אסקימוסים בגליל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אסקימוסים בגליל
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על סיפור של יונתן פז
בימוי יונתן פז
הופק בידי יונתן פז
תסריט יהושע סובול
עריכה שמעון ספקטור
שחקנים ראשיים גבי עמרני
שמעון ישראלי
חנה רוט
שמואל שילה
מוזיקה אורי אופיר
צילום אבי קורן
מדינה ישראלישראל ישראל
הקרנת בכורה 2007
משך הקרנה 95 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 26,000 צופים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אסקימואים בגליל הוא סרט קולנוע ישראלי מסוגת דרמה קומית משנת 2007 בבימויו של יונתן פז לפי תסריט של יהושע סובול המבוסס על סיפור של יונתן פז[1].

העלילה היא על סופו של קיבוץ ותיק ומבודד במרומי הגליל, שנקלע לחובות כבדים, הוכרז כפושט רגל וננטש על ידי חבריו בין לילה. 12 קשישים חברי הקיבוץ ננטשים לגורלם לבדם בבית האבות בקיבוץ כמו אסקימוסים קשישים הננטשים למות[1]. הסרט צולם בקיבוץ יחיעם.

הסרט השתתף בפסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו[2], ובפסטיבל הסרטים העולמי במונטריאול[3]. הוא היה מועמד לפרס אופיר אך לא זכה[4].

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

12 קשישים הנמצאים ביחד בבית אבות בקיבוץ בגליל, קמים בבוקר אחד ונוכחים לדעת שאין חשמל, אין מים, אין אוכל ואין עיתונים. הם מסתכלים החוצה ורואים שהקיבוץ נטוש. חברי הקיבוץ נקלעו לחובות של עשרות מיליוני שקלים ונטשו את המקום עם רכושם מפחד המעקלים. במקום נשאר רק פועל סיני אחד. הקשישים מחליטים להתארגן בעצמם. הם מתרחצים במים שנותרו בברכת השחייה.

ברקה (אילן תורן) ויוסקה (גבי עמרני) מגיעים בקלנועית למטבח ומרוקנים אותו מן המזון שנשאר בו. פייבל (שמואל שילה) מוצא פרה שנשכחה, חולב אותה ומביא את החלב לקשישים.

הם מוצאים את מקום הבאר הישנה, פותחים את השיבר ומים מתחילים להגיע לבית האבות. רזניק החשמלאי (הוגו ירדן) מצליח להפעיל את הגנרטור ולספק חשמל.

לקיבוץ מגיע הליקופטר ומתוכו יורדים יזם הנדל"ן שפילמן (דביר בנדק) מזכירתו לימור (עדי גילת) והבנקאי אזולאי (עופר זוהר). שפילמן מבקש לקנות את הקיבוץ מהבנק, בעל הנכס, להרוס אותו ולבנות על השטח כפר נופש עם צימרים, ספא וקזינו. הוא בטוח שאין אנשים במקום אבל להפתעתו הוא נפגש עם קבוצת הקשישים. בתחילה הוא זועם על אזולאי, ורוצה להסתלק, אך מזכירתו הערמומית לימור (עדי גילת) מציעה לו "קומבינה" - הם יעבירו את הקשישים לבית אבות מחוץ לקיבוץ וידאגו לכל מחסורם לכל ימי חייהם, ואת ההוצאות הם יקזזו ממחיר הנכס. לבנקאי אין ברירה והוא מסכים לתנאים אבל הקשישים ובראשם יולק (שמעון ישראלי) מתנגדים ואומרים שלא יזוזו משם.

פייגה (חנה רוט) אשתו של יולק מארגנת שיחת חברים כמו שנהגו בקיבוץ ומבקשת הצבעה אם לקבל את הצעת שפילמן או לא. התוצאה היא תיקו.

מונדק (מוסקו אלקלעי) הסובל מדמנציה קלה, מטפס על מגדל הסילו לחרדתם של הקשישים, עד שברקה ויוסקה מצליחים לטפס ולהוריד אותו משם.

יוסקה הוא האקטיביסט בין הקשישים ורוצה לפעול בכוח. הוא חושף בפני חבריו את סליק הנשק הישן שבקיבוץ. מסתבר שרוב כלי הנשק בסליק אינם תקינים, אך יוסקה מוצא שם בראונינג 0.3 תקין ומרכיב אותו בתוך עמדה ליד שער הקיבוץ. ביחד עם רזניק הוא מכין מטען נפץ מחוץ לשער, המחובר בכבל להפעלה מן העמדה.

ניישקה (לאה שלנגר) נזכרת במאהב העבר העשיר שלה, הנמצא כיום בשווייץ. היא מתקשרת אליו ומבקשת עזרה אבל מסתבר לה שהוא סובל מאלצהיימר. בלילה האחרון כולם צופים בסרטים שצילם יולק מחיי הקיבוץ ומזהים את עצמם. יולק המדוכא מת מצער בעת ההקרנה.

למחרת מגיעה שיירת בולדוזרים כדי להרוס את הקיבוץ. יוסקה פותח לעברם באש מהמקלע ומפעיל את מטען הנפץ אך לבסוף מצליחים הבולדוזרים להיכנס לקיבוץ, והקשישים הובסו.

הקשישים המובסים עוזבים את הקיבוץ במיניבוס שנוסע לאורך שיירת הבולדוזורים הנכנסים לקבוץ כדי להתחיל את ההריסה, והם שרים זמר נוגה.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקן תפקיד
גבי עמרני יוסקה
שמעון ישראלי יולק
מוסקו אלקלעי מונדק
חנה רוט פייגה
לאה שלנגר ניישקה
אילן תורן ברקה
הוגו ירדן רזניק
שמואל שילה פייבל
לבנה פינקלשטיין ימירל'ה
רות סגל צ'שה
ז'רמן אוניקובסקי דורקה
דינה דורון פאני
דביר בנדק שפילמן
עדי גילת לימור

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]