טושה פרואסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טושה פרואסקי
Тоше Проески
לידה 25 בינואר 1981
פרילפ, יוגוסלביה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 16 באוקטובר 2007 (בגיל 26)
נובה גראדישקה, קרואטיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Тодор Проески עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות מקדוניה הצפונית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19962007 (כ־11 שנים)
מקום לימודים Toše Proeski Music School עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקת פופ עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Hayat Production עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טודור "טושה" פרואסקימקדונית: Тодор "Тоше" Проески;‏ 25 בינואר 198116 באוקטובר 2007) היה זמר-יוצר ומלחין מקדוני מפורסם בקרב מדינות חבל הבלקן. את הקריירה המוזיקלית שלו החל בהופעה בפסטיבל Melfest (מק') שהתקיים בעיר פרילפ ב-1997, שם הוא ניצח על ידי ביצוע "Yesterday" של הביטלס. אל הדרך לתהילה, כתב את השירים "Пушти ме" ו-"Остани до крај". הוא שיתף פעולה הדוק עם ג'ף בק, גריגור קופרוב (מק'), ז'ליקו יוקסימוביץ', לאונטינה בוקומאנוביק, מרינה טושבניק, בורה גורגביק, מירו בולאן, אנטוניה שולה (מק'), טוני סטינסקי, פבוס, אניה רופל (אנ') ומספר מוזיקאים נוספים אחרים. ההערכה היא כי העלייה בקריירה שלו החלה לאחר שהוא ביצע את השיר "Твоите бакнежи на моите бели кошули" בפסטיבל סקופיה ב--1999.

הוא נפטר ב-16 באוקטובר 2007 בתאונת דרכים בקרואטיה. הוא הוכרז לאחר מכן כאזרח למופת במקדוניה הצפונית. יום הלווייתו, ב-17 באוקטובר, הוכרז כיום אבל לאומי.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נולד כטודור פרואסקי בפרילפ,[2] למשפחה ולאכית. עיר ילדותו של טושה היה בקרושבו (מק')‏.[2][3][4] הוא למד מוזיקה[4] בבית הספר למוזיקה (מק') בביטולה ובאקדמיה למוזיקה בסקופיה. טושה פרואסקי התחיל את הקריירה המוזיקלית בילדותו המוקדמת, והופיע בפסטיבל הילדים "הזמיר הזהב" (מק') ב-1992 עם השיר "Јас и мојот дедо" שבארומנית.[5][6][7] טושה פרואסקי החל את הקריירה המוזיקלית שלו בפסטיבל Melfest (מק'), בו זכה ב-1997 בביצוע השיר "Yesterday" של הביטלס. באותה שנה, הוא השתתף בפסטיבל מקפסט (מק') עם השיר "Пушти ме". טושה הוא גם אחד מהמלחינים המקדוניים המפורסמים ביותר ואחד מכותבי השירים של גריגור קופרוב (מק'). שיתוף פעולה זה הביא לכתיבת שני הלהיטים הגדולים "Усни на усни" ו-"Сонце во твоите руси коси". ב-1999, הוא הוציא את אלבום הבכורה שלו "Некаде во ноќта". בקיץ של אותה השנה, טושה ערך את הקונצרט הראשון שלו, שלמרות הגשם ומזג האוויר הרע, הקונצרט היה בלתי נשכח עבור מעריציו.

ב-2000, טושה לקח חלק בסקופיה פסט (מק') (שם נבחר הנציג המקדוני לאירוויזיון) עם השיר "Солзи прават златен прстен". אף על פי שקיבל את תמיכת הקהל, הוא הגיע בסופו של דבר למקום השלישי, מאחורי קרולינה גוצ'בה והזוכים XXL (אנ'). בתקופה זו, הוא החל להקליט את השירים לאלבומו השני "Каролина Гочева", שיצא לאור ביוני 2000. מאלבום ייצאו מספר להיטים, כמו "Немир" (דואט עם קרולינה גוצ'בה), "Во коси да ти спијам"‏,‏ "Излажи ме уште еднаш",‏ "Илузија" ו-"Тајно моја".

חברת ההפקות הסרבית BK Sound רכשה את הזכויות להוצאת האלבום הבא של טושה ביוגוסלביה, שיוביל לקבלת הפרס "Оскар на популарноста" של יוגוסלביה ב-2000. כמו כן, הופיע במספר קונצרטים בסקופיה ובבלגרד. ב-2001, טושה, יחד עם כמה זמרים מקדוניים אחרים, יצא לסיבוב הופעות באוסטרליה.

תהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שבילה זמן עם המנהלת החדשה שלו, לילג'נה פטרוביק, באולפן באתונה ביוון, טושה הוציאה את אלבומו השלישי "Ако ме погледнеш во очи" במקדונית ובסרבית. באפריל 2003 זכה טושה בפסטיבל ביוביז'יה עם השיר "Чија си", שנהיה ללהיט ענק ברוב מדינות הבלקן.

כדי לשפר את שירתו, טושה הלך לשיעורי שירה בניו יורק. לאחר שחזר, טושה קיים סדרת קונצרטים לצדקה ברחבי מקדוניה הצפונית. הוא קיבלה את פרס האם תרזה ההומניטרית וב-2003, נהיה לשגריר אזורי של קרן החירום הבינלאומית של האומות המאוחדות לילדים.

בשנה שלאחר מכן, נבחר טושה, על ידי רשות השידור המקדונית MRT (מק'), כנציג מקדוניה הצפונית באירוויזיון 2004, שהתקיים איסטנבול, טורקיה. בפברואר, בעזרת הצבעה טלפונית, חבר מושבעים וחוות דעת אישית, השיר "Ангел си ти" נבחר. באפריל הוציא טושה את האלבום הכפול "Ден за нас", שעליו מוצבים שמונה שירים שבוצעו בתחרות האירוויזיון, ובחודש שלאחר מכן זכה טושה במקום ה-14 עם השיר "Life", הגרסה האנגלית של "Ангел си ти". לפני שנבחר הוא נהיה לחביב בקרב כתבים, והפגין את איכויות האופרה הבולטות שלו במסיבות עיתונאים.

ב-2004, הוא מונה לשגריר רצון טוב של יוניסף. באותה הזדמנות, הוא הקליט את השיר "За овој свет", שיש לו גם גרסה אנגלית - "This World", שלאחר נכן נהיה להמנון של יוניסף. טושה חתם על עסקה עם Dallas Records (אנ') ליציאת אלבומו הבא בקרואטיה ובסלובניה. טושה מצלם את "Krajnje Vreme" עם הזמרת הסלובנית, אניה רופל. ב-2005 יצא אלבומו החמישי, "По тебе", ברחבי מדינות יוגוסלביה לשעבר. האלבום הוא אחד מהאלבומים המצליחים ביותר שיצאו אי פעם במדינות הבלקן - במשך כמה שבועות הוא נשאר בראש המצעדים במקדוניה הצפונית, סרביה, קרואטיה, סלובניה ובוסניה והרצגובינה. לעומת זאת, הסינגלים מהאלבום הזה, נמצאו מספר חודשים בראש טבלאות המצעדים במדינות אלו.

אלבומו הבא, "Божилак", הוא אוסף של 14 שירי עם מקדוניים נבחרים ואחריו תזמורות סימפוניות. ב-2007, הוציא טושה את אלבומו האחרון, Игри без граници.

הקונצרט האחרון שלו התקיים ב-5 באוקטובר 2007 באצטדיון העיר שבסקופיה. הקונצרט הוקדש להחייאת בתי הספר המקדונים. בקונצרט זה, צפו למעלה מ-40,000 איש.

כמלחין וככותב שירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טושה פרואסקי ידוע גם בתחום הלחנת המוזיקה. הוא כתב לעצמו מספר שירים, למשל השירים "Има ли ден за нас?"‏, "Слушаш ли?"‏, "Малечка" ו-"Полско цвеќе". ב-2004, פרואסקי הלחין גם את "Муза" - להיט גדול של מרטין ווצ'יץ'. בראיון אמר טושה כי ישנם יותר ממאה שירים שהולחנו ושנכתבו, שלהם הוא מחכה לרגע הנכון להוצאתם.

Супер Тоше[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאבק נגד הרע, חיסול אויבים, ניצחון הטוב היו המאפיינים העיקריים של ספר הקומיקס "Супер Тоше", בו נשפט הגיבור על פי דמותו של טושה פרואסקי. "Супер Тоше" היה ספר הקומיקס הראשון במדינה בה הגיבור הראשי היה הזמר הפופולרי, והכל היה חלק מהקמפיין ההומניטרי שהתרחש תחת המוטו "גיבור העל של האנושות". אוליבר רומבסקי, מחבר ספר הקומיקס "Супер Тоше" אמר כי: ”בקומיקס, שילבנו את כל המעלות והמאפיינים של טוזה לבניית גיבור-על בדיוני, שאנחנו מקווים שיצמח לאליל נעורים [יחד עם] האידיאליזציה של טוזה, אבל באופן שאנו רוצים לתת ביטחון לבני הנוער [בכך ש]הטוב מנצח על הרע.” המשימה של טושה לא הייתה קלה בכלל. כנשק היה לו את קולו העל שמנסה לחסל ולהביס אויבים רעים, כולל את מר פיראט, מנהיג פיראטי ברמה עולמית, שנחשד לסחר בילדים, פושעי סמים ונשק. הסרטים הקצרים של Супер Тоше הופיעו על 32 עמודים בשחור-לבן, וחלקם שוכנו בפינה האינטראקטיבית של מועדון האוהדים של הקומיקס, וכמו כן בעזרה ההומניטרית לנזקקים.

הניצחון בפסטיבל ביוביז'יה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-13 באפריל 2003 זכה טושה בפסטיבל ביוביז'יה (פסטיבל בו נבחר הנציג של סרביה ומונטנגרו באירוויזיון ב-20042006, ונציג של סרביה באירוויזיון מ-2007). טושה בפסטיבל ביצע את השיר "Чија си". הוא קיבל בסך הכל 75 נקודות, 29 קולות יותר מהמקום השני.

משמעות הניצחון של טושה הייתה אבן דרך משמעותית ורגע משמעותי בקריירה שלו, במיוחד מאחר שבפסטיבל היו כוכבים פופולריים יוגוסלביים, והחבר המושבעים כלל מוזיקאים בולטים. כשהוא עלה לבמה לשיר שוב את השיר המנצח, טושה פרואסקי לא החמיץ את ההזדמנות להזכיר את ארצו, והדגיש כי יהיה נחמד אם מקדוניה הצפונית או סרביה ומונטנגרו יארחו את אירוויזיון 2005.

השיר "Чија си" נהיה לאחד הלהיטים הגדולים ביותר ששר טושה בכל הקריירה שלו. השירים "Чија си" ו-"Тајно моја" הגיעו ישירות לראש המצעדים הפופולריים ביותר במקדוניה הצפונית ומעבר לה.

טושה באירוויזיון 2004[עריכת קוד מקור | עריכה]

טושה באירוויזיון 2004 עם השיר "Life".

באירוויזיון 2004, מקדוניה הצפונית יוצגה על ידי טושה עם השיר "Life", גרסה מחודשת לשיר "Ангел си ти".

השיר נבחר ב-14 בפברואר 2004, בתחרות עם שבעה שירים נוספים, שנכתבו על ידי מספר מוזיקאים ידועים, במיוחד עבור טושה.

ההלחנה והעיבוד לשיר "Ангел си ти" נעשו על ידי ג'ובאן יובאנוב (אנ'), ואילו כתיבת המילים לשיר נעשו על ידי איליה ניקולובסקי.

בתחרות האירוויזיון הצליח טושה, עם הביצוע העוצמתי והאנרגטי שלו, וכמו כן השירה הנלווית שהעלתה מופע אמנותי על הבמה, במקום ה-10 בחצי הגמר. בגמר, עם 47 נקודות, הוא הוצב במקום ה-14.

אף על פי שטושה לא הסתפק בדירוגו, בגלל חילופי הקולות הידועים בין מדינות הבלקן, וכמו כן תפיסת האירוויזיון עצמה שאינה מצריכה איכויות שירה מהשורה הראשונה, אלא אקרובטיקה וג'אגלינג על הבמה, מקדונים עדיין בירכו את הכוכב שלהם כשחזר מאיסטנבול.

קונצרט הסולו הגדול השני באצטדיון העיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-23 ביוני 2006, קונצרט הסולו הגדול השני של טושה התקיים באצטדיון העיר בסקופיה. הקונצרט המרהיב החל ברקדנים מבלגרד וקצב ההרכב המלווה של טושה, Blue Funky Individuals.

אי שם באמצע הקונצרט הופיעה על הבמה זמרת האתנו, ביליה קרסטיץ', ששרה דואט יחד עם טושה, את "Јовано, Јованке". כאשר טושה הלך להחליף בגדים, ביליה שרה את הללהיט שלה, "Пуче пушка".

הקונצרט בארנה בלגרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-14 בפברואר 2007, טושה ערך קונצרט מרהיב בארנה בלגרד שבבלגרד, שבו צפו בין 15 ל-20 אלף איש.

כלי תקשורת סרביים דיווחו על הקונצרט של טושה מספר ימים קודם לכן, כיבדו אותו כאירוע מרכזי בבירת סרביה. טושה הצליח להוכיח זאת עם המופע שלו בן שלוש השעות. הוא התחיל את הקונצרט בשיר Пратим те (הגרסה הסרבית של По тебе) ואז את כל הלהיטים שלו בסרבית, למעט "Тајно моја" שאותו שר הקהל במקדונית שוטפת, מהמילה הראשונה ועד האחרונה.

על פי חלק מכלי התקשורת, טושה התגלה כגיטריסט בהופעה, כמעט ממש בהתחלה כשהחל לנגן בגיטרה, בביצוע של Лејди. איתו על הבמה היו חברי הלהקה שלו, Blue Funky Individuals, המנצח סשה ניקולובסקי (מק'), תזמורת סימפונית ומקהלה.

לטושה, היו גם אורחים רבים בהופעה, למשל ביליה קרסטיץ', איתם שר את השירים "Јовано, Јованке" ו-"Море сокол пие", ג'אנה נאניני, שאיתה שר את השיר "Арија", אלכסנדרה מיליצ'ביץ', איתה שר את השיר "1200 милји", והתזמורת של סרדג'אן אזירוביץ' איתה ביצע את השיר "Несаница".

ב-12 בפברואר 2008, הקונצרט בארנה בלגרד יצא למכירה בגרסת DVD.

הניצחון בפסטיבל הרדיו הקרואטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזמר המקדוני הפופולרי ביותר, טושה פרואסקי, המשיך את עלייתו לראש המצעדים במדינות הבלקן עם הניצחון בפסטיבל הרדיו הקרואטי עם השיר "Veži me za sebe" ב-9 ביוני 2007.

קונצרט הסולו הגדול השלישי באצטדיון העיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחת המוטו ”חינוך הוא באחריות כולם”, טושה פרואסקי קיים ב-5 באוקטובר 2007, קונצרט צדקה מרהיב באצטדיון העיר בסקופיה. הכרטיס, שעלותו 200 דינרים מקדוניים, שימש לפרויקט של חמש שנים לחינוך יסודי במימון הקרן. הם ישפצו כמאה בתי ספר במקדוניה הצפונית, ישפרו את תוכנית הלימודים ויבצעו רפורמות חינוכיות. מלבד טושה, נציגי USAID נכחו במסיבת העיתונאים במלון קונטיננטל. הבמאי מייקל אדי, שדיבר במקדונית, אמר שהוא גאה בכך שהוא עובד עם כוכב בדרגה של פרואסקי. טושה ציין כי בית הספר "ניקולה קארב", בית הספר בו למד בקרושבו (מק'), יעבור שיפוצים.

אורחיו בקונצרט היו אדריאן גקסה (מק'), בוג'אן מרוביץ' ואנטוניה שולה (מק'). במסיבת העיתונאים רגע לפני ההופעה, הדגיש טושה שהוא תמיד ירגיש כמו מקדוני ולעולם לא יעזוב את ארץ מולדתו. קונצרט הסולו הגדול השלישי של טושה פרואסקי באצטדיון העיר ייזכר על ידי אלפי צופים לאחר הופעתו החזקה והאנרגטית שלו. זכורה במיוחד בקשתו: ”צלמו אותי בשמי הכוכבים”, כאשר אלפי פלאפונים הובזקו בזמן שהוא שר.

לאחר הקונצרט, טושה ועמיתיו זכו בפסלונים על ידי הקרן של האם תרזה, כאות הכרת תודה על העבודה ההומניטרית. טושה העביר את הפסלון לאמו דומיניקה, שהחדירה בו אנושיות מגיל צעיר. בזמן שכל זה קרה, השמיים מעל סקופיה הוארו על ידי זיקוקים.

הקונצרט השלישי של טושה שודר בערב חג המולד - 6 בינואר 2008 בערוץ A1 (מק').

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

טושה פרואסקי נפטר ב-16 באוקטובר 2007 בתאונת דרכים טרגית בכביש המהיר זאגרב - ליפובאס (מק') ליד העיירה נובה גראדישקה בקרואטיה, בגיל 26.[8] בזמן התאונה, טושה היה במושב הנוסע הקדמי של פולקסווגן טוארג (אנ'), שהתנגש בקרוואן של המשאית שלפניו ואז למדרכה. שני הנוסעים האחרים - הנהג ג'ורג' גאורגייבסקי - הוגדר במצב קשה, בעוד שמנהלו, לילג'נה פטרוביק, הוגדרה כפצועה קל.[9][10][11]

הלווייתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

גופתו של טושה הגיעה לנמל התעופה הבינלאומי סקופיה מקרואטיה על ידי מסוק צבאי ב-16 באוקטובר, סמוך לשעה 23 בערב. כל האומה קיבלה את פניו בדמעות בארץ מולדתו, בהתחשב בכך שהאירוע שודר בכל הטלוויזיות הארציות. בשדה התעופה, את גופתו קיבלו את פני יקיריו ומשלחת של הממשלה (מק') בראשות ראש הממשלה (אנ') ניקולה גרובסקי. תהלוכה קטנה אורגנה על ידי משמר הכבוד של הצבא. בכל הערים והכפרים המקדוניים, התחילו בחגיגות יום האבל של טושה. נרות הודלקו בהמוניהם בכיכר מקדוניה בסקופיה, ואנשים ספונטניים יצאו לרחובות כדי לברך אותו ולשלוח אותו בדרכו לקרושבו (מק').

הלווייתו של כוכב המוזיקה המקדוני הגדול ביותר החלה למחרת בשעה 13:00, לאחר שנערכה טקס אזכרה מול אנדרטת אילינדן (מק').

בכיחות ובכבוד שלא ניתן להבחין בו, הקהל הנאמן נתן את מחיאות הכפיים האחרונות של אהבתו לקרושבו (מק'). בנאומו של ראש הממשלה, ניקולה גרובסקי, אמר שטושה לימד את הערכים של טוהר, צלילות, התמדה, צניעות, אנושיות ויושר. השחקנית וסנה פטרוסבסקה (מק') נפרדה מחברתה באומרה: ”הדבר הנורא ביותר הוא שמקדוניה איבדה את הדבר הטוב ביותר. אני חושבת שהתקווה מתה. אני חושבת שהכוכב הגדול ביותר שנולד אי פעם במקדוניה נפטר.”

טושה הוכרז כפועל אזרח כבוד של מקדוניה הצפונית. בטקס האזכרה השתתפו הנהגת המדינה, וזרים הונחו מול הארון עם גופתו על ידי הנשיא ברנקו צרבנקובסקי, ראש הממשלה ניקולה גרובסקי, יו"ר הפרלמנט ליוביסה גאורגייבסקי (מק') וכמעט כל חברי הממשלה, משלחות ממפלגות פוליטיות ומארגונים הומניטריים שאליהם הוא סייע. במקום נכחו גם שגריר ארצות הברית במקדוניה הצפונית גיליאן מילובאנוביץ', שגריר האיחוד האירופי במקדוניה הצפונית ארואן פואר וראש עיריית סקופיה טריפון קוסטובסקי (מק').

Македонија навива за вас[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסייה "Преображение Господово" שטושה החל לבנות.

השיר "Македонија навива за вас", שהוקלט על ידי טושה כפרויקט האחרון בחייו, זכה בבחירת ההמנון הספורטיבי הרשמי עם 196 אלף קולות, שהתקיים ב-10 בנובמבר 2007 במטרופליק ארנה, סקופיה. מאירוע זה, מתוך 213 אלף קולות טלפוניים, נאספו כ-17 אלף יורו, אשר נתרמו כדי לסייע בטיפול בתיאו טסב הקטן. מחבר ההמנון הזוכה, אלכסנדר מיטבסקי (מק'), זכה ב-3,000 יורו, שלדבריו הדבר יינתן כתרומה כדי לעזור לתיאו.

מוקדם יותר במשחק הכדורגל, מקדוניה הצפונית - אנדורה, אלפי צופים קראו בשמו של טושה. בגלל העניין הרב, רגע לפני תחילת המשחק במוקדמות הכדורגל, מסיבות ביטחוניות, הופסקה הכניסה לאולם. כאשר חזרו על השיר שהושר על ידי טושה במקהלה עם הקהל לפני המשחק נגד אנגליה, כולם זכרו שהוא היה חלק בלתי נפרד מאירועי הספורט. הצעירים, שישבו במדרגות, הרימו את הכרזות שלהם עם דמותו של האיש מקרוסבו, עם ההודעה "Секогаш во срце ќе те носиме" (בעברית: "תמיד נשא איתנו בליבנו"). "הוועדות" מהמערב קראו לדרום ולמזרח - הטריבונה הצפונית, כולן יחדיו לשיר את שמו של טושה במקהלה. "Поздрав за Тоше"‏, "Тоше е еден"‏, "Играјте за Тоше" או סתם "Тоше" נאמר באותו ערב על ידי הקהל.

אנדורה עצמה תמשוך אולי בקושי כאלף צופים. עם זאת, קריאתה של התאחדות הכדורגל של מקדוניה הצפונית, שלכבוד מעריציה פתחה את שערי גראדסקי, הייתה ההזדמנות לחגוג את יום האבל. הניצחון הראשון אחרי כ-38 חודשים בביתי כלל לא נחגג.[12]

שחקני הכדורגל המקדונים יצאו למגרש בחולצות טריקו עם דמותו של טושה, המנון הספורט הלאומי שבוצע על ידי טושה. הכדורגלן גוראן פאנדב השתחווה לפני המוזיקאי ואגדת האנושות, כשהרים את מבטו וידיו למעלה, לאחר שכבש את השער. הוא קיבל את שגריר התרבות של מקדוניה.[12]

החלוץ אילצ'ו נאומוסקי (מק'), מיד אחרי השער, רץ לטריבונה הדרומית, ונשק את הכרזה הגדולה עם דמותו של טושה. מקדוניה הצפונית שברה את ההפסדים הרצופים של 38 חודשים ללא ניצחון בבית, אבל נאומוסקי אומר שאין הרבה סיבות לשמחה.

תגובות לאחר מותו של טושה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הידיעה על מותו של טושה פורסמה על ידי סוכנויות הידיעות הגדולות בעולם.[13] רובם כינו אותו ”הכוכב הבלקני הגדול ביותר”, וה-BBC השווה את תהילתו במדינות הבלקן לזו של אלביס פרסלי בארצות הברית.[14]

לרגל מותו של טושה פרואסקי, נפתחו ספרי אבל בכיכר מקדוניה שבסקופיה, ואלפי תושבי סקופיה משאירים הודעות, מדליקים נרות וחותמים על ספר האבל.

לאחר מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית הזיכרון של טושה פרואסקי בקולושבו.
חדר הזיכרון של טושה פרואסקי.

ב-10 בדצמבר 2007, האלבום "Ako me pogledaš u oči", שיצא רשמית במקדוניה הצפונית לפני חמש שנים, החלה מכירה רשמית בזאגרב, שבמובן מסוים הייתה נקודת מפנה בקריירה של הזמר האגדי. זהו הייתה הופעת הבכורה של האלבום הזה, שפורסם על ידי Hit records, וכל אחד מלקוחותיו השתתף בפרויקט ההומניטרי Dodaj notu dobrote. האלבום היה הוצאתו הראשונה במקדונית ובסרבו-קרואטית. האלבום כולל את השירים: "Ćini"‏, "Ako me pogledaš u oči"‏, "Još jedan stepenik" ו-"Soba za tugu". האלבום הגיע למעמד פלטינה בקרואטיה בשלושה שבועות בלבד, ונמכרו רק 10,222 עותקים.

חברת התקליטים Hit Records, שהוציאו כמה אלבומים של טושה לשוק הקרואטי, הודיע בפומבי כי אלבומו האחרון, "Igra bez granica" בקרואטיה הגיע למעמד פלטינה, עם מכירות של כ-50,000 עותקים.

החל מה-15 בדצמבר 2007, מיליון תלושי דואר של טושה החלו להסתובב ברחבי העולם, וכך גם השיר שלו. המותג עליו הצטלם טושה עם יונה, בה הוא נראה בעדינות, ברוגע ובחביבות עצומים, יצירתו של הצלם דארקו מוריטוב, קודמה רשמית באנדרטת אילינדן (מק').

בול הדואר שהונפק הוא תקדים בתולדות הדואר המקדוני. אחרי המספר המצומצם של חותמות עם דמותו של הנשיא לשעבר, בוריס טרייקובסקי, לראשונה מתפרסם סימן של אדם גדול שעבודתו לא חלפה לפחות 50 שנה. הכסף מהבולים שנמכרו (בול אחד עלה 12 דינר מקדוני) זרם לקרן טושה פרואסקי, והופץ לאחר מכן למטרות הומניטריות.

חודשים לאחר מותו של טושה, נפתח בית הזיכרון של טושה פרואסקי.

תוכנית חג המולד המיוחדת של הטלוויזיה בוותיקן הציגה דו"ח מיוחד על המחויבות הרוחנית והאנושית של זמר הפופ המקדוני, טושה פרואסקי. בתוכנית בת 15 הדקות על טושה ואמונתו באלוהים, מודגש כי במשך חייו הקצרים הקדיש את כל חייו לאמונה, לכנסייה ולאנושיות, שיריו נוכחו, והזכירו תפילות, מודיע לאגודה האזרחית "Скопјанката Мајка Тереза". הטלוויזיה בוותיקן גם דיווחה כי טושה פרואסקי ראה וביקר את האם תרזה וראה בה כמדריכה באנושות, וחשפה שהוא היה חבר בארגון "Скопјанката Мајка Тереза" ובחדר הזיכרון שלה בעיר ילדותו, סקופיה, בתפילות תכופות לפניה.

הדו"ח העביר את המעשה כשפרואסקי קיבל את הפרס האחרון בחייו בקונצרט הצדקה שלו באצטדיון בסקופיה - פסלה של האם תרזה, אותו העביר לאמו דומניקה, והדגיש כי הוא ירש חסד ואנושיות מהוריו. בקלטת הטלוויזיונית, נכתב כי טושה היה האדם של השנה במקדוניה הצפונית ובקרואטיה. בנוסף למנזר שבנה, תוקם ליד קברו כנסייה לכבודו בעיר ילדותו, קרושבו (מק'). טושה קיבל הוקרה מיוחדת על תרומתו לספורט, בבחירה שארגנה הפדרציה לספורט מקדוני והסוכנות לנוער וספורט. טושה זכה להכרה זו על תרומתו המובהקת לספורט בכלל ולכדורעף בפרט. טושה החיה את הכדורעף בעיר ילדותו קרושבו, והחיה את מועדון סינאלקו, שהיה חבר פעיל בו. מטעם משפחת פרואסקי, נציג מהמועדון קיבל את ההכרה המיוחדת.

ב-23 בינואר 2008, בבית הזיכרון של האם תרזה, נפתחה תערוכה של 27 תצלומים של פעולותיו ההומניטריות של טושה. תערוכת הצילומים, לאחר מכן, עברה בערים שונות ברחבי מקדוניה הצפונית, סרביה, קרואטיה, הודו, קריית הוותיקן והממלכה המאוחדת.[15][16]

על שמו, נקרא בית הספר למוזיקה שבו למד בילדותו והאצטדיון בו הופיע בקונצרטי הסולו הגדולים שלו.[17][18]

The hardest thing[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-31 במאי 2008 קידם פסטיבל הרדיו הקרואטי באופטיה את הקליפ לשיר The hardest thing (Најтешкото нешто). למחרת, השיר כבר שודר ב-MTV Adria.

הווידאו קליפ של השיר נעשה על ידי MTV Adria מצילומים שצולמו בלונדון ובג'מייקה, וכן מצילומים של כמה מהרגעים הפרטיים של טושה. לאחר שידור הקליפ, לכבוד טושה, הוצגו הקלטות מהביצוע של "Вежи ме за себе", שאיתן זכה בשנה שעברה בפסטיבל שנערך בחוור (מק'), וכמו כן, את הקליפ של הדואט "Волим осмијех твој" עם אנטוניה שולה (מק'). ה-Hit Records העביר תוארי יהלום לחתנו של טוש, סלאבן ריסטוסקי, ולמנהלו, לילג'נה פטרוביק.

המעריצים של טושה מכל מדינות יוגוסלביה לשעבר, וכמו כן מעריצים מפירנצה, הגיעו במיוחד לאירוע. האוהדים הקרואטים יצרו קנבס בגובה של כ-20 מטרים בו נכתב "Тоше, заувјек твоји потписујемо". הבד, אחר כך, יהיה בבית הזיכרון של טושה פרואסקי. בשל החשיבות יוצאת הדופן של אירוע זה - פרסום הסינגל הראשון מהפרויקט האנגלי של טושה, שודר על ידי הטלוויזיה הלאומית המקדונית.

ב-6 ביוני 2008, הוקרן סרט תיעודי קצר של שהותו בג'מייקה של טושה בטלוויזיה המקדונית בערוץ 5 (מק'). הוא כולל גם את "תהליך היצירה" של יצירת שירים לאלבום באנגלית, ואת התענוג הבלתי מוסווה שטושה מבטא מבחינת חומר ושיתוף פעולה עם בראיין טיילור. בסרט התיעודי, בין השאר, טושה מתאר את השיר "The Hardest Thing" כשיר ”[ש]מוציא ממנו את כל הרגשות”, ומאשים תחזיות מסוימות בכך שזה השיר שהוא היה אמור לפרוץ ולכבוש את שוק המוזיקה העולמית.

הקונצרט לכבוד טושה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-5 באוקטובר 2008, נערך באצטדיון העיר בסקופיה קונצרט למען צדקה, לכבוד הכוכב הבלקני הגדול ביותר - טושה. תאריך זה נבחר מאחר שב-5 באוקטובר 2007, קיים טושה באצטדיון את אחד מהופעות הצדקה הגדולות ביותר שנערכו עד כה במקדוניה הצפונית. הוא ביקש שעוד שנה לאחר ההופעה, הוא יימלא את אצטדיון העיר, ולכן הקונצרט הזה נערך לכבודו, שבסופו של דבר, יהיה מסורת. הקונצרט מתקיים תחת המוטו: "Тоше - те сакаме сите", שבוצע על ידי קליופי, גוצ'ה טרזן, טוני סטינסקי, רוסלנה ואחרים.[19]

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1999, Некаде во ноќта
  • 2000, Синот Божји
  • 2002, Ако ме погледнеш во очи
  • 2002, Ako me pogledaš u oči
  • 2004, Ден за нас
  • 2004, Dan za nas
  • 2004, DVD Тоше Проески - стадион '04- Live
  • 2005, По тебе
  • 2005, Pratim te
  • 2006, Божилак
  • 2006, DVD Тоше Проески - стадион '06 - Live
  • 2006, DVD Toše Proeski - Live Skenderija '06
  • 2007, Игри без граници
  • 2007, Igra bez granica
  • 2008, DVD Toše Proeski - Live 2007, Beogradska Arena
  • 2009, The Hardest Thing
  • 2009, DVD Тоше Проески - стадион '07 - Live
  • 2010, Тоше и пријателите - Сè уште сонувам дека сме заедно
  • 2011, Со љубов од Тоше
  • 2018, Secret Place

וידאו קליפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

וידאו קליפ שנה
Морска звезда 2000
1200 милји 2001
Синот божји -
Во коси да ти спијам -
Немир -
Магија 2003
Ако ме погледнеш во очи -
Ангел си ти 2004
По тебе 2005
Зошто отиде -
Кој ли ти гризе образи -
Лагала нас мала -
Lady -
Волим осмех твој 2007
Крајње вријеме -
Aria -
Још увек сањам да смо заједно -
Жао ми је 2006
Све је ово премало за крај -
If you wanna leave me 2016
Secret Place 2018
When I've Got The Sunlight 2018

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טושה פרואסקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ј ToseProeski.info. (ארכיון)
  2. ^ 1 2 Biography at Toše Proeski's Official Site (אורכב 18.10.2007 בארכיון Wayback Machine)
  3. ^ Historical Dictionary of the Republic of Macedonia, Historical Dictionaries of Europe, Dimitar Bechev, Scarecrow Press, 2009, ISBN 0810862956, p. 234.
  4. ^ 1 2 Destination Avdela 2012, or back to the future a travelogue, Paul Beza, Fast-Print Publishing, 2013, ISBN 1780356285, p. 38.
  5. ^ Ѕвездите ќе пеат за „Златно славејче“, Дамјана Ивановска, Време, број 2134, 14.12.2010. (אורכב 19.12.2010 בארכיון Wayback Machine)
  6. ^ Тоше Проески – А1 Телевизија (אורכב 24.07.2008 בארכיון Wayback Machine)
  7. ^ Tose Proeski Timeline, Legacy & History (ארכיון)
  8. ^ Македонска Информативна Агенција, Тоше Проески загина во сообраќајна несреќа. (ארכיון)
  9. ^ www.makfax.com.mk (ארכיון)
  10. ^ vijesti.hrt.hr (ארכיון)
  11. ^ dnevnik.hr (ארכיון)
  12. ^ 1 2 "Macedonia finally wins in Skopje". MacedonianFootball.com. 18 באוקטובר 2007. נבדק ב-8 ביוני 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ МАКФАКС (אורכב 12.11.2008 בארכיון Wayback Machine), Светските медиуми за Тоше
  14. ^ BBC (אורכב 01.11.2019 בארכיון Wayback Machine), Balkan pop star dies in car crash, Proeski's fame transcended ethnic divisions in the Balkans Macedonian pop star Tose Proeski, a hugely popular singer in the Balkans, has died in a car crash in Croatia
  15. ^ On.net.mk, Macedonia (ארכיון)
  16. ^ Dnevni Avaz, Bosnia and Herzegovina (אורכב 20.10.2007 בארכיון Wayback Machine)
  17. ^ Веб-место на училиштето
  18. ^ "Не било мајтап: "Филип Втори" и официјално преименуван во Арена "Тоше Проески"!". Sport1.mk. 9 באפריל 2019. נבדק ב-11 באפריל 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ Concert in Tribute to Macedonian Pop Icon Unites Balkans (ארכיון)