יום רוסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מצעד ביום רוסיה, מוסקבה, 2013
אירועי יום רוסיה בככר האדומה, 2009.

יום רוסיהרוסית: День России) הוא החג הלאומי של הפדרציה הרוסית הנחגג כל שנה מאז 1992, ב-12 ביוני. החג מציין את הכרזת הריבונות הממלכתית של הרפובליקה הסובייטית הסוציאל-פדרטיבית של רוסיה, תהליך שהוביל להתפרקות ברית המועצות והיותה של רוסיה מדינה עצמאית. החג מדגיש את המדינתיות של רוסיה, היותה מדינה ריבונית ונערכים בו אירועים המציגים את התרבות וההיסטוריה של העמים השונים של המדינה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת תהליך ההתפרקות של ברית המועצות בסוף שנות ה-80 החלו מגמות אירידנטליות גם ברוסיה עצמה. ב-1990, הכריז הסובייט העליון של הרפובליקה הרוסית הסובייטית הסוציאליסטית (RSFSR) על ריבונותה של הרפובליקה הרוסית ועל הכוונה לקיים מדינה חוקתית דמוקרטית בתוך מסגרת פוליטית רופפת יותר שתקום על יסוד ברית המועצות. ההכרזה כללה את העקרונות הבאים:

  • עדיפות לחוקה לחוקים של הרפובליקה הרוסית על פני החקיקה הסובייטית (עיקרון הריבונות).
  • הזדמנויות שוות לכל האזרחים, מפלגות פוליטית וארגונים ציבוריים במדינה (עיקרון השוויוניות בפני החוק)
  • הצורך להרחיב את הזכויות של המחוזות והרפובליקות בתוך שטחה של רוסיה (עיקרון הפדרליזם).

ההכרזה נחתמה על ידי מי שהיה אז יושב ראש הסובייט העליון של הרפובליקה הרוסית, בוריס ילצין. יום ההכרזה, ה-12 ביוני, נחגג כיום הלאומי ברוסיה מאז 1992.[1]

מנהגים בחג[עריכת קוד מקור | עריכה]

יום רוסיה הוא יום חופש. צו נשיאותי שהוציא הנשיא ילצין ב-2 ביוני 1994 הגדיר את התאריך שוב כיום לאומי. בצו נשיאותי מ-16 ביוני החג נקרא באופן רשמי "יום רוסיה".

ב-2002 קודקס העמל (קובץ חוקי עבודה) נתן תוקף משנה לשם החג ובכך הוא הפך רשמית ליום חג. ברחבי המדינה נערכים אירועים שונים כגון קונצרטים ומופעי זיקוקי די נור. בארמון הקרמלין הגדול השוכן בקרמלין של מוסקבה בטקס המשודר בטלוויזיה מקבלים אישים בעלי הישגים בתחום הספרות, מדעים וסיוע הומניטארי את הפרס הממלכתי של רוסיה (רוסית: Государственная Премия Российской Федерации).

ברבות השנים נערכו אירועים שונים ברחבי המדינה: במהלך אירועי החג ב-2003 נערך מופע אווירי של "האבירים הרוסיים" בו מטוסי קרב של מיג וסוחוי יצרו שובל עשן בטריקולור של דגל רוסיה. ב-2004 נערך בכיכר האדומה מצעד צבאי היסטורי, המשתתפים בו, חיילים של הצבא הרוסי ונציגי המחוזות השונים במדינה, לבושים בתלבושות הלאומיות, הציגו תאריכי ציון חשובים בהיסטוריה הרוסית. ב-2007, בקראסנויארסק, אנשים הלבושים בטריקולור הרוסי, אדום כחול ולבן, יצרו שרשרת אנושית באורך קילומטר. ב-2008 בעיר טומסק נערך "קרנבל עץ" בו הוצג מטבע רובל רוסי ענק. בעיר סמרה, נערך שחזור של כוחותיהם של מינין ופוז'רסקי שנלחמו נגד הכובשים הפולנים במסגרת מלחמת רוסיה-פולין של 1618-1605.[2] ב-2009 תושבים בעיר וולגוגרד יצרו מפה של המדינה בגודל 35 מטר רבוע. בסבסטופול אזרחים צעדו ברחבי העיר תוך שהם נושאים דגל של המדינה באורך 30 מטר. באותה שנה, במוסקבה, בכיכר המהפכה הותקנה בובת חוחלומה בגובה שני מטר. כמו כן, במגדל אוסטנקינו דגל רוסיה הונף בפעם הראשונה.

רוסיה נוהגת לציין את החג גם בשגרירויותיה ברחבי העולם. ב-15 ביוני 2018 אף נערך לראשונה אירוע חגיגי בחצר סרגיי בירושלים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יום רוסיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Постановление Верховного Совета Российской Федерации от 11 июня 1992 г. N 2981-I «О праздничном дне 12 июня»
  2. ^ Россияне отмечают главный праздник страны. Dni. 12 ביוני 2015. נבדק ב-12 ביוני 2015. {{cite news}}: (עזרה)