טיוטה:פרשיית ראמבוד נמדר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרשיית ראמבוד נמדר היא פרשת הפעלת 5 אזרחיות ישראליות בידי סוכן איראני שהתחזה בפניהן ברשתות החברתיות כיהודי-איראני המעוניין לעלות לארץ ישראל. השיחות נערכו בפרסית ובעברית קלוקלת.

ראשית הפרשה בשנת 2016 עת התחיל הסוכן האיראני, שפתח פרופיל פייסבוק בשנת 2014 ונהג לפרסם פוסטים בנושא ישראל ושירים בעברית ואף הביע תמיכה בבני גנץ, לפנות לנשים בנות 45-55 במצב כלכלי בינוני-נמוך שהיו ילידות איראן שעלו לישראל בעשרים השנים האחרונות. הוא קנה את אמונן והחל לשלוח אותן לבצע פעולות של צילום אתרים כמו שגרירות ארצות הברית בתל אביב וקניון חולון תוך כדיי תחקור על לוחות הזמנים של האבטחה במקומות אלה, והקמת גוף של יוצאי איראן בבית שמש במטרה להתסיסם כנגד הציונות באמצעות כספים שלוותה אזרחית ישראלית תושבת העיר מקרן מיראז'; מפעילי הפרופיל של נמדר נהגו להפעיל לחץ רגשי על הנשים ואף לתמרץ אותן בכספים (כגון דולר אוסטרלי) בכדיי שימשיכו בפועלן עבורו ועבור קידום אינטרסים איראניים במדינת ישראל.

הם אף ניסו לעודד את ילדיהן של חמש הנשים להתגייס לאגף המודיעין של צה״ל ובחנו בשיחות טלפוניות דרך אפליקציות המסנג'ר והוואטסאפ את יכולות הילדים בדיבור בשפה הפרסית. את אחת הישראליות שלחו מפעילי הפרופיל של נמדר להתמודד באודישן בפרסית לסדרה "טהרן" ואף ניסו לדעת מהם פרטי המפיק והבמאי כדיי "לשוחח עמם".

האיראנים דלו מאחת הישראליות תמונות של דיסקית וחוגר של בנה ואף צילומים וסרטוני וידיאו של אירועי סיום קורסים צבאיים בבסיסים, ואיימו על אחרת כי בני משפחתה באיראן ישאו במחיר אם לא תעשה כרצונם (כפי הנראה בפניה הציג עצמו הפרופיל של נמדר כאיראני מוסלמי וציוני שמתעניין ביהדות ואף להתגייר ולעלות ארצה לפני שהצליח לשכנע אותה לעבוד עבורו). אותה תושבת בית שמש אף התבקשה להקליט שיחה עם חברת הכנסת קתי שטרית שעמה עבדה בעירייה (המרגלת הייתה מנקה שם) ולנסות להתקרב אליה.

כתב של הערוץ הבינלאומי של האופוזיציה באיראן שמשדר מישראל ושהוא יהודי פרסי הודה כי ראמבוד ניסה לגייס גם אותו, אך סירב, וכמוהו גם מגישת חדשות בערוץ יהודיה-ישראלית שאמרה ממושבה בישראל שענתה לו בתדירות נמוכה תוך כדיי שהרגישה שהוא לא דובר אמת ומדבר אליה כמי שמחפש להתחנף לנשים עם שפה נואשת של מחמאות בפרסית כמו "יפה שלי" ו"חיים שלי".

ב-12 בינואר 2022 הותר לפרסום כי השב"כ סיכל את כל רשת הריגול הזו ופרטי המקרה פורסמו בהדרגה בציבור.

בחודש אוגוסט 2022 פורסם כי אחת המרגלות הישראליות מהפרשה ניסתה לשים קץ לחייה.[1]

קטגוריה:יחסי איראן–ישראל קטגוריה:ריגול זר בישראל