בריוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בריוש
une brioche
מאכלים
סוג viennoiserie, לחם שמרים, לחם מתוק עריכת הנתון בוויקינתונים
מטבח המטבח הצרפתי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא צרפתצרפת צרפת
מרכיבים עיקריים קמח, סוכר, שמרים, חמאה, ביצה, מלח שולחן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הבריוש, מאת שארדן
בריוש אישי קלאסי עם כדור בראשו שבצרפתית נקרא: Brioche à Tête
"מונה", בריוש בתוספת רום ותפוזים. פופולרי במיוחד בצפון אפריקה.

בְּרִיּוֹשׁצרפתית: Brioche) הוא מאפה מהמטבח הצרפתי עשוי מבצק שמרים עשיר במיוחד, שתכולת הביצים והחמאה הגבוהה שבו מעניקה לו פנים רך ואוורירי. לבריוש קרום כהה, מוזהב ומבריק מהברשת ביצים או לעיתים ביצים בתוספת חלמונים. בבריוש אחוזי החמאה הם בדרך כלל ביחס של בין 1:4 ל 9:10 יחידות חמאה לקמח, כשברוב הפעמים היחס הוא 1:2. הצורה המפורסמת ביותר של הבריוש, היא ה- Brioche a Tete כלומר בריוש עם כובע. בריוש כזה נאפה בתבנית עגולה מסולסלת והוא מורכב משני חלקי בצק. החלק העליון הוא כדור המונח מעל החלק התחתון ולכן מזכיר כובע. ניתן לאפות אותו ככיכר או כמאפה אישי. כיום יש הממלאים אותו במילויים שונים, מתוקים או מלוחים.

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבריוש נולד בנורמנדי במאה ה-14. לחם הבריוש מוזכר כבר בימי הביניים, אז הכינו אותו באופן דומה למאפה הנוכחי.

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה הופיעה לראשונה בשנת 1404, אך מקור השם שנוי במחלוקת. בין ההשערות הדמיוניות ניתן למנות את ההנחה שהשם נגזר מהמילה bris ו- hocher, הנחה אחרת לפיה מקורו במילה Briochins (תושב הקומונה סן-בריו (Saint-Brieuc)), והנחה שלישית, לפיה נובע השם מפועל בצרפתית עתיקה, broyer, שפרושו "לטחון".

הבריוש בהיסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ז'אן-ז'אק רוסו העיר באוטוביוגרפיה "הווידויים", אותו פרסם בשנת 1782, כי יש המספרים על "נסיכה גדולה" שייעצה לאיכרים רעבים: "S’ils n’ont plus de pain, qu’ils mangent de la brioche", היינו, "אם אין להם לחם, שיאכלו בריוש" (המשפט תורגם לעברית: "אם אין להם לחם, שיאכלו עוגות"). משפט זה מיוחס לרוב, בטעות, למלכה מארי אנטואנט, אשתו של לואי השישה עשר. ישנה סברה המייחסת את האימרה למריה תרזה, אשתו של לואי הארבעה עשר, או אריסטוקרטית אחרת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]