הפארק הלאומי ניונגווה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפארק הלאומי ניונגווה
מפל בפארק
מפל בפארק
מפל בפארק
אתר מורשת עולמית
הפארק הלאומי ניונגווה
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית טבעי בשנת 2023, לפי קריטריונים 10
שטח האתר 1,019.64 קילומטרים רבועים
שטח אזור החיץ 100.85 קילומטרים רבועים
מידע כללי
סוג פארק לאומי
תאריך הקמה 1933 שמורת יער, 2005 פארק לאומי
גוף מנהל פארקים אפריקאים (אנ')
נתונים ומידות
שטח 1,019 קמ"ר
מיקום
מדינה רואנדהרואנדה רואנדה
מיקום הפרובינציה המערבית (אנ') והפרובינציה הדרומית (אנ') ברואנדה
קואורדינטות 2°29′24″S 29°17′34″E / 2.49°S 29.292778°E / -2.49; 29.292778

הפארק הלאומי ניונגווהאנגלית: Nyungwe National Park) הוא פארק לאומי בדרום-מזרח רואנדה, על הגבול עם בורונדי, שם הוא צמוד לפארק הלאומי קיבירה (אנ') מדרום, ואגם קיוו והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ממערב. יער הגשם ניונגווה הוא כנראה יער הגשם ההררי השמור ביותר באפריקה. הוא ממוקם בקו פרשת המים בין אגן נהר קונגו ממערב לאגן נהר הנילוס ממזרח. מהצד המזרחי של יער ניונגווה מגיע גם אחד מהענפים של מקורות הנילוס.

הפארק הלאומי ניונגווה הוקם בשנת 2004 ומשתרע על שטח של כ-1,019 קילומטרים רבועים של יערות גשם, חזרן, שטחי עשב, ביצות וביצות כבול. העיר הקרובה ביותר היא סיאנגוגו (אנ'), 54 קילומטרים ממערב לפארק. הר ביגוגו (2,921 מטרים) ממוקם בגבולות הפארק. באוקטובר 2020, חתמה מועצת הפיתוח של רואנדה (אנ') על הסכם עם פארקים אפריקאים (אנ')[א] לקבל את הניהול של הפארק הלאומי ניונגווה למשך 20 השנים הראשונות.[1]

הפארק הוכרז כאתר מורשת עולמית ונוסף לרשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו בספטמבר 2023 במהלך המושב ה-45 של ועדת המורשת העולמית בריאד בערב הסעודית.[2] בהסבר להחלטה נאמר:

נכס סדרתי זה מייצג אזור חשוב לשימור יערות הגשם במרכז אפריקה. הנכס הוא משכן של יערות שלמים וביצות כבול, אדמות בור, סבך שיחים ואדמות עשב, המספקים בתי גידול לצמחים ובעלי חיים מגוונים ביותר. הפארק מכיל גם את בתי הגידול הטבעיים המשמעותיים ביותר עבור מספר מינים שלא נמצאים במקום אחר בעולם, כולל תת-המין המזרח-אפריקני של שימפנזה מצוי (Pan troglodytes schweinfurthii), בסיכון בעולם, תת-המין Cercopithecus mitis ssp. kandti של גנון כחול ומין הפרסף Rhinolophus hillorum השרוי בסכנת הכחדה חמורה. ישנם גם 12 מיני יונקים ושבעה מיני עופות שנמצאים בסכנת הכחדה בעולם, ועם 317 מיני עופות מתועדים, הפארק הלאומי ניונגווה הוא אחד האתרים החשובים ביותר לשימור עופות באפריקה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמורת יער ניונגווה הוקמה בשנת 1933 על ידי הממשלה הקולוניאלית הבלגית. בשנות העשרים של המאה ה-20 החלה הממשלה הקולוניאלית לדאוג מההמרה המואצת של יער למרעה. החוקים המסדירים את שמורות היער של רואנדה אסרו על בירוא יערות לחקלאות, אך שמרו על זכויות הקהילה לחטוב ולאסוף עצי הסקה, והתירו ניצול מסחרי של עצים יקרי ערך. האכיפה הייתה רופפת, והתושבים המקומיים המשיכו להשתמש ביער לציד, איסוף דבש, חיתוך עץ, חקלאות קיום וכריית זהב.[3]

רואנדה הפכה לעצמאית ב-1962, ושמורות היערות של המדינה נוהלו על ידי משרד החקלאות. מ-1958 עד 1973, הצטמצם יער ניונגווה ביותר מ-150 קמ"ר עקב שריפות, כריתת עצים, ציד בעלי חיים וחקלאות בקנה מידה קטן. יערות גישוואטי (אנ') ווירונגה הסמוכים הצטמצמו לחצי בשלב זה. בשנת 1969, היו עדיין מאות פילים בניונגווה. בשנת 1974, התאו האחרון נהרג בניונגווה על ידי ציידים. בשנת 1984 חולקה ניונגווה חולקה לאזורים המאפשרים שימוש בר קיימא וקציר עצים. ממשלת רואנדה פיתחה תוכנית לאזור חיץ שניתן לראות עד היום. ב-1984, סקרי המגוון הביולוגי שנערכו על ידי האגודה לשימור חיות הבר (אנ') (WCS) עם מועצת הפיתוח של רואנדה (אנ') תיעדו קופי קולובוס בקבוצות של עד 400 חברים - תופעה בלתי מוכרת. בשנת 1987 החל פיתוח מערכת השבילים באווינקה (Uwinka). ב-1994, מלחמה ורצח עם הרסו את המדינה והרסו רבים ממתקני המחקר והתיירות באווינקה. רוב הצוות הבכיר נאלץ לברוח, אך חברי צוות זוטרים רבים בניונגווה נשארו כדי להגן על הפארק. הפארק החל להיבנות מחדש בשנת 1995, אך הביטחון והיציבות עדיין לא היו בטוחים. בשנת 1999, הרגו ציידים בלתי חוקיים את הפיל האחרון בביצה בניונגווה.

בשנת 2005, ממשלת רואנדה הפכה את ניונגווה לפארק לאומי רשמי, והעניקה לו מעמד מוגן, רמת ההגנה הגבוהה ביותר במדינה.[4]

בעלי חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפארק הלאומי ניונגווה יש מגוון רחב של מיני בעלי חיים, מה שמחייב לתת לו קדימות לשימור באפריקה. הפארק ממוקם באזור בו נפגשים כמה אזורים ביוגאוגרפיים בקנה מידה גדול ומגוון הביומות היבשתיות מאפשר מנעד גדול של מיקרו בתי גידול למינים רבים ושונים של צמחים ובעלי חיים.

הפארק מכיל 13 מינים של פרימטים (25% מכלל המינים באפריקה), 275 מיני עופות, 1068 מיני צמחים, 85 מינים של יונקים, 32 מינים של דו-חיים ו-38 מינים של זוחלים. רבים מבעלי החיים הללו הם מינים בעלי תחום תפוצה מוגבל שנמצאים רק באזור האקולוגי של היערות ההררים של הבקע אלברטיני (אנ') באפריקה. למעשה, מספר המינים האנדמיים שנמצאו כאן גדול יותר מאשר בכל יער אחר בהרי הבקע האלברטיני שנסקר. היער, המגיע לגובה מרבי של 3,000 מטר מעל פני הים, מעניין במיוחד בשל נוכחותם של מושבות של שימפנזים (Pan troglodytes) וקולובוס אנגולה (Colobus angolensis), האחרון נכחד באנגולה בשל ציד אינטנסיבי.[5]

מינים של פרימטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימפנזה צעירה בפארק הלאומי יער ניונגווה, רואנדה
קבוצה של קולובוס רוונזורי בפארק הלאומי יער ניונגווה, רואנדה
זריחה בניונגווה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ארגון לא ממשלתי המתמקד בשימור, שהוקם בשנת 2000 ומרכזו ביוהנסבורג, דרום אפריקה. הארגון מנהל פארקים לאומיים ואזורים מוגנים ברחבי אפריקה, בשיתוף עם ממשלות וקהילות.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Rwanda, African Parks commit to long-term protection of Nyungwe National Park".
  2. ^ Forest Nyungwe National Park
  3. ^ Michel K. Masozera & Janaki R. R. Alavalapati (2004) Forest Dependency and its Implications for Protected Areas Management: A Case Study From the Nyungwe Forest Reserve, Rwanda, Scandinavian Journal of Forest Research, 19:sup004, 85-92, DOI: 10.1080/14004080410034164
  4. ^ "Nyungwe National Park > Visit Africa". visitafrica.site.
  5. ^ "Nyungwe Forest National Park In Rwanda". Kubwa Five Safaris.