עולם הדיסק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עולם הדיסק
Discworld
מידע כללי
מאת טרי פראצ'ט
איורים ג'וש קירבי, פול קידבי
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה, פנטזיה קומית
מקום התרחשות עולם הדיסק
הוצאה
תאריך הוצאה 19832015
הוצאה בעברית
הוצאה זמורה-ביתן
סדרה
מספר ספרים 41
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
עולם הדיסק, הנישא על ארבעה פילים הניצבים על גבו של א'טואן הגדול, הצב הגלקטי הענק שמרחף ברחבי החלל.

עולם הדיסקאנגלית: Discworld) היא סדרת ספרי פנטזיה הומוריסטיים מאת הסופר האנגלי טרי פראצ'ט. עלילות הסדרה מתרחשות בעולם מכושף בצורת דיסק הנישא על גבם של ארבעה פילים שבתורם עומדים על גבו של צב ענק. הספרים משלבים פנטזיה, הומור ופארודיה על העולם שלנו ככלי להעברת מסרים וביקורת מצד הסופר על החברה.

עולם הדיסק, עולם שטוח ועגול, משייט בחלל כשהוא נישא על גבם של ארבעה פילים העומדים על גב צב ענקי בשם א'טואין הגדול. בספרי הסדרה מציג פראצ'ט גרסאות משלו לעולמנו בנושאים רבים, החל מדתות וכלה בבעלי חיים. כך משתקפים בעולם זה הדים רבים לעולמנו אנו על תקופותיו השונות כפארודיה וסאטירה. באמצעות גרסאות מעוותות אלו של המציאות שלנו, היוצרות אלמנט הומוריסטי, מותח פראצ'ט ביקורת על העולם, דרכיו ומנהגיו.

עולם הדיסק רווי במעשי כשף, ולאמונות בני אדם יש בספר כוח יצירה: בספר "איש הקציר" כותב פראצ'ט: "אולי אמונה לא יכולה להזיז הרים, אבל היא יכולה לברוא מישהו שכן יכול". בעולם הדיסק מטפורה יכולה להיות דבר ממשי ביותר, ובזכות אמונתם ודמיונם של בני האדם, כוחות טבע מתגלמים כיישויות אנתרופומורפיות (יישויות דמויות אדם) וגם נדבקים בתכונות שלהם. אחת הדמויות הידועות והפופולריות של עולם הדיסק היא הישות האנתרופומורפית מוות (Death) - שלד נושא חרמש המהווה פרודיה אוהדת על האנשה של המוות בתרבות האנושית.

הספרים מכילים הרבה בדיחות המבוססות על "איגיון" (Nonsense, אי-היגיון) ותיאורים המלהטטים בכוחה של המלה הכתובה כדי לתאר דברים שלא ניתן לדמיין.

הפיזיקה של עולם הדיסק[עריכת קוד מקור | עריכה]

עולם הדיסק הוא עולם שטוח, הנישא על גבם של ארבעה פילים (בעלי שם ייחודי לכל אחד) העומדים על הצב א'טואין הגדול, החותר בחלל הריק, לעבר נקודה שעל פי ההשערה היא נקודת הזיווג של כל צבי העולמות, באירוע שנקרא "The Big Bang" (משחק מילים על משמעותו של הביטוי המפץ הגדול). מהירות האור קטנה בו ממהירות הקול, בעיקר בשדות כשף כמו אלה שעוטפים את עולם הדיסק, מה שעשוי לגרום לאפקטים יחסותיים, וכן לכך שהשמש, המקיפה את א'טואין הגדול, נעה במהירות הגבוהה ממהירות האור.

הדיסק עצמו מסתובב לאט מאוד על גבם של הפילים על מנת לחלק את המשקל בצורה שווה בין כולם, מה שיוצר ארבעה כיוונים בסיסיים בעולם הדיסק: לכיוון הציר, לכיוון השפה, עם כיוון הסיבוב ונגד כיוון הסיבוב.

מוחם של טרולים עשוי מצורן (כמו מוליכים למחצה בשבבים), ופועל היטב רק בטמפרטורות נמוכות מאוד (בדומה לעל-מוליכים). טרולים העסוקים בחשיבה עמוקה וממושכת (מחלה הנקראת "פילוסופיה") נוטים להיהפך לאבן ונהיים חלק קבוע מהתכסית.

המומחים לפיזיקה בעולם הדיסק הם הפילוסופים, אך השימושים בה מעטים. במקום זאת, את הפיזיקה מחליף הכשף ככוח העיקרי.

בספר "צבע הכשף" מסופר על טרול מים שנפל מהשפה של עולם אחר כאשר ספינתו נטרפה, והגיע בסופו של דבר אל עולם הדיסק לאחר שבנפילתו הארוכה חזה בעולמות רבים.

הכשף בעולם הדיסק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתאם לרוח הפנטסטית של הספרים ולהשראות שנשאבות מעולם משחקי התפקידים וספרי הפנטזיה מז'אנר חרבות וכשפים (Sword & Sorcery), שילב פראצ'ט בעלילות הסדרה וכן בעולם עצמו לא אחת מכשפים, וחלקם אף הפכו לדמויות מפתח בספרים.

עם התפתחות הסדרה התפתחה המכניקה המאפשרת, מבחינה פסאודו-מדעית, את עולם הדיסק - שדות "כשף" (כפארודיה על תורת השדות בפיזיקה). בספרים מוסבר שכאשר שדה כשף חזק דיו, הוא מסוגל לגרום לדברים על-טבעיים להתרחש - כגון להאט את מהירות האור (ובכך לאפשר אזורי זמן שונים בעולם השטוח).

לאורך ספריו שותל טרי פראצ'ט רמיזות רבות לפיזיקה מודרנית כאשר הוא מדבר על "חלקיקי כשף", "חוק שימור הכשף", והערות על מכשפים צעירים ואמביציוניים, המבקשים, למשל, תקציב להקמת מתקן לטיפול באנרגיות כשף גבוהות (המבוסס על מאיצי החלקיקים הענקיים שתוכננו בעשורים האחרונים). בין היתר, קל ליצור אשליה של כוס באמצעות כשף, כי כל הנדרש הוא הסטה של מספר פוטונים (או מניפולציה על המוח של המתבונן). אך על מנת ליצור כוס ממשית, כמות הכשף הנדרשת היא כה עצומה - בשל שקילות המסה והאנרגיה - שרק קוסמים אמיתיים יכולים לבצע דבר כזה.

בהתאם, העוסקים בכשף הם המכשפים - אשר מקבילים בעולמו של פראצ'ט לממסד המדעי. ישנה הבחנה בין מכשפים (Wizards) לקוסמים (Sorcery), ובהתאם בין כשף לקסם: האחרון חזק בהרבה, וכשהוא משמש כנשק הוא עלול להרוס את העולם. המכשפים מרוכזים בעיקרם ב"אוניברסיטה הנעלמת" (באנגלית: Unseen University, ביטוי כפול-משמעות שפירושו הוא "האוניברסיטה הנסתרת" ו"אוניברסיטת הנסתר"), הממוקמת בזירת ההתרחשויות העיקרית בסדרה - העיר אנק-מורפורק (Ankh-Morpork). בתחילת הסדרה המכשפים מוצגים כגורמים תככניים המתחרים זה בזה ללא רחם, לעיתים עד כדי התנקשות, כדי להתקדם בסולם הדרגות. לאחר הופעתו של קוסם בספר החמישי והתוצאות הרות האסון שנגרמו מכך, המכשפים זונחים גישה זו והופכים ידידותיים יותר. המכשפים הוותיקים, שמבינים שמטרת השליטה בכישוף היא היכולת להימנע מהשימוש בו, עוסקים בכישוף רק לעיתים נדירות, ועיקר עיסוקם הוא השתתפות בסעודות.

מנגד למכשפים ניצבות המכשפות (Witches). אלו עוסקות אמנם בכשפים, אך אינן מייצגות גישות מדעיות, אלא מעין חוכמה עממית. הן משתמשות פעמים רבות בפסיכולוגיה, פוליטיקה ותעלולים רטוריים כדי להשיג את מבוקשן. המכשפות משמשות כמרפאות בכפרים וקהילות קטנות ברחבי עולם הדיסק, בעוד שהאוניברסיטה הנעלמת אסרה על כניסתן אל בין כתליה. למכשפות כוחות של ממש, אך רק לעיתים רחוקות הן צריכות לנצל אותם.

הכשף בעולם הדיסק נותן אותותיו גם בתרבות הבדיונית המתוארת בספר. כך, למשל, הספרה 8 משמשת כמוטיב חוזר המקושר לקסם ולכשף, לעיתים כאות של מזל רע. החומר הבדיוני "אוקטארין" (התחילית "אוקטא" נובעת מהשם הלטיני לספרה 8) הוא החומר הנוצר, או אולי המאפשר, כשף, ורק מכשפים יכולים לראותו, ומשמש לא אחת את גיבורי הספרים לדעת כי דבר מה, כגון סערה קסומה, כרוך בכשף.

פריבילגיה נוספת של המכשפים והמכשפות קשורה ל"מוות", מלאך המוות של עולם הדיסק, שדמותו מופיעה תדיר בספרי הסדרה. הוא מחויב לחוקים מסוימים כלפי המכשפים והמכשפות: הם מסוגלים לראות את מוות בכל עת ואף לזמן אותו (בפולחן האשקאנטה), הם אף יודעים את תאריך מותם המיועד ואז גם זוכים לטיפול אישי.

עלילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאור גרפי של תת-הסדרות בעולם הדיסק, מעודכן לתחילת 2009

ספרי עולם הדיסק מהווים סדרה אחת, אך בתוכה ניתן למצוא מספר "תת-סדרות" המחולקות לפי הדמויות המופיעות בהן. בספרי אותן "תת-סדרות" העלילה תתמקד באותה דמות או קבוצת דמויות ומטבע הדברים תעסוק במוטיבים מסוימים הקשורים בעיקר לאותן דמויות. כאמור, אין מדובר בחלוקה רשמית עם חוקים אלא חלוקה הגיונית לפי הדמויות הראשיות. על כן, דמויות רבות מופיעות בספרים שונים, כולל אלו אשר אינן מה"סדרה" שלהן.

עלילות מוות ומשפחתו המורחבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספרים אשר עוסקים במוות או במשפחתו ומציבים אותם כדמויות הראשיות נוטים להתעסק בשאלת תפקידו של המוות בחיים ובשאלת מקומו של הצדק בתחום זה. בנוסף עוסקים חלק מספרים אלה במלחמתם של המאזינים של המציאות נגד החיים של עולם הדיסק. המאזינים של המציאות (Auditors, משגיחי המציאות) הם יצורים אמורפיים וחסרי אישיות שמשגיחים על המציאות ומוודאים שהכל פועל לפי החוקים, הם שונאים את החיים ומתנכלים פעם אחר פעם למוות, המפתח אישיות ונכבש בקסמי האנושות. באופן אירוני, מגינם הגדול של החיים נגד המאזינים הוא מוות בעצמו, הנעזר בנכדתו סוזן כדי לעקוף את החוקים האוסרים על התערבות ישירה.

הספרים העוסקים בדמויות אלו הם:

מוות (Death)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מוות (עולם הדיסק)
המוות של עולם הדיסק רוכב על סוסו בינקי. מוות הוא התגלמות דמוית-אנוש של תופעת המוות שנוצרה על ידי האמונה של האנושות. עם הזמן הוא פיתוח אישיות ולמרות שהוא מבצע את תפקידו ביעילות רבה, הוא ידידם הטוב ביותר של החיים. קיים גם "מוות" מיוחד לעכברים.
צויר על ידי Catskind [1].

מוות הוא דמות פופולרית שמופיעה כמעט בכל הספרים. מוות מתואר כפארודיה על ההאנשות של המוות; הוא נראה כשלד עוטה גלימה שחורה ובעל חרמש, שתפקידו לקחת את נשמתם של האנשים ברגע מותם ולהעביר אותה הלאה. הוא יעיל אך לא אכזרי, ויש לו חיבה למין האנושי שגורמת לו לחקות כמה ממנהגיהם.

מוות מתעניין מאוד בבני האדם, חוקר את מנהגיהם באובססיביות ומנסה לחקות כמה מהם, אך לעולם אינו מצליח לרדת לפשרם. למרות (ואולי בגלל) חיבתו הרבה לבני האדם, הוא מבצע את תפקידו ביעילות רבה, כפי שהוא רואה לנכון. בסופו של דבר, מוות מפתח מעין אישיות והוא פועל כבעל בריתם הגדול ביותר של החיים.

מוות חי בממלכה חוץ-ממדית שבה לזמן אין השפעה אמיתית. הממלכה היא שיא נסיונותיו של מוות להעתיק את מנהגיהם של בני האדם, שכן אין לו צורך אמיתי במגורים. הממלכה כולה היא בגוונים של שחור, החל משדות החיטה ועד פריטי הריהוט בביתו. הבית עצמו כולל חדר שינה, אמבטיה ומטבח, על אף שלמוות אין צורך פיזי בכל אלו.

החדרים השימושיים היחידים למוות בביתו הם חדר הספרייה, המכיל את ספרי קורות החיים של כל בני האדם בכל הזמנים, וחדר עבודתו, הכולל את שעוני החול המודדים את קצבת חייהם.

מעבר לביתו ולגן שלצידו ישנה גם אורווה בה מוות מאחסן את סוסו בינקי, עמו הוא מתנייד ממקום למקום.

במהלך הזמן מוות אימץ לעצמו משפחה ואף משרת בשם אלברט, שהיה מכשף רב עוצמה שהעדיף לשרת את מוות לנצח במקום למות בעצמו.

בספרים דבריו של מוות מופיעים באותיות מודגשות או מוטות (ובאנגלית באותיות רישיות), שכן מוות לא באמת מדבר, אלא פשוט משמיע קול לאוזניו של המאזין בלבד.

בסרטים אשר הופקו על סדרת הספרים, השחקן אשר מגלם את מוות הוא כריסטופר לי.

מורט (Mort) ואיזבל (Ysabell)[עריכת קוד מקור | עריכה]

איזבל היא בתו המאומצת של מוות אשר חיה בממלכתו זמן רב, במהלכו לא התבגרה כלל. בספר "תרועת המוות" היא פוגשת במורט, אותו לקח לעצמו מוות כשוליה. השניים מתאהבים, למורת רוחו של מוות, אשר מנסה להילחם במורט ולהרגו. לבסוף מוות מחליט לתת להם לחיות והם פורשים לעולם החיים. מאוחר יותר, בספר "Soul Music", מוות נאלץ לקחת את נשמותיהם ונכנס עקב כך לדיכאון.

סוזן (Susan)[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוזן היא נכדתו המאומצת של מוות, בתם של מורט ואיזבל. סוזן מופיעה לראשונה בספר "Soul Music". בספר מוות נאלץ לקחת את נשמותיהם של הוריה ובשל כך מחליט לפרוש מתפקידו. אט אט מגלה סוזן כי כוחותיו ואישיותו מועברים אליה והיא נושאת באחריות הכבדה שבאה עם תפקידה החדש.

בסוף הספר מוות חוזר ומסיר את נטל האחריות מסוזן, אך היא עתה מודעת לכוחותיה הרבים, הכוללים יכולת לחיות מחוץ לזמן ולהפוך עצמה לבלתי נראית עבור רוב בני האדם. לבסוף היא מוצאת לעצמה תפקיד כמורה בבית ספר שם היא מנסה ללמד את הילדים "חוכמת חיים". סוזן ממשיכה להופיע גם בספרים הבאים העוסקים במשפחתה.

עלילות המכשפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכשפות בעולם הדיסק מוצגות לא רק כבעלות כוחות על-טבעיים וקסומים כי אם גם כבעלות חוכמת חיים רבה. הן אלו השומרות על יציבותו של העולם ועל מסורותיו. המכשפות משמשות כמרפאות ויועצות באופן כללי ומציגות דרכים פשוטות להתמודד עם החיים. המכשפות מזכירות את שלוש המכשפות במקבת'.

ראש למכשפות היא סבתא רוח-שעווה (Granny Weatherwax, בתרגומים מאוחרים יותר "נוצת-שעווה"), המבוגרת מביניהן. סבתא איננה נוהגת להשתמש יתר על מידה בכוחותיה אלא מעדיפה לתת למוניטין שלה לפעול במקומה. כך, במקום לקלל אנשים היא פשוט אומרת שהיא קיללה אותם ואלו חושבים שכל דבר רע שקורה להם הוא כתוצאה מאותה קללה.

סגנית לסבתא היא נני אוג (Nanny Ogg), מכשפה טובת לב וחכמה המהירה לרכוש ידידים. המכשפה השלישית היא מאגרט שן-שום (Magrat Garlic), מכשפה טרייה, בעלת נפש רומנטית וסנטימנטלית אך בעלת גישה פרקטית לפתרון בעיות. מאגרט נישאה למלך לנקר ובמקומה הצטרפה אגנס ניט (Agnes Nitt), מכשפה מאופקת וחסרת ביטחון ויצר הרפתקנות אשר רצונות האיד שלה גרמו לפיצול אישיותה.

ספרי עלילות המכשפות הם:

עלילות טיפני אייקין[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיפני אייקין (Tiffany Aching) היא ילדה צעירה בעלת פוטנציאל להיות המכשפה הגדולה ביותר בעולם הדיסק. סבתא נוצת-שעווה מגלה זאת במהירות ולוקחת אותה תחת חסותה כדי ללמדה כיצד להפעיל את שיכלה ואת כוחותיה באופן שווה ומיטבי.

הספרים העוסקים בעלילותיה של טיפאני נבדלים במעט משאר ספרי "עולם הדיסק" ומיועדים לקוראים צעירים יותר. הספרים מציגים את טיפאני כילדה נבונה וחכמה שמוקפת במבוגרים אשר מזלזלים בה בשל גילה הצעיר. טיפני נאלצת פעם אחר פעם לגלות תושייה ואחריות רבה כדי לעזור לחבריה ולבני האדם בכלל.

ספרי עלילות טיפני הם:

ספרי עלילות טיפני אייקין תורגמו לעברית על ידי יונתן בר ויצאו לאור בהוצאת סיאל.

עלילות סגל האוניברסיטה הנעלמת וסתמרוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

סגל האוניברסיטה הנעלמת הוא חבורת מכשפים רמי דרג באוניברסיטת המכשפים שבאנק מורפורק. המכשפים הם לרוב מפוזרים, מלאים בגאווה עצמית ונוטים להתנהגות שטותית וילדותית. הסגל המלא הוא רחב, אך הספרים מתמקדים בקבוצה קטנה של חברי סגל המתוארים באופן פרטני.

ראש הסגל הוא מוסטורם רידיקולי, היועץ הראשי (Archcancelor) ומנהל האוניברסיטה. הוא נוטה להיות בוטה ופעמים רבות נוטה לפתרון המהיר ביותר האפשרי עבור בעיות רבות, אך הוא מלא בינה ונטייה להבחין בפרטים שחבריו האחרים לסגל מפספסים לעיתים.

שאר חברי הסגל הם הדיקן, המרצה לרונות מודרניות (The Lecturer in Recent Runes), הגזבר (The Bursar), שסובל מחוסר שפיות; המצטיין הוותיק (Senior Wrangler), יושב ראש הקתדרה לנושאים לא ברורים (Chair of Indefinite Studies) ופונדר סטיבונס, צעיר הסגל אך גם הרציני ביותר ביניהם. בניגוד לשאר הסגל העצל והשבע, פונדר הוא מדען לכל דבר, העסוק בחקירות והמצאות, ובאמצעותו מוצגות תאוריות פיזיקליות שונות והצורה שבה הן באות לידי ביטוי בעולם הדיסק. כמו כן בספריית האוניברסיטה משמש כספרן אורנג אוטן, מכשף שבמהלך ניסוי הפך לאורנג אוטן ואוי לו למי שיקרא לו קוף.

סתמרוח (Rincewind)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סתמרוח

סתמרוח הוא סטודנט כושל באוניברסיטה, שתואר לעיתים קרובות על ידיו מוריו כ"שווה הערך הכישופי למספר אפס". סתמרוח מצטייר כאדם פחדן ביותר, חסר מזל ובעל גישה צינית לחיים. אולם במקרים רבים, למרות היותו לא-יוצלח, מצליח סתמרוח להתגבר על המכשולים ולהציל את העולם שוב ושוב.

עלילות המשמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילות המשמר משלבות סיפור מתח עם פנטזיה ומספרות על חברי משמר הלילה (שבמהלך העלילה הופך למשמר העיר) באנק מורפורק. ספרים אלו מהווים כמעט תמיד פארודיה על סרטי פילם נואר וסרטי שוטרים, בד בבד שהם מציגים תעלומות שונות עמן נאלצים חברי המשמר להתמודד.

בתחילת דרכו משמר הלילה מורכב מקבוצה קטנה של שוטרים לא-יוצלחים שאף אחד לא לוקח ברצינות, כולל הם עצמם. בראש המשמר עומד סרן סמואל ויימס, שמופיע כאלכוהוליסט דיכאוני שנואש מאי הצדק שהוא מוצא בחיים. הוא נקרע בין רצונו לתקן עיוותי צדק לבין מעמדו הנחות של משמר הלילה בעיר, אליו אין אדם המתייחס ברצינות.

היוצרות משתנים כאשר קבוצת זוממים מנסה להפיל את שליט העיר ולשים במקומו מלך בו ישלטו כבובה. לשם כך הם מזמנים דרקון כדי להביא את השליט הנוכחי במבוכה לאור האיום עמו הוא לא יכול להתמודד. לפי תוכניתם, האיש בו יבחרו להיות שליט הבובה יתייצב מול הדרקון ובאבחת חרב אחת "ינצחו", כאשר בעצם הם פשוט יסלקו את הדרקון חזרה לעולם ממנו בא. העם היה אמור להכיר בזכותו של "הורג הדרקון" למלוכה עקב אגדות עם ידועות, לפיהן כאשר הממלכה נמצאת בסכנה יגיע יורש העצר האמיתי ויציל את תושביה.

תוכנית הקושרים משתבשת והדרקון חוזר לעיר, הורג את המלך המיועד ומשתלט על התושבים. בד בבד מגיע גזר, היורש האמיתי לכס המלוכה שאומץ על ידי גמדים. גזר נשלח לעיר כדי להצטרף למשמר הלילה, בעזרתו מצליח ויימס להציל את העיר מאימת הדרקון.

משמר הלילה זוכה לכבוד בעקבות הישג זה וממשיך להעלות קרנו במהלך הספרים הבאים, עד אשר הוא הופך למשמר העיר רב המעמד. הספרים מציגים עלילות קשירת קשר ומניעים פוליטיים לרוב וכן מתעסקים בשאלת גזענות.

השומרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות בולטות במשמר:

  • סרן סמיואל ויימס (Captain Samuel Vimes): מפקד המשמר, אשר מתחיל את דרכו כראש משמר הלילה המתפורר והופך בהדרגה לדוכס אנק מורפורק, האדם העשיר ביותר בעיר ומפקד משמר העיר כולו. ויימס מופיע לראשונה בספר "שומרים! שומרים!".
  • גזר ברזלסון (Carrot Ironfoundersson): שומר שהחל את דרכו מדרגת תת-שוטר והתקדם עד לדרגת סרן (קפטן). נצר לשושלת המלוכה האבודה של העיר, אך גודל על ידי גמדים בלב ההר ולמרות שהוא גילה על המורשת שלו בספר אנשי המשמר הוא הסתיר את הגילוי מהסביבה שלו והמשיך לעבוד במשמר העיר. גזר הוא היחיד שהצטרף למשמר מרצונו החופשי. בגלל חינוכו הגמדי, גזר הוא שומר חוק נלהב ואופטימי, המאמין שאנשים טובים מיסודם. גזר מאופיין בכוחו הרב ובכריזמה שלו.
  • סמל פרד קולון: סמל משמעת טיפש ושמן של המשמר במשך כל הספרים. מתהדר ביכולותיו בחץ וקשת.
  • רב"ט ססיל "נובי" נובס: פושע קטן ואקסצנטרי, מסריח ומכוער.
  • אנגואה פון אברוולד (Sergeant Angua Von Uberwald): אשת זאב, בת למשפחת אנשי זאב אצילים ועשירים מאברוולד, סמלת במשמר ואהובתו של גזר.
  • חצצוקראי-נוע: דטריטוס; Detritus): טרול מגודל, שכמו כל הטרולים של עולם הדיסק מוחו בנוי מסיליקון ולכן מתקשה לתפקד בטמפרטורות חמות.
  • Cherry Littlebottom (שרי): גמדה, הראשונה מבני מינה שהכריזה בגלוי על מגדרה, אחראית על מחלקת הזיהוי הפלילי.

בספרי המשמר מופיעה תדיר דמותו של שליט אנק-מורפורק, האבלוק וטינרי. להבדיל מדמותו בספרי סתמרוח השונים, בספרי המשמר הוא מתואר כעריץ נאור, הגם שציני ונוטה למיזנתרופיות. כמו כן מופיע חורני לי-זה-עולה-יותר (Cut-Me-Own-Throat Dibbler), איש עסקים כושל וחמדן שעיקר פרנסתו ממכירת מזון מהיר באיכות ירודה, אך לעד מנסה לקפוץ על הזדמנויות עסקיות קורצות (בהן הוא כושל בהתמדה). שמו האמיתי הוא קלוד מקסימיליאן אוברטון טרנספייר דיבלר.

ספרי עלילות משמר העיר הם:

עלילות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעבר לעלילות מתמשכות אלו, בסדרת הספרים מופיעים מדי פעם ספרים עם דמויות חדשות אשר לא מופיעות לאחר מכן בתפקידים ראשיים אחרים. ספרים אלו כוללים את:

  • פירמידות (Pyramids) - מספר את סיפורה של ממלכת דג'ליבייבי, המזכירה את מצרים הפרעונית.
  • אלים קטנים - ספר העוסק בכת המאמינה (בטעות) שעולם הדיסק הוא כדורי ולא שטוח כידוע. סאטירה על דתות ופילוסופים.
  • Monstrous Regiment - ספר המתאר נערה צעירה המחופשת לגבר ומצטרפת לצבא (כפארודיה על ז'אן ד'ארק).
  • תת-סדרה פרודיה על המהפכה התעשייתית
    • ראי-נוע (Moving Pictures) - הראינוע מגיע לאנק-מורפורק. פרודיה על הוליווד ותקופת הכוכבים.
    • The Truth - עוסק בהקמתו של העיתון הראשון באנק מורפורק, באתיקה ובפחד מפני זרים.
    • מהומה רבה על לא דוור (Going Postal) - עוסק בחידוש, ובפועל הקמת, שירות הדואר באנק מורפורק.
    • קומדיה של מטבעות (Making money) - ספר המשך למהומה רבה על לא דוור שם מופקד שפריץ פון סתמבור (Moist von Lipwig), גנב לשעבר, על הבנק של אנק-מורפורק.
    • Raising Steam - עוסק בהמצאת רכבת קיטור ובהנחת מסילות ברזל. על חברת הרכבת מופקד שפריץ פון סתמבור (הדמות הראשית בשני הספרים הקודמים).

מקומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקומות רבים בסדרת הספרים, כדרך הבטים רבים אחרים בה, הם השתקפות של עולמנו שלנו. עיקר העלילות מתרחשות באנק מורפורק ומיעוטן במקומות אחרים, כמו אברוולד וקלאטץ'.

אנק מורפורק (Ankh Morpork)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנק מורפורק היא העיר הגדולה בעולם הדיסק. היא שוכנת קרוב לים המעגל באמצע מישורי סטו. מטרופולין הומה של מיליון אנשים, גמדים, טרולים ושאר יצורים בלתי מזוהים. העיר ידועה בסירחון שלה, ובנהר האנק המזוהם הזורם (יותר נכון, זולג באיטיות) דרכה.

מורפורק היא שילוב של בריטניה וארצות הברית של עולמנו. בעברה הייתה אימפריה קולוניאליסטית צבאית אדירה שחלשה על מקומות רבים. כיום היא אימפריה כלכלית בת עיר אחת בלבד שנחשבת למדינה המתקדמת והפתוחה ביותר בעולם. תושבי העיר ידועים בתאוות הבצע שלהם וביצירתיות שלהם בחיפוש אחר דרכים להרוויח כסף. דמות מייצגת של מגמה זו היא חורני לי-זה-עולה-יותר[2] (Cut-Me-Own-Throat Dibbler), שמתואר כאיש עסקים כושל המתפרנס ממכירת דברי אוכל חסרי טעם אך תמיד הוגה תוכניות ומנצל כל הזדמנות לנסות ולהרוויח הרבה כסף.

הפשע באנק מורפורק הוא עתה מאורגן. בעבר הפשע היה חופשי להשתולל ולעיתים היה זה קשה במיוחד לכוחות השיטור לעצור אותו. תחת הנהגתו של שליט העיר הנוכחי עודדו גילדות הפשע השונות (הגנבים, המתנקשים והזונות) לצאת לאור ולהשליט סדר בעניין. ההגיון שעמד מאחורי צעד זה גרס כי כיוון שפשע תמיד יהיה קיים, אין סיבה אמיתית להילחם בו. על כן הגילדות הסכימו על מידה מסוימת של פשע עבור כל אדם ועבור כל שנה ממנה אל להם לחרוג. הגילדות משלמות מיסים ויכולות לאסוף דמי ביטוח כהגנה מפני פעולותיהם.

האוניברסיטה הנעלמת (Unseen University)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הספר הגבוה והיחיד לכישוף. המוטו של האוניברסיטה הנעלמת הוא "Nunc Id Vides, Nunc Ne Vides". בתרגום חופשי מלטינית - "עכשיו רואים אותה, עכשיו לא".

האוניברסיטה הנעלמת ממוקמת באנק מורפורק, אך איננה מתערבת באופן ישיר בעסקי העיר ובתמורה זוכה ליחס שווה מצד העירייה. בעבר האוניברסיטה הייתה מקום מסוכן שכן דרך ההתקדמות בה הייתה לרצוח את אלו שבמעמדות העליונים, אך כעת המצב שקט יותר. האוניברסיטה שקעה במיתון ברמת האלימות וכעת אנשי הסגל שלה עוסקים רק בעבודתם, בסעודות מדושנות ובחייהם האישים והאקסצנטריים.

מייסד האוניברסיטה הנעלמת הוא אלברטו מאליך, שמאוחר יותר נהפך למשרתו של מוות בתמורה להוצאתו מרצף הזמן, ובכך לאפשר לו מעין אלמוות.

האוניברסיטה הנעלמת היא פרודיה על אוניברסיטאות והאקדמיה.

אברוולד (Überwald)[עריכת קוד מקור | עריכה]

(בגרמנית: מעל היער. בדומה לפירוש המילולי של טרנסילבניה בלטינית: מעבר ליער) מדינה שמזכירה באופיה את הסטיגמות על גרמניה או על טרנסילבניה. בעבר חלשה על אברוולד "האימפריה הטמאה" (בניגוד לאימפריה הרומית הקדושה), בה שלטו אנשי הזאב והערפדים. כיום האימפריה התמוטטה והתפזרה למדינות רבות, כדרכה של ברית המועצות של ימינו.

קלאטץ' (Klatch)[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלאטץ' הוא שמה של יבשת מדברית ענקית וכן של המדינה הגדולה ביותר בה. הממלכה של קלאטץ' היא השתקפותה של האימפריה העות'מאנית והשבטים הערבים של עולמינו. על אף שאנשי אנק מורפורק חושבים אותם לפראים פרימיטיבים ללא כל חוזק צבאי, אנשי הממלכה מתגלים כבעלי תרבות עשירה וטכנולוגיה מתקדמת ביותר.

ממדי הצינוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממדי הצינוקאנגלית: The Dungeon Dimensions) הוא עולם או ממד הקיים מחוץ למרחב ולזמן. בממדי הצינוק חיים שדים, מפלצות ויצורים נוראים אחרים - אך חסרי צורה - הרוצים לפלוש לעולם הדיסק במטרה להתחמם מאש המציאות. הם נמשכים למוחות מכשפים חריפים ובעלי ריכוז כשף רב וכן למספר 8 (במיוחד בל שמהרות' (פארודיה על קת'ולהו של לאבקראפט)). שימוש רב ובוטה בכשף וכן ריכוז גדול של כשף יכולים לפתוח צוהר בין ממדי הצינוק לעולם הדיסק, שדרכו השדים יכולים להיכנס ולגרום נזק לעולם הדיסק.

גזעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעולם הפנטזיה אשר התפתח בסדרה ישנם מספר גזעים (מעבר לבני האדם), חלקם בעלי מאפיינים "רגילים" לפנטזיה, חלקם מקוריים יותר.

גמדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגמדים של עולם הדיסק הם פארודיה על הגמדים של הארץ התיכונה וספרי פנטזיה שהושפעו משר הטבעות. הם מתוארים באופן הקלאסי כבני אדם נמוכים בעלי כישרון לכריית זהב ושאר משאבי טבע. מספר דברים נשאבו גם מהתרבות הפופולרית, כגון שיר ה"היי-הו" הזכור מהסרט שלגיה ושבעת הגמדים של וולט דיסני. במהלך הסדרה תרבות הגמדים התפתחה וגילתה רבדים מקוריים ביותר, כגון השנאה העזה לטרולים ובהיעדרה המוחלט של דו-צורתיות זוויגית והפרדה מגדרית: זכרים ונקבות כאחד נושאים שריון, גרזן ומגדלים זקן עבות. משום כך, רוב תהליך החיזור בין גמדים מוקדש לבירור מגדרו של בן/בת הזוג באופן שלא יגרום אי-נעימות לשני הצדדים.

טרולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטרולים בעולם הדיסק הם יצורים העשויים מ"יסודות מטאמורפוזיים" (גופם מקבל תבנית ומרקם של מחצב נפוץ בסביבה, כגון סלעי כורכר, ברזל ולטרולים עירוניים אפילו לבני בניין). מוחם עשוי מסיליקון ועל כן מתפקד טוב יותר בטמפרטורות הנמוכות של מקום גידולם הטבעי - ההרים הגבוהים. טרולים רבים אשר יורדים למצוא לעצמם חיים בערים האנושיות סובלים מהחום ונהפכים ל"טיפשים". טרולים החיים במקום גידולם הטבעי נוטים להגות, והזקנים שבהם סובלים מפילוסופיה, מחלה קטלנית הגורמת להם לחשוב על משמעות החיים עד שהם הופכים לתוואי נוף דומם למראית עין.

שיני הטרולים הן יהלומים ויחד עם התנהגותם ה"טיפשה" באזורי מחיית בני האדם הדבר גרם לניסיונות צייד חוזרים ונשנים שלהם, אך אלו שרדו עקב הכוח העצום שלהם.

הטרולים מדברים ביניהם בשפה המשלבת ביטויים גופניים כגון מכות אלה וצעקות כלליות. הם נושאים עמם אלה ולבושים באופן מסורתי בפיסת חלציים מעור ועליה חגורת גולגולות (בימים עברו היו אלה גולגולות אדם וגמדים, אך כיום הרוב מסתפקים בעזים ופרות). הטרולים נמצאים במלחמה מתמדת עם הגמדים.

ערפדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד למיתוס המצוי לגבי הערפד בעולמנו, הערפדים בעולם הדיסק הם זן נפרד אשר ניתן רק להיוולד אליו (לא ניתן להפוך להיות ערפד בעקבות נשיכתו של אחד או שתיית דמו). מיתוסים מעולמנו שכן נדדו לערפדי עולם הדיסק הם השינה בארון קבורה, הפחד משום, כסף ומים קדושים, אלמוות, התמכרות לדם (על אף שאיננה הכרחית) והיכולת להפוך לעטלפים. הערפדים שלטו בעבר באברוולד ביד רמה בזכות תכנון ורשעות. כיום ישנה קריאה בין חוגי הערפדים להפסיק למצוץ דם ולהשתלב בחברה. רבים חותמים על עצומת ה"סרט השחור" ומחליפים את התמכרותם מדם לדברים אחרים כגון צילום או קפה.

אנשי זאב[עריכת קוד מקור | עריכה]

היו כח חזק ביותר באימפריית הרשע באברוולד ותמיד בתחרות עם הערפדים. גם כאן מדובר במזיגה של מיתוסים מעולמנו (ההפיכה לדמות זאב בירח מלא והרגישות לכסף) ודברים מקוריים (גם כאן לא ניתן להפוך אדם לאיש זאב וזיווגים בינם לבין עצמם יוצרים מדי פעם אנשי זאב בדמות אדם או זאב שאינם יכולים לשנות את צורתם). הם מאופיינים בהיותם חזקים ביותר ובעלי חוש ריח מפותח גם בצורתם הטבעית. אנשי הזאב לא השתלבו היטב בחברה המודרנית ורבים פוחדים מהם.

גזעים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גזעים נוספים המופיעים תדיר בסדרה: גלמים (במסורת הגולם היהודי), זומבים, שדונים, אלפים, ננסים פיות ועוד - כולם בעלי שינויים קלים מהאגדות הרווחות אודותם.

ספרי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

# שם הספר שנת הוצאה תורגם לעברית
1 צבע הכשף (The Colour of Magic) 1983
2 אור מופלא (The Light Fantastic) 1986
3 פולחני כשף (Equal Rites) 1987
4 תרועת מוות (Mort) 1987
5 מעשי קסמים (Sourcery) 1988
6 אחיות הגורל (Wyrd Sisters 1988
7 פירמידות (Pyramids) 1989
8 שומרים! שומרים! (Guards! Guards!) 1989
9 Eric 1990
10 ראי-נוע (Moving Pictures) 1990
11 איש הקציר (Reaper Man) 1991
12 מכשפות בחוץ-לארץ (Witches Abroad) 1991
13 אלים קטנים (Small Gods) 1992
14 Lords and Ladies 1992
15 אנשי המשמר (Men at Arms) 1993
16 Soul Music 1994
17 Interesting Times 1994
18 Maskerade 1995
19 Feet of Clay 1996
20 Hogfather 1996
21 Jingo 1997
22 The Last Continent 1998
23 Carpe Jugulum 1998
24 The Fifth Elephant 1999
25 The Truth 2000
26 Thief of Time 2001
27 The Last Hero 2001
28 מוריס המדהים ומכרסמיו המלומדים (The Amazing Maurice and His Educated Rodents) 2001
29 Night Watch 2002
30 בני החורין הקטנים (The Wee Free Men) 2003
31 Monstrous Regiment 2003
32 כובע מלא שמיים (A Hat Full of Sky) 2004
33 מהומה רבה על לא דוור (Going Postal) 2004
34 Thud! 2005
35 חרש החורף (Wintersmith) 2006
36 קומדיה של מטבעות (Making Money) 2007
37 Unseen Academicals 2009
38 אלבש חצות ליל (I Shall Wear Midnight) 2010
39 Snuff 2011
40 Raising Steam 2013
41 כתר הרועים (The Shepherd's Crown) 2015

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Catskind
  2. ^ לפי תרגומה של יעל רנן לספר אנשי המשמר.