ויליאם רייקר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם תומאס רייקר
William Riker
קומנדר ויליאם רייקר, מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
קומנדר ויליאם רייקר, מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
קומנדר ויליאם רייקר, מתוך "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
שם סרט "מסע בין כוכבים: דורות"
"מסע בין כוכבים: המפגש"
"מסע בין כוכבים: המרד"
"מסע בין כוכבים: נמסיס"
תוכנית טלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
"מסע בין כוכבים: פיקארד"
הופעה ראשונה פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא"
הופעה אחרונה עונה שלישית של "מסע בין כוכבים: פיקארד"
יוצרים ג'ין רודנברי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות ג'ונתן פרייקס
מידע
תאריך לידה 2335 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה אלסקה עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע אנושי
מין זכר
מקצוע קצין בצי הכוכבים
שיוך צי הכוכבים
אזרחות פדרציית הכוכבים המאוחדת
מקום מגורים Nepenthe עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה קייל רייקר (אב)
אליזבת רייקר (אם)
תומאס רייקר (אח תאום)
דיאנה טרוי (אישה)
ת'אד רייקר (בן, נפטר)
קסטרה טרוי-רייקר (בת)
חברים ז'אן לוק פיקארד
דאטה
ג'ורדי לה פורג'
בקט מארינר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קפטן ויליאם תומאס רייקראנגלית: William Thomas Riker), בגילומו של השחקן האמריקאי ג'ונתן פרייקס, הוא דמות בדיונית ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", המופיע בעיקר כדמות ראשית בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: הדור הבא". לאורך כל הסדרה, והסרטים שבאו לאחריה, הוא משמש כקצין הראשון על ספינת החלל "אנטרפרייז", עד אשר הוא מקבל לידיו את הפיקוד על ספינת החלל "טיטאן", בסוף הסרט "מסע בין כוכבים: נמסיס".

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרייקס עבר שבעה אודישנים במשך שישה שבועות, עד אשר לוהק לתפקיד של רייקר. פרייקס אמר: "התחלתי את מבחן בד, ואז המלהק, המפיק ובמאים אחרים, ג'ין רודנברי, ואז דרך מנהלים בסרטי פרמאונט, כולל סגן-הנשיא בעצמו וראשי הטלוויזיה".[1]

השחקנים הבאים גם כן נבחנו לתפקיד של ויליאם רייקר (אך לא זכו בו); יחד עם זאת כולם, בסופו של דבר, הופיע באחת (או יותר) מסדרות "מסע בין כוכבים":

שם השחקן דמויות שגילם בסדרה
"מסע בין כוכבים: הדור הבא"
דמויות שגילם בסדרה
"מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
דמויות שגילם בסדרה
"מסע בין כוכבים: וויאג'ר"
דמויות שגילם בסדרה
"מסע בין כוכבים: אנטרפרייז"
ג'פרי קומבס טירון
בראנט
וואיון
שוטר
הולוגרמה
פנק קומנדר שראן
קרם
כריסטופר מק'דונלד לוטננט ריצ'רד קסטילו
אריך אנדרסון קומנדר מק'דאף
ויליאם א. קמפבל קפטן ת'דיון אוקונה
ווהן ארמסטרונג קפטן קוריס גול דנר
ססקל
טלק ר'מור
לנסור / 2 מ-9
קפטן וידיאני
הירוג'ן-אלפא
קוראת'
מקסוול/מקסימיליאן פורסט
קפטן קלינגוני
קפטן קריתסאני

סיפור הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסע בין כוכבים: הדור הבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

קומנדר ויליאם רייקר; מתוך פרק הבכורה של "מסע בין כוכבים: הדור הבא", 1987.
קומנדר ויליאם רייקר; לאחר תום הסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא".

דמותו של רייקר, על פי התסריט המקורית, הייתה מתוכננת להיות הרבה יותר רצינית, קצין שפועל על פי הספר. אולם, באמצע העונה הראשונה הייתה תחושה כי הוא יותר מדי רשמי, הדמות הפכה למתונה יותר ויותר, והפכה להיות יותר דמות של רודף נשים. אף על פי שרייקר היה מגולח במהלך העונה הראשונה, הוא גידל שפם וזקן בתחילת העונה השנייה, אשר הפכו לסימן ההיכר שלו. ג'ין רודנברי ביקש ממנו להשאיר את הזקן, כי חשב שזה הופך את דמותו של רייקר למכובדת יותר. מאז הופעת הזקן, אשר עלתה בקנה אחד עם העונה השנייה, אשר נחשבה כעולה על קודמתה, מבחינה אמנותית, אתר האינטרנט TV Tropes הציע לטבוע מונח חדש על שם הדמות והשינוי שבוצע במראה החיצוני שלה - "לגדל את הזקן",[2] מונח אשר אמור להיות בעל משמעות הפוכה למונח "לקפוץ את הכריש".

במשך שתי העונות הראשונות, רייקר מצטייר כתקיף ובטוח, קצין צעיר ושאפתן; אך האופי של רייקר לאורך הזמן הופך להיות מאופק יותר, ככל שהניסיון מלמד אותו את החוכמה הטמונה בגישה סבלנית וזהירה. הוא מתחיל להרגיש בנוח על ה"אנטרפרייז", שוב ושוב דוחה הצעות לפקד על ספינה משלו, והוא לומד להעריך את החברה של עמיתיו הקצינים. עם זאת, רייקר שומר נכונות, לעיתים, להתעלם משרשרת הפיקוד. הוא מכונה בדרך כלל "ויל", אם כי בפרקים הראשונים של העונה הראשונה דיאנה טרוי מכנה אותו "ביל" לפעמים. הוא גם בדרך כלל (ובצורה לא רשמית) נקרא "מספר אחד" על ידי הקפטן פיקארד, בגין תפקיד - "הקצין הראשון" של ה"אנטרפרייז".

הרקע של רייקר נחשף לראשונה בפרק עונה 2 - "The Icarus Factor" - בו קייל, אביו של רייקר, מבקר באנטרפרייז, ומציע לבנו לפקד על ספינת החלל אריאס (Aries), הצעה שהוא מסרב לה. אנו לומדים שרייקר גדל בולדז, אלסקה; שאמו, אליזבת, נפטרה כשהוא היה בן שנתיים, ושאביו גידל אותו, עד אשר הוא עזב את הבית בגיל 15. בפרק מצוין כי רייקר לא שוחח עם אביו במשך 15 שנה, אבל הם מצליחים באופן חלקי לשקם את מערכת היחסים ביניהם, על רקע אימון באמנויות לחימה. בפרק "Lower Decks" (עונה 7) חושב אחד הקצינים הזוטרים, בטעות, כי רייקר הוא קנדי.

לפני תחילת אירועי הסדרה, רייקר היה מעורב במערכת יחסים רומנטית עם היועצת דיאנה טרוי בכוכב הבית שלה בטאזד. לעיתים קרובות הם מתייחסים זה לזה כ-"אימזדי" (imzadi), מונח חיבה בטאזואידי שפירושו "אהוב". שתי הדמויות הן חברים קרובים לאורך הסדרה, אבל מערכת היחסים הרומנטית שלהם לא מתחדשת עד לאירועי הסרט "מסע בין כוכבים: המרד", סרט "מסע בין כוכבים" השלישי בכיכובם של אנשי "הדור הבא", וזאת אף על פי שתומאס רייקר, שכפולו של רייקר, מנסה להצית מחדש את מערכת היחסים ביניהם, בפרק "Second Chances". הסרט הבא, "מסע בין כוכבים: נמסיס", מתחיל בחתונתם של רייקר וטרוי. בסופו של הסרט, רייקר סוף סוף משיב בחיוב להצעה לקבל ספינה שתהיה תחת פיקודו - טיטאן (Titan). הוא מקודם לדרגת קפטן, ונפרד מפיקארד ומה"אנטרפרייז".

בפרק הכפול "The Best of Both Worlds", רייקר לוקח את הפיקוד על ה"אנטרפרייז", מתמנה ל-"קפטן בפועל" ומוביל מבצע לחילוצו של קפטן פיקארד. בפרק מעונה 6 "Second Chances" מתגלה רייקר "הוכפל" לפני זמן רב, כתוצאה מתקלת משגר טלפורטציה. רייקר "השני" מאמץ לעצמו את השם "תומאס" - שמו האמצעי של רייקר. בעונה 7, בפרק "The Pegasus", רייקר מתעמת עם מפקדו לשעבר, אדמירל אריק פרסמן, על טיוח הקשור להרס של ספינת החלל פגסוס (Pegasus).

בסרט מסע בין כוכבים: נמסיס, רייקר לוקח על עצמו את הפיקוד על ספינת החלל USS Titan ומתמנה לקפטן.

במסע בין כוכבים: פיקארד[עריכת קוד מקור | עריכה]

רייקר, טרוי ובתם קסטרה, בסדרה "מסע בין כוכבים: פיקארד".

בפרק השביעי של הסדרה פיקארד מתברר שרייקר וטרוי פרשו שניהם משירות פעיל בצי הכוכבים. לזוג היו שני ילדים, בן בשם ת'אד ובת - קסטרה. המשפחה עברה לכוכב נפנט'ה לאור מחלתו של בנם, אך הוא נפטר לבסוף. רייקר, טרוי וקסטרה נשארו להתגורר בנפנט'ה עם בתם, ורייקר נשאר בשירות מילואים.

בפרק הסיום של הסדרה מתגייס רייקר לשירות מילואים פעיל על מנת לפקד על ה-USS Zheng He, ספינת הפיקוד של צי הספינות שנשלח לכוכב קופליוס במטרה להגן על אוכלוסיית הסינתטיים מפני הרומולאנים.

הופעות אורח[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרייקס הופיע בתפקיד כפול ב-"Second Chances", פרק מעונה 6 של "מסע בין כוכבים: הדור הבא" שבו מתגלה לראשונה כי לרייקר יש "תאום", אשר נוצר שנים קודם לכן, כתוצאה מתקלת משגר טלפורטציה. פרייקס חזר לגלם את דמות התאום, תומאס רייקר, ב-1994, בפרק סדרת "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" בשם "Defiant", בו הוא חבר מאקי המתחזה לוויליאם רייקר על מנת להשתלט על ספינת החלל דיפאיינט.

כשנה לאחר מכן, בשנת 1996, פרייקס חזר לגלם את קומנדר רייקר, ויחד עם קיו הופיעו בפרק "Death Wish" של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר".

בשנת 2005 הופיע שוב פרייקס כרייקר, בפרק סיום הסדרה "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז", ששמו - "These Are the Voyages...".

בשנת 2020 חזר פרייקס, הפעם בקולו בלבד, כשדובב את דמותו המצוירות של רייקר בפרק הסיום של העונה הראשונה של הסדרה "מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים" ששמו "No Small Parts". בפרק זה רייקר הוא קפטן, ומפקד על הטיטאן. מסתבר שהוא ובקט מארינר חברים טובים מהעבר. דמותו של רייקר הופיעה גם בשני פרקי הפתיחה של העונה השנייה של הסדרה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Schrager, Adam (1997). The Finest Crew in the Fleet: The Next Generation Cast On Screen and Off. New York: Wolf Valley Books. ISBN 1-888149-03-5.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויליאם רייקר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Schrager, p. 48-49.
  2. ^ Growing The Beard באתר TV Tropes (אנ') (באנגלית)