אלפרד טרסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלפרד טרסקי
(Alfred Taitelbaum (Tarski
לידה 14 בינואר 1901
ורשה, פולין הקונגרסאית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 באוקטובר 1983 (בגיל 82)
ברקלי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Alfred Tajtelbaum עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה ברקלי עריכת הנתון בוויקינתונים
השקפה דתית נצרות קתולית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת ורשה, Szkoła Mazowiecka עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט Stanisław Leśniewski עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
מונחה לדוקטורט Solomon Feferman, Edgar C. Smith, Jr., John Elliott Doner, Don Pigozzi, Anne C. Morel, Leonard Gillman, Louise Hoy Chin Lim, Haragauri Narayan Gupta, William Porter Hanf, Robert Earl Bradford, Charles Fontaine Martin, Judith (Kan) Ching Ng, Benjamin Franklin Wells, III, Wanda Szmielew, James Donald Monk, Howard Jerome Keisler, Roger Maddux, Bjarni Jónsson, חיים גייפמן, Frederick Burtis Thompson, Richard Montague, ג'וליה רובינסון, אנדז'יי מוסטובסקי, George McNulty, רוברט ווט, Chen Chung Chang עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם פילוסופיה אנליטית
תחומי עניין מתמטיקה, לוגיקה, פילוסופיה של הלשון
עיסוק מתמטיקאי, פילוסוף עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע מ אריסטו, צ'ארלס פרס
השפיע על רודולף קרנפ, וילארד קוויין, קרל פופר, קנת' ארו, דונלד דייווידסון, ג'ון בורגס, אריק לאו להמן, עפרה רכטר
מדינה פולין, ארצות הברית
יצירות ידועות Łoś–Tarski preservation theorem, בעיית תרבוע העיגול של טרסקי, Tarski's axiomatization of the reals, Tarski's axioms, Tarski's exponential function problem, Tarski–Kuratowski algorithm, בעיית האלגברה התיכונית של טרסקי, Tarski monster group, semantic theory of truth, Lindenbaum–Tarski algebra, משפט טרסקי, Knaster–Tarski theorem, Jónsson–Tarski algebra, משפט האי-גדירות של טרסקי, הפרדוקס של בנך-טרסקי, Tarski–Seidenberg theorem, Tarski's plank problem עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מלגת גוגנהיים (1941, 1942, 1955) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלפרד טרסקיאנגלית: Alfred Tarski;‏ 14 בינואר 190126 באוקטובר 1983), נולד כאלפרד טייטלבוים, היה מתמטיקאי, לוגיקן ופילוסוף אמריקאי ממוצא יהודי-פולני. השתלם במתמטיקה בבית הספר למתמטיקה ופילוסופיה בוורשה, היגר לארצות הברית ב-1939, ועסק בהוראה ובמחקר באוניברסיטת קליפורניה בברקלי למן שנת 1942 ועד יום מותו.

טרסקי היה כותב פורה שנודע יותר מכל הודות לחיבוריו המתמטיים בתחום תורת המודלים, מטא-מתמטיקה, לוגיקה אלגברית, אלגברה מופשטת, טופולוגיה, גאומטריה, תורת המידה, לוגיקה מתמטית, תורת הקבוצות וכן בתחום הפילוסופיה האנליטית.

יש המשווים את חשיבותו כלוגיקן לזו של אריסטו, ברטרנד ראסל, קורט גדל וגוטלוב פרגה. כותבי הביוגרפיה שלו, אניטה וסולומון פפרמן, הצהירו כי, "לצד בן-זמנו, קורט גדל, טרסקי שינה את פני הלוגיקה במאה ה-20, ובמיוחד באמצעות חיבוריו על עיקרון האמת ועל תורת המודלים" (א. פפרמן, 2004). גם על שמו נקרא פרדוקס בנך טרסקי שתואר במאמר פרי עטם שלו ושל סטפן בנך.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעוריו וראשית דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלפרד נולד למשפחת טייטלבאום, זוג יהודים פולנים שחיו בתנאי נוחיות. הוא הפגין בראשונה את כישוריו המתמטיים בעת לימודיו בבית הספר התיכון "Szkoła Mazowiecka" בוורשה. אף על פי כן, כשהתקבל לאוניברסיטת ורשה ב-1918, היו פניו מועדות ללימודי ביולוגיה.

משהושבה עצמאותה של פולין בהמשך אותה השנה, עברה הנהגת האוניברסיטה לידיהם של יאן לוקאשביץ', סטניסלב לשנייבסקי וואצלב שרפינסקי; עד מהרה הייתה האוניברסיטה למוסד מחקר מוביל ברחבי העולם בתחומי הלוגיקה, יסודות המתמטיקה ופילוסופיה של המתמטיקה. מפגש שקיים טרסקי עם לשנייבסקי, שינה את חייו לאחר שהאחרון עמד על גאונותו ושכנעו לנטוש את הביולוגיה ולבכר את המתמטיקה על פניה. מאותה העת, החל טרסקי לשמוע את הרצאותיהם של לוקאשביץ', שרפינסקי, סטפן מאזורקייביץ' וטדאוש קוטרבינסקי, והיה לאדם היחיד שלשנייבסקי הנחה את עבודת הדוקטור שלו.

ב-1923 שינו אלפרד טייטלבאום ואחיו וואקלו את שם משפחתם ל"טרסקי". היה זה שם שהם המציאו משום שהוא נשמע פולני יותר, היה קל יותר לאיות והיגוי ונראה כי היה בשימוש נדיר (למרות זאת, שנים לאחר מכן אלפרד פגש אדם אחר בשם אלפרד טרסקי בצפון קליפורניה). האחים טרסקי המירו את דתם לדת הדומיננטית בפולין בזמנם והפכו לנוצרים קתוליים, זאת אף על פי שאלפרד עצמו היה אתאיסט. טרסקי היה פולני לאומני, ורצה להתקבל ככזה גם כאשר חי בארצות הברית (שם נהג לדבר פולנית בביתו).

לאחר שהפך לאדם הצעיר ביותר שהשלים דוקטורט באוניברסיטת ורשה, טרסקי לימד לוגיקה במכון הפדגוגי הפולני, מתמטיקה ולוגיקה באוניברסיטה, והיה לעוזרו של לוקאשביץ'. טרסקי לימד מתמטיקה גם בבית ספר תיכון בורשה. שילוב זה (בין אינטלקטואליות מחקרית ולימוד בבית ספר תיכון) לא הייתה נדירה בימים שלפני מלחמת העולם השנייה.

כתביו בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלפרד טרסקי בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מתמטיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.