זהות כפולה (ספר מתח)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'ייסון בורן)
זהות כפולה
The Bourne Identity
מידע כללי
מאת רוברט לדלום עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מותחן ריגול
הוצאה
הוצאה Richard Marek
תאריך הוצאה 1980
הוצאה בעברית
הוצאה שלגי-רמדור
תאריך 1980
תרגום אליעזר כרמי
מספר עמודים 548
סדרה
הספר הבא שכר התהילה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זהות כפולהאנגלית: The Bourne Identity) הוא הספר הראשון בסדרת ספרים אודות הסוכן החשאי והמתנקש ג'ייסון בורן מאת הסופר רוברט לדלום[1]. עלילת הספר עוסקת במלחמה הקרה במאבק הבין גושי ובמצוד אחר הטרוריסט קרלוס.

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הספר נפתחת בעת לילה סוער בים התיכון, קבוצה של דייגים מוצאת גופה של גבר שצף בים. כאשר הביאו אותו אל הספינה, הגבר מתעורר, וסובל מאמנזיה ופגיעת ראש קשה. הדייגים לקחו אותו לרופא מקומי. הרופא שמטפל בו מוצא מסר טמון בניתוח במפרק הירך שלו שנותן את הפרטים של חשבון בנק בציריך. האדם יוצא מהכפר באותה סירת דיג והולך לבקר את הבנק בתקווה למצוא את זהותו. בציריך, הוא לומד את שמו - ג'ייסון בורן, וכי הוא עבד עבור חברת "טרדסטון". הוא גם מגלה שיש לו 5,000,000 דולרים בחשבון הבנק שלו.

עם עזיבתו את הבנק נקלע בורן למארב והותקף בידי שלושה גברים. הוא נמלט על נפשו תוך שהוא חוטף בת ערובה, כלכלנית קנדית בשם מארי סנט ז'אק. לאחר שהוא מציל את חייה מחליטה סנט ז'אק לסייע לבורן במאמציו לגלות את זהותו. הם מגיעים לפריז ומגלים כי העומד בראש הרודפים את בורן הוא לא אחר מאשר קרלוס "התן". קרלוס נחשב למחבל המסוכן ביותר של זמנו. בפריז פוגש בורן אדם אשר מזהה אותו, וממנו הוא למד כי שירתו יחד ביחידה בשם "מדוזה" וששם הקוד שלו היה דלתא[2].

בהמשך מתברר כי שמו האמיתי של בורן הוא דייוויד וואב ובעברו שירת כדיפלומט במשרד החוץ האמריקני והיה מוצב באסיה בתקופת מלחמת וייטנאם. אשתו התאילנדית ושני ילדיהם נהרגו מפגיעת פצצה שהטיל מטוס לא מזוהה. מונע על ידי זעם התנדב וואב והתגייס ליחידת כוחות מיוחדים של האגף לפעולות מיוחדות ששם הצופן שלה "מדוזה"[3]. וואב עבר ההכשרה כלוחם קומנדו וביצע משימות מיוחדות בעומק האויב. במהלך המלחמה נודע תחת שם הקוד "דלתא", והפך ידוע לשמצה בטקטיקות הגרילה ומשימות ההתאבדות אותן הוביל[4].

באחת המשימות פיקד וואב כוח לוחמים מן היחידה שהוצנח בעורף קווי האויב במטרה לחלץ קצין מודיעין שנפל בשבי צבא צפון וייטנאם. הכוח נקלע למארב והיה מרותק לעמדותיו תחת אש עזה[5]. במהלך המשימה חשף וואב שאחד מאנשיו היה סוכן כפול והוציא אותו להורג במקום. האיש היה פושע מאוסטרליה בשם ג'ייסון בורן[6].

לאחר המלחמה, וואב הפך להיות מורה בקולג' בניו המפשייר עד שגויס בשנית לסוכנות הביון המרכזית והוצב בפרויקט "טרדסטון". המטרה הייתה ליצור מתנקש מתחרה לקרלוס ובכך לגרום לו לצאת ממחבואו ולהרוג אותו. וואב לקח את שמו של בורן והפך לרוצח "קין", שלקח אחריות על הרג של אנשים אחרים כדרך לאתגר את קרלוס.

עיבודים לקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

"זהות כפולה" עובד לסרט טלוויזיה ב-1988 בכיכובו של ריצ'רד צ'מברלין. "זהות כפולה" עובד גם לסרט קולנוע מצליח משנת 2002. את הסרט ביים דאג ליימן ומככבים בו מאט דיימון כג'ייסון בורן, פרנקה פוטנטה, קלייב אוון ואדוואלה אקינואויה-אגבאג'ה בתפקידים הראשיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יצחק טסלר, יש חיי מתח אחרי רוברט לדלום, באתר nrg‏, 11 ביוני 2009
  2. ^ רוברט לדלום, "זהות כפולה", הוצאת שלגי, 1980, עמודים 249-253.
  3. ^ רוברט לדלום, "זהות כפולה", הוצאת שלגי, 1980, עמודים 242, "זו הייתה יחידת-מחץ סודית שהתפצלה מהכוחות הסדירים ופעלה בשיטת ההתגנבות-וההרס. הכוח הורכב במגמה האחת, לפעול מאחורי קווי האויב בתקופת המלחמה בויאט-נאם".
  4. ^ גל פרל פינקל, מרוץ סוסים, באתר זמן ישראל, 28 במרץ 2021.
  5. ^ רוברט לדלום, "זהות כפולה", הוצאת שלגי, 1980, עמודים 251, "תוך שעה קצרה התחוור לנו שנפלנו בפח. צנחנו ישר לתוך מלכודת; אש האויב ריתקה והצמידה אותנו לאדמה במשך שני לילות ויום אחד. זחלנו במעבה הג'ונגל כמו לטאות נפחדות. ובלילות ראנא, הוא יצא לבדו לפשיטות-יחיד, נע והתקדם למרות אש-המרגמות, התרוצץ בין הרימונים המתפוצצים – והוסיף להרוג בהם. תמיד שב חי ושלם".
  6. ^ רוברט לדלום, "זהות כפולה", הוצאת שלגי, 1980, עמודים 542-545.