אסטרואיד טרויאני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אסטרואיד טרויאני הוא אסטרואיד או ירח שנמצא במסלול של גרם שמיים מבלי להתנגש בו. אסטרואידים אלו נמצאים בנקודות לגראנז' L4 ו-L5, בהן הגוף נמצא 60 מעלות משני "צידי" הכוכב והגוף נשאר יציב. הראשון שגילה אותם היה האסטרונום הגרמני מקס וולף, שגילה את אכילס ב-1906. הם נקראים אסטרואידים טרויאניים מכיוון שכל אחד מהם קרוי על שם דמות מהמיתולוגיה היוונית שהשתתפה במלחמת טרויה.

היווצרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן שתי תאוריות עיקריות להיווצרות האסטרואידים הטרויאניים. התאוריה הראשונה היא שהם נוצרו במערכת השמש, בחגורת האסטרואידים, מהתלכדות ומהתחברות של גרגרי אבק ושל סלעים. אזור החגורה נתון להשפעתו האדירה של צדק, שבכוח-המשיכה החזק שלו מנע מגושי הסלע הרבים להתלכד ולהפוך לכוכב-לכת. התאוריה השנייה היא שהחלו להיפלט סלעים מחגורת קויפר שמעבר לכוכב הלכת פלוטו. לאחר מכן הפכו הסלעים הללו לאסטרואידים טרויאניים.

אסטרואידים טרויאניים מוכרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדור הארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסלול של כדור הארץ התגלו שני אסטרואידים טרויאניים, שניהם בנקודה L4. אחד קוטרו 300 מטרים והוא נקרא "2010TK7" והשני קוטרו 1,200 מטרים ושמו 2020XL5. כנאמר לעיל, נקודות לגראנז' נעולות בכוחות הכבידה ולכן אין סיכוי שהטרויאניים יתנגשו אי פעם בכדור הארץ.

מאדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם ארבעה אסטרואידים טרויאניים למאדים. לפי מחקר שהתפרסם בשנת 2017, מקורם היה בעומק מאדים. לאחר אירוע התנגשות של כוכב לכת קדום במאדים, אסטרואידים אלו עפו מעוצמת ההתנגשות ממאדים אל מסלולם הקבוע. אסטרואידים אלו מכילים את המינרל אוליבין - מינרל שנוצר לרוב בעומק המעטפת של גופים פלנטריים גדולים, כמו כדור הארץ או מאדים, באזורים שבהם שורר לחץ גבוה. לכן, סביר להניח שהאסטרואידים היו חלק ממאדים ולאחר ההתנגשות נפלטו ממנו.

נפטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

לנפטון יש שבעה עשר אסטרואידים טרויאניים. שלושה עשר מהם נמצאים בנקודת לגראנז' L4 וארבעה נמצאים בנקודה L5. הראשון שהתגלה הוא "2001 QR322".

צדק[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד מאי שנת 2017, נמצאו כ-6,500 אסטרואידים טרויאניים במסלולו של צדק: 65% מהם ממוקמים בנקודת לגראנז' L4, וה-35% האחרים ממוקמים בנקודה L5. למרות שהאסטרואידים הללו מיוצבים בין כוח הכבידה של צדק לזה של השמש, כוכבי לכת אחרים מושכים אותם - מה שגורם לתנודות של האסטרואידים הטרויאניים סביב הנקודות L4 ו-L5 שיכולות להימשך מאות שנים. האסטרואיד הטרויאני הראשון שהתגלה לצדק נקרא "אכילס 588" והוא התגלה על ידי מקס וולף. הגשושית לוסי החלה את מסעה באוקטובר 2021 לעבר אסטרואידים אלו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אסטרואיד טרויאני בוויקישיתוף