יאניס בוטאריס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יאניס בוטאריס
Γιάννης Μπουτάρης
לידה 13 ביוני 1942 (בן 81)
סלוניקי, יוון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יוון עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת אריסטוטלס של סלוניקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה Drasi עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש עיריית סלוניקי
14 בינואר 201131 באוגוסט 2019
(8 שנים ו־32 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יאניס בוטאריס (ביוונית: Γιάννης Μπουτάρη; נולד ב -13 ביוני 1942 ) הוא איש עסקים ופוליטיקאי יווני, לשעבר ראש עיריית סלוניקי. ידוע בדעותיו כנגד אנטישמיות ולאומניות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יאניס בוטאריס נולד בסלוניקי בשנת 1942, בנו של היינן סטליוס בוטאריס ופני ולצ'וס. שני הוריו ממוצא ארומאני. מוצאה של משפחת אמו בעיר קרוסבו, כיום בצפון מקדוניה, [1] ואילו משפחת אביו מהעיירה מוסקופול, כיום באלבניה.

השכלתו היסודית הייתה בבית הספר היסודי הניסיוני של אוניברסיטת אריסטו בסלוניקי, השכלתו התיכונית במכללת אנטוליה, והוא סיים לימודי כימיה באוניברסיטת אריסטו בסלוניקי בשנת 1965 ובתורת היין ממכון היין של אתונה בשנת 1967. [2] בצעירותו היה קשור למפלגה הקומוניסטית של יוון (KKE). [3]

בשנים 1969 עד 1996 עבד בחברת היין המשפחתית Boutari, שבסיסה בנאוסה. הוא עזב את החברה כדי ליצור את חברת היין Kir-Yianni, המבוססת על שתי אחוזות בכפר הנטוש Giannakochori וב Amyntaio, בשנת 1998.

בוטאריס דיבר כמה פעמים בגלוי על מאבקו באלכוהוליזם ועל מאמציו המוצלחים להפסיק לשתות בשנת 1991. הוא גם תומך בזכויות להט"בי ולגליזציה של קנאביס .

בתחילת שנות ה-90 הקים את "ארקטורוס", מקלט הדובים הראשון שהוקם בבלקן. באותה תקופה החוק לא התיר להחזיק דובים כרכוש פרטי אך מאחר שלמדינה לא הייתה דרך לטפל בדובים שהוחרמו החוק לא נאכף. מקלט הדובים פתר בעיה זו ואפשר להילחם בתופעת הדובים המרקדים וזימן תיירים למקום שתמכו בכלכלת הכפר נימפאיו.

בשנת 2019 השתתף בעצרת יום השואה בקיבוץ יד מרדכי והדליק את המשואה הנועלת את הטקס במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין.[4]

ראש העיר סלוניקי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר בחירתו לראשות העיר הגיע לישיבת המועצה הראשונה כשהוא עונד טלאי צהוב, במחאה על כניסתם של חברי מפלגת הנאו-נאצים "השחר הזהוב" למליאה.[5]

בשנת 2012 נבחר ל"ראש העיר הטוב ביותר בעולם" לחודש אוקטובר, על ידי קרן ראשי העיר, שבסיסה בבריטניה.

כחלק מתוכניתו לשמר את ההיסטוריה של העיר היה אחראי לשחזור כיכר האגיה סופיה וכיכר אלפתריאס, כמו גם בניית מוזיאון שואה[6] בנוסף למוזיאון היהדות בעיר.

בוטריס הכריז גם על רצונו לבנות מסגד אסלאמי, אנדרטאות ליהודי סלוניקי ולמהפכת הטורקים הצעירים. לדברי בוטריס, בניית האנדרטאות הללו תמשוך תיירים יהודים וטורקים לסלוניקי, שירצו לבקר בעיר הולדתם של אבותיהם.

ב־20 במאי 2018 הוא טופל בבית החולים לאחר שהוכה על ידי קבוצה של לאומנים קיצוניים יוונים שזעמו על הופעתו באירוע זיכרון לקורבנות היוונים הפונטיים על ידי העות'מאנים במהלך מלחמת העולם הראשונה. הלאומנים טענו כי התקיפה היא תגובה להערה שנויית המחלוקת ("לא אכפת לי" אם כמאל אטאטורק הרג או לא הרג יוונים"). [7] בוטאריס הכעיס שוב ושוב את המתמודדים ביוון כיוון שניסה להקל על היחסים בין יוון לשכנותיה וכי התנגד לדעות לאומניות בנוגע למחלוקת השמות של מקדוניה, להיסטוריה של יחסי יוון-טורקיה ושואת היהודים ביוון. [8] [9] [10] [11] מצד שני הוא זוכה להערכה רבה בקרב המוסלמים והטורקים האתניים ביוון על מאמציו הפיוסיים ביחסי יוון-טורקיה, הקהילה היהודית והשמאל היווני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יאניס בוטאריס בוויקישיתוף

אתר למנויים בלבד עשרות פעמים ביקרתי ביוון. זו הפעם הראשונה שבה נתקלתי בפלא הזה, באתר הארץ, 10 באוגוסט 2021

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "The Mayor of Thessaloniki Yiannis Boutaris will build a house in his hometown Krusevo, identical to the one where his mother, from the Aromanian Nichota family, lived, with recognizable ambiance and traditional Krusevo architecture" (במקדונית). אורכב מ-המקור ב-25 ביוני 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Γιάννης Μπουτάρης Βιογραφικό σημείωμα υποψηφίου Δημάρχου Θεσσαλονίκης (ביוונית). protovoulia2010.gr. נבדק ב-15 בנובמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Thessaloniki mayor, Golden Dawn clash over bear sanctuary donation". Kathimerini. 22 באוגוסט 2013. נבדק ב-2013-11-05. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ ראש עיריית סלוניקי, יאניס בוטאריס, יגיע במיוחד לעצרת יד מרדכי: "המקרים שאנחנו גאים בהם מעטים מכדי לשטוף את הבושה" - Israel News, באתר Israel News, ‏במרץ 2019
  5. ^ דן לביא, "המסר שלי בעצרת בישראל יהיה - 'לעולם לא עוד'", באתר ישראל היום
  6. ^ איתמר אייכנר, ריבלין ביוון: "השואה היא לא רק עניין ליהודים", באתר ynet, 30 בינואר 2018
  7. ^ Boutaris has called the Turks “brothers”, The ultra-nationalists in order to target him, they also falsely claimed that Boutaris had proposed renaming a central street in Thessaloniki after Ataturk (born in Thessaloniki in 1881).
  8. ^ Greek mayor (75) kicked and punched by 'far-right thugs' at WWI event.
  9. ^ BBC News, May 20, 2018, Thessaloniki mayor Yiannis Boutaris beaten up.
  10. ^ Thessaloniki's Yiannis Boutaris hospitalized after attack at event commemorating Greeks massacred in Turkey in early 1900s, 20 May 2018, The times of Israel.
  11. ^ Erickson, Amanda (20 במאי 2018). "Greece's most liberal mayor beaten by a bunch of far-right protesters". Washington Post (באנגלית אמריקאית). ISSN 0190-8286. נבדק ב-23 במאי 2018. {{cite news}}: (עזרה)