בת מונטסומה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף בת מונטזומה)
בת מונטסומה
Montezuma's Daughter
מהדורת 2011
מהדורת 2011
מידע כללי
מאת הנרי ריידר הגרד
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן היסטורי
נושא הכיבוש הספרדי של האימפריה האצטקית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות מלכות המשנה של ספרד החדשה, האימפריה האצטקית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1893
מספר עמודים 258
הוצאה בעברית
תרגום בת מונטסומה, בת מונטזומה
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003157560, 001835374, 001835376, 001835375, 001878678, 001975833, 002093592, 002142780, 002566730, 003361561
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בת מונטסומהאנגלית: Montezuma's Daughter) הוא רומן הרפתקאות היסטורי שכתב הסופר סר הנרי ריידר הגרד. הרקע ההיסטורי לרומן הוא כיבוש ממלכת האצטקים על ידי הצבא הספרדי בפיקודו של הרנאן קורטס בתחילת המאה ה-16.

הדמויות העיקריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תומאס וינגפילד, אנגלי, בן לאב אנגלי ולאם ספרדייה, מקדיש 18 שנה מחייו לרדיפה ונקמה בחואן דה גרסיה, רוצח אימו. הוא מספר את עלילת הספר בגוף ראשון.
  • חואן דה גרסיה, לוחם ספרדי. מתואר ברומן כבן בליעל. לאחר שרצח את אימו של תומאס וינגפילד שהובטחה לו וברחה לאנגליה, הוא מצטרף לצבא הכיבוש הספרדי במקסיקו, נפגש ומתעמת עם תומאס וינגפילד מספר פעמים עד למפגש הגורלי האחרון ליד לוע של הר געש.
  • אוטומי, בתו של המלך מונטסומה-מתאהבת ונישאת לתומס וינגפילד ויחדיו הם עוברים תקופות קשות, ילדם נרצח על ידי חואן דה גרסיה ולבסוף היא מתאבדת.

ריידר הגרד משלב בעלילת הרומן, דמויות היסטוריות ידועות:

בספר מתוארים עינויי האינקוויזיציה בספרד, העלאת קרבנות אדם על ידי הכהנים האצטקים ונפילת עיר הבירה טנוצ'טיטלאן שעל חורבותיה נבנתה מקסיקו סיטי.

הספר יצא לראשונה בעברית ב-1935 בתרגומו של מנחם זלמן וולפובסקי. במשך הזמן הופיעו גם גרסאות מקוצרות. ב-2011 הופיעה מהדורה מחודשת בתרגומה של דליה למדני.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומאס וינגפילד הוא אציל בריטי צעיר, בן לאב אנגלי ואם ספרדייה. הוא לומד רפואה ומתארס לחברתו לילי. אביו של תומאס גר בצעירותו בספרד שם הכיר את לואיזה שהייתה מאורסת לחואן דה גרסיה אך דחתה כל פעם את החתונה כי לא אהבה אותו. הם הצליחו לברוח לאנגליה אך דה גרסיה לא שכח זאת. יצר הנקמה בער בו. כעבור שנים הגיע לאנגליה, נפגש במקרה בוונגפילד שהצליח להתגבר עליו ולכבלו. דה גרסיה הצליח להשתחרר, לחדור לביתו של וינגפילד ולהרוג את אימו.

וינגפילד מגיע לסביליה, מתיידד עם רופא מקומי ועובד כעוזרו. יום אחד הוא מתבקש להכין רעל לאשה מסוימת. מסתבר שהיא הייתה נזירה שדה גרסיה הבטיח להינשא לה. היא נכנסה ממנו להריון וכשהדבר התגלה היא נידונה להיקבר חיים עם תינוקה. הרעל שהכין וינגפילד מנע מהם מוות אכזרי בחנק.

דה גרסיה נמלט בספינה לעבר היספניולה בקריביים. וינגפילד עולה בנמל קדיס על ספינה המפליגה לכיוון זה. ספינתו נטרפת בים והוא ניצול על ידי אנייה עליה נמצא דה גרסיה. הוא מושלך כעבד למרתף האנייה. בגלל פריצת מגפת דבר מחליט דה גרסיה להשליך את כל העבדים לים. וינגפילד מוצא חבית ומצליח בעזרתה להגיע לחוף. הוא מובל לעיר טבסקו במקסיקו. הכהנים במקום עומדים להעלותו לקרבן אבל נערה בשם מריה מצליחה לשכנע אותם שייתכן שווינגפילד הוא אחד מצאצאי האל קֶצַל שהיה אדם לבן. שמו של וינגפילד הגיעה לאוזני מונטסומה והוא שלח את אחיינו קואוטומוק בלווית יחידה גדולה של לוחמים, להביאו אליו.

בדרך מציל וינפילד את קואטומוק מצפרני פומה וקונה בכך את אמונו המלא. וינגפילד מתקבל על ידי המלך מונטסומה בכבוד מלכים. הוא מתמנה לאל אך מסתבר לו שבתום שנה הוא יועלה לקרבן. הם משיאים לו ארבע כלות ובתוכן אוטומי, בתו של מונטסומה שבוחרת למות איתו על המזבח. בינתיים מתקדמים הספרדים וכובשים את המקדש ברגע שהכהן עומד לנעוץ את סכינו בחזהו של וינגפילד ולעקור את ליבו. וינגפילד ואוטומי בורחים לארמון מונטסומה שם מתמנה וינגפילד למפקד צבאי בכיר. הוא משתתף בקרב "ליל הצער" בו נוחלים הספרדים אבדות כבדות. וינגפילד משתתף גם בהטמנת אוצרו של מונטסומה. לבסוף כובשים הספרדים את טנוצ'טיטלן ווינגפילד, אוטומי וקואוטומוק נופלים בשבי הספרדים. דה גרסיה מענה את וינגפילד וקואטומוק כדי שיגלו היכן הוטמן האוצר של מונטסומה. בעזרת מריה, שהפכה לאהובתו של קורטס, הם מצליחים לברוח ולהגיע לעיר האורנים, שם גרו בני שבטה של אוטומי.

וינגפילד מקבל את הפיקוד על הצבא של אוטומי ומצליח להביס את הספרדים בדרכם אל העיר. הספרדים נסוגים ווינגפילד מתמנה לשליט של עיר האורנים ביחד עם אוטומי. עוברות ארבע עשרה שנים שבמהלכן נולדים להם שלושה ילדים, וכמו כן וינפילד מפסיק את המנהג של הקרבת קורבנות אדם. הספרדים שבים ומתקיפים את עיר האורנים. במהלך הקרב צופה וינגפילד בכהנים המקריבים שבויים ספרדים ומסביבם מחוללות ושרות הנשים ובראשן אוטומי. הוא משחרר חלק מהשבויים ואומר לאוטומי "אל תקראי לי עוד בעלך". וינגפילד ואוטומי נופלים בשבי הספרדים אך המפקד ברנל דיאס משחרר אותו כאות הכרה על שהציל אותו ב"ליל הצער". לווינגפילד נודע כי דה גרסיה היה בצבא הספרדים וכי הוא רצח את בנו. וינגפילד יוצא למרדף האחרון אחריו והם נפגשים ליד לוע הר געש. לאחר דו-קרב, נופל דה גרסיה ונעלם בלוע הפולט לבה ועשן. הוא חוזר למחנה ופוגש את אוטומי שמתאבדת בשתיית רעל בגלל מות בנה, משפחתה ובעיקר מפני שווינגפילד הפסיק לאהוב אותה.

וינגפילד חוזר לאנגליה, פוגש את אהובת נעוריו לילי שחיכתה לו כל השנים ונושא אותה לאשה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]