דניאל סירקיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דניאל סירקיס
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 22 בינואר 1882
ב' בשבט ה'תרמ"ב
פטירה 13 במרץ 1965 (בגיל 83)
ט' באדר ב' ה'תשכ"ה
מקום קבורה הר המנוחות עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דניאל סירקיס (ב' בשבט ה'תרמ"ב, 22 בינואר 1882ט' באדר ב' ה'תשכ"ה, 13 במרץ 1965) היה ממייסדי התנועה הציונית-דתית בפולין, חבר הוועד הלאומי בתקופת אספת הנבחרים השלישית, יושב ראש ועד קהילת יהודי יפו ותל אביב בשנים 1933–1938, מנהל סניף בנק המזרחי בחיפה, ממלא מקום במועצת המדינה הזמנית, וחבר הדירקטוריון של הקרן הקיימת לישראל.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סירקיס נולד בזגייז' שבפולין, למשפחה של חסידות גור. אביו שלמה היה תעשיין ידוע בפולין[1]. הוא קיבל חינוך תורני וחסידי ובשנת 1900 התחתן עם נחמה בלאס מוורשה. בהמשך הקים עם אחיו בית חרושת לטקסטיל, והיה מחלוצי העסקת יהודים במקצוע הטוויה. הוא היה פעיל בתנועת המזרחי ושימש ראש הקהילה בזגייז'. בתחילת שנות ה-20 של המאה ה-20 הקים בית חרושת לטקסטיל ביפו ולאחר ביקור בארץ ישראל בשנת 1924, החליט לעלות לארץ ישראל והקים בית בשדרות רוטשילד. הוא חזר לפולין לחסל את עסקיו, שלח את משפחתו לארץ ישראל ובשנת 1925 עלה אחריהם.

בארץ ישראל היה פעיל בתנועת המזרחי ובשנת 1931 נבחר לאספת הנבחרים השלישית והיה חבר בוועד הלאומי. בבחירות לוועד קהילת יהודי יפו ותל אביב, שהוחרמו על ידי מפלגות תנועת העבודה, זכה המזרחי בחמישה מושבים מתוך 21, וסירקיס מונה ליושב ראש ועד הקהילה. בסוף שנות ה-30, במקביל להיותו יושב ראש ועד הקהילה בתל אביב, נתמנה למנהל סניף בנק המזרחי בחיפה[2].

בעקבות פטירתו של הרב מאיר בר-אילן בשנת 1949 התמנה סירקיס במקומו לנשיאות הוועד הפועל הציוני[3].

בשנת 1962 נתמנה לבית דין הכבוד של תנועת המזרחי העולמית[4].

נפטר במרץ 1965, ח' באדר ב' ה'תשכ"ה[5].

על שמו רחוב בשכונת קריית משה בירושלים.

כמו כן, בניין הפנימייה של הישיבה לצעירים של מרכז הרב קרוי "בית דניאל" על שמו. הבניין ממוקם בסמיכות לרחוב סירקיס (בסוף רחוב קורות העתים).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממאמריו:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]