המטה הכלכלי-חברתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המטה החברתי- כלכלי
מידע כללי
מדינה ישראל
משרד אחראי משרד ראש הממשלה
תאריך הקמה אפריל 2012
חוק הועדה לבחינת מטה ראש הממשלה, דו"ח קוצ'יק, אפריל 2012
ראש מנכ"ל משרד ראש הממשלה
מטה מרכזי ירושלים

מטה הכלכלי-חברתי הוא גוף מטה שהוקם במשרד ראש הממשלה באפריל 2012, בתקופת ממשלת ישראל השלושים ושתיים. הקמת המטה נעשתה, בעקבות מסקנות הוועדה לבחינת מטה ראש הממשלה, דו"ח קוצ'יק[1], אפריל 2012.

בראש המטה עומד מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

בניין משרד ראש הממשלה, ירושלים

נושאי הפנים עליהם נמנים, בין היתר: שאלות עיצוב מדיניותה הכלכלית חברתית של ישראל; יציבות פיננסית; פיתוח תשתיות; חינוך; בריאות; רווחה; רשויות מקומיות; הגירה, לרבות זו הבלתי חוקית לישראל; תעסוקת חרדים; טיפול במיעוטים ועוד, הם נושאים מורכבים ובעלי חשיבות אסטרטגית לקיומה של מדינת ישראל ולעתידה. לפיכך בדו"ח הוועדה נקבע כי מטרתו וייעודו של המטה הכלכלי-חברתי היא לספק לראש הממשלה את הרקע ואת החלופות השונות לפתרון בסוגיות המובאות לפתחו, ליישב מחלוקות בין משרדים, לגבש, לנהל וללוות ביצוע פרויקטים שעל סדר יומה של הממשלה.

המטה כולל את אגפים: אגף פנים, תכנון ופיתוח, אגף כלכלה ותשתיות, אגף ממשל וחברה, אגף יישום תוכניות חברתיות, המועצה הלאומית לכלכלה, והלשכה המשפטית.

תפקידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ריכוז תכנון מדיניות-הפנים ועבודת המטה ברמה הלאומית.
  • גוף מטה מוביל בתחומים החברתיים-כלכליים.
  • הובלת רפורמות בשירות הציבורי.
  • קידום פרויקטים בעלי משמעות לאומית לתקופות זמן מוגדרות.
  • ליישב מחלוקת בין משרדי ממשלה.
  • לספק לראש הממשלה את הרקע ואת החלופות השונות לפתרון בסוגיות המובאות לפתחו.

אגף פנים, תכנון ופיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגף פנים, תכנון ופיתוח מוביל את פעילות משרד ראש הממשלה בתחומי מדיניות הפנים[2] ובכלל זה שלטון מקומי, מדיניות תכנון, פיתוח והקצאת קרקעות, הגירה, חקלאות בהיבטי פיתוח הכפר, איכות סביבה, ביטחון פנים, היערכות לחירום ושירותי דת.

סמנכ"לית פנים, תכנון ופיתוח הנוכחית היא הדס שון לוי.

אגף פנים תכנון ופיתוח מחולק לארבעה צוותים:

  • צוות מדיניות פנים וחוסן - מוביל את פעילות משרד ראש הממשלה בתחומי מדיניות הפנים, לרבות הגירה, ביטחון אישי, חוסן, היערכות לחירום ושיקום ארוך טווח לאחר אירועי חירום, מתמחה בגיבוש ובקידום פרויקטים לאומיים ביצועיים ורב מערכתיים, תוך התמקדות בהנעת תהליכים, הסרת חסמים ופתרון מחלוקות בין משרדיות. בעת חירום, מייצג הצוות את מנכ"ל המשרד בשטח ובחמ"לים שונים, מהווה צינור ישיר להעברת מסרים בין הרשויות המקומיות למקבלי ההחלטות, מסייע בהסרת חסמים, אוסף נתונים ובונה את תוכניות השיקום לאחר אירועי האסון.[3]
  • צוות שלטון מקומי - מקדם את מדיניות הממשלה בהובלת הצעדים לתפקוד איכותי של השלטון המקומי, עוסק בנושאים מוניציפליים רוחביים, לרבות גיבוש והובלה של מפת העדיפות הלאומית, ביזור סמכויות מהשלטון המרכזי לשלטון המקומי וייעול ממשקי העבודה בין רובדי השלטון. כמו כן, הצוות מקדם פיתוח כלכלי במרחב העירוני, כגון פיתוח מנועי צמיחה ברשויות, חיזוק וקידום התעסוקה והעצמאות הפיננסית של השלטון המקומי[4].
  • צוות תכנון ופיתוח מרחבי - מוביל ומיישם את מדיניות משרד ראש הממשלה בנושאי תכנון ופיתוח הוליסטיים של המרחב הפיזי, ייעול תהליכי תכנון סטטוטוריים והקצאת קרקע, מדיניות סביבה ואנרגיה מקיימת, ופיתוח המרחב הכפרי.[5]
  • צוות עלייה, קליטה, תפוצות ומורשת - מקדם את הקשר בין יהדות התפוצות למדינת ישראל, פעולות שונות הנוגעות לעלייה וקליטה בישראל, ואחראי על ההתקשרות עם הקרן למורשת הכותל המערבי לרבות חברות בוועד המנהל של הקרן.

אגף ממשל וחברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגף ממשל וחברה מהווה זרוע מדיניות, תכנון ויישום בהיבטי טיוב עבודת הממשלה ובמהלכים חברתיים-כלכליים במדינת ישראל, במסגרת היותו חלק מהמטה הכלכלי-חברתי במשרד ראש הממשלה, בהובלת מנכ"ל משרד ראש הממשלה ובהתאם למדיניות ראש הממשלה.

האגף מוביל, בין היתר, עבודות מטה לאומיות ורוחביות בתחומי החברה, הכלכלה והממשל, שכוללות רפורמות ותהליכי שינוי, גיבוש ויישום המלצות לפעילות הממשלה, קידום סנכרון בעבודת משרדי הממשלה, ובפיתוח והאצה של יוזמות מגוונות, כלי עבודה לשיפור דרכי עבודת משרדי הממשלה והטמעת חדשנות בה.

במסגרת עבודתו, פועל האגף להשגת היעדים הבאים:

  • גיבוש והובלה של מדיניות חברתית-כלכלית בין-משרדית – הובלת עבודות מטה רוחביות בסוגיות ואתגרים לאומיים, בדגש על זווית אוכלוסיות ייחודיות וסוגיות חברתיות מרכזיות הנמצאות על סדר יומה של הממשלה. כמו כן, האגף פועל לחיזוק יכולות היישום של תכניות חברתיות-כלכליות באופן רוחבי בממשלה ואת יכולות מדידת האימפקט שלהן.
  • הטמעה וחיזוק של יכולות תכנון ויישום מדיניות בממשלה – האגף פועל במספר דרכים, החל מהנחייה ופיתוח מקצועי של אגפי המדיניות והאסטרטגיה במשרדי הממשלה וחיזוק יכולות השימוש בנתונים וכלה בפיתוח של שגרות פעולה וכלי ניהול ברמה הממשלתית. לדוגמא, האגף עמל על הכנת ופרסום ספר תכניות העבודה הממשלתי, מפעיל מנגנוני בקרה על מידת הביצוע של תכניות העבודה ומידת הביצוע של החלטות ממשלה ופועל לסנכרון פעילות בין משרדית סביב סוגיות תוכן שונות ומגוונות.
  • הובלת רפורמות לטיוב ולשיפור עבודת הממשל – האגף פעל ופועל בשנים האחרונות בכלים שונים על מנת לטייב ולשפר את עבודת הממשלה בתחומים שונים, החל מתמיכה במהלכים לאומיים להטמעת דיגיטל וחדשנות בממשל, לרבות המעבר לענן, קידום שיפור השירות הפנים-ארגוני ושיפור האספקה של שירותים חברתיים באמצעות מיקור חוץ.
  • חיזוק הממשק שבין האזרח לבין הממשלה – אחד מתפקידיו העיקריים של האגף עוסק בקידום שיתופי פעולה רב-מגזריים וחיזוק יכולות שיתוף הציבור בתכנון וביישום מדיניות. זאת, כחלק מתפיסה כוללת להגברת השקיפות של פעולות הממשל, יצירת חיבורים הדוקים של גופי הממשל עם גופי החברה האזרחית, האקדמיה, הארגונים הבינ"ל והמגזר העסקי.

החל מחודש פברואר 2023 מכהנת עו"ד לירון הנץ כסמנכ"לית ממשל וחברה.

אגף כלכלה ותשתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגף כלכלה ותשתיות, מספק ייעוץ כלכלי[6] למנכ"ל בנושאים המטופלים במטה הכלכלי-חברתי ומוביל את פעילות המטה בתחומי משק וכלכלה. בכלל זה מדיניות מאקרו ותקציב המדינה, מיסוי והכנסות המדינה, תחרותיות ושוק ההון, וכן נושאי שכר ונושאים חשכ"לים. האגף מקדם ומלווה מטעם משרד ראש הממשלה את תחומי התחבורה, התשתיות, האנרגיה, משק המים, שוק הנדל"ן, התיירות, התעסוקה התעשייה ומסחר, התקשורת, וכן בהיבטים תקציביים הנוגעים למערכת הביטחון.

סמנכ"ל כלכלה תשתיות הנוכחי בוא אמיר ברקן.

אגף יישום תוכניות חברתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגף יישום תוכניות חברתיות עוסק בקידום ופיתוח נושאי רווחה וחברה המגיעים לשולחנו של ראש הממשלה, ובמסגרת זו מופקד, על נושאים בהם עוסקים: משרד החינוך, משרד הרווחה, משרד הבריאות, משרד התרבות והספורט, וכן גם נושאים אחרים המובלים על ידי משרד ראש הממשלה, כגון: הטיפול באוכלוסיות מוחלשות כגון עולי אתיופיה, נוער בסיכון .

הלשכה המשפטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלשכה מהווה את הסמכות המקצועית המרכזית בהיבטים המשפטיים והחקיקתיים הכרוכים בפעילות התכנון, והיא מלווה את התהליכים ביחידות השונות על פי צורך. כמו כן, מובילה היחידה תהליכים הכרוכים בשינוי חקיקה ותקנות הנגזרים מפעולות תכנון מדיניות שהושלמו ואושרו.

בין תפקידיה: מתן ייעוץ וליווי משפטי לראש הממשלה ולמנכ"ל כאשר הדבר נדרש, הכנת חוות דעת וסקירות בנושאים שונים העולים על סדר היום, מתן ייעוץ לאגפים השונים, הובלת הביצוע של היבטים חקיקתיים בתוכניות ומתן הגנה משפטית במקרה הצורך.

היועצת המשפטית הנוכחית היא עו"ד שלומית פרגו-ברנע.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנכ"ל משרד ראש-הממשלה עומד בראש המטה החברתי-כלכלי. המנכ"ל מוביל את עבודת המטה והמדיניות המתבצעת במשרד ראש הממשלה במכלול הנושאים הכלכליים, החברתיים והאזרחיים.

מנכ"ל המשרד מרכז את עבודת המטה הממשלתית בנושאים אלו, מטעמו של ראש-הממשלה, והוא מוביל ושותף מרכזי בפרויקטים לאומיים גדולים שעל סדר יומה של הממשלה ושל ראש הממשלה.

לצידו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה עומדים סמנכ"לי האגפים של המטה החברתי-כלכלי .

ראשי המטה לדורותיהם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם כהונה תחת ראש הממשלה
הראל לוקר 2012–2015 בנימין נתניהו
אלי גרונר 2015–2018
יואב הורוביץ (מ"מ) 2018–2019
רונן פרץ (מ"מ) 2019–2020
צחי ברוורמן (מ"מ) 2020–2021
יאיר פינס 2021–2022 נפתלי בנט
נעמה שולץ 2022 יאיר לפיד
יוסי שלי 2023– בנימין נתניהו

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]