ג'ון "חניבעל" סמית'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
ג'ון "חניבעל" סמית'
John "Hannibal" Smith
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
יוצרים פרנק לופו עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות ליאם ניסן, ג'ורג' פפארד עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
מקצוע חייל, שכיר חרב
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קולונל ג'ון "חניבעל" סמית' הוא דמות בדיונית ואחד מתוך ארבעה פרוטגוניסטים מתוך סדרת הפעולה והרפתקאות הומוריסטית אמריקאית "צוות לעניין", שגולמה בידי ג'ורג' פפארד. הדמות יועדה במקור לג'יימס קובורן, אך לבסוף ניתנה לפפארד.

דמותו של חניבעל, שהתבססה באופן מסוים על קצין הכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית לשעבר בו גריץ, הופיעה ב"צוות לעניין" מתחילת הסדרה בשנת 1983 ועד לסופה בשנת 1987. בעיבוד הקולנועי לסדרה משנת 2010, גולם חניבעל בידי ליאם ניסן. המשפט שעימו חניבעל מזוהה יותר מכל "אני אוהב את זה כשתוכנית מצליחה" (באנגלית: "Iove it when a plan comes together") נכלל ברשימת "100 הציטוטים והמשפטים הגדולים בטלוויזיה" של ערוץ TV Land משנת 2006.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות לעניין היא קבוצת חיילים לשעבר מהכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית, אשר לקראת סוף שירותם נעצרו בגין פשע שלא ביצעו, אולם הם הצליחו להימלט מהמשטרה הצבאית. כנמלטים, הם התפרנסו כשכירי חרב, תוך שימוש בכישורים הצבאיים שלהם, על מנת להילחם בדיכוי או באי צדק. חניבעל, ביחד עם סמל בי. איי בראקוס, סגן טמפלטון (פייס) פק וקפטן ה.מ מרדוק הרכיבו את "צוות לעניין".

בפרק הפיילוט "קרוסלה מקסיקנית", תואר חניבעל בידי כתב עמית של איימי אלן באופן הבא: "המנהיג של צוות לעניין הוא ג'ון סמית', אך כולם מכנים אותו "חניבעל". יש לו סגנון מאוד לא שגרתי." סמית' לקח כינוי זה מהמצביא והמדינאי והאסטרטג המפורסם חניבעל, כפי שנרמז על ידי בי. איי באותו פרק: פריטים שונים של ספרות הקשורה לסדרה העירו שכמו שחניבעל המקורי הוביל את הפילים מעל האלפים, חניבעל מהסדרה הוביל את אנשיו מעל חומת פורט בראג לאחר שנעצרו בטעות. הוא נבדל בהתנהגותו הבלתי ניתנת לחיזוי גם כאשר נמצא בסכנה, עישון הסיגר התמידי שלו, לבישת כפפות העור השחורות, והתחפושות הרבות שלו. הוא טקטיקן ואמן (אף על פי שתוכניותיו מתבררות רק לעיתים רחוקות כפי שהן אמורות להיות; כשנשאלה אם היא חשבה שזה הולך לעבוד, איימי אלן סיכמה זאת באומרה "התוכניות של חניבעל אף פעם לא עובדות כמו שצריך. הן פשוט עובדות"), ונראה שיש לו תוכנית לחלץ את הצוות מכל מצב אליו הם נקלעים. המשפט האהוב על חניבעל הוא "אני אוהב את זה כשתוכנית מצליחה" ("I love it when a plan comes Together"), ולעיתים קרובות נשמע חניבעל כשהוא מעיר "נחמד" (!Nice) לאחר שחלק מהתוכנית שלו הצליח-לפעמים עם תוצאות הרסניות או נפיצות.

הוא לחם הן במלחמת קוריאה והן במלחמת וייטנאם, ושירת בקבוצת הכוחות המיוחדים החמישית בווייטנאם, וקיבל את מדליית הכבוד (ארצות הברית). דרגתו לא הייתה עקבית. בארבע העונות הראשונות של הסדרה, הוא נודע כבעל דרגת לוטננט קולונל, אם כי בהתאם לנוהג של צבא ארצות הברית, הוא מכונה לרוב פשוט "קולונל". בפרק מן העונה הרביעית (Members only) ובפרקים מן העונה החמישית (Trial by Fire ו-Firing Line) הוא עונד את סמל הנשר של קולונל מלא (המדליות שלו בפרקים אלו גם שונות מאלו שהוצגו בפעם האחרונה שלבש את מדי הא' שלו בפרק האחרון מהעונה הראשונה (A Nice Place To Visit) כשהוא משגשג על הרפתקאות ומפרץ האדרנלין של מצבים מסכני חיים (או להיות בהתלהבות (jazz) כפי שיתר חברי הצוות מתייחסים לזה), נראה שהוא באמת נהנה מכל אתגר שהצוות נקלע אליו. הוא נודע הן על ידי בעלי ברית והן על ידי אויביו כקר רוח וחכם במיוחד. לעיתים רחוקות קורה שהוא אינו מסוגל לחייך לנוכח מצוקה בה הוא נמצא. בדרך כלל הוא מדליק סיגר כשהוא צריך לחשוב לעיתים קרובות כשממציא תוכנית, או בלהט של רגע מסוכן או מרגש מבחינתו. הוא גם נראה לעיתים קרובות לובש את הכפפות שלו כאשר הוא חש שהפעולה עומדת להתגבר (כגון מאבק ומכות מול אויבי הצוות). כאשר נלכד על ידי אויביהם של הצוות, הוא יעיר הערות סתמיות או סרקסטיות. הוא גם "יזרוק" אפוריזם, במיוחד לאויבי הצוות, לאחר שהביס אותם. יש לו גם יש לו גם מספר כישורים רפואיים שרכש כשהיה בווייטנאם.

הוא מגדיר עצמו כ"אמן של תחפושות", אם כי המיומנות שלו לא טמונה כל כך במידת התחפושת שלו, אלא ביכולת שלו לקחת כל תפקיד ולשכנע אחרים שתפקידו אמיתי. רוב הפרקים מתחילים בכך שהלקוחות המבקשים לשכור את הצוות רק כדי להכיר את אחד הכינויים הקומיקסיים של חניבעל. הוא משתמש בתחפושותיו השונות כדי לסנן את כל הלקוחות הפוטנציאליים של צוות לעניין, וזאת על מנת לוודא שהם לא שתולים של הצבא. הלקוחות גם מתבקשים לעקוב אחרי הוראותיו של "מר לי", בעלים של מכבסה סינית אשר אומר להם היכן לפגוש את הצוות.

חניבעל הוא גם שחקן שאפתן, שמגלם מפלצות בסרטי אימה דלי תקציב (בהיותו נמלט, הוא יכול לבחור רק תפקידים שבהם לא ניתן לראות את פניו). תפקידיו הרבים כוללים את "Gatorella", "Killgator", והדמות המפורסמת ביותר- "The Aquamaniac".

יחסים רומנטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ד"ר מאגי סאליבן (עונה 1, פרק 6 "Black Day at Bad Rock") – ברגע לא אופייני בסדרה, חניבעל הוא זה שמסוגל לפתות את התפקיד הנשי הראשי של הפרק ולא פייס כפי שקורה בדרך כלל בפרקי הסדרה. דמותה של ד"ר מגי סאליבן חוזרת גם בעונה 2, פרק 21 ("Deadly Maneuvers"), שם נראה כי חניבעל וד"ר סאליבן עדיין דואגים האחד לשנייה.
  • אן (אנני) סנדרס (עונה 3, פרק 4 !Fire) – הצוות נשכר על ידי כבאית בשם אנני סנדרס (השחקנית סטפני קראמר) שמסוגלת לאתגר את חניבעל. המתח המיני בין השניים ניכר לאורך כל הפרק, והם גם מתנשקים בסופו. היא לא נראתה עוד בפרקים שלאחר מכן.

שם נוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מר לי (Mr Lee) – הבעלים של מכבסה סינית, שלעיתים קרובות עושה שימוש בפתגמים סיניים קלישאתיים ובעל מצב רוח בלתי צפוי. מר לי נראה על המסך רק בפרק הראשון (קרוסלה מקסיקנית) אם כי צילום של חניבעל בדמותו של מר לי משמש כחלק מרצף הקרדיטים של העונה הראשונה. עם זאת, הכינוי של מר לי מכונה לעיתים קרובות לאורך הסדרה בפיהם של לקוחות ועל ידי הצוות עצמו, אם כי דוגמאות אלו נטו להיעלם לאחר שתי העונות הראשונות. בדרך כלל "מר לי" הוא הראשון שמסקר ופוגש את הלקוחות הפוטנציאליים המבקשים לשכור את שירותיו של הצוות, ואז מפנה אותם למקום שני כדי לפגוש איש קשר שני מטעם הצוות.

הסרט של 2010[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – צוות לעניין (סרט)

בסרט משנת 2010 מגולם חניבעל בידי ליאם ניסן. חניבעל מתואר כדמות שאף על פי שעדיין מבריקה מבחינה טקטית ומסוגלת ליצור תוכניות, היא לא ממש בלתי ניתנת להפלה כמו עמיתו בסדרת הטלוויזיה. למעשה, בשל אופי הבגידה של העלילה (לגבי "הפשע שהם לא ביצעו"), חניבעל מוצג לעיתים קרובות ככועס ואינטנסיבי. הרשעתו של הצוות בבית המשפט הצבאי משפיעה עליו באופן גלוי, אם כי נטייתו למעשים חכמים עדיין רווחת (עבור הדמות הטלוויזיונית חלף יותר מעשור מאז ההרשעה, ולכן תגובות כאלה מעולם לא הוצגו בתוכנית).למעט בשדה התעופה כאשר צוות לעניין טס מנורווגיה ללוס אנג'לס (בו התחפושת של חניבעל היא הופעתו האמיתית של ניסן), הדמות לא לובשת שום תחפושות בסרט אלא משאירה זאת לפייס. גם עישון הסיגר נשמר על כנו. למרות היותו של ליאם ניסן מעשן לשעבר, הוא שמר בצד את העדפותיו האישיות לתפקיד. חניבעל מפגין יכולות מנהיגות ניכרות, ומנסה לקחת על עצמו את מלוא האשמה של צוות לעניין בפשע שביצעו לכאורה, ומוציא אותם מהכלא כשהם דוחים אותו. עם זאת, הוא נסוג לאחור ונותן לפייס לפנים לתכנן את המשימה הסופית, החלטה שb.a מתחרט עליה. בסרט, חניבעל הוא קולונל מן המניין, שירת גם בגדוד הסיירים ה-75 של הצבא וגם בקבוצת הכוחות המיוחדים ה-7. בניגוד לסדרת הטלוויזיה, חניבעל אינו מקבל מדליית כבוד, וכמו פייס, מרדוק ובי. איי יש לו קעקוע של יחידת הריינג'רס (על זרועו השמאלית).