טיוטה:Stardust City Rag

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סטארדאסט סיטי
Stardust City Rag
פרק מ"מסע בין כוכבים: פיקארד"
פטריק סטיוארט וג'רי ראיין בתפקידיהם כז'אן לוק פיקארד ושבע מתשע מולם נקאר זאדגאן בתפקיד ביג'ייזל ודומיניק בורגס בתפקיד מר ואפ.
פטריק סטיוארט וג'רי ראיין בתפקידיהם כז'אן לוק פיקארד ושבע מתשע
מולם נקאר זאדגאן בתפקיד ביג'ייזל ודומיניק בורגס בתפקיד מר ואפ.
מספר פרק 5
מספר עונה 1
קוד הפקה 104
תאריך שידור מקורי 20 בפברואר 2020
אורך 45 דקות
שפה אנגלית
תסריט קירסטן באייר
בימוי ג'ונתן פרייקס
דף הפרק ב-IMDb

Stardust City Ragעברית: סטארדאסט סיטי) הוא הפרק החמישי בעונתה הראשונה של סדרת הטלוויזיה הבדיונית האמריקאית, "מסע בין כוכבים: פיקארד". הפרק נכתב על ידי קירסטן באייר, ובוים על ידי ג'ונתן פרייקס. הפרק שודר לראשונה בארצות הברית ב-20 בפברואר 2020 בשירות הסטרימינג CBS All Access ובישראל יום לאחר מכן בשירות הסטרימינג פריים וידאו. הפרק היה מועמד לשני פרסי אמי לשנת 2020, לעיצוב שיער ולאיפור דמות.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסדרה מתרחשת בשנת 2399. ז'אן לוק פיקארד נפגש בדאג' וסוג'י, בנותיו של דאטה, ויוצא למסע על מנת להציל את גזע האנדרואידים מהשמדה בידי הז'אט ואש, פלג רומולאני קיצוני שמטרתו להשמיד את כל החיים המלאכותיים בגלקסיה. אל פיקארד מצטרפת חבורה אקלקטית של אנשים שלכל אחד מהם מטען משלו.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן שם הדמות
פטריק סטיוארט ז'אן לוק פיקארד
אליסון פיל ד"ר אגנס ג'וראטי
אוון אווגורה אלנור
מישל הארד ראפי מוסיקר
סנטיאגו קבררה כריסטובל ריוס
ג'רי ראיין שבע מתשע
נקאר זאדגאן ביג'ייזל
קייסי קינג איצ'ב
ג'ון אלס ד"ר ברוס מדוקס

הפקה ופרטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק זה מופיעות, לראשונה בסדרה זו, דמויותיהם של ברוס מדוקס ושל איצ'ב. שניהם מגולמים על ידי שחקנים שונים מאלו שגילמו אותם בסדרות המקוריות, וזאת בשונה מכל יתר הדמויות הוותיקות המופיעות בסדרה. מאדוקס גולם ב"מסע בין כוכבים: הדור הבא" על ידי השחקן בריאן ברופי, בעוד בפרק זה מגלם אותו ג'ון אלס(אנ'). את איצ'ב גילם ב"מסע בין כוכבים: וויאג'ר" השחקן מאנו אינטיריימי(אנ'), בעוד שבפרק זה הוא מגולם על ידי השחקן קייסי קינג. אינטיריימי נשאל מדוע לא זכה לגלם את דמותו של איצ'ב בסדרה, וענה שההפקה כלל לא פנתה אליו בהצעה לחזור ולגלם את דמותו של איצ'ב, וכי הוא מצר על כך מאוד.[1] ברופי פרש ממשחק בשנת 2011, ועוסק מאז בעיקר בבימוי לתיאטרון.[2] כפי הנראה ההחלטה שלא לפנות לאינטיריימי קשורה לציוציו בטוויטר שתמכו בשחקן קווין ספייסי בהקשר של תלונה על הטרדה מינית שהגיש נגדו השחקן אנתוני ראפ, כוכב "מסע בין כוכבים: דיסקברי".[3][4]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרולוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2386, 13 שנים לפני עלילת הסדרה, לוטננט איצ'ב מרותק לשולחן ניתוחים כשהוא מדמם וסובל. מנתחת קודחת בארובת העין שלו בעודו צורח בסבל, ומוציאה את עינו, תוך שהיא חושפת את טכנולוגיית הבורג תחתיה. היא תוהה היכן הבלוטה הקורטיקלית שלו (רכיב שאמור להוות חלק מהאנטומיה של כל בורג, אך במקרהו של איצ'ב הוסר בילדותו והועבר לגופה של שבע מתשע במטרה להציל את חייה). היא ממשיכה לקדוח באיצ'ב הסובל, כשלפתע נשמע קול שבר ואל החדר מתפרצת שבע מתשע, תוך שהיא יורה בכל הנוכחים. היא ממהרת לאיצ'ב, שמתחנן בפניה לעזוב אותו ולברוח. היא מסרבת, אך כשהיא מבינה שלא תוכל להציל אותו וכי סבלו גדול מנשוא, היא מבינה כי עליה להעניק לו המתת חסד, מתנצלת בפניו בבכי תוך שהיא קוראת לו "בני", ולבסוף יורה בראשו.
בהווה ביג'ייזל מבלה להנאתה בפאב על "פריקלאוד" (בתרגום לעברית: ענן חופשי), כוכב לכת כמעט ללא חוק המשמש פושעים וגורמים מפוקפקים אחרים כזירת עסקית. עוזרה האישי, בטא-אנארי בשם ואפ, ניגש אליה ומעדכן אותה שברוס מדוקס נמצא גם הוא בפאב. ביג'ייזל מצווה על ואפ לחסל אותו, אך מתחרטת ומחליטה לשוחח איתו. היא מגלה שמעבדתו של מדוקס נהרסה כליל, וכי הטאל-שיאר בעקבותיו. היא מחליטה לסמם אותו ולקחת אותו בשבי.

מערכה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחדרו של פיקארד על ה"לה–סירנה" פיקארד ושבע משוחחים. היא מתעניינת בסיבה בגללה הם טסים לפריקלאוד, ומסיקה מתשובתו של פיקארד שמדובר במשימת הצלה דיפלומטית במטרה להציל את הגלקסיה. פיקארד לא מכחיש, ושבע מציינת את סלידתה מפריקלאוד, אך מוסיפה שסיירי פנריס מחזיקים שם את מעט הכסף של הארגון. השניים משוחחים על השקפותיהם השונות לגבי סיירי פנריס, ארגון שמירת סדר לא רשמי אליו משתייכת שבע. פיקארד אינו שבע רצון למהחלטתם לקחת את החוק לידיהם, אך כששבע שואלת אותו איזה חוק הם לוקחים לידיהם, הוא מבין את הצדק בדבריה. היא מספרת לו בלהט שהסיירים מסייעים למי שאין להם סיוע ממקום אחר, וכי הדבר הגרוע ביותר הוא לעמוד מהצד ולא להתערב לנוכח העוולות המתרחשות באזור, מאז שצי הכוכבים צמצם את נוכחותו בגזרה לאחר השמדת כוכב הבית הרומולאני והאסון על המאדים. שבע מתכוונת לעזוב את פיקארד בחדרו, אך שואלת את מי הוא מחפש. כשפיקארד עונה שמדובר במישהי שאין אף אחד אחר שיסייע לה וכי היא בוודאי תמות ללא עזרתו, שבע מתיישבת במטרה לשמוע פרטים נוספים.
על גשר ה"לה–סירנה" ראפי מאתרת במסוף פרטים על אדם בשם גבריאל הוואנג. היא וריוס מרכלים על פגישתם של פיקארד ושבע, וראפי מציינת שלמיטב ידיעתה השניים לא נפגשו מעולם, אך מאחר ששניהם נלכדו והוטמעו בעבר על ידי הבורג, יש להם בוודאי נושאי שיחה משותפים. ריוס מודה ששכח שגם פיקארד הוטמע על ידי הבורג, ומציין ששבע נחשבת לאחת מסיירות פנריס המפורסמות והידועות לשמצה ביותר.
אגנס ג'וראטי יושבת בחדרה וצופה בסרטון בו היא וברוס מדוקס אופים יחד עוגיות. מהסרטון מתברר שהקשר בין השניים לא היה מקצועי בלבד, וכי הם היו זוג רומנטי.
עם הגעתם לפריקלאוד מופצצים כל נוסעי הספינה מלבד אלנור בפרסומות פופ אפ תלת–ממדיות המכוונות תכנים מתאימים לכל אחד מהנוסעים. ראפי מצליחה לאתר את מדוקס ומגלה שהוא שבוי אצל ביג'ייזל שמחפשת מתווך לעסקה בינה לבין הטאל–שיאר במטרה למסור את מדוקס ולקבל עבורו כסף. שבע מתפרצת ומספרת שביג'ייזל היא רוצחת בורגים לשעבר, וכי היא מבוקשת על ידי סיירי פנריס בגין סחר בחלקי הבורגים שחטפה ורצחה. החבורה מגלה שביג'ייזל מעסיקה בטא–אנארי כשומר ראש, ושבע מציעה שעל מנת להשיג את מדוקס, החבורה תתחזה לקבוצת קונים פוטנציאליים ותציע למכור לביג'ייזל את שבע עצמה, תמורת מדוקס.

מערכה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצוות מתכנן את מבצע החילוץ. מוסיקר פורצת למערכת האבטחה של פריקלאוד ויוצרת לריוס זהות של מתווך, ומסבירה שעליו להתלבש באופן באופן צעקני ומוגזם, כפי שהמתווכים נוהגים לעשות. ראפי מזהירה מפני מר ואפ, עוזרה של ביג'ייזל, בטא-אנארי, גזע של זוחלים שמסוגלים להריח שקרים. החבורה מתכננת שעל שבע יושתל מתקן שיאפשר להם להשתגר לספינה על מנת לברוח לאחר שישיגו את מדוקס, וריוס מקבל תערובת תרופות ותוספי מזון שימסכו את ריחו על מנת שמר ואפ לא יגלה שהוא משקר לו.

ראפי מחפשת במחשב את מיקומו של גבריאל הוואנג, ומגלה שהוא נמצא ברובע הרפואי של סטארדאסט סיטי. פיקארד וראפי, משוכנעים כי הם נפרדים בשלב זה, מאחלים זו לזה הצלחה בהמשך.

ריוס משוגר אל הכוכב, שם הוא פוגש במר ואפ, מספר לו שהוא מייצג לקוח אחר, ולא את הטאל-שיאר, ומציע את שבע מתשע בתמורה למדוקס. לאחר שואפ מביע התעניינות בעסקה, מגיע פיקארד, מחופש לסוחר צרפתי מוחצן, יחד עם אלנור, ומציג בפניו את שבע מתשע. פיקארד מפרש את תגובתו של ואפ כהיסוס, ומאיים שימכור את שבע מתשע לגורם אחר. ואפ מבהיר שהוא מעוניין לבצע את העסקה, ופיקארד דורש לראות את מדוקס על מנת לוודא שהוא עדיין חי.

מערכה שלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראפי מגיעה לרובע הרפואי, למחלקה העוסקת ברבייה, ופוגשת שם את גבריאל, בנה. גבריאל מופתע ולא מרוצה מהופעתה. היא מסבירה לו שנגמלה משימוש בסמים ואלכוהול, מבקשת את סליחתו על היותה אם מזניחה ורחוקה, ומבקשת להכיר את הנכדה שעומדת להיוולד לה. גבריאל אינו סולח, מספר לה עד כמה פגעה בו ילדותו כבנה, מביע חוסר אמון בכנות כוונותיה ויכולתה לעמוד בהבטחותיה לשנות את דרכיה, ומציין שהתעלמה ממנו ומבאביו בגלל תיאוריות מופרכות. ראפי מתרגזת ומסבירה בכעס שהתיאוריות שלה לגבי ההתקפה על מאדים לא היו מופרכות וכי ישנה קונספירציה גדולה ועמוקה וחיים של רבים היו בסכנה. גבריאל מציין שגם חייו וחיי אביו חשובים, אך היא העמידה חיי זרים מעליהם. באותו רגע יוצאת מחדר הבדיקות רומולאנית בהריון מתקדם, וגבריאל מציג אותה כאשתו, פֵּל. הן מברכות אחת את השנייה בנימוס, וגבריאל מוביל את פֵּל במהירות מהמקום, במטרה למנוע מהן אינטראקציה נוספת. ראפי מתמוטטת בבכי.

בבר בסטארדאסט סיטי מקבל פיקארד הוכחה שמדוקס עודנו חי, גם אם מצב בריאותו אינו טוב. הוא מציג את שבע בפני ביג'ייזל, ומתפאר בריבוי השתלים שהיא מכילה, בגלל הטמעתה על ידי הקולקטיב בגיל צעיר. בשלב זה מודה ביג'ייזל שקיוותה שמדובר יהיה בשבע מתשע, מסגירה כי לשתיים היכרות מוקדמת וכי "תמיד ידעה שהיא מיוחדת" ואף קוראת לה בשמה האמיתי, אניקה. פיקארד וחבריו המומים, וביג'ייזל מסמנת לשומריה להרים את נשקם. ריוס, שנפרד בינתיים מהחבורה, פונה לג'וראטי על סיפון ה"לה-סירנה" ומבקש לוודא שהמשגר מוכן לחילוצם. ג'וראטי מאשרת שיש לה נעילה, אך מגבר האות לא הופעל עדיין ולכן אין אפשרות לשגרם. ביג'ייזל ממשיכה ללעוג לשבע, תוהה אם היא כועסת עליה מאחר שביתרה את איצ'ב בעודו בחיים, או מאחר שבגדה בה. שבע, מצידה, מציינת בפני ביג'ייזל שהיא היחידה שהצליחה לברוח ממנה, למרות חשיבותה. ביג'ייזל מגיבה באומרה שזה אינו המצב עוד, אך אז משתחררת שבע מהאזיקים המזויפים שריתקו אותה, ואוחזת בגרונה של ביג'ייזל בעזרת ידה השמאלית המחוזקת בשתלי בורג. לדרישתה, מתפרקים השומרים מנשקם. פיקארד דורש הסבר, ושבע מודה שלא הייתה כנה לגמרי איתו. בשלב זה שואל אלנור אם הם עדיין מעמידים פנים ופיקארד מגיב באומרו שנראה שכל העמדות הפנים פסקו כעת, בהתייחסו גם להעמדת הפנים של שבע.

מערכה רביעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיקארד ניגש למדוקס שמזהה אותו. ביג'ייזל, מודעת כעת לזהותו האמיתית של פיקארד, מופתעת ומציינת שפיקארד חשב שהוא משחק משחק, אך מתברר ששיחקו בו, ומספרת שלה ולשבע הייתה מערכת יחסים קרובה ואינטימית. שבע הזועמת נותנת לפיקארד את מחזק האות, ומבקשת ממנו לברוח עם חבריו בעוד היא מתכוונת לחסל את ביג'ייזל כנקמה. מתברר ששבע הכירה את ביג'ייזל כשהצטרפה לסיירי פנריס. ביג'ייזל העמידה פנים של תומכת במטרתם, אך בעצם קיבלה מידע על מנת לשבות ולהרוג בורג לשעבר במטרה לקחת את חלקיהם ולמכור אותם. שבע עצמה הסגירה, מבלי להבין זאת, את איצ'ב לידיה של ביג'ייזל שהוציאה את חלקיו ללא הרדמה בעודו חי, מה שאילץ את שבע לחסלו במו ידיה, למרות יחסה אליו כאל בן. פיקארד מנסה לשכנע את שבע שנקמה היא לא הפתרון, אך היא לא משתכנעת. בשלב זה מנסה ואפ לירות בעזרת נשק מוסתר, אך מחוסל על ידי ריוס. ריוס מזכיר לשבע שאם תחסל את ביג'ייזל יועמדו פרסים על ראש החבורה כולה, וכי הוא אינו דואג לעצמו אלא לפיקארד ואלנור, שאין להם סיכוי לעמוד בפני ציידי ראשים. ביג'ייזל מציעה את מדוקס תמורת חייה. שבע מקבלת את ההצעה, והחמישה חוזרים ל"לה-סירנה".

תגובות לפרק[עריכת קוד מקור | עריכה]

סצנת הפתיחה של הפרק, שבה נראה איצ'ב השבוי כשהוא מנותח ללא הרדמה על ידי עבריינים במטרה לקצור את שתלי הבורג שבגופו, הביאה לתגובות נזעמות הן בשל אופיה הגרפי והמזעזע שאינו דומה לאף סצנה קודמת בזיכיון, והן בשל הבחירה להרוג כלאחר יד את דמותו של איצ'ב, שנחשב לדמות אהובה במיוחד על מעריצי הזיכיון. שנתיים לאחר שידור הפרק, הוגדרה הסצנה כ"טעות הגדולה ביותר של הסדרה".[3] ב-2022 התייחס הבמאי ג'ונתן פרייקס לסצנה המדוברת, והגן על ההחלטה ליצור אותה. הוא ציין כי מטרת הסצנה הייתה לזעזע את הצופים, להפחיד אותם ולהכאיב להם. לדבריו היה מאתגר אך מרגש לביים סצנה שיוצאת לחלוטין מאזור הנוחות של הזיכיון, ושהוא מקווה שהצליח להשיג את מטרתו ולהפחיד את הצופים.[5]

בסקירה שנכתבה לאחר סיום עונתה השנייה צוין הפרק כדוגמה קיצונית לפרק שבו קיים חוסר עקביות משמעותי בנראטיב הסיפורי, כשהפרק נפתח ברצח המזעזע והגרפי של איצ'ב, וממשיך בדמויות המרכזיות של הסדרה כשהן לובשות תחפושות מגוחכות.[6]

הפרק נחשב לשני הגרוע ביותר בסדרה, אחרי פרק הסיום של העונה הראשונה.[7]

בניגוד לביקורות, בסקירה של האתר Collider, צוין הפרק דווקא באופן אוהד כשהוגדר כאחד מ-13 הפרקים הטובים ביותר בזיכיון שבוימו על ידי שחקני הזיכיון עצמם. המבקרים ציינו שלמרות הסצנה הפותחת המזעזעת והקשה ביותר בתולדות הזיכיון, הרי שהפרק ממשיך באופן קליל יותר, הצוות מתחפש, שבע מתשע מראה עד כמה היא קשוחה, והעימות הסופי בפרק מספק מאוד. המבקרים ציינו לטובה את יכולתו של פרייקס ללהטט בין סגנונות שונים.[8]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמד (ים) תוצאה מקורות
2020 פרס אמי לבידור בפריים טיים עיצוב שיער לדמות ו/או תקופה "Stardust City Rag" מועמדות [9]
איפור דמות ו/או תקופה (ללא תוספות פרוסטטיות) מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Martha Staab, Stardust City Rag: Does Picard Slow Down?, Febuary 24, 2020, That Hushtag Show
  2. ^ Stephanie Dube Dwilson, ‘Star Trek: Picard’: Will Maddox Be Played by the Original TNG Actor?, Febuary 20, 2020, Heavy.com
  3. ^ 1 2 Michileen Martin, Jonathan Frakes Defends Star Trek: Picard’s Biggest Mistake, September 14, 2022, Giant Freakin' Robot
  4. ^ ציוץ של מאנו אינטירימי ברשת החברתית אקס (טוויטר), 30 באוקטובר 2017
  5. ^ Anthony Pascale, Jonathan Frakes Defends Icheb’s Gory Death & Jeri Ryan Explains Seven’s Different Voice In ‘Star Trek: Picard’, September 13, 2022, Trek Movie
  6. ^ Kris Naudus, 'Star Trek: Picard' could only exist on a streaming service, May 5, 2022, Engadget
  7. ^ Ashley Bubp, The Worst Episode In Star Trek: Picard Season 1, May 25, 2022, Looper
  8. ^ Monita Mohan, 13 Best Star Trek Episodes Directed by Star Trek Actors, March 27, 2022, Collider
  9. ^ "Emmys 2020: List of Nominations". Variety. 28 ביולי 2020. ארכיון מ-28 ביולי 2020. נבדק ב-1 באוגוסט 2020. {{cite web}}: (עזרה)


קטגוריה:מסע בין כוכבים: פיקארד קטגוריה:פרקי טלוויזיה: מסע בין כוכבים