חואן דוליו

יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
חואן דוליו
Juan Dolio
מדינה הרפובליקה הדומיניקניתהרפובליקה הדומיניקנית הרפובליקה הדומיניקנית
מחוז סן פדרו דה מקוריס
גובה 9.0 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיירה 2,488 (2010)
קואורדינטות 18°25′30″N 69°25′27″W / 18.425°N 69.42416667°W / 18.425; -69.42416667 
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חואן דוליו (בספרדית: Juan Dolio) היא עיירה קטנה ואתר תיירות, במחוז סן פדרו דה מקוריס, על חופה הדרומי של הרפובליקה הדומיניקנית, שבאי היספניולה. בחואן דוליו חיים 2,488 תושבים (2010[1]) והיא שייכת לרשות המקומית Guayacanes.

מיקום גאוגרפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כפר הדייגים לשעבר חואן דוליו ממוקם על הים הקריבי והוא משתרע כ-7 ק"מ לאורך החוף משני צידי הכביש הראשי מס' 3.

עיר הבירה של המדינה סנטו דומינגו נמצאת כ- 50 ק"מ מערבית לחואן דוליו ובירת המחוז סאן פדרו דה מקוריס נמצאת במרחק של כ-12 ק"מ לכיוון מזרח. בחלק הצפוני- מזרחי של הכפר יש בעיקר כרי מרעה, אדמה חרושה ושדות קנה סוכר, אולם חלקו המערבי מתמזג עם היישוב Guayacanes. מערבה משם נמצאים עיר התיירות בוקה צ'יקה (23 ק"מ) ושדה התעופה הבינלאומי Las Américas.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופה הפרה-קולומביאנית, חואן דוליו הייתה מקום מושבם של הילידים האינדיאנים משבטי הטאינו ובית הקברות שלהם שוכן ליד הקצה המערבי של המפרץ. המפרץ הטבעי של "חוף חואן דוליו" מוגן על ידי שונית האלמוגים ששימשה נמל עבור סירות הקאנו שלהם. מדי פעם עדיין נחשפים ממצאים ופריטים ארכאולוגיים במרכז חואן דוליו.

מאז המאה התשע עשרה, חואן דוליו הייתה חלק מהרשות המקומית של סן חוסה דה לוס יאנוס (San José de los Llanos). ב-8 במאי 1884, בהוראת צו מס' 2223, חואן דוליו והישוב Guayacanes הופרדו וסופחו אל אזור החוף של מחוז סן פדרו דה מקוריס.

הפיכתה של חואן דוליו ליעד תיירותי החלה בעקבות חקיקתה של הוראה מס' 3133 ב-23 בינואר 1973, אשר קבעה את הגבולות של האזור המאוכלס על ידי דייגים וחקלאים. במהלך שנות ה-1980 המאוחרות הפכה חואן דוליו להיות אחד מראשוני אתרי התיירות ברפובליקה הדומיניקנית, יעד עיקרי עבור תיירים מאירופה. מאוחר יותר, הקונספט העסקי של נופש הכל כלול הביא לבנייה של מלונות חדשים בחלק המערבי של חואן דוליו. בשנת 1995 מלונות האזור עמדו על ממוצע של 5,500 תיירים מדי יום. אחרי ההרס שהותיר אחריו הוריקן ג'ורג' בשנת 1998, רשתות בתי מלון רבות עברו מזרחה אל היעד התיירותי החדש בווארו-פונטה קאנה. מאז התקשו הבעלים של מבני הנופש ההרוסים למשוך שותפים עסקיים חדשים אל המקום ומלונות החוף נותרו סגורים. חלק מהמלונות הישנים יותר נהרסו והפכו לפרויקטי מגורים.

מאז 2006 חואן דוליו היא חלק מ-Guayacanes, הנפה החדשה ביותר במחוז סן פדרו דה מקוריס שהוכרזה על ידי חוק מס' 06–203 בתאריך 3 במאי 2006. בדצמבר 2007 הקומה באופן רשמי מועצת העיר Guayacanes והיום היא גם אחראית על חואן דוליו.

תשתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרכזו של הכפר המוארך נמצא ליד מפרץ חוף חואן דוליו, חוף פופולרי בקרב מקומיים ותיירים כאחד. המפרץ הוא גם בשימוש על ידי מעט הדייגים המקומיים שנותרו כאן ועוגנים במקום את הסירות שלהם.

המחוזות הראשיים של חואן דוליו

לאורך הכפר נמצא הרחוב הראשי, Calle Principal, במקביל לחוף. בסופי שבוע רחוב זה מוגבל לתנועה והיא מתאפשרת בו אך ורק ממערב למזרח. לאורך הרחוב הראשי ממוקמות חנויות קטנות, מסעדות, ברים, בתי הארחה, בעיקר קטנים, בנייני מגורים ומעט בניינים רבי קומות.

חוף חואן דוליו
חוף בחואן דוליו

חופים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החוף המרכזי, Playa Juan Dolio, נגיש לציבור ובו יש מקומות חנייה. הנוף מהכביש הראשי אל חופה של וילאס דל מאר, Playa Real, חסום על ידי בנייני מגורים גבוהים. הגישה אל חוף פלאייה ריל לפעמים מוגבלת על ידי מאבטחים שונים של בעלי הדירות במגדלים לאורך החוף. כל רצועת החוף הזו חודשה והורחבה במסגרת פרויקט ממשלתי בחורף 2006/07 והיא מושכת במיוחד בסופי שבוע, מספר הולך וגדל של מבקרים. החוף הציבורי של חואן דוליו הוא לא מפורסם כמו החוף של עיר התיירות בוקה צ'יקה למשל אבל הוא נראה טבעי ובתולי הרבה יותר. דקלי קוקוס גדלים על החול, הים בצבע טורקיז, ואין מבנים של מלונות ענק באופק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חואן דוליו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Censo Nacional de Población y Vivienda 2010, Oficina Nacional de Estadistica