בש קארדאש

בש קארדאש
بش‌قارداش
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
סוג מעיין, פארק, קניין תרבותי עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום Aladagh Rural District עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
מידות
גובה מעל פני הים 1,189 מ' עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 37°24′41″N 57°18′05″E / 37.411388888889°N 57.301388888889°E / 37.411388888889; 57.301388888889
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בש קארדאשפרסית: بش‌قارداش) הוא אתר היסטורי, תופעת טבע ואטרקציה תיירותית בחבל בוג'נורד. האתר נמצא ברשימת האתרים בעלי חשיבת היסטורית ותרבותית של הארגון למורשת תרבותית באיראן. ברחבי האתר יש מתקנים רבים וחנויות המשרתים את התיירים והמבקרים הרבים. במקום גם נערכים פסטיבלים רבים ומוצגות תערוכות.[1][2] מי המעיין של בש קארדאש עשירים במינרלים ונחשבים כבעלי תכונות רפואיות המועילות לבריאות.

האתר מרוחק כ-2 ק"מ מהעיר בוג'נורד שבמחוז צפון ח'וראסאן.

היסטוריה ופולקלור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופה הפרתית והסאסנית, שכן במקום מקדש זורואסטרי. לפי הפולקלור המקומי, המקום נקרא על שם חמישה אחים שהתגוררו בבוג'נורד, והיו מבוקשים על ידי השלטונות בגלל התנגדותם לשלטון האכזר. חמשת האחים ברחו יחד ואנשי הממשל רדפו אחריהם עד למקום. החמישה ביקשו עזרה מאלוהים; לאחר תפילתם, נפערו חמישה פתחים בהר, ומים רותחים פרצו מהם. במשך שנים רבות נבעו המעיינות וסיפקו מים לרוב. מי המעיין בבש קארדאש נובעים מתוך הר סלעי ומתוך חמישה פתחים גדולים וקטנים בתחתית ההר. בתקופה המוקדמת מי המעיין נבעו מהחלק העליון והאמצעי של ההר, וגם כיום יש נביעות ונתיבי מים לאורך ההר.

בתחתית ההר יש תחריט אבן עם המוטו של הדת הזורואסטרית: מחשבות טובות, מילים טובות ומעשים טובים. את התחריט יצר אסמאעיל ג'זמי, צייר ואמן אבן תושב המקום. לדבריו, הוא יצר את תחריט האבן הזה כדי להזכיר ולציין את המורשת הקדומה של המקום. בשנת 2013 הודיעה המועצה האזורית של בוג'ונרד כי תבצע עבודות שיפוץ ושיקום על תחריט האבן (שנוצר ב-1922).[3] בצלע ההר יש מבנה היסטורי שנבנה בהוראת השאה הקאג'ארי נאסר א-דין שאה, שם קבורים כמה מאנשי משפחת שאדלו המפורסמת מבוג'ונרד. את המבנה הקים יאר מוחמד סהאם א-דוולה, הידוע בכינוי "סרדאר מופחם". מול הבריכה הראשית של בש קארדאש ניצב שער שהוקם לפני כחמש מאות שנה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בש קארדאש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]