בחלל שנותר (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בחלל שנותר
Spaceman
כרזת הסרט בעברית בנטפליקס ישראל
כרזת הסרט בעברית בנטפליקס ישראל
מבוסס על הספר "Spaceman of Bohemia (אנ')" מאת ירוסלב קלפר
בימוי יוהאן רנק
הופק בידי מייקל פרטס
צ'נינג טייטום
ריד קרולין (אנ')
פיטר קירנן
טימותי הדג'ינטון (אנ')
ליה בומן
מקס סילבה
תסריט קולבי דיי
עריכה סקוט קאמינגס
סיימון סמית'
ג'ון אקסלפרד
שחקנים ראשיים אדם סנדלר
קארי מאליגן
פול דנו
קונאל נייאר
לנה אולין
איזבלה רוסליני
מוזיקה מקס ריכטר
צילום ג'ייקוב איהר
מדינה ארצות הברית
הרפובליקה הצ'כית
חברת הפקה Tango Entertainment (אנ')
Free Association
Sinestra
חברה מפיצה נטפליקס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה
הקרנת בכורה 20 בפברואר 2024 (פסטיבל הסרטים בברלין)
23 בפברואר 2024 (ארצות הברית)
משך הקרנה 107 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מדע בדיוני
סרט דרמה
תקציב 40 מיליון דולר
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb

בחלל שנותראנגלית: Spaceman - איש החלל) הוא סרט דרמת מדע בדיוני משנת 2024. הסרט בוים על ידי יוהאן רנק והתסריט נכתב על ידי קולבי דיי. הסרט מבוסס על הספר "Spaceman of Bohemia (אנ')" שנכתב על ידי ירוסלב קלפר בשנת 2017. בסרט מככבים אדם סנדלר, קארי מאליגן, קונאל נייאר, איזבלה רוסליני ופול דנו. עלילת הסרט עוקבת אחר אסטרונאוט שנשלח למשימת חלל בקצה מערכת השמש ופוגש בעכביש חייזרי שמסייע לו להתגבר על הבדידות בחלל ולערוך עם עצמו חשבון נפש.

הקרנת הבכורה של הסרט הייתה בפסטיבל הסרטים בברלין (אנ') ב-21 בפברואר 2024. לאחר מכן, הסרט זכה להפצה מוגבלת ב-23 בפברואר וכיום הוא מופץ על ידי רשת הזרמת המדיה "נטפליקס".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאקוב פרוחאצקה הוא אסטרונאוט צ'כי שנמצא בחלל כבר חצי שנה לצורך חקירת ענן בין-כוכבי מסתורי שנקרא "צ'ופרה" הנמצא מאחורי כוכב הלכת צדק. צוות החלל הצ'כי הגיע למקום מעט זמן טרם הגעת האסטרונאוטים מקוריאה הדרומית ובכך הצ'כים היו הראשונים לחקור את הענן. יאקוב נאבק בבדידות ומתגעגע לאשתו, לנקה שהפסיקה לאחרונה לתקשר איתו לאחר שהוא השאיר אותה ואת בתם שלא נולדה בכדור הארץ ויצא לחלל.

לנקה שולחת ליאקוב הודעה לפיה היא רוצה להיפרד ממנו, אבל המפקדת טומה, הקצינה שאחראית על יאקוב, מונעת מההודעה להגיע לידיו מהפחד ששפיותו תידרדר יותר. ימים לאחר מכן, כששום הודעה לא מגיעה מלנקה, יאקוב מגלה שחייזר דמוי עכביש שמסוגל לתקשר איתו בעזרת טלפתיה מסתתר באחד החלקים בספינת החלל. היצור, לו יאקוב קורא "האנוס" מעוניין להבין יותר את בני האדם ושם לעצמו מטרה לסייע ליאקוב להתמודד עם הבדידות שלו.

האנוס חוקר את זכרונותיו של יאקוב ולומד עליו: אביו של יאקוב היה מודיע מטעם המפלגה הקומוניסטית של צ'כוסלובקיה ונהרג כשיאקוב היה צעיר. בהמשך, יאקוב פגש את לנקה, אך לעיתים קרובות התעלם ממנה מתוך רצון להתמקד בקריירה כקוסמונאוט, ואפילו עוזב אותה למשימה בחלל בזמן שהאחרונה חוותה הפלה. לאחר שהאנוס מענה את יאקוב עם זכרונות בנוגע ללנקה ולהפלה (שיאקוב לא היה נוכח בה מפאת היותו בחלל), האנוס עוזב את יאקוב ומשאיר אותו לבדו, לחרדתו של האחרון.

יאקוב נעזר בטכנאי ובחבר קרוב שלו בשם פיטר על מנת לשלוח הודעה ללנקה בה יאקוב מביע חרטה על הדרך בה התייחס אליה ומתנצל. לאחר מכן, האנוס חוזר אל הספינה ומספר ליאקוב שהוא גוסס מכיוון שהוא נדבק בטפיל חייזרי שהשמיד את כל הזן שלו.

בסופו של דבר, הצמד מגיע לצ'ופרה, שם מתברר שהענן הוא בעצם שאריות של היווצרות הייקום ובתוכו ניתן לחוות את הזמן עצמו. האנוס עוזב את יאקוב כדי למות בחלל, אבל יאקוב רודף אחריו. בתוך הענן, יאקוב מתוודה שהרצון הכי גדול שלו זה להיות עם אשתו. האנוס מוצא את מותו בעקבות הטפיל.

בסוף הסרט, יאקוב נאסף על ידי רכב חלל דרום קוריאני. יאקוב ולנקה מתפייסים ומחליטים לתת לקשר ביניהם הזדמנות נוספת.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2020 נטפליקס הכריזה שהספר "Spaceman of Bohemia (אנ')" יעובד לסרט שייכתב על ידי קולבי דיי, יבויים על ידי יוהאן רנק והשחקן אדם סנדלר יגלם את התפקיד הראשי.[1] באפריל 2021 קארי מאליגן הצטרפה לצוות השחקנים ושהסרט ייקרא "Spaceman".[2] ב-19 באפריל 2021 הוכרז שפול דנו וקונאל נייאר לוהקו גם הם לסרט.[3]

צילומי הסרט החלו ב-19 באפריל 2021 בעיר ניו יורק והסתיימו ב-1 ביולי 2021 ברפובליקה הצ'כית.[4][5] ברפובליקה הצ'כית, הצילומים התקיימו בפראג ובאזורים מסביב לבוהמיה המרכזית.[6]

המלחין מקס ריכטר הלחין את פסקול הסרט. ב-22 בפברואר 2024 השיר "Don’t Go Away" שנוצר מתוך שיתוף פעולה בין ריכטר ללהקת Sparks (אנ') והושמע בסרט הופץ ברשתות הסטרימינג.[7]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרנת הבכורה של הסרט הייתה בפסטיבל הסרטים בברלין (אנ') ב-21 בפברואר 2024.[8] במקור, הפצת הסרט תוכננה להיות ב-1 במרץ 2024, אך הפצתו נדחתה בעקבות שביתת אמני הטלוויזיה והרדיו.[9]

בישראל, הסרט הופץ תחת השם "בחלל שנותר".[10]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר Rotten Tomatoes העניק לסרט ציון של 53% טריות על סמך 118 ביקורות.[11]

האתר Metacritic העניק לסרט ציון של 55/100 על סמך 35 ביקורות.[12]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בחלל שנותר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Justin Kroll, ‘John Wick’ Scribe Derek Kolstad And Amazon Studios Teaming Up On Adaptation Of Japanese Manga ‘Hellsing’, Deadline, ‏2021-03-04 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Anthony D'Alessandro, Carey Mulligan Boards Adam Sandler Netflix Movie ‘Spaceman’, Deadline, ‏2021-04-15 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Anthony D'Alessandro, Paul Dano & Kunal Nayyar Buckle Up For Netflix Adam Sandler Movie ‘Spaceman’, Deadline, ‏2021-04-19 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Instagram, www.instagram.com
  5. ^ Bradley, Adam Sandler’s Sci-Fi Movie ‘Spaceman’ Officially Wraps Up Filming at Netflix [Exclusive], moviesr.net (באנגלית)
  6. ^ ‘Spaceman’: Adam Sandler’s Prague-shot sci-fi film gets long-awaited first look, The Prague Reporter, ‏2023-12-19 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ Max Richter’s & Sparks’ Original Song ‘Don’t Go Away’ from Johan Renck’s ‘Spaceman’ Released | Film Music Reporter (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ Melanie Goodfellow, Adam Sandler’s ‘Spaceman’ & Riley Keough-Jesse Eisenberg Pic ‘Sasquatch Sunset’ Set For Berlinale Specials Line-Up, Deadline, ‏2023-12-20 (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ Carrie Marshall published, Netflix delays the release of some movies amid the writers’ and actors' strike, TechRadar, ‏2023-08-01 (באנגלית)
  10. ^ בחלל שנותר | האתר הרשמי של Netflix, באתר www.netflix.com
  11. ^ Spaceman | Rotten Tomatoes, www.rottentomatoes.com, ‏2024-02-22 (באנגלית)
  12. ^ Spaceman, www.metacritic.com (באנגלית)