המועמד ממנצ'וריה (2004)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף המועמד ממנצ'וריה)
המועמד ממנצ'וריה
The Manchurian Candidate
מבוסס על המועמד ממנצ'וריה (1959) בידי ריצ'רד קונדון
בימוי ג'ונתן דמי
הופק בידי סקוט רודין, ג'ונתן דמי, טינה סינטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט דניאל פיין, ג'ורג' אקסלרוד עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה קרול ליטלטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים דנזל וושינגטון, לייב שרייבר, מריל סטריפ, ג'ון וויט, ברונו גנץ
מוזיקה רייצ'ל פורטמן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום טאק פוג'ימוטו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סקוט רודין הפקות עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פרמאונט, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 30 ביוני 2004
משך הקרנה 125 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה מדע בדיוני, סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט דרמה, סרט מותחן, סרט פוליטי, סרט מתח פוליטי, מותחן פסיכולוגי
הכנסות 96,105,910 דולר
הכנסות באתר מוג'ו manchuriancandidate
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המועמד ממנצ'וריה (במקור באנגלית: The Manchurian Candidate) הוא סרט קולנוע ניאו־נואר מדע בדיוני משנת 2004 בבימויו של ג'ונתן דמי. הסרט הוא עיבוד מחדש של הסרט השליח ממנצ'וריה מ-1962, שמבוסס על ספר בעל אותו השם משנת 1959 מאת ריצ'רד קונדון.

עלילת הסרט היא על מועמד לסגן הנשיא שמשמש כסוכן רדום של תאגיד בינלאומי כחלק מקנוניה. מפקדו ממלחמת המפרץ מנסה לחשוף את המזימה.

הסרט מהווה את העיבוד השני לספר "המועמד ממנצ'וריה". בעוד שהספר והעיבוד הקולנועי מתחילת שנות ה-60 התרחשו במלחמת קוריאה וסיפרו על קנוניה קומוניסטית, תסריטאי הסרט נאלצו להתמודד עם השינויים שחלו בעולם עם קריסת ברית המועצות והגוש המזרחי, ותום המלחמה הקרה. לכן, מצאו כתחליף לכך גוף רב עצמה וגלובליסטי המתגלם בדמותו של תאגיד בדיוני הנקרא "התאגיד המנצ'ורי הגלובלי" שעומד מאחורי המזימה להשליט נשיא בובה על ארצות הברית. במתן שם זה לתאגיד הצליחו יוצריו לפתור את בעיית שמירת שמו המקורי של הסרט. בגרסה החדשה מלחמת המפרץ מחליפה את מלחמת קוריאה, ריימונד שאו עצמו הוא האיש המיועד למלא את תפקיד הנשיא-בובה, אמו היא סנאטורית רבת-עוצמה, ודמותו של הסנאטור אייסלין נמחקה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1991, בימים שלפני מבצע סופת מדבר, סיור לילי בכווית בהובלתו של קפטן בנט מרקו (בגילומו של דנזל וושינגטון) נקלע למארב. סרג'נט ריימונד שאו (לייב שרייבר), בנו של הסנאטורית הידועה אלינור פרנטיס שאו (מריל סטריפ), מציל את המחלקה לבדו ועל כך מקבל את מדליית הכבוד בהמלצתו של מפקדו קפטן מרקו.

בהווה, לקראת בחירות 2008, חיילי ארצות הברית נהרגים ברחבי העולם במלחמות, המצב הכלכלי במדינה התדרדר, המים והאוויר מזוהמים, פחד מטרור שולט ברחובות ויש שלטון צבאי בפועל; בחלוף השנים מאז המלחמה, שאו הפך לנציג בבית הנבחרים ונבחר להיות סגנו של המועמד לנשיאות רוברט ארתור על פני הסנאטור תום ג'ורדן (ג'ון ווייט), זאת הודות ללחצים של אימו הסנאטורית המניפולטיבית ולמרות היותו צעיר ולא מוכר בציבור האמריקאי. בנט מרקו, כעת מייג'ור בצבא ארצות הברית, נתקל בחיילו לשעבר מלווין (ג'פרי רייט) שמספר לו על חלומות שיש לו על אותו הלילה ששאו הציל את המחלקה. זה מעורר אצל מרקו סיוטים על שטיפת מוח שעבר עם חייליו, והוא מתחיל לפקפק באירועים שקרו. מרקו מנסה לדבר על כך עם שאו ללא הצלחה, ובמקביל סוכנת FBI, רוזי (קימברלי אליס), עוקבת אחר מרקו וחוברת אליו במטרה לגלות את האמת.

חברו המדען של מרקו, דלפ (ברונו גנץ), מספר לו על תאגיד רב העוצמה 'מנצ'וריאן גלובל' שעשה ניסויים בשטיפת מוח ושתלים שבביים אנושיים, ועושה לו טיפול בנזעי חשמל על מנת לגרום לו לזכור את מה שאירע במלחמה. הם מגלים שאירועי המארב לא באמת קרו, ושלמעשה המחלקה של מרקו נחטפה בכווית ועברה שטיפת מוח על ידי התאגיד ובהוראת הסנאטורית שאו על מנת שיספרו את סיפור הגבורה המומצא, זאת על מנת להפוך את שאו לגיבור מלחמה ולהכין את הקרקע לקראת הפיכתו לפוליטיקאי ובהמשך – לנשיא ארצות הברית, כל זאת על מנת שישמש כשתול רדום של התאגיד בבית הלבן. כאשר מרקו מספר על הקנוניה לסנאטור ג'ורדן שמתעמת בתורו עם משפחת שאו בנושא, אלינור מפעילה את שאו שיהרוג את הסנאטור ואת ביתו ג'וסלין, איתה שאו יצא כאשר היו צעירים. על מנת להשלים את השלב האחרון של המזימה, 'מנצ'וריאן' והסנאטורית מפעילים גם את מרקו.

שאו והמושל רוברט ארתור זוכים בבחירות לנשיאות, ומרקו נשלח למטה המפלגה כדי להתנקש בנשיא הנבחר בעת החגיגות על מנת ששאו יתמנה לנשיא במקומו באופן אוטומטי, אולם שאו מבין זאת ונכנס בקו האש לפני ארתור יחד עם אימו, וכך מונע את הצלחת המזימה תוך שהוא ואימו נהרגים. רוז מספיקה למנוע את התאבדותו של מרקו, וזה מתעורר מהשפעת השליטה שהייתה בו. בהמשך, המעורבות של 'מנצ'וריאן' מתגלה וה-FBI מנקים את מרקו מאשמה בהתנקשות.

בסוף הסרט, מרקו ורוז מגיעים אל האי שבו נערכה שטיפת המוח של החיילים, שם מרקו נזכר שבמהלך שטיפת המוח שעבר הורו עליו לו להמליץ על מדליית הכבוד לשאו.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות חיוביות בעיקרן, והכניס כ-96 מיליון דולר בכל העולם.[1]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]