אפליקציית מובייל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אפליקציה סלולרית)

אפליקציית מוֹבַּייל או יישום מוֹבַּיילעברית: יישֹוּמוֹן[1][2], ולעיתים קרובות נקרא בפשטות: "יישום" או "אפליקציה"; באנגלית: mobile application או mobile app) היא יישום מחשב המיועד לשימוש בטלפונים חכמים (סמארטפונים), מחשבי לוח (טאבלטים) ומכשירים ניידים מסוגים אחרים.

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היישומונים זמינים בדרך כלל דרך מסדות (בלועזית: פלטפורמות) להפצת יישומים, אשר לרוב מתופעלות על ידי החברות שבבעלותן מערכות הפעלה למכשירים ניידים, כדוגמת: App Store של חברת אפל, Google Play של גוגל, Windows Phone Store של מיקרוסופט, ו-BlackBerry App World של בלקברי.

בדרך כלל מורידים את היישומונים ישירות למכשירי היעד, כדוגמת מכשירי אייפון, בלקברי, אנדרואיד או Windows Phone, אבל לפעמים ניתן להוריד את היישומונים גם למחשבים אישיים ולפטופים. חלק מהיישומים הם חינמיים, בעוד שאחרים מוצעים למכירה. לרוב, בין 20 ל-30 אחוזים מהרווחים מיישומונים שנמכרים עוברים למפיץ (כדוגמת iTunes), ושאר הרווחים הולכים למפתחים של היישומון.

במקור, יישומי מובייל פותחו למטרות עבודה וקבלת מידע, כדוגמת יישומי דואר אלקטרוני, יומן אלקטרוני, אנשי קשר, מידע על מניות ומזג אוויר. עם זאת, הביקוש מצד המשתמשים והזמינות של כלי פיתוח הובילו להתרחבות מהירה גם לתחומים אחרים כגון משחקי מחשב, שירותים מבוססי מיקום ו-GPS, שירותי בנקאות, מעקב אחר הזמנות ורכישת כרטיסים. הגידול המהיר במספר ובמגוון של היישומים הוביל ליצירה של מגוון רחב של מקורות עם סקירות והמלצות של יישומים, כגון בלוגים, כתבי עת ושירותים מקוונים ייעודיים לגילוי יישומים.

הפופולריות של יישומוני מובייל המשיכה לעלות, עם השימוש ההולך וגובר בהן בידי משתמשי טלפונים סלולריים. מחקר של חברת comScore מחודש מאי 2012 קבע כי במהלך הרבעון שחלף, יותר משתמשי סלולר השתמשו ביישומונים מאשר גלשו באינטרנט מהמכשירים שלהם: 51.1% לעומת 49.8% בהתאמה.

על פי מחקר שוק שבוצע ב-2012 על ידי חברת גרטנר, נצפה כי בשנת 2013 הורידו המשתמשים 102 מיליארד יישומונים (כאשר 91 אחוזים מהן תהיינה חינמיות), ואלו יצרו הכנסות בסכום של 26 מיליארד דולר, עלייה של 44 אחוזים לעומת ההכנסות משנת 2012, בסכום של 18 מיליארד דולר. דוח אחר מעריך כי באיחוד האירופי, תעשיית היישומונים מייצרת רווחים של מעל ל-10 מיליארד אירו בשנה, וכי בעקבות הגידול בשוק יישומוני המובייל, נוצרו מעל ל-529 אלף מקומות עבודה במדינות האיחוד האירופי.

עובדות ומספרים על תעשיית היישומונים 2023[3][עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מעריכים כי עד שנת 2023 תעשיית היישומונים העולמית תייצר הכנסות בסך של 935 מיליארד דולר ארה"ב.
  • בשנת 2020 בוצעו בעולם 850 מיליון הורדות של הישומון טיקטוק.
  • ב-Google Play, חנות היישומונים של גוגל, יישומוני משחקים הם הפופולריים ביותר - 13.72% מכלל היישומונים שבשימוש.
  • אחד מכל חמישה מבוגרים בארה"ב משתמש ביישומוני בריאות
  • בממוצע, בני דור ה-Y מחזיקים 68 יישומונים על הטלפון החכם שלהם
  • חנות היישומונים של אפל היא בין ספקיות היישומונים הפופולריים ביותר, עם 1.8 מיליון יישומונים.

פיתוח יישומי מובייל[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח יישומים למכשירים ניידים דורש התחשבות במגבלות של מכשירים אלה. מכשירים ניידים פועלים על סוללות והם בעלי מעבדים פחות חזקים לעומת מחשבים אישיים. כמו כן, על המפתחים לקחת בחשבון שהמכשירים יכולים לבוא עם מגוון גדול של גודלי מסכים, רזולוציות, מפרטי חומרה והגדרות שונות.

פיתוח יישומי מובייל דורש שימוש בסביבות פיתוח משולבות ייעודיות. תחילה היישומים נבדקים בסביבת הפיתוח באמצעות אמולטורים, ובשלב מאוחר יותר הם מועברים לבדיקה על גבי מכשירים אמיתיים. אמולטורים מספקים אפשרות לא יקרה לבדיקת יישומים על גבי מכשירים שייתכן ולמפתח אין גישה פיזית אליהם.

לאור הפופולריות הגדולה של אפליקציות מובייל נכתבו מערכות הפעלה מבוססות לינוקס דוגמת Remix OS ו-Android-x86 שמאפשרות הרצתם במחשבים אישיים.

יישומים פופולריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עשרת היישומים הפופולריים בעולם לשנת 2020[4]:

  1. TikTok
  2. WhatsApp
  3. Zoom
  4. Facebook
  5. Instagram
  6. Facebook Messenger
  7. Snapchat
  8. Google Meet
  9. Telegram
  10. Netflix

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]