האמן הגדול מכולם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האמן הגדול מכולם
The Greatest Showman
כרזת הסרט הרשמית
כרזת הסרט הרשמית
בימוי מייקל גרייסי עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי לורנס מארק
פיטר צ'רנין
ג'וניו טופינג
תסריט ביל קונדון, ג'ני ביקס עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'ו הוטשינג עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים יו ג'קמן
מישל ויליאמס
זאק אפרון
זנדאיה
רבקה פרגוסון
מוזיקה ג'ון דבני, פאסק ופול עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום סימוס מק'גרבי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Chernin Entertainment
Seed Productions
Laurence Mark Productions
TSG Entertainment
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 25 בדצמבר 2017
ישראלישראל 28 בדצמבר 2017
משך הקרנה 105 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה דרמה היסטורית
מחזמר
תקציב 84 מיליון דולר אמריקני
הכנסות 435 מיליון דולר אמריקני
הכנסות באתר מוג'ו greatestshowman
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האמן הגדול מכולםאנגלית: The Greatest Showman) הוא סרט מוזיקלי מסוגת דרמה היסטורית שנכתב על ידי ג'ני ביקס וביל קונדון ובוים על ידי הבמאי מייקל גרייסי. הסרט מגולל את הדרך בה פי. טי. ברנום יצר את "קרקס האחים רינגלינג וברנום את ביילי" והקנה לעצמו פרסום נרחב ברחבי העולם. בסרט מככבים יו ג'קמן כפי. טי. ברנום, מישל ויליאמס, זאק אפרון, זנדאיה ורבקה פרגוסון. הסרט יצא לאקרנים ב-25 בדצמבר 2017. בישראל, הסרט יצא לאקרנים ב-28 בדצמבר 2017.[1][2]

הסרט הפך להצלחה קופתית מפתיעה והכניס 433 מיליון דולר ברחבי העולם. הפסקול שלו זכה גם הוא להצלחה מרשימה ונמכר, לפי אתר בילבורד, ביותר ממיליון עותקים בארצות הברית.[3][4]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מגולל את סיפור חייו של פי. טי. ברנום ואת התהליך שהוביל אותו לייסוד "קרקס האחים רינגלינג וברנום את ביילי", מה שהקנה לו שם ופרסום עולמי נרחב, בד בבד עם בחינת מערכות היחסים שניהל ברנום עם הסובבים אותו במקביל לפתיחת וייסוד הקרקס.[5][6]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נפתח עם הופעת קרקס ("The Greatest Show") בהנהגתו של האמן האמריקאי המפורסם פי. טי. ברנום. ההופעה נמוגה והסרט חוזר אחורה אל תקופת ילדותו של ברנום הצעיר, המתלווה לאביו בעבודתו כחייט עבור מר האלט האמיד. ברנום הצעיר מתבדח עם צ'אריטי האלט, תלמידת בית ספר פרטי ויוקרתי, אך בעקבות מעשה הקונדס, ברנום זוכה לנזיפה חמורה מאביה ומאביו ואילו צ'אריטי מקבלת ריתוק מהוריה. השניים נפגשים שוב מאוחר יותר בחוץ, שם צ'אריטי מספרת לברנום כי היא נשלחת לבית הספר במקום מרוחק, ואילו ברנום מרגיע אותה כי הם לא יופרדו למרות זאת ומראה לה בית נטוש העומד במורד רחוב בית הוריה. השניים שומרים על קשר לאורך כל הדרך, באמצעות מכתבים, עד שהם נפגשים שוב בבגרותם (הם שרים יחדיו את השיר "A Million Dreams"). בסופו של דבר הם נישאים ומגדלים שתי בנות בדירה פשוטה בניו יורק ("(Reprise)‏ A Million Dreams"). המשפחה חיה חיים פשוטים - אך בעוד צ'אריטי מאושרת מחייה, ברנום חולם להעניק לה את חיי העושר והנוחות שהורגלה אליהם בילדותה, ויותר מזה.

כשברנום מפוטר מעבודתו כפקיד בחברת הספנות, לאחר שהחברה פשטה את הרגל בעקבות טביעת ספינות המסחר שלהם בטייפון, הוא מרמה את הבנק ומושך ממנו הלוואה גדולה באמצעות שימוש במסמך של ספינות המסחר (הטבועות) של מעסיקו לשעבר, כערבונות. בעזרת ההלוואה, ברנום פותח את "המוזיאון האמריקאי של ברנום" - מוזיאון המציג בובות שעווה מתוך נושאים מעניינים, כולל חיות ודמויות היסטוריות שונות. תחילה, מכירת הכרטיסים איטית ומקרטעת, אך על פי הצעת בנותיו, ברנום מתחיל לחפש אחר "פריקים" שונים - אנשים עם מאפיינים פיזיים חריגים או יכולות בלתי רגילות - שישמשו כאמנים במוזיאון שלו ("Come Alive") - מיזם זה מצליח, מושך קהל רחב וכתוצאה מכך הביקוש במכירת הכרטיסים עולה והמוזיאון זוכה להצלחה רבה, למרות המחאות והסקירות הלקויות בעיתונות (עיתון אחד משוכנע שברנום צריך לקרוא למיזם שלו "הקרקס של ברנום").

בחיפוש אחר דרכים לקדם את עבודתו, ולהילחם בביקורת הקשה בעיתונות ושל קבוצת המקומיים שמתארגנת נגדו, הוא מנסה להתקרב גם למעמד העליון בעיר, תוך כדי עימותים עם אביה של אשתו. לצורך כך הוא רוכש את הבית הנטוש אותו הראה לצ׳אריטי בילדותם. לשם ההמשך ההתחככות במעמד העליון, ברנום פוגש את פיליפ קרלייל (זאק אפרון), מחזאי מקומי מצליח. הוא משכנע אותו להצטרף למיזם שלו ("The Other Side"), תוך כדי הבטחה שהצטרפותו ללהקה תשחרר אותו מן הלחצים הכרוכים בלהיות בן למעמד העליון. עם הגעתו של קרלייל למיזם, קרלייל מתאהב באחת מן האמניות, אקרובטית טרפז בשם אן וילר (זנדאיה). קרלייל מצליח לארגן לברנום וללהקתו פגישה עם המלכה ויקטוריה. המלכה משועשעת משחקני הקבוצה יוצאי הדופן. במהלך הפגישה, ברנום פוגש את ג'ני לינד, זמרת אופרה וסופרן שוודית מפורסמת, שאותה הוא משכנע להופיע באמריקה, תוך כדי שהוא משווק את עצמו בתור האמרגן האישי שלה. הופעתה הראשונה באמריקה הופכת להצלחה מסחררת וזוכה לשבחים רבים מאוד ("Never Enough"). בעקבות כך, ברנום מחליט לקחת אותה לסיור ברחבי ארצות הברית, אך במקביל הוא מזניח את הקרקס המקורי שלו, לאכזבת קרלייל ואמני הלהקה. האמנים מתחילים לחוש כאילו הם שוב זוכים לחוסר הכרה ולהתעלמות מוחלטת ("This Is Me"). בינתיים, קרלייל ואן, שהתקרבו זה לזה, התאהבו והחלו קשר רומנטי, שניהם עומדים מול הלחץ של הנורמות החברתיות, לחץ אשר מניע את וילר לנתק את הקשר ("Rewrite the Stars"). צ'אריטי גם היא מרגישה יותר ויותר מרוחקת מבעלה, אשר נמצא בסיור עם לינד, בזמן שהיא נשארת בבית לטפל בבנותיהם ובעיקר בתחושת בדידותה ("Tightrope").

במהלך הסיור עם ברנום, לינד נקשרת אליו רגשית יותר ויותר, ואף מעזה לחזר אחריו. במהלך סיום המופע שלה ("(Reprise)‏ Never Enough"), כאשר ברנום עולה לבמה, לינד מנשקת אותו בשפתיו בהפתעה רבה ובאימפולסיביות, הנשיקה מצולמת. וכאשר ברנום איננו נענה לחיזוריה, לינד מרגישה נבגדת, כי גם בילדותה נבגדה בידי החברה, ולכן מבטלת את הסיור בהתקף זעם. ברנום הנסער חוזר הביתה בדיוק בזמן שהקרקס עולה באש, כתוצאה ממאבק בין מפגינים זועמים לבין אמני הלהקה. במהלך התוהו ובוהו, קרלייל מאמין שאן לכודה בבניין הבוער, והוא רץ פנימה. אך כאשר אן מתגלה ללא פגע מחוץ לבניין, ברנום מחליט להיכנס לבניין הבוער עצמו על מנת להציל את קרלייל. הבניין כולו מתמוטט, ולמרות שאין הרוגים, רוב האביזרים והתפאורות של הקרקס נהרסים וקרלייל עצמו נפצע קשה. עם זאת, השמועות על ביטול הסיור של ג'ני לינד וגם על יחסיו האינטימיים של ברנום עם לינד, מגיעות לניו יורק. הדבר מביא לא רק לקשיים כלכליים נוספים, כתוצאה מאובדן ההכנסות מהסיור, אלא גם לפינוי משפחתו מאחוזתה ולהתנכרותה של צ'אריטי כלפי ברנום. מדוכדך וחסר תקווה, הוא מתמכר לאלכוהול, אך אמני הלהקה מוצאים אותו ומשכנעים אותו לבנות מחדש את הקרקס. בהחלטה נחושה, ברנום מחליט להתמקד במטרותיו וביחסיו עם הסובבים אותו ולא להיסחף על ידי המוניטין והעושר ("From Now On"). בינתיים, קרלייל הפצוע מתעורר בבית החולים עם אן לצידו, השניים חולקים רגע אינטימי ומחליטים להמשיך את הקשר הרומנטי שלהם למרות הלחץ החברתי. בארנום מבקר את צ'אריטי המנוכרת, בבית הוריה, והשניים מחליטים לבנות מחדש מערכת יחסים מכובדת, בוטחת ומלאת אמון. לאחר קשייו הניכרים למצוא בנק שיהיה מוכן להלוות כסף על מנת לבנות מחדש את הקרקס, קרלייל שמתאושש מציע להשתמש ברווחיו מהמופעים (10% מסך הכנסות הקרקס) על מנת לבנות את הקרקס מחדש, תמורת הכנסתו כשותף מלא ברווחים. עם זאת, מכיוון שהקרקס נכשל ונהרס לחלוטין במיקומו המקורי (במרכז העיר מנהטן), והיות ועלויות הקרקע והבנייה יקרות מאוד, ברנום מחליט לבנות אותו מחדש כקרקס באוהל גדול ליד הנמל. הקרקס החדש, הופך להצלחה מסחררת; ולאחר מכן ברנום מחליט למסור את מושכות ניהול הקרקס לקרלייל, במטרה לפרוש ולהעניק זמן רב יותר למשפחתו.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות
יו ג'קמן פי. טי. ברנום
אליס רובין פי. טי. ברנום בצעירותו.
זיו זייפמן פי. טי. ברנום בצעירותו (קול שירה).
מישל ויליאמס צ'אריטי ברנום אשתו של ברנום.
סקיילר דאן צ'אריטי בצעירותה.
רבקה פרגוסון ג'ני לינד
לורן אלרד קול שירה
זאק אפרון פיליפ קרלייל
זנדאיה אנדי "אן" וילר אחותו של וי. די וילר.
קיילה סטל לטי לוץ האישה המזוקנת
פול ספארקס ג'יימס גורדון בנט האב
שאנון הולצאפפל הנסיך קונסטנטין האיש בעל הקעקועים.
יאיא עבדול-מאטין השני וי. די. וילר אקרובט ואחיה של אן.
סם האמפרי צ'ארלס סטרטון אמן נמוך קומה הידוע בשם הבמה "גנרל טום אצבעוני".
אריק אנדרסון מר או'מאלי עוזרו של פי. טי. ברנום וקופאי בקרקס, כייס לשעבר.
נטשה ליו בורדיזו דנג יאן אקרובטית ומומחית סכינים סינית.
פאול ספרקס ג׳יימס גורדן בנט מבקר תיאטרון ובעליו של ״ניו יורק הראלד״.
ראדו ספינגל ״הענק האירי״ הזדהה כ״ואסילי פאלאווס״.
לוצ׳ינו אקונה ג׳וניור ״איש כלב״ מבוסס על פדור ג׳פטיצ׳ו.
דניאל אברידג' ״האיש השמן בעולם״ שקל 500 פאונד על פי דבריו, פי. טי. שיווק אותו במשקל של 750 פאונד.
שולר הנזלי מנהיג המוחים
אוסטין ג'ונסון קרוליין ברנום בתם של פי. טי. וצ'אריטי.
קמרון סילי הלן ברנום בתם של פי. טי. וצ'אריטי.
ויל סוונסון פילו ברנום חייט, אביו של פי. טי.
פרדריק לה-נה בנג'מין האלט אביה של צ'אריטי
קתרין מייזל האנה האלט אמה של צ'אריטי
גייל ראנקין המלכה ויקטוריה

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנג' פאסק וג'סטין פול כתבו את שירי הסרט.[3]

רשימת שירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שםביצוע משך
1. The Greatest Show יו ג'קמן, זאק אפרון, זנדאיה וקיילה סטל 5:02
2. A Million Dreams זיו זייפמן, יו ג'קמן ומישל ויליאמס 4:29
3. A Million Dreams ‏(Reprise) יו ג'קמן, אוסטין ג'ונסון וקמרון סילי 1:00
4. Come Alive יו ג'קמן, קיילה סטל, זנדאיה ודניאל אברידג' 3:45
5. The Other Side יו ג'קמן וזאק אפרון 3:34
6. Never Enough לורן אלרד 3:27
7. This Is Me קיילה סטל 3:54
8. Rewrite the Stars זאק אפרון וזנדאיה 3:37
9. Tightrope מישל ויליאמס 3:54
10. Never Enough ‏(Reprise) לורן אלרד 1:20
11. From Now On יו ג'קמן 5:49
משך כולל:
39:51

ב-16 בנובמבר 2018, שוחרר אלבום רמיקס תחת השם: "The Greatest Showman: Re-imagined", ובו גרסאות כיסוי של שירי הפסקול מבוצעים על ידי אמנים כמו ג'יימס ארתור ואן-מארי, שרה ברליס, קלי קלרקסון, קשה, פינק, פאניק! אט דה דיסקו ועוד.

מועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמד תוצאה
2017 פרס גלובוס הזהב השיר המקורי הטוב ביותר - קולנוע "This Is Me" זכייה

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 53
ארצות הברית בילבורד הוט 100 63

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרויקט על הסרט הוכרז לראשונה בשנת 2009, ואיתו הוכרז כי יו ג'קמן יככב בתפקיד הראשי. באוגוסט 2011, חברת ההפצה פוקס המאה ה-20 שכרה את מנהל הפרסומות ואמן האפקטים חזותיים, מייקל גרייסי, לתפקיד ביום הסרט. באותו השלב, הסרט נועד להוות דרמה היסטורית לחלוטין, ללא אלמנטים מוזיקליים כגון שירים או ריקודים, אך בעקבות התערבותו של גרייסי בפרויקט, הסרט התפתח למחזמר. לדברי ג'קמן בין השיקולים שעיכבו את הפקת הסרט במשך שבע שנים היה, בין השאר, חוסר נכונותם של האולפנים לקחת סיכון נגד המחזמר המקורי שנכתב על חייו של פי. טי. ברנום.

תפקידה של ג'ני לינד היה מיועד במקור עבור השחקנית אן האת'ווי, אבל רבקה פרגוסון קיבלה את התפקיד במקומה. ב-15 ביוני 2016 דווח כי זאק אפרון ניהל משא ומתן עם האולפנים עבור תפקיד בסרט. לאחר מכן, ביולי 2016, מישל ויליאמס לוהקה לצוות השחקנים.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החזרות לקראת הסרט החלו באוקטובר 2016 בניו יורק, ואילו הצילומים הראשיים החלו ב-22 בנובמבר 2016.

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור, הסרט היה אמור לצאת לאקרנים ב-25 בדצמבר 2016, אך תאריך יציאתו נדחה לשנה מאוחר יותר, בשל שיקולי האולפנים שרצו למנוע תחרות מול הסרט "לה לה לנד".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא האמן הגדול מכולם בוויקישיתוף

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר למנויים בלבד איתמר זהר, המבקרים שנאו את הסרט "האמן הגדול מכולם", הקהל לא מפסיק לשיר, באתר הארץ, 22 בינואר 2018
  2. ^ Brent Lang, Hugh Jackman on ‘The Greatest Showman,’ Saying Goodbye to Wolverine and Turning Down Bond, Variety, ‏2017-12-05 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד איתמר זהר, לפני ג'סטין וקניה: פסקול "האמן הגדול מכולם" - הראשון שמכר מיליון עותקים השנה בארה"ב, באתר הארץ, 16 ביוני 2018
  4. ^ Jon Burlingame, ‘This Is Me’ From ‘The Greatest Showman’ Is an Anthem for Outcasts, Variety, ‏2018-01-05 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Nofar Vahash, רגע לפני גיל 50, יו ג'קמן עושה סרט אחר לגמרי ומתחיל לקבל את עצמו, באתר האמן הגדול מכולם | רגע לפני גיל 50, יו ג'קמן מתחיל לקבל את עצמו, ‏2018-01-07
  6. ^ מאיר שניצר, ‏"האמן הגדול מכולם": הלל לגסי הרוח שהפכו את אמריקה למה שהיא, באתר מעריב אונליין, 6 בינואר 2018


הקודם:
2018: מריוס די וריאס וג'סטין הורוויץ - La La Land
פרס גראמי לאלבום אוסף הפסקול למדיה החזותית הטוב ביותר
2019: יו ג'קמן ואמנים שונים - The Greatest Showman
הבא:
2020: ליידי גאגא ובראדלי קופר - A Star Is Born