בורטסוג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בורטסוג
боорсок
боорцог
бауырсақ
מאכלים
סוג בצק מטוגן, מזון עריכת הנתון בוויקינתונים
מטבח המטבח הקירגיזי, המטבח הטורקי, המטבח הטטארי, המטבח הקזחי, המטבח האוזבקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים קמח חיטה, חמאה, ביצה, בצק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בורטסוג או באורסאק או בורצוגבשקירית: бауырһаҡ, בקזחית: бауырсақ; בקירגיזית: боорсок, במונגולית: боорцог, בטורקית: kabarcık, pişi, bişi, tuzlu lokma, בטורקמנית: pişme) הוא סוג של מאכל מבצק מטוגן המצוי במטבחים של מרכז אסיה, אידל-אורל, מונגוליה והמזרח התיכון.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאכל מעוצב למשולשים או לפעמים לכדורים.[1] [2] הבצק מורכב מקמח, שמרים, חלב, ביצים, חמאה, מלח, סוכר, מרגרינה.[3] בורטסוג טג'יקי מעוטר לעיתים קרובות בתבנית צולבת על ידי לחיצה על תחתית מסננת קטנה על הבצק לפני הטיגון.

בורטסוג נאכל לעיתים קרובות כקינוח, עם סירופ או ריבה או דבש. הם נחשבים לפעמים כעוגיות או כביסקוויטים, וכיוון שהם מטוגנים, לפעמים משווים אותם לסופגניות. מונגולים ועמים טורקים לפעמים טובלים בורטסוג בתה. במרכז אסיה אוכלים באורסאק לעיתים קרובות לצד צ'ורבה (מרק בטורקית).[4]

אושטיפצי (בסרבית: בכתוב קירילי Уштипци; בכתיב לטיני: Uštipci) הם כדורי בצק מטוגנים דמויי סופגניה פופולריים בבוסניה והרצגובינה, קרואטיה, מקדוניה הצפונית, סרביה, במיוחד בוויבודינה, מחוז סרם וסלובניה, שם הם ידועים בשם "מִישקֶה".

הכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצק לבורטסוג נע ממרכיבים של מבצק פשוט, עד לבצק מתוק ופריך יותר. לדוגמה, מתכון קירגיזי טיפוסי מציין חלק אחד של חמאה, 7 חלקים של מי מלח ו-6 חלקים חלב, יחד עם שמרים וקמח, בעוד שמתכונים מורכבים יותר מוסיפים גם ביצים וסוכר. כמו כן, ניתן להכין את הבצק עם קאימק.

בורטסוג מכינים על ידי חיתוך הבצק המרודד לחתיכות. על אף שלא נעשה בדרך כלל במרכז אסיה, ניתן לכופף את החלקים הללו ולקשור אותם לצורות שונות לפני טיגון עמוק. זה נפוץ במיוחד בקרב המונגולים. הבצק מטוגן חום זהוב עמוק. שומן כבש משמש באופן מסורתי על ידי המונגולים כדי לתת לבורטסוג טעם נוסף, אך ניתן להחליף לשמן צמחי.[5][6][7][8]

שיאי עולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבורטסוג הגדול ביותר (179 ק"ג) הוכן ב-20 באפריל 2014 באופה, רוסיה. 1,006 ביצים, 25 ק"ג סוכר, 70 ק"ג קמח, 50 ק"ג דבש בשקיר שימשו להכנתו.[9] שיא גינס נרשם באלמטי, ב-7 בספטמבר 2014, במהלך חגיגת יום האם, כאשר 856 קילוגרמים של בורטסוג הוכנו במקום אחד ביום אחד. החגיגה נערכה במתכונת של קרב קולינרי בין צוותי חמות מול כלות. בתחרות השתתפו שבע קבוצות.[10]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Mayhew, Bradley; John Noble (2007). Central Asia: Kazakhstan, Tajikistan, Uzbekistan, Kyrgyzstan, Turkmenistan. Multi Country Guide. Lonely Planet. ISBN 978-1-74104-614-4. נבדק ב-12 בנובמבר 2009. {{cite book}}: (עזרה)
  • Schreiber, Dagmar (2008). Kasachstan: Auf Nomadenwegen zwischen Kaspischen Meer und Altaj (בגרמנית) (3rd ed.). Trescher Verlag. ISBN 978-3-89794-137-3. נבדק ב-12 בנובמבר 2009. {{cite book}}: (עזרה)
  • Waters, Bella (2007). Kazakhstan in Pictures. Visual Geography (2nd ed.). Twenty-First Century Books. ISBN 978-0-8225-6588-8. נבדק ב-12 בנובמבר 2009. {{cite book}}: (עזרה)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בורטסוג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]