גברים מעדיפים בלונדיניות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גברים מעדיפים בלונדיניות
Gentlemen Prefer Blondes
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על המחזמר "גברים מעדיפים בלונדיניות" (1949) של אניטה לוס וג'וזף פילדס
בימוי הווארד הוקס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי סול סיגל עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט צ'ארלס לדרר, ג'וזף פילדס, אניטה לוס עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה יו ס. פוולר עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מרילין מונרו
ג'יין ראסל
מוזיקה הווג'י קרמיקל ‏ ג'ול סטיין ‏ אליוט דניאל ‏ ליונל ניומן
צילום הארי וילד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פוקס המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 18 ביולי 1953
משך הקרנה 91 דקות
שפת הסרט אנגלית וצרפתית
סוגה קומדיה רומנטית, סרט קומדיה, סרט מוזיקלי, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 2,260,000 דולר
הכנסות 5.1 מיליון דולר (1954)
סרט הבא Gentlemen Marry Brunettes עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מרילין מונרו בתפקיד לורליי לי, בשמלה הוורודה שהפכה לאייקון
ג'יין ראסל בתפקיד דורות'י שואו

גברים מעדיפים בלונדיניותאנגלית: Gentlemen Prefer Blondes) הוא סרט קולנוע משנת 1953, המבוסס על רומן באותו שם שיצא ב-1925 ומחזמר באותו שם מ-1949. הסרט יצא בהפצת אולפני פוקס המאה ה-20, בוים על ידי הווארד הוקס, ומככבות בו מרילין מונרו וג'יין ראסל. חלק מהשירים בסרט נכתבו במיוחד עבורו, וחלקם מובאים מתוך המחזמר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לורליי לי ודורות'י שואו הן חברות העובדות כנערות שעשועים הרוקדות במחזות ומופעים שונים. ללורליי יש תשוקה ליהלומים, והיא יודעת שכדי להשיגם עליה להינשא לגבר עשיר. דורות'י, לעומתה, מחפשת גבר נאה שתוכל לאהוב. לורליי מתארסת עם גאס אזמונד, צעיר תמים שמוכן לעשות הכול בשבילה, אך הוא נשלט על ידי אביו העשיר, שחושב שלורליי אינה מתאימה לו.

החברות יוצאות למסע עבודה באירופה, ואביו של גאס שוכר את הבלש הפרטי ארני לעקוב אחר לורליי; ארני מתאהב מיד בדורות'י. לורליי פוגשת במהלך המסע את סר פרנסיס "פיגי" ביקמן, בעל מכרה יהלומים, ואשתו אף מציגה בפניה את אוסף התכשיטים היוקרתי שלה. לורליי מפתה את פיגי לחדרה, וארני מצלם אותם מחובקים דרך החלון. דורות'י מגלה זאת, וביחד עם לורליי הן מזמינות את ארני לכוס משקה, שופכות בטעות משקה על מכנסיו ומבקשות ממנו להסירם כדי לייבשם, ובכיסיו הן מוצאות את הפילם המפליל ולוקחות אותו. לורליי דורשת מפיגי כפרס את כתר היהלומים של אשתו.

בהגיען לפריז החברות נזרקות מהמלון, לאחר שאביו של גאס ביטל את מימונו לנסיעתן לאחר מה שנודע לו מארני. גאס מגיע למופע שלהן, בו לורליי שרה ורוקדת בשיר "Diamonds Are a Girl's Best Friend" בשמלה הוורודה האייקונית, העוסק בצורך של כל אישה לחזר אחר גבר עשיר כדי שתוכל לספק את צרכיה.

לורליי נעצרת על ידי המשטרה בפריז לאחר שאשתו של פיגי מגישה נגדה תלונה על גנבת כתר היהלומים שלה. לורליי לא מוצאת אותו, ודורות'י מחפה עליה בזמן חיפושיה, כאשר היא מתחפשת ללורליי בבית המשפט - לובשת פיאה בלונדינית, מחקה את קולה המיוחד ואת מחוות הגוף שלה, ומעלה מעין מופע שמרתק את עיני כלל הגברים באולם בית המשפט. לפני שארני עומד לחשוף את זהותה בפני כולם, מתוודה דורות'י בפניו שהיא אוהבת אותו, אך לא תסלח לו על הפללת חברתה. ארני חוזר בו מעדותו, אך חושף כי כתר היהלומים נמצא ברשות פיגי, שברח לשדה התעופה, והכתר מובא לבית המשפט ומושב לבעליו.

לאחר מכן מרשימה לורליי את אביו של גאס באמירות הגיוניות, כגון "אני לא רוצה להינשא לגאס בגלל כספו, אלא בגלל כספך; אינך מבין שגבר עשיר הוא כמו אישה יפה? אדם לא מתחתן עם אישה כי היא יפה, אבל זה בהחלט עוזר. אם הייתה לך בת, גם אתה היית רוצה את הטוב ביותר בשבילה, וגם אני רוצה זאת לעצמי." בעקבות השיחה, אביו של גאס מקבל אותה למשפחה. בסיום דורות'י ולורליי שרות ורוקדות כמו במופע שלהן, במהלך החתונה הכפולה שהן עורכות.

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לפופולריות רבה ונחשב לסרט השישי הרווחי ביותר ב-1953. מונרו וראסל זכו לתשבחות על הופעתן, ודמויותיהן הפכו למרכזיות בתרבות הפופולרית. בעקבות הסרט הן הוזמנו להטביע את כפות ידיהן במדרכה שלפני התיאטרון הסיני הידוע בהוליווד.

שירתה של מונרו בטונים הגבוהים דובבה על ידי הזמרת מארני ניקסון.

הקריירה של מרילין מונרו הגיעה לשיא בעקבות הופעתה בסרט. השיר Diamonds Are a Girl's Best Friend והשמלה הוורודה שלבשה במהלך הופעתה בו, הפכו לאייקון ידוע. לאורך השנים נערכו לשמלה גרסאות וחיקויים מגוונים על ידי זמרות נודעות כגון קיילי מינוג, ג'רי האליוול, ניקול קידמן, אנה ניקול סמית' וכריסטינה אגילרה.

מחווה ידועה במיוחד לשיר הוא הווידאו קליפ לשירה של מדונה - Material Girl משנת 1985.

עוד מחוות לשיר הופיעו בסרט ציפורי הטרף כאשר הארלי קווין מבצעת חלק מהשיר כשהיא לבושה בבגדיה של מרלין, ובסדרה האקסית המטורפת בשיר the math of love triangles.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]