שביתת אמני הטלוויזיה והרדיו (2023)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שביתת אמני הטלוויזיה והרדיו (2023)
2023 SAG-AFTRA strike
חברי SAG-AFTRA מפגינים כלונסאות בניו יורק ביולי 2023
חברי SAG-AFTRA מפגינים כלונסאות בניו יורק ביולי 2023
תאריכי המאבק 14 ביולי 20239 בנובמבר 2023 (17 שבועות)
מקום ארצות הברית
(בעיקר לוס אנג'לס וניו יורק)
עילה
  • היעדר הסכמה על חוזה חדש בין
    SAG-AFTRA ל-AMPTP
  • אי הסכמה לגבי שאריות שירות הזרמת מדיה ורגולציה של אודישנים להקלטה עצמית
  • שימוש באולפן בבינה מלאכותית לסריקת פרצופים של שחקנים כדי ליצור סצנות בצורה דיגיטלית
מטרה
  • אשרור חוזה עבודה
  • נוסחת שיוריי ספק שירותי הזרמת מדיה
  • רגולציה גדולה יותר של אודישנים לקלטת עצמית
  • מניעת בינה מלאכותית מלהחליף שחקנים על הסט הצילומים
שיטת המאבק שביתה, הפגנות, מחאה, עִגוּן, חיובים על נוהג עבודה בלתי הוגן
סטטוס הסתיים
דמויות בולטות
הברית של מפיקי הקולנוע וטלוויזיה (AMPTP) גילדת שחקני המסך (SAG-AFTRA)

שביתת אמני הטלוויזיה והרדיואנגלית: 2023 SAG-AFTRA strike או Screen Actors Guild) הייתה שביתה מתמשכת שהחלה ב-14 ביולי 2023. איגוד השחקנים האמריקאי SAG-AFTRA (אנ') (Screen Actors Guild – הפדרציה האמריקנית של אמני טלוויזיה ורדיו) השביתה בגלל סכסוך עבודה מתמשך עם האמנה של מפיקי סרטים וטלוויזיה (אנ') (AMPTP). זה החל במקביל לשביתת התסריטאים של אמריקה (2023) (אנ') שהחלה במאי בסדרה של סכסוכי עבודה הוליוודיים (אנ') אחרים.

השביתה מסמנת את הפעם הראשונה ששחקנים יזמו סכסוך עבודה בארצות הברית מאז שביתת השחקנים ב-1980 והפעם הראשונה ששחקנים וסופרים עזבו בו זמנית מאז 1960. גם שביתות SAG-AFTRA ו-WGA ב-2023 תרמו לשביתה הגדולה ביותר מאז ההפרעה לתעשיות הקולנוע והטלוויזיה האמריקאיות עקב פרוץ מגפת הקורונה משנת 2020.[1] בנוסף לעמידה בסולידריות עם הכותבים, השביתה מובלת על ידי שינויים בתעשייה שנגרמו כתוצאה מסטרימינג והשפעתה על חלקים מכך, כמו גם טכנולוגיות חדשות ובינה מלאכותית.

ראש עיריית לוס אנג'לס קארן בס וגם מושל קליפורניה גווין ניוסם הציעו לעזור לתווך לסיום השביתות.[2][3]

השביתה הסתיימה ב-9 בנובמבר 2023 כאשר הושג הסכם עם השחקנים על חוזה חדש לשלוש שנים הכולל את ההגנות הראשונות אי פעם לשחקנים, מפני בינה מלאכותית וכן עלייה בשכרם.[4][5][6][7]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

האיגוד בהוליווד[עריכת קוד מקור | עריכה]

גילדת שחקני המסך - הפדרציה האמריקאית של אמני טלוויזיה ורדיו (SAG-AFTRA) היא איגוד עובדים המייצג כ-160,000 אנשי תקשורת ואמנים. איגוד הסחר של האמנה של מפיקי סרטים וטלוויזיה (אנ') (AMPTP) מייצג אולפני קולנוע וטלוויזיה במשא ומתן קיבוצי עם איגודים כמו גילדת הבמאים של אמריקה (DGA) SAG-AFTRA (אנ'), ו-Writers Guild of America, East Guild (אנ'), הכוללת גם את Guild Writers of America (אנ') (WGA).

SAG-AFTRA הוקמה על ידי מיזוג של גילדת שחקני המסך (SAG) והפדרציה האמריקאית לאמני הטלוויזיה והרדיו (AFTRA) במרץ 2012, מה שמאפשר ל-SAG-AFTRA לייצג לא רק שחקנים, אלא גם עיתונאים, מארחי תוכניות אירוח ועובדי שידור אחרים. ה-WGA ו-Screen Actors Guild לא שבתו בו-זמנית מאז 1960, אז הצטרפו שחקנים לכותבים שובתים בגלל תשלומים שיוריים מסרטים שנמכרו לרשתות טלוויזיה. שביתת השחקנים ב-1980 כללה את המאמצים המשולבים של SAG ו-AFTRA. שביתת SAG-AFTRA היא השביתה הגדולה ביותר מאז שנת 1980 ושביתה נוספת משנת 2000, בה פתחו שחקנים מסחריים בשביתה לדחוף להמשך המערכת השיורית תגובה נגד מפרסמים, בתוך המחלוקות בין SAG ו-AFTRA.

במהלך העשור האחרון ועליית הסטרימינג, סופרים ושחקנים היו מתוסכלים בגלל מדיניות האולפנים לגבי שאריות משירותי סטרימינג; הירידה של הטלוויזיה ברשת הובילה להסתמכות חזקה יותר על חלקים אחרים. שביתת WGA משנת 2007 נבעה בחלקה הגדול על ידי מנהלי אולפנים שהתעקשו שכותבים לא יקבלו עודפים משירותי סטרימינג. השביתה משנת 2007 עלתה לעיר לוס אנג'לס סכום מוערך של 1.5 מיליארד דולר, לפי רשת הרדיו "NPR". כמו עם כותבי WGA בולטים, שחקנים הביעו דאגה לגבי השימוש בבינה מלאכותית, תוך ציון שניתן להשתמש בו כדי לשחזר את הדמיון שלהם ללא פיצוי.

משא ומתן על החוזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

SAG-AFTRA Plaza בלוס אנג'לס, קליפורניה

שבועות לאחר שביתת איגוד התסריטאים של אמריקה במאי 2023, הדירקטוריון הלאומי של SAG-AFTRA הסכים בפה אחד להמשיך בהצבעה על אישור שביתה לפני חוזה מחודש; SAG-AFTRA אישרה חוזה חדש ב-2020 שיסתיים ב-30 ביוני 2023. האיגוד הצהיר כי אין בכוונתו לשבות אך הוא מבקש לתת למשא ומתן שלו "מינוף מקסימלי למשא ומתן" לקראת המשא ומתן ב-7 ביוני 2023. SAG-AFTRA ציטטה מספר נושאים במשא ומתן, כולל "הוגנות כלכלית, עודפים, הסדרת השימוש בבינה מלאכותית והקלה על העומס של המעבר בכל התעשייה להקלטה עצמית", בסרטון שפורסם ב-30 במאי 2023, חברי SAG-AFTRA ג'וליה לואיס-דרייפוס, ז'אן סמארט וקומייל נאנג'יאני פנו לחברים להצביע לשביתה אך שמרו שהצבעה בעד אישור שביתה היא אך ורק כלי מיקוח, לא הצבעה להורות על שביתה מיידית.

ב-5 ביוני 2023 אישרה SAG-AFTRA את אישור השביתה בהפרש של כ-98%, לפי האיגוד. חברים בעלי פרופיל גבוה - כולל קואינטה ברונסון, ג'ניפר לורנס וראמי מאלק - סימנו את נכונותם לתקוף לפני המועד האחרון להשגת "עסקה טרנספורמטיבית", למרות משא ומתן "פרודוקטיבי ביותר". SAG-AFTRA הסכימה להאריך את המשא ומתן עד חצות ב-13 ביולי 2023, בניסיון להימנע משביתה, אך המשא ומתן התקלקל ביולי 2023. SAG AFTRA סקר את החברים על שביתה ב-5 ביולי 2023 והחל להכין שלטי כלונסאות יומיים לאחר מכן.

ה-AMPTP הסכים ל"בקשה של הרגע האחרון" לגישור משירות הגישור והפשרה הפדרלי ב-11 ביולי 2023; מנהל הקונגרס וענייני הציבור, גרג ראלסון, הצהיר כי מתווך פדרלי יהיה נוכח למחרת. בתורו, SAG-AFTRA האשימה את ה-AMPTP בניסיון להאריך את המשא ומתן מעבר לתאריך היעד, וחזרה על כך שהיא לא תמשיך לנהל את המשא ומתן לאחר ה-12 ביולי 2023. מספר שחקנים, שכוללים לורנס ומאלק, אישרו את המשא ומתן שלהם. לתמוך שוב על ידי חתימה על מכתב הקורא לאיגוד לנקוט בצעדים אגרסיביים והצהרה על נכונותם לשבות. מאוחר יותר דווח על כך על ידי "וראייטי" הגישור הזה קרס לאחר שנשיאת AMPTP, קרול לומברדיני, העליבה את המשא ומתן בכך שאמרה להם "להיות מתורבתים" ולמנוע שביתה, והסתלקה על ידי מנהלי המשא ומתן של האיגודים. בתגובה להערה של לומברדיני, נשיא SAG-AFTRA, פראן דרשר, אמר למנהלי המשא ומתן של AMPTP "עכשיו יש לכם שני איגודים בשביתה" כשהם עזבו.

פעולת השביתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיאת SAG-AFTRA, פראן דרשר, מודיעה על השביתה ב-13 ביולי 2023.

נשיאת SAG-AFTRA, פראן דרשר, הודיעה על השביתה ב-13 ביולי 2023, ללא הסכם בין SAG-AFTRA לבין הברית של מפיקי סרטים וטלוויזיה (AMPTP), ועדת המשא ומתן של SAG-AFTRA הצביעה בפה אחד להמלצת השביתה לדירקטוריון הלאומי של האיגוד. המועצה הלאומית ערכה הצבעה המאשרת רשמית את השביתה. נשיאת SAG-AFTRA, פראן דרשר, הודיעה שהשביתה תתחיל בחצות ב-14 ביולי; צוות השחקנים של הסרט "אופנהיימר" שערכו את הקרנת הבכורה בלונדון צפו בסרט, ולפני חצות הסתיימה הבכורה. אל דרשר הצטרף מנהל המשא ומתן דאנקן קראבטרי-אירלנד, דרשר טענה כי השביתה הייתה מוצא אחרון בעל כורחו ותיאר את החוזה כ"רהיטים על אוניית הטיטניק." במסיבת העיתונאים טענה Crabtree-Ireland כי ה-AMPTP ניסה לכלול הצעה שאפשרה לאולפנים, תמורת תשלום חד פעמי שווה ערך לתשלום של יום אחד, לקבל זכויות בלעדיות וללא הגבלת זמן על דמויות של ניצבים, כולל השימוש של בינה מאלכותית גנרטיבית כדי לשכפל אותם על המסך. פרשני התקשורת השוו זאת לסרט "כנס העתידנים" משנת 2013, ולפרק בעונה השישית של הסדרה "מראה שחורה" "Joan Is Awful (אנ')". עם זאת, AMPTP דחתה את הטענות הללו, וקבעה שהצעתם תאפשר שימוש בהעתקים אלו בתוך הסרט הספציפי שלשמו הם מועסקים, וכי כל שימוש אחר ידרוש הסכמה ופיצוי נוסף. השביתה החלה רשמית ב-14 ביולי.

כחלק מהכללים שנקבעו ב-10 ביולי, שחקנים אינם יכולים לעסוק בהפקות קולנוע או טלוויזיה ואינם יכולים לקחת חלק בעבודות קידום מכירות, כגון פרסומי עיתונות, הקרנות בכורה של סרטים ואירועים - הכולל את קומיק-קון, סן דייגו, שהיה מתוכנן ב-20–23 ביולי. פעולת השביתה אינה חלה על חברי SAG-AFTRA שעובדים על פי אותם חוזים שמנהלים משא ומתן על ידי האיגוד בנפרד מחוזה AMPTP, לרבות העיתונאים. יש אישור לעבוד בפודקאסטים, סרטים עצמאיים וסרטי סטודנטים, כמו גם עבודת טלוויזיה "לא מתוכננת" כגון תוכניות משחקים, תוכניות מציאות, סרטים תיעודיים ותוכניות אירוח. מבחינה בינלאומית, חברי SAG-AFTRA מורשים להמשיך לעבוד בבריטניה במסגרת הסכמי משא ומתן קיבוציים שנקבעו מראש, שכן החוק בבריטניה מפליל שביתות סולידריות. הסדרה "בית הדרקון" המשיכה את הצילומים שלה בבריטניה עם שחקני SAG-AFTRA הפועלים תחת חוזי הון, מה שעורר תגובת נגד בקרב מעריצי הסדרה.

ב-17 ביולי, SAG-AFTRA פרסמה הצהרה בת 12 עמודים המתארת את התמוטטות המשא ומתן, ואת התנאים שהם מצאו כלא מקובלים, כולל אך לא רק תוספת שכר של 5% לשחקנים, בעוד שהאיגוד ביקש 11%. ה-AMPTP פרסם הצהרה נגדית, המדגישה כי פעולותיו "מעוותות בכוונה" וכי SAG-AFTRA בחרה לעבור על "העסקה הרווחית ביותר שניהלנו אי פעם... בשווי של 318 מיליון דולר לאורך שלוש שנים של החוזה".

ב-19 ביולי 2023, SAG-AFTRA אישרה לצלם סרטים נוספים במהלך השביתה, כולל הסרט "The Watchers" שבוים על ידי הבמאי מ. נייט שאמלאן. בסך הכל 56 סרטים זכאים כעת לצלם תחת חוקי השביתה.

ב-26 בספטמבר הוחלט על שביתה מקבילה של איגוד התסריטאים האמריקאי (WGA). עם סיום שביתת ה-WGA, נסללה הדרך ל-SAG-AFTRA וה-AMPTP להשתתף במשא ומתן על חוזי טלוויזיה וקולנוע חדשים. בעקבות זאת, המשא ומתן בין SAG-AFTRA לבין ה-AMPTP צפוי להתחדש ב-2 באוקטובר.[8]

השביתה הסתיימה ב-9 בנובמבר 2023 כאשר הושג הסכם עם השחקנים על חוזה חדש לשלוש שנים הכולל את ההגנות הראשונות אי פעם לשחקנים, מפני בינה מלאכותית וכן עלייה בשכרם.[4][5][6][7]

השביתות בניו יורק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעולת ההפגנות של SAG-AFTRA בניו יורק התרחשה במטה פרמאונט בברודוויי 1515, ובמשרדים שונים של "אן-בי-סי יוניברסל", הכולל את מרכז רוקפלר. ג'ייסון סודייקיס הצטרף לשורות הבחירות של "אן-בי-סי יוניברסל", וקבע ששחקנים יתקפו "כל זמן שיידרש", וכך גם ג'ו פנטוליאנו, הקאובוי העירום, אלכס אדלמן ושרה שרמן. בינתיים, במטה של פרמאונט, שורות כלונסאות הכללו את מייקל שור וקווין בייקון.

רוק סיטי למען חוזה הוגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-25 ביולי 2023, אלפי שחקנים התגייסו בבוקר יום שלישי בכיכר טיימס מ-9:30 בבוקר עד 12 בצהריים כדי להביע את דאגותיהם לגבי יחס הוגן ושכר. המשא ומתן החוזי הראשי של SAG-AFTRA,Duncan Crabtree-Ireland דיבר על המאבק שהאיגוד מתמודד מול ה-AMPTP. ידוענים רבים נשאו נאומים כדי להביע את דאגותיהם לגבי עתיד האיגוד שלהם ומההתקדמות הטכנולוגית בתעשייה. נכחו: לורן אמברוז, מאט בומר, כריסטין ברנסקי, סטיב בושמי, וין דיזל, בובי קנאבלי, הנרי קאביל, טיטוס בורגס, ליזה קולון-זייאס, בריאן קראנסטון, ג'ניפר אניסטון, רוב ריגל, ג'סיקה צ'סטיין, גרגורי דיאז, ג'ניפר אילי, ברנדן פרייזר, רוב שניידר, ננסי ג'יילס, סת' רוגן, אשטון קוצ'ר, צ'ארלי שין, דנאי גורירה, ג'יל הנסי, מרין הינקל, בן סטילר, ניקול קידמן, מילה קוניס, ג'ון קראייר, סטיבן לאנג, סת' מקפרלן, קמרון דיאז, טום הולנד, זנדאיה, ג'ייסון מומואה, אריאן מואיד, דייוויד ספייד, כריסטופר מלוני, קלואי גרייס מורץ, ונדל פירס, אדם סנדלר, קיגן-מייקל קי, מייקל שאנון, ג'ורדן פיל, כריסטיאן סלייטר, קורי סטול, מריט ויבר, רייצ'ל זגלר, וטום קרוז.[9]

השביתות בלוס אנג'לס[עריכת קוד מקור | עריכה]

השביתות של SAG-AFTRA בלוס אנג'לס כוונו לאולפני הסרטים הגדולים, כמו גם למשרדים של חברות. דרשר הצטרפה באופן אישי לשביתות מחוץ למשרדי נטפליקס. ג'וש גד היה בין המפגינים בקווי כלונסאות של "פוקס אנטרטיינמנט". אליסון ג'ני, קייטלין דבר, לוגאן לרמן וג'ואי קינג הצטרפו להפגנות במטה "האחים וורנר", והשחקניות קונסטנס זימר וג'יניפר גודווין השתתפו בשורות כלונסאות באולפני פרמאונט בלוס אנג'לס. במשרדים של דיסני ראו קווי כלונסאות שחבריהם הבולטים הכללו את מנדי מור, מישל מונאהן, רייני וריקו רודריגז, דניאל פישל ובן שוורץ. ההפגנות בוטלו ליום אחד ב-21 באוגוסט 2023, עקב הוריקן הילרי.[10]

עוינות מאולפני יוניברסל בהוליווד[עריכת קוד מקור | עריכה]

אן-בי-סי יוניברסל הואשמה בניהול עסקים באולפני יוניברסל שבהוליווד כדי להרתיע או לסכן את המפגינים ולהפר את זכויותיהם להפגין.

ב-12 ביולי 2023, נמסרה הצהרה שהכריזה על בניית רכבת הרים בנושא סדרת הסרטים "מהיר ועצבני"; תאריך ההודעה עלה בקנה אחד עם המועד האחרון שנתן SAG-AFTRA לפני סיום המשא ומתן עם ה-AMPTP, והבנייה החלה עם תחילת השביתה. זה הוסיף לבנייה שהחלה ב-8 במאי, זמן קצר לאחר שה-WGA החל להפגין במקום, חסם את שדרות לנכרשים לאורך הקצה המערבי של הקמפוס והחנייה של הפארק והגביל עוד יותר את הגישה למדרכות. המדרכות שלפני שערים 1, 2, 4 ו-5 יפומטו ויהרסו בבנייה זו. למרות ייעוץ מוקדם ממשטרת לוס אנג'לס, יחידת יחסי העבודה תציב מסילות K מ-River Road ל-Universal Hollywood Drive למען בטיחותם של מפגינים והולכי רגל אחרים מאז הפגנות ה-WGA כבר ב-6 ביוני, אף אחת מהן לא הוצבה עד 18 ביולי, אז דיווחים על שני מפגינים שנפגעו על ידי כלי רכב נעשו.

ב-17 ביולי, עצי הפיקוס על המדרכה של שדרות ברהם מחוץ לשער 8 נגזמו כמעט במלואם מעליהם. בעצי אורן בצד הנגדי של ברהם לא נגעו, וכך גם בשורה של עצי פלפל מאחורי הגדר ליד שער הייצור. הגיזום תואר כפעולה נקמנית שכן העצים שימשו את המפגינים כצל ממזג האוויר הקיץ של 32 מעלות צלזיוס בדרום קליפורניה, כמו גם לא חוקי, תוך ציון בעלות העיר והפרה של לוס אנג'לס קודים של פקודת עצים האוסרים על כריתת עצים מיולי עד ספטמבר. אן-בי-סי יוניברסל פרסמה הצהרה למועד אחרון בהוליווד ומכחישה כי הגיזום נעשה מתוך זדון, בטענה שהם חותכים את העצים מחוץ לפארק ביולי מדי שנה ליתר ביטחון, ומתארים זאת ואת מפגעי הבנייה המפריעים כ"אתגרים לא מכוונים למפגינים". אן-בי-סי יוניברסל נקנסה ב-250 דולר על הפרת חוקי עצים והרס רכוש העיר.[11]

ב-18 ביולי, SAG-AFTRA ו-WGA הגישו תלונה משותפת למועצה הלאומית ליחסי עבודה נגד אן-בי-סי יוניברסל, והאשימו את החברה בהפרה של חופש כלונסאות שלהן וסיכנה את חבריהן.[12] איגוד התסריטאים של מערב אמריקה הגישה בנוסף עתירה ל-AMPTP על כישלונה של אן-בי-סי יוניברסל בהתקנת מחסומים כדי להגן על המפגינים שלהם ושל SAG-AFTRA מפני כפיית תנועה. אן-בי-סי יוניברסל הגיבה ל"הוליווד ריפורטר" בהצהרה: "אנו מודעים לתלונות WGA ו-SAG-AFTRA, ואנו מאמינים מאוד שהחברה מילאה את ההתחייבויות המשפטיות שלנו על פי חוק יחסי העבודה הלאומי (NLRA), ואנו נשתף פעולה בכל פניה של המועצה הלאומית ליחסי עבודה בנושא זה. למרות שאנו מבינים שהתזמון של פרויקט הבנייה הרב-שנתי שלנו יצר אתגרים עבור המפגינים, אנו ממשיכים לעבוד עם סוכנויות ציבוריות כדי להגביר את הגישה. אנו תומכים בזכויות האיגודים להפגין בבטחה".

"Quick Photo Op"[עריכת קוד מקור | עריכה]

SAG-AFTRA גם ביצעה שביתות קצרות במקומות אחרים מחוץ לניו יורק וללוס אנג'לס. ממותגים בתור "Quick Photo Op" שביתות. אלה שביתות שהתרחשו באורלנדו, הונולולו ואטלנטה. האיגוד הצהיר כי הוא מתכנן לפתוח בהפגנות נוספות ברחבי המדינה, וביקש מחברי SAG-AFTRA ליצור קשר עם המנהלים המקומיים שלהם לקבלת פרטים.[13]

שביתות משחקי הווידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1 בספטמבר, המועצה הלאומית של SAG-AFTRA שלחה בקשה לאישור שביתת משחקי הווידאו.[14] תקופת ההצבעה לאישור השביתה החלה ב-5 בספטמבר והסתיימה ב-25 בספטמבר, רגע לפני שהמשא ומתן הבא היה אמור להתחיל ב-26 בספטמבר. המשא ומתן נמשך מאז אוקטובר 2022. חברי SAG-AFTRA הצביעו בעד אישור השביתה נגד 10 חברות משחקי וידאו גדולות, עם 98.32% מהקולות שהצביעו בעד. בסך הכל הצביעו 34,687 חברים, המייצגים 27.47% מבעלי זכות הבחירה. 10 חברות משחקי הווידאו הגדולות העומדות בפני השביתה הפוטנציאלית כוללות את אקטיוויז'ן בליזארד, Blindlight, חברת הדיבוב הבינלאומי של דיסני, Electronic Arts,‏ Formosa Interactive,‏ Insomniac Games, אפיק גיימס, Take 2, ווייסוורקס, והאחים וורנר אינטרקטיב אנטרטיימנט.[15]

ההצבעה על אישור השביתה אינה מבטיחה הפסקת עבודה מיידית, אך מאפשרת כי במהלך המשא ומתן של האיגוד לקרוא לשביתה אם יעלה הצורך במהלך המשא ומתן להסכם מדיה אינטראקטיבי חדש. הנושאים העיקריים העומדים במרכז המשא ומתן כוללים חששות לגבי ירידה בפיצויים בשל האינפלציה, שימוש לא מוסדר בבינה מלאכותית, וחששות בטיחות הקשורים לתנאי העבודה. דאנקן קראבטרי-איירלנד, המנכ"ל הלאומי של SAG-AFTRA ומנהל המשא ומתן הראשי, הביע תקווה להגיע להסכם שיענה על צורכי חברי האיגוד, אך הדגיש שאם חברות משחקי הווידאו לא יציעו עסקה הוגנת, החברים מוכנים לשבות. ריי רודריגז, מנהל חוזים ראשי, הדגיש כי בתעשיית משחקי הווידאו מתמודדים עם בעיות דומות לאלו שבקולנוע ובטלוויזיה, כמו שימושים נצלניים בבינה מלאכותית ושכר נמוך, וכי אישור השביתה מדגיש את הצורך בהסכם הוגן המפצה את העובדים בצורה נאותה ומבטיח את שלומם וכבודם. בתגובה להצבעת אישור השביתה, מסר דובר חברות משחקי הווידאו כי הן ימשיכו לנהל משא ומתן בתום לב וכבר הגיעו להסכמות לא מגובשות על למעלה ממחצית מההצעות, וכי הם נשארים אופטימיים לגבי מציאת פתרון.[15]

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהלי המדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני תום המשא ומתן של SAG-AFTRA, בכיר אנונימי אחד ב-AMPTP הצהיר שהאסטרטגיה הנוכחית שלהם היא "לאפשר לדברים להימשך עד שחברי האיגוד התחילו לאבד את דירותיהם ולאבד את בתיהם" כדי לאלץ את SAG-AFTRA לעמדות משא ומתן פחות טובות.[16]

קייסי בלויס, מנכ"ל "HBO Max", אמר שהשביתה "תאט הכל". הוא חזה שהשביתה תשפיע מאוד על שנת 2024.[17]

בוב אייגר, מנכ"ל חברת וולט דיסני, אמר שהדרישות של השחקנים היו "לא מציאותיות", והוסיף שהן "מוסיפות למכלול האתגרים שהעסק הזה כבר מתמודד איתם". אייגר ספג ביקורת על ההתבטאויות הללו לאור החוזה שלו עם דיסני, שמאפשר לו להרוויח עד 27 מיליון דולר ב-2023 בין משכורתו לבונוסים.[18] האתר "TheWrap" כתב שאייגר מרוויח יותר מפי 500 מהשכר החציוני של עובדי דיסני, בעוד שבטאון אנד קאנטרי כתבו שזה למעשה פי 1,242 מהשכר החציוני של עובד דיסני. כשנשאל על דבריו של אייגר, דרשר תיארה אותם כ"דוחים" ו"חירשים טון". היא המשיכה וכינתה את אייגר "ברון אדמה" ש"אין לו מושג מה באמת קורה". העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כינה גם את אייגר "חירש טון".[19] השחקן בריאן קרנסטון הגיב לאייגר באופן חלקי: "לא נקבל את העבודה שלנו וימסרו לרובוטים".[20]

פוליטיקאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הסנאטור האמריקאי ברני סנדרס, וראש עיריית לוס אנג'לס קארן בס הביעו את תמיכתם באיגוד השחקנים.[21] ביידן תמך בעבר בתסריטאים השובתים במאי 2023. כמה פוליטיקאים הצטרפו לשורות כלונסאות בעצמם, כולל ראש עיריית ברבנק קונסטנטין אנתוני (בעצמו חבר ב-SAG-AFTRA) ונציג קליפורניה, אדם שיף. נציגת ארצות הברית אלכסנדריה אוקסיו-קורטז הצטרפה לשורה של כלונסאות מול אולפני נטפליקס בניו יורק. היא מתחה ביקורת על העושר של מנהלי האולפנים בזמן שהתסריטאי או השחקן הממוצע נאבקים כדי לקבל גישה לשירותי בריאות, והיא הדגישה את כוחה של פעולה ישירה בהשגת ניצחונות כלכליים.[22]

איגודים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

איגודי עובדים רבים אחרים בארצות הברית הביעו תמיכה בשביתה. יחד עם גילדת התסריטאים, הצהרות תמיכה פורסמו על ידי גילדת הבמאים וגילדת המפיקים. האחים הבינלאומיים של הצוותים, בעצמה בסכסוך חוזי עם "UPS" ושובתת מסוף יולי, והביעה תמיכה באמצעות הצהרה שפרסם נשיאם, שון אובריאן. ה-AFL-CIO גם השליכו את תמיכתם מאחורי SAG-AFTRA, כמו גם המחלקה לעובדים מקצועיים,[23] הברית הבינלאומית של עובדי בימת התיאטרון, וגילדת התסריטאים של אמריקה.[24]

ארגונים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני פסטיבלי קולנוע בקרוב, פסטיבל הסרטים הבינלאומי של טורונטו ופסטיבל הסרטים הבינלאומי של ונציה, הכירו בהשפעה הפוטנציאלית של השביתה והאיסור הנלווה לה על הופעות קידום מכירות של שחקנים אם השביתה לא תיפתר עד ספטמבר, אך ציינו ששני האירועים יימשכו בלי קשר, עם עלייה של כותרים קנדיים, אירופאים, אסייתיים ודרום אמריקה בכל הסעיפים. עם זאת, מנהיגי SAG-AFTRA היו נחושים ששחקנים בסרטים עם הסכמי ביניים צריכים להיות בפסטיבלים כדי לקדם אותם.[25]

הפקות מושפעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוקאס פילם (הנפשה) בסינגפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-15 באוגוסט 2023, "לוקאס פילם" הודיעה כי היא תפסיק את פעילותה בסינגפור. דיסני הסבירו כי ההשבתה נבעה מגורמים כלכליים, כאשר שביתת SAG-AFTRA בארצות הברית השפיעה על עבודת התעשייה.[26]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Coyle, Jake (July 17, 2023). "Hollywood plunges into all-out war on the heels of pandemic and a streaming revolution". Washington Post. Retrieved July 17, 2023.
  2. ^ Johnson, Ted (August 4, 2023). "Los Angeles Mayor Karen Bass Says She's Ready To "Personally Engage" To Resolve Strikes, Calls WGA-AMPTP Meeting An "Encouraging Development"". Deadline Hollywood. from the original on August 7, 2023. Retrieved August 7, 2023.
  3. ^ Beam, Adam (July 26, 2023). "California Gov. Gavin Newsom offers to help negotiate Hollywood strike". Associated Press. from the original on August 11, 2023. Retrieved August 7, 2023.
  4. ^ 1 2 נועם כהן, ‏אחרי 118 יום: הושג הסכם לסיום שביתת השחקנים בהוליווד, באתר ‏מאקו‏, 9 בנובמבר 2023
  5. ^ 1 2 אלון פרוכטר, אחרי 118 ימים: הושג הסכם לסיום שביתת השחקנים בהוליווד, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 9 בנובמבר 2023
  6. ^ 1 2 Maddaus, Gene (8 בנובמבר 2023). "SAG-AFTRA Approves Deal to End Historic Strike". Variety. נבדק ב-9 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ 1 2 Kilkenny, Katie (8 בנובמבר 2023). "SAG-AFTRA Reaches Tentative Agreement With Studios, Ending Actors Strike". The Hollywood Reporter. נבדק ב-9 בנובמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Matt Donnelly, SAG-AFTRA and AMPTP to Resume Strike Negotiations on Monday, Variety, ‏2023-09-28 (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ Lindsay, Benjamin (July 24, 2023). "SAG-AFTRA Strike to Host Star-Studded 'Rock the City' Times Square Rally". TheWrap. Los Angeles, California. from the original on July 25, 2023. Retrieved July 25, 2023.
  10. ^ Roe, Mike (August 18, 2023). "WGA and SAG-AFTRA Cancel Monday Strike Pickets Ahead of Tropical Storm Hitting Los Angeles". The Wrap. from the original on August 19, 2023. Retrieved August 18, 2023.
  11. ^ Rice, Lynette (July 21, 2023). "More On Treegate: City To Slap Universal With $250 Fine For Trimming Ficus Trees". Deadline Hollywood. from the original on July 23, 2023. Retrieved July 23, 2023.
  12. ^ "Striking writers and actors accuse NBCUniversal of blocking picket area". Reuters. July 19, 2023. from the original on July 23, 2023. Retrieved July 23, 2023.
  13. ^ Robb, David (July 17, 2023). "SAG-AFTRA Expands "Quick Photo Op" Strike Events To Orlando, Atlanta & Honolulu". Yahoo Entertainment. from the original on July 18, 2023. Retrieved July 17, 2023.
  14. ^ Maddaus, Gene (September 1, 2023). "SAG-AFTRA Seeks Approval for Second Strike Against Video Game Companies".Variety. from the original on September 2, 2023. Retrieved September 2, 2023.
  15. ^ 1 2 Michaela Zee, SAG-AFTRA Members Vote in Favor of Video Game Strike Authorization, Variety, ‏26 בספטמבר 2023 (באנגלית אמריקאית)
  16. ^ Wilkinson, Alissa (July 13, 2023). "Hollywood's historic double strike, explained". Vox.com. from the original on July 14, 2023. Retrieved July 15, 2023.
  17. ^ Wolinsky, David (July 12, 2023). "HBO Boss Predicts "A Lot Of Pain For Everybody" If Actors Join Writers On Strike". GameSpot. from the original on July 16, 2023. Retrieved September 1, 2023.
  18. ^ Shafer, Ellise (July 13, 2023). "Disney CEO Bob Iger Says Writers and Actors Are Not Being 'Realistic' With Strikes: 'It's Very Disturbing to Me'". Variety. from the original on July 13, 2023. Retrieved July 13, 2023.
  19. ^ Masters, Kim (July 25, 2023). "Unpacking Bob Iger's Terrible, Horrible, No Good PR Week". The Hollywood Reporter. from the original on July 26, 2023. Retrieved July 26, 2023.
  20. ^ "Bryan Cranston calls out Bob Iger at striking actors' rally". Reuters. July 25, 2023. from the original on July 26, 2023. Retrieved July 26, 2023.
  21. ^ Johnson, Ted (July 17, 2023). "Los Angeles Mayor Karen Bass Issues New Statement On SAG-AFTRA And WGA Strikes With More Explicit Case For "Fair And Equitable" Contracts". Deadline. from the original on July 17, 2023. Retrieved July 21, 2023.
  22. ^ Sainato, Michael (July 24, 2023). "AOC joins Hollywood picket line in New York: 'Solidarity is stronger than greed' Liberal congresswoman criticizes the wealth of studio executives as new contract negotiations remain at loggerheads". Guardian US. from the original on July 24, 2023. Retrieved July 25, 2023.
  23. ^ Mouriquand, David (July 18, 2023). "Venice Film Festival preparing Plan B if Hollywood strikes continue". Euronews. from the original on July 25, 2023. Retrieved July 20, 2023.
  24. ^ https://iatse.net/teamsters-iatse-writers-guild-dga-issue-joint-statement-in-solidarity-with-sag-aftra/. IATSE. July 12, 2023. from the original on July 18, 2023. Retrieved July 17, 2023.
  25. ^ Robb, David (August 25, 2023). "SAG-AFTRA Tells Members It's OK To Promote Their Movies With Interim Agreements At Film Festivals". Deadline Hollywood. from the original on August 27, 2023. Retrieved August 27, 2023.
  26. ^ "Lucasfilm to shut Singapore operations, affecting more than 300 employees". CNA. from the original on August 16, 2023. Retrieved August 15, 2023.