הדס איצקוביץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדס איצקוביץ
איצקוביץ במהלך יצירת המיצג "פתח לתקוות העולם - דגם כדור הארץ, שעת כדור הארץ 2011 בפתח תקווה", בקבוקי שתייה משומשים, 3 מטר
איצקוביץ במהלך יצירת המיצג "פתח לתקוות העולם - דגם כדור הארץ, שעת כדור הארץ 2011 בפתח תקווה", בקבוקי שתייה משומשים, 3 מטר
לידה 19 בספטמבר 1980 (בת 43)
שם לידה הדס איצקוביץ
לאום יהודיה
תחום יצירה עיצוב תעשייתי, פיסול
יצירות ידועות מיצג עץ חג המולד
"עץ הבקבוקים בלב המושבה הגרמנית בחיפה", בקבוקי שתייה משומשים, 12 מטר
"מיצג כדורגל עבור טקס הנחת אבן הפינה באצטדיון סמי עופר שבחיפה", דמוי עור, 200 ס"מ
"דגל ישראל יום העצמאות 2011 נמל חיפה", בקבוקי שתייה משומשים, 5X2.5 מטר
"מיצג תפוזי יפו עבור יום העצמאות 2018 לעיריית תל אביב", 400 תפוזים עשויים מחומרים משומשים

הדס איצקוביץ (נולדה ב- 19 בספטמבר 1980) היא מעצבת תעשייתית, אמנית פסלת, יוצרת בתחום האמנות האקולוגית, בז'אנר האמנות הסביבתית. בנוסף לעבודה האמנותית, היא מרצה ומדריכה בתחומי האמנות האקולוגית, מיחזור ושמירת הסביבה. איצקוביץ התפרסמה בעקבות עבודותיה העוסקות בתחום העלאת המודעות הסביבתית לנושא השימוש החוזר והמודעות הסביבתית לנושא המיחזור.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איצקוביץ בוגרת תואר שני בעיצוב תעשייתי בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון בחיפה ומאז שסיימה את לימודיה היא פועלת כמעצבת תעשייתית עצמאית. במקביל היא מרצה במכללות, אוניברסיטאות וגופים שונים. איצקוביץ פעילה גם במפעלים מוגנים בהעסקת אנשים בעלי צרכים מיוחדים, בכך שהיא משלבת אוכלוסייה בעלת מגבלות וצרכים מיוחדים בעבודתה[דרוש מקור].

יצירות במרחב הציבורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודתיה רב תחומית ומובנת, היא בוחנת את תפיסות המציאות ואת הקשר שלהן לתפיסות הזמן תוך התמקדות בפן האקולוגי. איצקוביץ עובדת עם נייר, טקסטיל, פלסטיק, פיסול בחימר, עיצוב פנים, וביצעה פסלים קבועים ומיצגים זמניים.

בשנת 2010 עיצבה ויצרה עבודה גדולת-ממדים ראשונה, מיצג כדורגל בקוטר שני מטר, עבור אצטדיון הכדורגל סמי עופר שנבנה מדרום לחיפה. מיצג נוסף היה עץ חג המולד שיצרה לפסטיבל החג של החגים המתקיים מדי שנה בשכונת ואדי ניסנאס בחיפה. העץ הוצג בכיכר במושבה הגרמנית בחיפה. העץ נבנה במשך חודש ימים על ידי איצקוביץ ואביה, גובהו 12 מטרים, והוא היה עשוי מ-5,480 בקבוקי פלסטיק משומשים, שהושלכו על ידי תושבים ברחבי העיר למכולות האיסוף הקבועות למיחזור בקבוקים[1][2].

איצקוביץ תכננה וביצעה יצירה בשם "פתח לתקוות העולם"[3], עבור שעת כדור הארץ העולמית בישראל. הפרויקט הוזמן על ידי עיריית פתח תקווה בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, ונעשה בשיתופם של 40 חניכי המכללה הטכנולוגית של חיל האוויר בחיפה, כחלק מקורס שנתי שהעבירה איצקוביץ דרך החברה להגנת הטבע. הפרויקט כלל מיצג של כדור הארץ בגובה ארבעה מטרים, שנבנה באמצעות 5,370 בקבוקים משומשים; הפסל ממוקם באופן קבוע מול בניין עיריית פתח תקווה, במטרה להעלות את חשיבות המיחזור בתודעתם של תושבי העיר.

פרויקט נוסף שתוכנן ועוצב בשיתוף שוחרי בית הספר הטכני בחיפה, היה מיצג של דגל ישראל שהוצב בשער 10 של נמל חיפה, מול בית חולים רמב"ם, לקראת יום העצמאות 2011. המיצג עשוי מ-2,250 בקבוקי פלסטיק משומשים כחולים ושקופים-לבנים, המסמלים את צבעי הדגל. הוא נבנה עם תאורה חסכונית, לשם הארת הדגל בשעות החשיכה לצד הדגשת נושא צמצום הוצאות האנרגיה.

לחג הסוכות בשנת 2012 עיצבה עבור עיריית ירושלים סוכת ענק של כ־1,000 מ"ר בכיכר ספרא, גובה הסוכה התנשא ל-6 מטרים, כאשר כל קישוטי הסוכה תוכננו ונבנו מחומרים ממוחזרים. לצורך קישוט הסוכה נעשה שימוש ב-24,000 בקבוקים ממוחזרים של ליטר וחצי מסוגים שונים. הפקקים הושחלו למחרוזות, התחתיות מדמות סוכריות ענק וליבת הבקבוקים שימשה ליצירת שרשראות ענק. כל המרכיבים האלו מקשטים את סוכת הענק, את קירותיה ואת תקרתה[4].

איצקוביץ הפיקה אמנותית את תערוכת העציצים האקולוגיים אשר הוצבה בקניון רמת אביב בחג ט"ו בשבט והציגה עציצים שונים משאריות מפעלים, יזמה את פסטיבל הנייר ברחובות שתוכנן על ערכי שימוש בנייר עיתון ממוחזר וקרטונים משומשים, הפיקה מיצגים אקולוגיים מחומרים ממוחזרים של תאגיד המיחזור אל"ה וניהלה את ההפעלות לאורחי תערוכת אנשי הטראש בפארק אריאל שרון שהתקיימו בחג הפסח 2014.

לכבוד חגיגות ה-70 שנה לעצמאות ישראל ביצעה איצקוביץ את מיצג תפוזי ג'אפה - בשדרות ירושלים בעיר יפו. על עצי השדרה ניתלו מעל 400 תפוזים העשויים מחומרים בשימוש חוזר ופסולת כגון נייר עיתון ושקיות פלסטיק. על התפוזים הודבקה המדבקה המסורתית הירוקה של המותג "Jaffa Orange". תושבי העיר יפו השתתפו באיסוף והכנת התפוזים וכן הבעת משאלות על עלי התפוזים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פאדי עיאדאת, מיחזור באווירת חג המולד, באתר הארץ, 24 בדצמבר 2010
  2. ^ 11:05AM GMT 14 Dec 2010, Haifa's Christmas tree made of recycled bottles, ‏2010-12-14 (באנגלית)
  3. ^ "All Bottled Up". The Forward. נבדק ב-2018-06-05.
  4. ^ הסוכה הגדולה בארץ עוצבה מ-24,000 בקבוקים ממוחזרים - אתר לדעת, באתר www.ladaat.info