בורנמות'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בורנמות'
Bournemouth
סמל בורנמות'
סמל בורנמות'
סמל בורנמות'
כיכר במרכז העיר
כיכר במרכז העיר
כיכר במרכז העיר
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
אומת הבית אנגליהאנגליה אנגליה
אזור דרום-מערב אנגליה
מחוז דורסט
תאריך ייסוד 1810 עריכת הנתון בוויקינתונים
שטח 46.18 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 187,503 (2011)
 ‑ צפיפות 4,000 נפש לקמ"ר (2011)
קואורדינטות 50°43′N 1°53′W / 50.72°N 1.88°W / 50.72; -1.88 
אזור זמן UTC
www.bournemouth.gov.uk
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בורנמות'אנגלית: Bournemouth) היא עיר קיט גדולה בחופה הדרומי של אנגליה, הממוקמת באזור דרום-מערב אנגליה, כ-1.5 שעות נסיעה דרום מערבית ללונדון.

אוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי מפקד האוכלוסין בשנת 2019, כאשר כוללים את איחוד שלוש הערים בורנמות', פול וקריסטצ'רץ (BCP) אוכלוסיית העיר היא כ-400,000 תושבים, מה שהופך אותה לעיר הגדולה ביותר במחוז דורסט.

תיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיר יש קישור רכבות ישירות מלונדון, וכן תחבורה ישירה מנמל התעופה לונדון הית'רו, וכן שדה תעופה מקומי בינלאומי ליעדים באירופה ומעבר.

במשך עשרות שנים, העיר גדלה להיות עיר נופש וקיט, גם בגלל מזג האוויר המתון וכן בגלל חוף הים החולי. חוף ימה של בורנמות' מדורג כאחד הטובים באירופה ובאופן קבוע מקבל את ציון הדגל הכחול לנקיון ונגישות.

בעיר יש מספר רב של בתי מלון וכן חדרים ודירות להשכרה לתקופות קצרות והיא ידועה בגנים שלה הנקראים גני בורנמות'.

יהודים בעיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר גרים קבע כמה מאות יהודים ובתקופת הקיט מספר זה גודל עקב תיירות ובתי מלון כשרים. ישנם שלושה בתי כנסת (לשנת 2019) שכוללים בית כנסת אורתודוקסי, רפורמי, ובית חב"ד. ניתן לרכוש מזון כשר במקומות אלו וכן בחלק מרשתות המזון.

חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר כוללת אוניברסיטה וקמפוס בשם אוניברסיטת בורנמות' או בשמה המקוצר BU, וזו מתמחה בלימודי אומנות ומדיה דיגיטלית, ומפורסמת ברחבי בריטניה לנושא זה, בנוסף, בעיר מוסד נחשב ללימודי BSc לפיזיותרפיה.

בילוי: בעיר מספר רב של מרכזי בילוי הכוללים בתי קולנוע, מסעדות, מרכזי קניות ופארקים רבים שכוללים מתקנים מאתגרים לילדים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 יגדל רובע בורנמות' ויקיף מספר יישובים עתיקים לאורך נהר הסטור, כולל לונגהאם, שם נמצאה גולגולת שנחשבה כבת 5,500 שנים בשנת 1932. קבורה מתקופת הברונזה ליד מורדאון, וה גילוי של כלי חרס מתקופת הברזל על הצוק המזרחי ב-1969, מצביע על כך שייתכן שהיו שם התנחלויות בתקופה זו. Hengistbury Head, שנוסף לרובע בשנת 1932, היה אתר של מאהל פלאוליתי ישן בהרבה. במהלך המחצית השנייה של המאה ה-16 החל ג'יימס בלאונט, הברון מאונטג'וי ה-6, לכרות אלום באזור, ובזמן מסוים חלק מהשדה שימש לציד, אם כי עד סוף המאה ה-18 נותרו עדויות מועטות לכל אחד מהאירועים. איש לא חי בשפך נהר בורן והמבקרים הקבועים היחידים באזור לפני המאה ה-19 היו כמה דייגים, חותכי דשא וחבורות מבריחים.

הבליץ של בורנמות' ראה נזק כבד לעיירה במהלך מלחמת העולם השנייה למרות שנמלט תחילה מהפצצות כבדות. פשיטה של מפציצי קרב גרמניים ב-23 במאי 1943 נהרגו 131 בני אדם וגרמו נזק ל-3,359 מבנים, כאשר שני בתי מלון גדולים נהרסו כליל. מאמינים כי ייתכן שהמספר הגדול של אנשי חיל האוויר של RAF ששהו בעיירה היה הסיבה למתקפה.[37] חזית הים ספגה נזק כאשר התבצרה נגד פלישה.[38] עמודי התאורה והספסלים מברזל יצוק לאורך החזית הוסרו והותכו לצורך תחמושת, וכך גם חלק ניכר מהמבנה העלי ממזח בורנמות' ובוסקומב לפני שנפרצו כדי למנוע את השימוש בהם על ידי ספינות אויב.[38] הכמויות הגדולות של מכשולי התיל והנ"ט לאורך החוף, והמוקשים למרגלות הצ'ינס, ארכו שנתיים עד שהושג סוף סוף השלום.[39]

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר מארחת את קבוצת הכדורגל בורנמות'.

אתרים בעלי חשיבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרחק נסיעה קצר מהעיר, ניתן להגיע ליעדי תיור כדוגמת Durdle Door ו-Corfe Castle וכן ל New Forest, ולבקר בעיירה הנטושה Tyneham Village, וכן מסלולי הליכה מקומיים יותר, כגון הנגסבורי הד (Hengistbury Head) ו-Old Harry's Rocks.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בורנמות' בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא יישובים באנגליה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.