חתול הסית'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.

חתול הסית' הוא יצור מהמיתולוגיה הקלטית. נאמר כי הוא דומה לחתול שחור גדול עם כתם לבן על חזהו.

האגדה מספרת, שרוח הרפאים של חתול הסית', רודפת את ההיילנדס הסקוטיים. לכן, האגדות סביב יצור זה נפוצות יותר בתרבות הסקוטית, אף על פי שחלקן ידועות גם באירלנד.

כפי שהוצע על ידי הקריפטוזאולוג הבריטי קארל שוקר, בספרו "חתולים מסתוריים בעולם" (1989), סביר להניח כי האגדות על חתול הסית' נוצרו בהשראת חתול הקלאס (kellas cat) שנחשב כנראה ליצור בן כלאיים שנע בין חתול בר לחתול בית וחי רק בסקוטלנד. חתול הקלאס טיפוסי דומה לחתול בר גדול, אבל עם מאפיינים ייחודיים שמזכירים גם חתול בית, וכנראה חי בסקוטלנד לאורך מאות שנים. אחרים מאמינים שהאגדות על חתול הסית' נוצרו בהשראת חתולי הבר בלבד.

מראה חיצוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

חתול הסית' הוא שחור כולו מלבד כתם לבן על חזהו, והוא מתואר כיצור גדול כמו כלב שנוהג ללכת עם זיפים סמורים וגב קמור.

סיפורים על חתול הסית'[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלך החתולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיפור פולקלור בריטי הקרוי "מלך החתולים", אדם חוזר לביתו ומספר לאשתו ולחתולו, טום הזקן, שהוא ראה תשעה חתולים שחורים עם כתם לבן על חזיהם מרימים ארון מתים עם כתר מעליו, ואחד החתולים אמר לאדם "תודיע לטום טילדרום שטים טולדרום מת". בתגובה התלהם טום הזקן ואמר "מה?! טים הזקן מת! אז אני מלך החתולים!", לאחר מכן טום הזקן ברח מהארובה, ולא נראה שוב.

גנבת נשמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התושבים של ההיילנדס הסקוטיים לא בטחו בחתול הסית'. הם האמינו שהוא יכול לגנוב את נשמתו של המת לפני שהיא נלקחת על ידי האלים עצמם, אם רק יצליח לעבור מעליו לפני קבורתו; לכן מונו לגופות שטרם נקברו אנשים ששמרו עליהן מפני חתול הסית'. שומרים אלה נקראו Feill Fadalach (הערים בשעות המאוחרות). שיטות שונות של הסחת דעת שימשו את השומרים: משחקי משיכה, קטניפ, חידות ומוזיקה, ואלה הרחיקו את חתול הסית' מחדר הגופות שטרם נקברו. בנוסף, נמנעו מהדלקת אש ליד הגופות, מכיוון שהאמינו כי חתול הסית' נמשך לחום הבערה.

פסטיבל הסאמהיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסטיבל הסאמהיין הוא פסטיבל גאלי שמסמל את סוף עונת הקציר ואת תחילת החורף. בקרב הגאלים רווחה האמונה שבתקופה זו חתול הסית' יברך את כל מי שישאיר לו קערית חלב מחוץ לבית, ומי שלא יעשה זאת יקולל, וחלב הפרות שלו ייבש.

שינוי צורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים מסוימים האמינו כי חתול הסית' היה למעשה מכשפה שיכולה לשנות את צורתה לצורת חתול תשע פעמים. אם אחת מהמכשפות בחרה בפעם התשיעית לחזור לצורת החתול, הייתה נשארת בצורה זו למשך שארית חייה. רבים סבורים כי רעיון תשע הנשמות של החתולים התפתח מאגדות אלה.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • MacGillivray, Deborah. "The Cait Sidhe". Retrieved 14 September 2012.
  • Shuker, Karl P.N. (1989). Mystery Cats of the World. Robert Hale Ltd. ISBN 0-7090-3706-6.
  • Matthews, John; Caitlín Matthews (2005). The Element Encyclopedia of Magical Creatures. HarperElement. p. 91. ISBN 978-1-4351-1086-1.
  • Grimassi, Raven (2000). Encyclopedia of Wicca and Witchcraft. St. Paul: Llewellyn. p. 76. ISBN 1-56718-257-7.
  • Jacobs, Joseph (1894). "The King o' the Cats". More English Fairy Tales