כימרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף חימרה)
כימרה
Χίμαιρα
אב טיפון עריכת הנתון בוויקינתונים
אם אכידנה עריכת הנתון בוויקינתונים
אחים הידרה, קרברוס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אורתוס עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ספינקס, האריה מנמאה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הכימרה מארצו, פסל ברונזה אטרוסקי
איור של כימרה
פסיפס המתאר את בלרופון הורג את הכימרה, המוזיאון הארכאולוגי של רודוס

במיתולוגיה היוונית, הכימרה או החימרהיוונית: Χιμαιρα; בלטינית: Chimæra) היא מפלצת בעלת ראש של אריה, גוף של עז וזנב מנחש. אובידיוס מתאר אותה כמי ש "שילחה לשונות להבה ממעיה, ראש לביאה למפלצת היה וזנב של נחש לה"[1] תיאורים אחרים מתארים את הכימרה כבעלת שלושה ראשים: ראש של אריה, ראש של עז וראש של דרקון. אולם, כל תאוריה של המפלצת מסכימים שהיא נשפה אש מאחד או יותר מראשיה. יש המשערים שמקור שמה עברי-כנעני, מהשורש חמ"ר.[2]

המונח "כימרה" הפך עם הזמן לשם כולל עבור יצורים בדיוניים שגופם מורכב מאיבריהם הטיפוסיים של מספר זנים שונים.

במיתולוגיה היוונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכימרה הייתה הצאצאית של טייפון ואכידנה, ואימם – ביחד עם אחיה הכלב הדו-ראשי אורתוס – של הספינקס ושל האריה מנמאה. עם זאת, סיפורי מיתולוגיה אחרים קובעים שהספינקס והאריה מנמאה היו הצאצאים של טיפון ואכידנה, ולא של כימרה ואורתוס.

הכימרה נהרגה בסופו של דבר בידי הלוחם היווני בלרופון, שנעזר בפגסוס, הסוס המכונף. באיליאדה מסופר כי איאובוטס מלך ליקיה הטיל על בלורופון את המשימה כדי להביא למותו אך הגיבור עמד במשימה.

גזר מיד עליו, וישחית ראשית כל את הכימרה,
את האיומה. בת אלים ולא מבנות אדם הייתה,
ראשה ראש לביאה, אחורי דרקון לה, ובאמצע היא עיזה,
ולהב כי יצא מפיה, ואכל נוראות את סביבו.
היכה הלז המפלצת, כי בטח במופתי האלים

הומרוס, איליאדה, ספר שישי 179–183, תרגום טשרניחובסקי

גם בנושא מותה של הכימרה אין אחידות בין הסיפורים. לפי מספר גרסאות, בלרופון רק שיסע את הכימרה עם חניתו, אך לפי גרסאות אחרות, הוא התקין על חניתו גוש של עופרת, שהותך בשל נשימת האש של המפלצת, והביא לסתימת גרונה, לחניקתה ולמותה.

אזכורים בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הכימרה מככבת באחד מפרקי הסדרה של הפוני הקטן שלי: חברות היא קסם ששם היה לה במקום חלק קדמי של אריה, היה לה חלק קדמי של טיגריס .
  • הכימרה מוזכרת בעונה החמישית של סדרת הטלוויזיה זאב צעיר שם יצרו כימרות באופן לא טבעי, הכימרות בזאב צעיר היו תוך סוג נוסף של DNA וככה יכלו לצור כימרות.
  • הכימרות מוזכרות בסדרה בני לוריאן שנכתבה תחת השם הספרותי פיטקוס לור. הכימרות נועדו להגן על הנותרים מבני השבט שנרצח כולו על ידי המוגדוריאנים. הכימרות בסדרה הן חיות שיכולות לשנות צורה.
  • הכימרה מוזכרת גם בסדרת האינמה "hunter x hunter". שם הכימרה מוזכרת כנמלת כימרה אשר מתרבות על ידי טריפת קורבנותיהם ובכך הדור הבא יקבל תכונות מעורבות של המינים הנאכלים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כימרה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אובידיוס, תרגום: שלמה דיקמן, מטמורפוזות, ספר תשיעי, 647, מוסד ביאליק
  2. ^ נחום סלושץ, אוצר הכתובות הפיניקיות, דביר, תש"ב, עמ' 131 (כתובת 114 - סיקיליה, שונים 1). על-פי סלושץ השם הוא מלשון חמירת המים (תהילים, מ"ו, ד').