לדלג לתוכן

אמביסטומה מנומרת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאמביסטומה מנומרת
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: דו-חיים
סדרה: בעלי זנב
תת־סדרה: סלמנדרות
משפחה: סלמנדרות חפרפרת
סוג: סלמנדרות חפרפרת
מין: אמביסטומה מנומרת
שם מדעי
Ambystoma maculatum
שו, 1802
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמביסטומה מנומרת (שם מדעי: Ambystoma maculatum) היא מין של סלמנדרה מהמשפחה סלמנדרות חפרפרת החיה במזרח ארצות הברית וקנדה בין נובה סקוטיה, דרך ימת סופיריור ודרומה עד לג'ורג'יה הדרומית וטקסס.

סלמנדרה זו מגיעה לאורך ממוצע של כ-15–25 ס"מ, כאשר הנקבות גדולות בדרך כלל יותר מהזכרים. היא בעלת עור שחור או אפור-כהה, כחול כהה, ירוק כהה או חום כהה. הכתמים על הגב הם צהובים או כתומים. לסלמנדרה ראש עגול ועיניים גדולות והיא בעלת גפיים קצרות וזנב עבה. בטבע פרטים יכולים לחיות עד 20 שנה כשבשבי נצפו גם בגיל 30.

הסלמנדרה מצויה בטבע ביערות ממוזגים, לרבות יערות גשם ממוזגים ולחים ובמקווי מים כמו בריכות. הסלמנדרות חיות לרוב במחילות מתחת לאדמה ויוצאות רק בעת ירידת גשמים. כאשר הסלמנדרה מופרעת היא נוטה להסתתר בין העלים שעל הקרקעית אך היא מסוגלת גם לבצע אוטוטומיה לזנבה ועורה מכיל רעלים הדוחים טורפים.

הסלמנדרה ניזונה מתולעי אדמה, שבלולים, עכבישים, חרקים, מרבי רגליים, אצות ועוד ואף מסלמנדרות קטנות יותר. הראשנים הבוקעים ניזונים מחסרי חוליות מימיים אך יהפכו לקניבליים בהינתן הזדמנות, למשל בתנאי רעב.

ראשני הסלמנדרה מתפתחות תוך חודש-חודשיים, בהתאם לטמפרטורת המים. לעוברי הסלמנדרה באופן ייחודי ישנו קשר סימביוזי עם האצה Chlorococcum amblystomatis, הגדלה בתוכם ועוזרת לייצור חמצן לביצים ולהרחקת אמוניה מהביצים. כעבור חודשיים עד 4 חודשים הראשנים מתבגרים והופכים לסמנדרות צעירות.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמביסטומה מנומרת בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ אמביסטומה מנומרת באתר הרשימה האדומה של IUCN