר אמורים להתרחש - יתרחשו. לו צה מפר את ההוראות ומתערב מספר פעמים באירועים - מציל את אום, מעודד את בראד'ה וגורם לתקלה בטנק אשר מאפשרת למרד להכשל ולבראד'ה להפוך לנביא.

דמויות מספרים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מהדמויות המשניות בסיפור נמצאות כבר בספרים אחרים:

  • הספרן האורנגאוטן של האוניברסיטה הנעלמת מגיע להציל את הספרים שבאפבה מהשריפה.
  • זוהי הופעתו הראשונה של נזיר ההיסטוריה לו-צה, הוא המגיע למנזר במסווה של שרת אילם ומופיע במספר סצינות מפתח

טריוויה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקודד הקול Vorbis נקרא על שם דמות מרכזית מהספר: וורביס ראש הקוויזיציה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אלים קטנים, באתר OCLC (באנגלית)