גבר הולך לאיבוד (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גבר הולך לאיבוד
אלבום אולפן מאת שלמה ארצי
יצא לאור מאי 1978
הוקלט אולפני טריטון, 1977
סוגה מוזיקה קלה
שפה עברית
אורך 35:56
חברת תקליטים הד ארצי
הפקה יאיר שרגאי
כרונולוגיית אלבומים של שלמה ארצי
רומנסה ופיוט
(1977)
גבר הולך לאיבוד
(1978)
דרכים
(1979)

גבר הולך לאיבוד הוא אלבום האולפן ה-11 של המוזיקאי והזמר שלמה ארצי.

האלבום נחשב לאלבום ההתבגרות של ארצי, לאחר ארבעה אלבומים שנכשלו מסחרית ביקש ארצי מחברת התקליטים אשר עבד איתה (הד ארצי) הזדמנות נוספת ואחרונה בתנאי שהפעם הוא מחליט על הסגנון והחומרים. התוצאה הייתה אלבום שקט עם שירים אישיים של ארצי: "גבר הולך לאיבוד", "אל תוך העיר", "בלילות אני מתגעגע" ו"את מספרת". כמו כן נכללו באלבום ארבעה שירי משוררים: "רק עלה", "כמו ציפור" ו"האיש ההוא" של נתן יונתן ושיר אחד של שאול טשרנחובסקי - "את אינך יודעת".

שיר הנושא של האלבום היה הסמל לשינוי אותו הציג ארצי, למן נגינת הפסנתר הארוכה (של משה לוי) ועד מילות השיר המפותלות. הסגנון השונה והבוגר יותר של ארצי התקבל באהדה והיה לתחילת דרך חדשה עבורו. לימים הפכה שורת הפתיחה של השיר למטבע לשון בשפה העברית: "גבר הולך לאיבוד דרך מרפסת". בשנת 1992 סיפר ארצי בריאיון לשמואל וילוז'ני שאת מילות השיר כתב באמצע הלילה על חוף הים של תל אביב.

שיר נוסף שהפך לסמל - "האיש ההוא" שיר שכתב המשורר נתן יונתן כבלדה אוטוביוגרפית על עצמו, השיר נוכס במהלך השנים לאישים שונים שהלכו לעולמם, בהם יצחק שדה ויגאל אלון. לאחר רצח רבין הקדיש נתן יונתן את השיר לזכרו. ביצוע של ארצי בעצרת שנערכה שבוע לאחר הרצח הפך למזוהה עם ימי האבל, ומושמע עד היום בימי הזיכרון ליצחק רבין.

בשנת 1993 הוציא ארצי את האוסף המשולש בו נאספים שירים מהאלבום "גבר הולך לאיבוד" והלאה, ובכך "הגדיר" את הדיסקוגרפיה שלו מחדש - התעלמות מכל האלבומים שהקדימו את "גבר הולך לאיבוד".

בשנת 1995 הוציא ארצי גרסה מחודשת וקצבית לשיר "גבר הולך לאיבוד". בשנת 2000 התפרסמה באלבומו של ארצי "אהבתיהם" גרסה נוספת לשיר בשם "גברים הולכים לאיבוד", לצורך הקלטה זו גייס ארצי את דני סנדרסון, מיכה שטרית, קובי אוז, אריק סיני ודודו טופז, אשר מקריאים את מילות השיר על רקע מנגינת הפסנתר של משה לוי מהשיר המקורי.

בשנת 2013, שוחרר האלבום בהוצאה מחודשת על גבי תקליטור כחלק ממארז מרובע בשם "אלבומי המופת" הכולל את אלבום זה, "דרכים", "חצות" ואלבום ההופעה "שלמה ארצי ואצ'י בהופעה חיה בצוותא".

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גבר הולך לאיבוד
מס' שםמיליםלחן משך
1. גבר הולך לאיבוד שלמה ארצישלמה ארצי 5:11
2. רק עלה נתן יונתןשלמה ארצי 4:29
3. את מספרת שלמה ארצישלמה ארצי 4:15
4. אל תוך העיר שלמה ארצישלמה ארצי 2:54
5. האיש ההוא נתן יונתןשלמה ארצי 4:50
6. את אינך יודעת שאול טשרניחובסקישלמה ארצי 4:34
7. בלילות אני מתגעגע שלמה ארציחנן יובל 4:25
8. כמו ציפור נתן יונתןשלמה ארצי 5:18
משך כולל:
35:56

משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]