ויקיפדיה:על הצדדים האפלים של ויקיפדיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:לשכתב

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

עריכת ערכים

מדריכי עריכה

שילוב מרכיבים בדף:

אחרים:

בכל יום מצטרפים לוויקיפדיה תורמים רבים חדורי מוטיבציה שמעוניינים לתרום ולהוסיף מהידע ומהניסיון שלהם לטובת הכלל. לעתים הם מגלים לתדהמתם כי חלק מעריכותיהם נתקלות בשחזורים חוזרים ונשנים, מחיקות ושינויים. אצל חלק מהתורמים (הנקראים אצלינו "ויקיפדים"), מתפתחת תחושת אכזבה מהמיזם והם חשים כי נתקלו "בצד האפל של ויקיפדיה" – מקום שבו "אחד בפה ואחד בלב".

דף זה בא למנוע תחושות לא נעימות כאלו ולהאיר את אותו צד אפל.

"האח הגדול"[עריכת קוד מקור]

ויקיפדים חדשים טועים לעתים וחושבים שיש בוויקיפדיה "אח גדול" המשגיח עליהם אישית, בודק כל שינוי שהם עורכים ומתאים אותו להשקפתו האישית או מוחק אותו כליל. כאן ננסה להסביר את המקור האפשרי לתחושה זו ולהפריך את הרושם המוטעה:

כל עריכה המבוצעת בוויקיפדיה זוכה לסיקור של עיניים רבות. לכל ויקיפד יש גישה לרשימת השינויים האחרונים ורבים מהוויקיפדים בודקים ומנטרים את העריכות האחרונות באופן שוטף. למעשה, רוב רובם של הערכים נבדקים על ידי הקהילה ולרוב גם נערכים באופן תדיר. כך שאם אתם רואים שהשינוי שבוצע לא מופיע כאחד מה-50 העליונים ברשימת השינויים האחרונים, אתם יכולים להניח שלפחות ויקיפד אחד מלבדכם קרא אותו. מעבר לכך, יש בוויקיפדיה בעלי תפקידים כמו "מנטרים" ו"מפעילים" שניתנו להם על ידי קהילת העורכים כלים שעוזרים בהגנה על האתר ובתחזוקתו. כל אלו גם יחד, משמשים גם כשומרי הסף של ויקיפדיה. הם בעלי דעות שונות ומגוונות ובמקרה הצורך דנים בעריכות השנויות במחלוקת. כך שאין כאן "אח גדול" שיכול או רוצה להתנכל לאחרים.

ויקיפדים חדשים עשויים אף לחשוב כי מפעיל מערכת מסוים מתנכל להם אישית. רושם זה נובע לרוב מכך שהמשתמש הפר את כללי ויקיפדיה בתום לב. בעת מחלוקת, מוטב לפנות למפעיל ולבקש הסברים בדף השיחה שלו או של הערך. האשמות כאלו של מפעילי מערכת נפוצות מאוד, אולם עד היום נמצאו רק תלונות בודדות כאלו מוצדקות. אי-לכך, סביר להניח כי האשמות מסוג זה, לא יתרמו להתקדמות לקראת פתרון. בעניין זה יש לזכור שני דברים:

  1. מרבית פעולותיהם של מפעילי המערכת נובעות מכללי המדיניות של ויקיפדיה, אותם הם לרוב מכירים טוב יותר ממשתמשים טריים.
  2. מפעילי מערכת אינם מהווים סמכות בכל הקשור למדיניות האתר, נהלים וקבלת החלטות. אפשר ולפעמים אף רצוי להתווכח אתם, כל עוד הדברים נאמרים בדרך ארץ.

המסקנה מכך היא שאין צורך להתרגש במיוחד. במקרה של תהיות "מה בכלל הולך כאן?", נא בצע את ההוראות בויקיפדיה: לאן נעלמה העריכה שלי? שנועדו לשם כך.

"הלם תרבותי"[עריכת קוד מקור]

ויקיפדים מתחילים רבים רואים את דעותיהם כדעות היחידות הקיימות, ולעתים קרובות מופתעים מהעובדה כי יש כאלו המערערים עליהן. הסיבות לתופעה זו הן לרוב:

  • חיים בסביבה בה לכולם יש אותה דעה (הסיבה הנפוצה יותר).
  • בוּרות בנושא (בשביל לתקן את זה אנחנו פה).

למרות התאוריות הנפוצות, תופעה זו פוקדת אותנו לא רק בערכים פוליטיים אלא גם בעניינים שונים ומשונים כמו בנושאי קראות ומדע ואף בנושאים מוזרים יותר, כמו בשאלת חשיבותו של הכפר ירושלים, במדינת אוהיו שבארצות הברית.

במקרים כאלו יש לזכור, כי הדעות לא מומצאות בקהילת ויקיפדיה, אלא קיימות גם בעולם בלי קשר לוויקיפדיה.

אם זה מנחם אתכם, בוויקיפדיה באנגלית (בגלל ההיקף הגלובלי של הכותבים) המצב גרוע בהרבה.

"עצבנות ויקי"[עריכת קוד מקור]

תהליך העבודה הקבוצתי עלול לגרום אצל חלק מהאנשים לתסכול, עצבנות וכעסים. אדם שלתומו כתב מידע שנראה למיטב הבנתו אמין או מדויק, עשוי לגלות שדבריו נמחקו או שוכתבו בידי אדם אחר, שרואה את הדברים באור שונה. הדבר ללא ספק מאוד מתסכל, במיוחד כאשר האדם טורח ללמוד נושא מסוים ומשקיע בו שעות רבות, או כאשר יש לו אמונה מוצקת בעניין. בדרך כלל התוצאה תהיה מלחמת עריכות ומסכת של התכתבות וטרוניות בדפי שיחה, ואף למעין "מרוץ חימוש" אינטלקטואלי, כאשר כל צד מתבצר בעמדותיו ומחפש טיעונים להצדקתן. לעתים ויכוח עקרוני גולש לפסים אישיים ולאמירות מתלהמות ולמעגל קסמים אינסופי שקשה להיחלץ ממנו, וגורם לויקיפדים לשלוף את קוציהם, ועלול לגרום לסערת רוחות ומצב של בוקה ומבולקה.

כדי להימנע מראש ממצב זה, כדאי להביא מלכתחילה מקורות מאוששים לטיעונים גבוליים שעלולים להיות עליהם עוררין, או כאלו שלא בקונצנזוס רחב, או פרטים רגישים כמו ביקורת על אישים. יש להיצמד לעובדות ולא להביא פרשנויות וספקולציות עצמאיות. עדיף לצטט מומחים ויודעי דבר לעניין המדובר, מאשר לצטט ידע אישי. ומאידך, יש להשתדל כמה שיותר שלא למחוק מידע אלא להכלילו ולסייגו, ובכך לתת לו את המקום הראוי לו בקונטקסט רחב יותר. הוויכוח בדפי השיחה צריך להיות ענייני ושקול. לעתים כדאי פשוט לבצע "הפרדת כוחות" - להתנתק מהוויכוח, ללכת לכתוב בנושאים אחרים, ולא ל"התמגנט" לערך הבעייתי. בכלל, ערכים המועדים לפורענויות כמו נושאים פוליטיים וענייני אמונות, כדאי מראש לאמץ כלפיהם גישה זהירה של כתיבה מדודה ושקולה, או פשוט לעקוף אותם, אלא אם כן יש מידע מאושש ומגובה היטב במקורות טובים.

במקרים קיצוניים במיוחד יש הממליצים על "חופשת ויקי". עזיבת המקום לתקופה מסוימת כדי לצנן את הרגשות שהתלהטו.