הרוח מטירת קאנטרוויל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרוח מטירת קאנטרוויל
The Canterville Ghost
מידע כללי
מאת אוסקר ויילד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סיפור קצר עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1887 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרוח מטירת קאנטרווילאנגלית: The Canterville Ghost), הוא הומורסקה מאת הסופר והמחזאי האירי אוסקר ויילד. זהו אחד הסיפורים הראשונים פרי עטו של וויילד שראו אור, והתפרסם במקור בשני חלקים - הראשון ב-23 בפברואר 1887 והשני ב-2 במרץ באותה שנה. העלילה עוסקת במשפחה אמריקנית שעוברת לגור בטירה שאותה רודפת רוחו של אציל אנגלי, שהרג את אשתו ולאחר מכן נכלא והורעב על ידי אחיה של אשתו. ויילד מתאר את מערכת היחסים המתפתחת בין רוח הרפאים המאיימת לבין בני המשפחה האמריקנית. ויילד משלב ביקורת על האמונות הטפלות של החברה האנגלית הגבוהה, כמו גם על אורח החיים האמריקני.

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השגריר האמריקני לחצר המלוכה הבריטית, חירם ב. אוטיס, ומשפחתו עוברים לגור בקאנטרוויל צ'ייס, אחוזה בריטית כפרית, על אף שהלורד קאנטרוויל מזהיר אותם כי הטירה רדופת רוחות. בני המשפחה הם השגריר אוטיס, אשתו, בנם הבכור וושינגטון, ביתם וירג'יניה וצמד התאומים. תחילה אף אחד מבני המשפחה אינו מאמין בקיומן של רוחות רפאים, אך תוך זמן קצר איש מהם אינו יכול להתכחש לנוכחותו של סר סימון דה קאנטרוויל. הגברת אוטיס שמה לב לכתם דם מסתורי על הרצפה וסוכנת הבית, הגברת אומני, מספרת לה כי הכתם הוא דמו של קאנטרוויל ואי אפשר להסירו, ועל כך קופץ הבן הבכור ומציע להשתמש במסירי כתמים מסחריים.

כשרוח הרפאים מופיאה לראשונה הגברת אוטיס קופצת ממיטתה ומציעה לרוח נוזל סיכה כדי לשמן את השלשלאות שלה. הרוח מטיחה את הבקבוק בזעם לרצפה ונמלטת מהחדר. התאומים משליכים לעבר הרוח כריות והיא נסה על נפשה. גם ניסיונות חוזרים ונשנים של הרוח להפחיד את בני המשפחה באמצעות לבישת חזות מאיימת וכתמי דם ששבים ומופיעים, עולים בתוהו, וסר סימון חש חסר אונים ומושפל.

עיבודים לקולנוע ולטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות מספר גרסאות קולנועיות וטלוויזיוניות לסיפור. המפורסמות שבהן:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Official Trailer | The Canterville Ghost | BYUtv, נבדק ב-2022-10-09
ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.