לדלג לתוכן

גד פרנק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גד פרנק
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 17 ביולי 1980 (בן 44)
עיסוק כלכלן, מנהל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גד (גדי) פרנק (נולד ב-17 ביולי 1980) הוא כלכלן ומנהל ישראלי. הוא מכהן מאז שנת 2017 כמנכ"ל אוניברסיטת תל אביב, ושימש בעבר בתפקידי מנכ"ל וסמנכ"ל במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) ובוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת), וכן ככלכלן בכיר במועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה.

קורות חיים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנק נולד במושב חיבת ציון במועצה האזורית עמק חפר. למד בבית הספר היסודי הממלכתי דתי בכפר הרא"ה, ולאחר מכן בכפר ויתקין. את לימודי התיכון סיים בתיכון חדרה. בצבא שירת פרנק בחיל האוויר כלוחם וכמפקד במערך ההגנה האווירית.

לאחר שירותו הצבאי למד פרנק באוניברסיטת תל אביב, בה סיים תואר ראשון בכלכלה ובתקשורת, ובהמשך תואר שני מחקרי בכלכלה, ועסק בעבודת התיזה שלו במודלים מקרו כלכליים של צמיחה בתוצר וחלוקת הכנסות בסביבות שונות של השקעה בהון אנושי.

תוך כדי לימודי התואר השני לימד פרנק כסגל זוטר בבית הספר לכלכלה באוניברסיטת תל אביב.

המועצה הלאומית לכלכלה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת סיום לימודיו באוניברסיטה הצטרף בשנת 2006 לצוות ההקמה של המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה.

לצד סיוע לראש המועצה בניהול הפעילות וגיוס והכשרת צוות העובדים שהצטרף בהדרגה, פרנק עסק בין היתר בנושאי מתווה הפחתת יחס החוב-לתוצר של מדינת ישראל, תכנונו והפעלתו לראשונה של מס הכנסה שלילי (מענק עבודה) בישראל, וועדת ברודט לבחינת תקציב הביטחון, וועדת שוחט למבנה תקציב ההשכלה הגבוהה, הוועדה לקביעת יעדי האג'נדה הכלכלית-חברתית של הממשלה, הוועדה לקביעת מדדי עוני נוספים, יישום דו"ח המועצה לביטחון תזונתי בישראל, קידום השירות הלאומי-אזרחי, ועוד. במהלך עבודתו במשרד ראש הממשלה הוביל פרנק יחד עם גורמי מקצוע ממשרד האוצר וממשרדים רלוונטיים נוספים, את גיבושן של מספר רב של החלטות ממשלה בנושאים אלו, וכן תיקוני חקיקה שנדרשו.

המועצה להשכלה גבוהה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2009 מונה פרנק לתפקיד סמנכ"ל תכנון ומדיניות במועצה להשכלה גבוהה והוועדה לתכנון ולתקצוב. במסגרת תפקיד זה הוביל פרנק את גיבוש התוכנית הרב שנתית למערכת ההשכלה הגבוהה. כמו כן גיבש פרנק את מודל התקצוב החדש של מערכת ההשכלה הגבוהה אחרי כשני עשורים בהם לא שונה, תוך מיקוד המודל בתקצוב לפי תפוקות בלבד וחידוד התמריצים למצוינות.

בשנת 2011 מונה פרנק לתפקיד סמנכ"ל תקצוב וכספים של המועצה להשכלה גבוהה והוועדה לתכנון ותקצוב. בתפקידו זה ביצע שינוי ארגוני מקיף במבנה העבודה של אגף התקצוב, תוך ייעול וקיצור לוחות הזמנים לאישור והעברת התקציב השנתי של המוסדות להשכלה גבוהה. במקביל חיזק פרנק את הפיקוח הפיננסי על ההתנהלות של המוסדות הן הציבוריים (מתוקצבים) והן הפרטיים (בלתי מתוקצבים), דבר שהביא בין היתר להצפת חוסר איתנות פיננסית ומבנה שליטה תאגידית בעייתי במספר מוסדות, אשר בסופו של דבר נסגרו ופעילותם מוזגה אל תוך מוסדות אחרים.

בשנת 2011 שימש פרנק במקביל לתפקידו במל"ג גם כחבר הצוות המאקרו כלכלי של וועדת טרכטנברג שמונתה על ידי ראש הממשלה עקב המחאה החברתית. במסגרת זו עסק בעיקר ביצירת המתווה התקציבי הכולל ליישום המלצות הוועדה ובהיבטי המיסוי הכרוכים בו.

בשנת 2013 מונה פרנק על ידי שר החינוך שי פירון למנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה והוועדה לתכנון ולתקצוב. פרנק המשיך בתפקיד זה גם לאחר התפטרותו של השר פירון על רקע פיזור הכנסת, וכיהן לאחר הבחירות תחת שר החינוך נפתלי בנט ויו"ר ות"ת פרופ' יפה זילברשץ. בשנים אלו התמודד פרנק עם נושאים רבים, בניהם: איומי קיצוץ בתקציבי ההשכלה הגבוהה, לחצים מצד מכללות פרטיות שעמדו בפני סגירה, תוכנית מיזוגים בין מכללות להוראה, משא ומתן וחתימת הסכם שכר ארוך טווח עם הסגל האקדמי באוניברסיטאות, גיבוש תוכנית רב שנתית נוספת עם משרד האוצר, תוכניות לעידוד השתלבות המגזר החרדי והחברה הערבית בהשכלה הגבוהה, חיזוק והגדלת לימודי מדעי המחשב וההנדסה באוניברסיטאות ובמכללות ועוד.

אוניברסיטת תל אביב

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראשית שנת 2017 הודיע פרנק כי הוא מתכוון לסיים את תפקידו לאחר שנבחר לתפקיד מנכ"ל אוניברסיטת תל אביב. לבקשת שר החינוך ויו"ר ות"ת נשאר פרנק בתפקידו לתקופה מוגבלת עד לחודש ספטמבר 2017, ובדצמבר 2017 החל בתפקיד מנכ"ל אוניברסיטת תל אביב.

במהלך כהונתו של פרנק באוניברסיטה הושלמה בנייתם של מספר רב של בנייני הוראה ומחקר כגון - מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרט, בניין צ'ק פוינט למדעי המחשב ואוניברסיטת תל אביב לנוער, בניין סמואלי-ברודקום להנדסה, בניין לורי לוקיי למנהל עסקים, בניין אברמוביץ' לננו טכנולוגיה ומדע קוואנטי. כמו כן הושלמה בנייתם של 3 מגדלי מעונות הכוללים כ 800 דירות לסטודנטים, החלה הקמתם של מספר מגדלים נוספים שיכילו עוד כ 1000 דירות, וקודמה עסקה לשותפות בין חברת שיכון ובינוי לאוניברסיטה בבעלות על חברת הניהול של המעונות.

פרנק גם יזם וקידם מכרז מקיף למעבר כלל צריכת החשמל של האוניברסיטה לאנרגיה ירוקה, ולחסכון ניכר בחשמל, על בסיס שילוב בין גגות סולאריים וקירוי חניונים בקמפוס האוניברסיטה, הקמת שדה סולארי ייעודי עבור האוניברסיטה בנגב, ומתקן אגירת אנרגיה בקמפוס.

בנוסף הוביל פרנק תוכנית אסטרטגיה דיגיטלית כלל ארגונית לשינוי רחב היקף במערכות המחשוב של האוניברסיטה, הן בצד האפליקציות המרכזות את כלל השירותים למשתמשי הקצה – סטודנטים וסגל, והן בצד התשתיות – הקמת מרכז מחשוב (data center) חדש ותכנון אחד נוסף לצרכים עתידיים, עיבוי מערכי הגנת הסייבר ועוד. בנוסף הוביל פרנק פרויקט מקיף לשדרוג חווית הקמפוס (CX) של הסטודנטים והסגל.

בתקופת כהונתו של פרנק משנת 2017 התחזקה משמעותית האיתנות הפיננסית של האוניברסיטה, ולפי הדו"חות הכספיים שלה המתפרסמים באתר המועצה להשכלה גבוהה, היא עברה מגירעון שנתי שוטף, וגירעון צבור של כ 670 מיליון ש"ח בשנת 2016, לעודף שנתי מתמשך בכל אחת מהשנים 2017–2023, וסגירת רובו המוחלט של הגירעון ההיסטורי עד לשנת 2024.

חברות בוועדות ודירקטוריונים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • המועצה הציבורית לסטטיסטיקה – חבר הוועדה לסטטיסטיקה של בינוי, דיור ונדל"ן (2010)
  • הוועדה לשינוי חברתי כלכלי ("וועדת טרכטנברג") – חבר הצוות המאקרו כלכלי (2011)
  • פרויקט פר"ח (מלגות חונכות לסטודנטים) במכון דוידסון – יו"ר ההנהלה (2013–2017)
  • פארק עתידים (חברת נדל"ן) – חבר דירקטוריון וחבר וועדת הכספים (מ-2017)
  • רמות (חברת מסחור ידע) – חבר דירקטוריון, יו"ר וועדות תגמול וכספים (מ-2017)
  • TAU Ventures (אנ') (קרן הון סיכון) – חבר דירקטוריון יו"ר וועדת כספים וביקורת (מ-2018)

חיים אישיים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנק אב לשלושה ילדים. הוא מתגורר במושב חיבת ציון במועצה האזורית עמק חפר.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]