צי הכוכבים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צי הכוכבים
Starfleet
מדינה פדרציית הכוכבים המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון סן פרנסיסקו עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות העשור של 2130 – הווה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", צי הכוכביםאנגלית: Starfleet) הוא כוח לשמירת שלום ולחקר החלל החיצון, הכפוף לפדרציה המאוחדת של כוכבי הלכת. זוהי הזרוע הביצועית של הפדרציה, שבאמצעותה היא מבצעת פעולות בתחומי חקר החלל, הגנה, דיפלומטיה ומחקר מדעי. בעוד שרוב חבריו הם בני אדם, והמטה שלו ממוקם על כדור הארץ, בעיר סן פרנסיסקו, צי הכוכבים מורכב ממאות מינים שונים.

משימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משימתו של צי הכוכבים, כפי שהוגדרה בצ'רטר צי הכוכבים מסביבות שנת 2130, היא לחקור את החלל ולהגן על כדור הארץ, שהוחלף ב"פדרציית כוכבי הלכת" עם הקמת הפדרציה ב-2161. אחד הציטוטים המפורסמים מן הצ'רטר, שהופיע בפתיחה של מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית ומסע בין כוכבים: הדור הבא, וחרוט במקומות רבים על כלים ומתקנים של הצי, הוא: "לצעוד באומץ במקום שבו איש טרם צעד" ("to boldly go where no man has gone before...").

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צי הכוכבים בנוי כשילוב של זרועות ופיקודים מרחביים. על כל הצי מפקדת מפקדת צי הכוכבים (Starfleet Headquarters) הממוקמת בסן פרנסיסקו, והיא מקבלת את פקודותיה ישירות מנשיא הפדרציה. בראש כל זרוע של הצי עומד קצין בדרגת אדמירל.

זרועות הצי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל זרוע בצי הכוכבים מופקדת על תחום מסוים בפעילותו של הצי, והיא מכשירה את אנשי הצוות על ספינות הצי העוסקים בתחום זה. הזרועות העיקריות הן:

  • פיקוד (Starfleet command) - הפיקוד העליון של צי הכוכבים, בדומה למטכ"ל. אחראי על תיאום בין הזרועות השונות, ומעביר את הפקודות לכלים ברחבי החלל. פיקוד אחראי על הוצאת מדיניות הפדרציה לפועל.
  • הנדסה (Starfleet engineering) - הזרוע האחראית על כל תחומי הפעילות הדורשים מומחיות הנדסית. אלה כוללים התמחות במערכות הנעה, מערכות מחשוב, מערכות משגרים, מערכי חיישנים וכן צוותי הנדסה אזרחית. תת-זרוע של הנדסה הן מספנות הצי - ראו להלן.
  • אבטחה (Starfleet security) - הזרוע האחראית על תחום הביטחון השוטף וההכשרה הטקטית של קציני הצי. לאבטחה סמכות בכל הקשור לנושאי ביטחון שדה, הגנה על מתקנים אסטרטגיים, התגוננות מפני התקפות בעלות אופי טרוריסטי ועיצוב המדיניות והאסטרטגיה של הצי בתפקידו ככוח מגן. קציני אבטחה פרוסים בכל ספינות הצי. במובנה הרחב, הזרוע אחראית גם על הפעלת כוחות קרקע במהלך מלחמות[1].
  • רפואה (Starfleet medical) - הזרוע האחראית על כלל שירותי הרפואה הממשלתית של הפדרציה. קצינים של זרוע הרפואה מוצבים בכל מתקן בעל מרפאה, והזרוע אחראית על ארגון משלחות רפואיות לסיוע לאזורים מוכי מגפות. לזרוע יש גם אחריות בתחומי הלוגיסטיקה הרפואית בצי - מפקדת רפואה אמונה גם על אישור העברה של חומרי גלם מסוכנים או כאלה שיש להם שימושים לא-חוקיים, ועל אחסון כל המידע הרפואי של המשרתים בצי.
  • מודיעין (Starfleet intelligence) - הזרוע האחראית על ניתוח כל המידע הטקטי שכלי הצי אוספים, מודיעין האותות (סיגינט), המודיעין האנושי (יומינט) ומודיעין החוזי (ויזינט). מניתוח המידע מודיעין מפיקים תחזיות מודיעיניות המשמשות את כל גפי הצי. מבנה הגוף דומה יותר לקהילייה מאשר לארגון, והוא כולל בתוכו מספר מדורים בעלי אוטונומיה כלשהי, כגון מדור 31 הידוע לשמצה.
  • טקטיקה (Starfleet tactical) - הזרוע האחראית על הכנת הצי למלחמות עתידיות, לכשתפרוצנה. לטקטיקה האחריות על הכנת מבצעים ותוכניות מגירה לשימוש בכל מקרה של מלחמה בקנה מידה מלא (גם מול האויבים המסורתיים - מעצמות רביע אלפא, וגם מול אויבים מרביעים אחרים - הבורג והדומיניון.) בנוסף, טקטיקה אחראית על כל מחקרי פיתוח הנשק והספינות של הצי, כמו - למשל - הדיפאיינט. תפקידה של טקטיקה מקביל בחלקו לאבטחה, ולכן היא מוזכרת במספר מועט של פרקים במסע בין כוכבים: הדור הבא ומסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 בלבד. כמו כן, נמתחה ביקורת על ההצדקה לקיום אגף שכל-כולו מוקדש למלחמה בגוף כדוגמת צי הכוכבים, שמטרתו העיקרית היא חקר החלל[2].
  • מספנות הצי (Starfleet shipyards) - זרוע שהיא חלק מהנדסה, אבל אחראית על מספנות החלל של הצי. הבסיס המפורסם ביותר שלה הוא אוטופיה פלנישיה(אנ') (Utopia Planitia), המספנה הגדולה ביותר של הצי המוצבת במסלול סביב מאדים.
  • "פרקליטות הצי" (Starfleet Judge Advocate General) - הזרוע הממונה על תחום החוק בצי הכוכבים. היא ממעטת להופיע, אך נראה שיש לה סמכות דומה לזו של הפרקליטות הצבאית - עריכת פרוטוקלי המשמעת, קביעת סדרי הדין, וחקירה ובמקרה הצורך שפיטה של קציני צי שמעלו בתפקידם. לפרקליטות יכולת הכרעה בשאלות משפטיות ואתיות, כמו שאלת התבוניות של בינה מלאכותית[3].
  • אקדמיית הצי (Starfleet academy) - בית הספר לקצינים של צי הכוכבים. מרכז הכשרה אקסקלוסיבי, הידוע בתנאי הקבלה הקשים ובסטנדרטים הגבוהים שהוא דורש מחניכיו. לאקדמיה תוכנית חניכה ארבע-שנתית, הכוללת הכשרה מקיפה ביותר בפיזיקה, הנדסה, הישרדות, דיפלומטיה, טקטיקה, אתיקה, ביולוגיה, רפואה, תפעול מערכות ועוד. מרכז המוסד נמצא ליד מפקדת הצי, בפורט בייקר, אך חוליות צוערים יוצאות לאימוני טיסה בכל רחבי מערכת השמש[4]. "החוליה האדומה", נבחרת העילית של הצוערים, אפילו זוכה למשימות כגון הקפת חלל הפדרציה בספינה המתופעלת על ידם[5]. ידוע גם כי לאקדמיה יש מקבילה המיועדת לדרגות חוגרים, שתנאי הקבלה אליה פחות מחמירים ותוכנית החניכה שלה כנראה קצרה יותר[6].

מכיוון שמשימתו העיקרית של צי הכוכבים היא חקר החלל, חלק גדול מאנשי הצוות הם מדענים מתחומים שונים, העושים שימוש במערכי החיישנים של הספינות על מנת לחקור את המקומות שבהם הם עוברים, איש איש בתחומו. עם זאת, אף על פי שספינות הצי מבצעות משימות מחקר, ולמדענים בצי יש בבירור הכשרה מדעית מסודרת, מדים מיוחדים, מעבדות ושיוך אגפי, לא הוזכרה בזיכיון במפורש זרוע מוסדרת כלשהי המופקדת על חקר החלל.

הפיקודים המרחביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקביל לזרועות השונות, יש לפיקוד הצי פיקודים מרחביים האמונים על ניהול פעילות הצי בכל המישורים באזור מסוים. ע"פ רוב, מוקצים פיקודים מרחביים לאזורי גבול עם מעצמות אחרות, כשכל פיקוד מתאם ומנטר את כל הפעילות במרחק מסוים מהגבול. בכל מקרה של הפרה כלשהי של ריבונות או הסכם עם מעצמה אחרת בקנה מידה קטן, ללא עימות כולל, אמור הפיקוד המרחבי להשתלט על המצב ולטפל בו בכוחות עצמו. על כל פיקוד מפקד קצין בדרגת אדמירל. מן הזכורים: אדמירל נקמורה האחראי על פיקוד "האזור הנייטרלי" מול הרומולאנים, או אדמירל נצ'ייב ב"אזור המפורז" מול הקרדאסים, ובהמשך הדומיניון.

נהלים מפורסמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צי הכוכבים ידוע במחויבותו העמוקה לנהלים ולצווים העומדים בבסיס הפדרציה, ופירושם והבחירות שהם מאלצים דמויות רבות לבחור הם נושאים הנידונים בתכיפות בסדרות השונות בזיכיון מסע בין כוכבים. שני המפורסמים ביותר הם:

  • הצו העליון (The Prime Directive) - הוראה כללית מספר 1 של צי הכוכבים. בעיקרו, הצו אוסר על קציני צי הכוכבים לבצע כל פעולה שעתידה לפגוע בהתפתחות הטבעית של ציבליזיציות, כשאלו מוגדרות בפועל כ"כל ציוויליזציה שטרם רכשה את היכולת למסע בעל-חלל".

הצו העליון איננו רק סדרה של חוקים. זוהי פילוסופיה, ומאוד נכונה. ההיסטוריה הוכיחה שוב ושוב כי כל פעם שהאנושות מפריעה לציוויליזציה המפותחת פחות ממנה, לא משנה עד כמה טובות היו כוונותיהם של המפריעים, התוצאות היו תמיד הרות אסון.

קפטן ז'אן-לוק פיקארד, מתוך הפרק "Symbiosis" של "מסע בין כוכבים: הדור הבא".

במקרים רבים, נמנעו צי הכוכבים וקציניו מלהתערב או להגיב למעשיהן של ציוויליזציות אחרות, מפותחות כמו הפדרציה, אף על פי שאלו הפרו זכויות אדם באופן חמור, ביצעו רצח עם או התערבו בסכסוכים פנימיים במטרה לקדם את האינטרסים שלהן עצמן - עברות חמורות ביותר לפי הקוד המוסרי והחוקי של הפדרציה - משום שהצו העליון אוסר עליהם להתערב בהתפתחות של ציוויליזציות זרות.

הקרדאסים אולי מערבים את עצמם במלחמות אזרחים של אחרים, אבל אנחנו לא.

המקור באנגלית
The Cardassians may involve themselves in other people's civil wars, but we don't.
קפטן בנג'מין סיסקו, הפרק "The Circle" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9"
  • מגע ראשון (First Contact) - פרוטוקול של צי הכוכבים, המסדיר את דרכי יצירת המגע עם מינים חדשים. קציני צי הכוכבים אמורים להשתדל ככל יכולתם ללכת אחר הוראות הפרוטוקול, על מנת להבטיח (במידת האפשר) כינון יחסים בצורה תקינה. יישום הפרוטוקול מתבצע בשני מקרים: א. מגע מקרי בחלל, שבו - מטבע הדברים - המגע הוא מצומצם בהיקפו, מסתכם הפרוטוקול בהצגה רשמית ("כאן קפטן קתרין ג'יינווי מספינת הפדרציה "וויאג'ר"...) וניתוק המגע בצורה חיובית ככל האפשר לאחר סיום המפגש (פשרה במקרה של היתקלות חמושה, סיוע לספינה במצוקה וכן הלאה). ב. מגע יזום. במגע יזום בוחרת הפדרציה ליצור קשר עם ציוויליזציה, העומדת על סיפה של פריצת הדרך לטכנולוגיה של מסע בעל-חלל. למגע זה קודמות הכנות מדעיות של כמה שנים, במהלכן לומדים הסוציולוגים של הצי את התרבות בצורה חשאית (על מנת שלא להפר את הצו העליון) ומתכוננים ליצירת המגע. התקשרות ראשונית זו נעשית בצורה חשאית ככל האפשר על מנת שיתאפשר לממשלת הכוכב להודיע לבני עמם על דבר המגע בצורה המתאימה להם ביותר. צי הכוכבים בוחר על פי רוב באופציית המגע היזום, משום ש"עדיף שניפגש מראש מאשר שנתקע אחד בשני אי שם בחלל[7]," כפי שמסביר קפטן ז'אן-לוק פיקארד.

בהמשך למגע הראשון מתקיים "מגע שני" במסגרתו מגיעה משלחת מטעם הצי על מנת לחתום על ההסכמים, להעמיק קשרי מסחר, לחקור את התרבות, תרבות הפנאי וכדומה[8].

דרגות צי הכוכבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצי הכוכבים מערך מסודר של דרגות. שמות הדרגות מבוססים על דרגות הצי המקובלות בכדור הארץ.

שימו לב: אף על פי שידוע כי בצי משרתים גם חוגרים (חובשים, בעלי תפקידים זוטרים וכדומה), אין שום אזכור למערכת דרגות שכזו.

שם הדרגה מקבילה בקוד נאט"ו מקבילה בחיל הים הישראלי סימון (בצד ימין של הצווארון, בימין החזה במדי שרד) הערות
צוער (Cadet) - - לא מוכר מערך מסודר, ישנו סימון בפסים טירונים הלומדים באקדמיית הצי.
צ'יף (Chief) - - סימון בפסים "צ'יף" הוא בדרך כלל תואר כללי לראשי מערך מסוים בספינה. במספר מקרים (ע"ע מיילס או'בריאן) מקבל מומחה טכני תואר זה, בלא שיקבל דרגת קצונה רשמית.
אנסיין (Ensign) OF-1 סגן-משנה (סג"ם) עיגול מוזהב מלא הקצינים הזוטרים ביותר, מאיישים את מרבית העמדות נמוכות-הדרג.
לוטננט (Lieutenant) OF-2 סרן שני עיגולים מוזהבים מלאים בין אנסיין ללוטננט נמצאת דרגה נוספת, לוטננט-משנה (.Lieutenant GR), המהווה "נקודת פתיחה" בסולם הדרגות בדומה לאנסיין; עם זאת, על מנת לקבל אותה על הצוער לעבור מסלול ארוך, מקיף וקשה אף יותר של הכשרה באקדמיה, אך כאשר הוא מסיים דרגתו גבוהה יותר מאנסיין, התפקידים אותם הוא מקבל הם בדרך כלל רחבים יותר ונושאים אחריות גדולה יותר. מסומנת בעיגול אחד מלא, ושני ריק. ג'וליאן באשיר סיים את האקדמיה בדרגת לוטננט-משנה.
לוטננט-קומנדר (Lt. Commander) OF-3 רב-סרן (רס"ן) שני עיגולים מוזהבים מלאים, ואחד ריק דרגת הקצינים המפקדים על האגפים השונים בספינה (ראש אבטחה, המהנדס הראשי ויועץ הספינה כולם בדרגת לוטננט-קומנדר). מכונים בשגרה "קומנדר".
קומנדר (Commander) OF-4 סגן-אלוף (סא"ל) שלושה עיגולים מוזהבים מלאים דרגת הקצין הראשון והרופא הבכיר היא קומנדר. הקצין הראשון מכונה לעיתים "מספר אחד".
קפטן (Captain) OF-5 אלוף-משנה ארבעה עיגולים מוזהבים מלאים דרגת הקברניט של כל ספינות צי הכוכבים.
אדמירל (Admiral) OF-6 ומעלה תת-אלוף ומעלה מדים מיוחדים; הדרגה מסומנת בכוכבים מוזהבים אי-סדר מסוים שורר במערך דרגות האדמירלים של צי הכוכבים, בין השאר משום שלכולם פונים בתואר "אדמירל". כפי הנראה, למפקדי הגפים השונים (זרועות ופיקודים מרחביים) שלושה כוכבים, ולבכירים ביותר - ארבעה ואף חמישה.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הקמתה של זרוע החלל של ארצות הברית טען אילון מאסק, שהקים את חברת החלל SpaceX, כי זרוע החלל המדוברת היא סמן מקדים לארגון כמו צי הכוכבים[9].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כפי שניתן לראות בעיקר במסע בין כוכבים: חלל עמוק 9 במהלך מלחמת הפדרציה-האימפריה הקלינגונית ומלחמת הפדרציה-דומיניון.
  2. ^ הפרק "Peak Performance", מסע בין כוכבים: הדור הבא, עונה 2, פרק 21.
  3. ^ הפרק "The Measure of a Man", מסע בין כוכבים: הדור הבא, עונה 2, פרק 9.
  4. ^ הפרק "The First Duty", מסע בין כוכבים: הדור הבא, עונה 5, פרק 19.
  5. ^ הפרק "Valiant", מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9, עונה 6, פרק 22.
  6. ^ הפרק "The Drumhead", מסע בין כוכבים: הדור הבא, עונה 4, פרק 21.
  7. ^ הפרק "first contact", מסע בין כוכבים: הדור הבא, עונה 4, פרק 15.
  8. ^ הפרק "Second Contact", מסע בין כוכבים: סיפונים תחתונים, עונה 1, פרק 1.
  9. ^ Jamie Lovett, Star Trek: Elon Musk Proclaims Space Force Launch the Beginning of Starfleet, December 22'nd, comicbook.com