לדלג לתוכן

הרמן אופנהיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:מדען

פרמטרים ריקים [ פרסים והנצחה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

הרמן אופנהיים
לידה 31 בדצמבר 1857
ורבורג, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 במאי 1919 (בגיל 61)
ברלין, רפובליקת ויימאר עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי נוירולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת בון עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט קארל וסטפאל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות שאריטה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הֶרְמָן אוֹפֶּנְהַיְםגרמנית: Hermann Oppenheim;‏1 בינואר 18585 במאי 1919) היה נוירולוג גרמני-יהודי, מהמובילים בתחומו בגרמניה.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופנהיים נולד בוורבורג שבממלכת פרוסיה ליהודה אופנהיים, רב קהילת בית הכנסת של ורבורג, וצציליה לבית שטג. הוא למד רפואה באוניברסיטאות ברלין, גטינגן ובון. הוא פרסם מאמרים על חילוף החומרים של שתנן יחד עם נתן צונץ, אשר היו הבסיס לעבודת הדוקטורט שלו ב-1881. לאחר הסמכתו כרופא עבד תחילה כעוזרו של קארל וסטפאל בבית החולים שאריטה שבברלין. ב-1886 הצטרף לסגל הפקולטה לרפואה כפריבט-דוצנט, וב-1893 אף מונה כתואר כבוד לפרופסור. אף שנבחר פה אחד על ידי הסגל להחליף את וסטפאל, מינויו סוכל בידי מזכיר החינוך הפרוסי בשל יהדותו. עזב את האוניברסיטה בשנת 1902. בשנת 1891 פתח מרפאה פרטית מצליחה, שאליה הגיעו רופאים רבים להתלמד.

בשנת 1894 חיבר ספר לימוד על מחלות עצבים בשם Lehrbuch der Nervenkrankheiten für Ärzte und Studierende ("ספר הלימוד של מחלות העצבים לרופא ולסטודנט"), ספר שהפך עד מהרה לספר הלימוד המוביל בתחום הנוירולוגיה. הספר יצא לאור במספר מהדורות, תורגם למספר שפות ונחשב לאחד מספרי הלימוד הטובים ביותר בתחום הנוירולוגיה שנכתבו אי פעם. אופנהיים היה פורץ דרך בהיבט האבחנתי של מחלות נוירולוגיות. הוא גם פרסם עבודות על עגבת, ובכלל זה שדפת, אלכוהוליזם, שיתוק ילדים, טרשת נפוצה ונוירוזה טראומטית.

בשנת 1889 פרסם חיבור על נוירוזות טראומטיות שספג ביקורת חריפה מצד רופאים בולטים, בהם ז'אן-מרטן שארקו ומקס נונה, בשל טענתו של אופנהיים שטראומה נפשית גורמת לשינויים אורגניים שמנציחים נוירוזות נפשיות.

מומחיותו בכל הקשור למחלות המוח הובילה במישרין להסרה המוצלחת הראשונה של גידול מוחי, ניתוח שבוצע על ידי רודולף קלר, ויחד עם המנתח פדור קראוזה פרסם תיאור מקרה על ההסרה המוצלחת הראשונה של גידול בבלוטת האצטרובל.

אופנהיים טבע את המונח dystonia musculorum deformans (עוותת השרירים) לסוג של דיסטוניה של הילדות שתיאר, הפרעה שלימים נודעה בשם תסמונת ציהן-אופנהיים. כמו כן, מחלת אופנהיים היא שם נוסף לרופסות שרירים מלידה (amyotonia congenita). סימן אופנהיים הקרוי על שמו הוא סימן דמוי רפלקס בבינסקי שמעיד על נזק למסילות הפירמידליות, ובו חל כיפוף גבי של הבוהן בעת גירוי במורד ההיבט התיכון של השוקה.

בנו, הנס אופנהיים, היה מנצח אופרה, והוא היגר לבריטניה בעקבות עליית הנאצים לשלטון בגרמניה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הרמן אופנהיים בוויקישיתוף