יוסיף הרבסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסיף הרבסט
Йосиф Хербст
לידה 20 בנובמבר 1875
אדירנה, האימפריה העות'מאניתהאימפריה העות'מאניתהאימפריה העות'מאנית
נרצח 16 באפריל 1925 (בגיל 49)
סופיה ממלכת בולגריהממלכת בולגריהממלכת בולגריה
מדינה ממלכת בולגריה
מקום קבורה לא נודע
ידוע בשל היותו עיתונאי, פובליציסט, סופר ודיסידנט
השכלה האוניברסיטה הצבאית הלאומית ע"ש וסיל לבסקי
תקופת הפעילות 1901–1925 (כ־24 שנים)
בן או בת זוג Viola Karavelova (1921–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
משמאל בתמונה אברהם תג'ר, לצידו מורנו גרציאני. מימין בתמונה רחמים מושונוב ולצידו יוסיף הרבסט ויושבת סולטנה מושונוב, רעייתו של רחמים. התמונה צולמה בינואר 1896

יוסיף יאקוב (יעקב) הֶרְבְּסְטבולגרית: Йосиф Яков Хербст; ‏20 בנובמבר 1875, אדירנה, האימפריה העות'מאנית16 באפריל 1925, סופיה, ממלכת בולגריה) היה עיתונאי, פובליציסט, איש ציבור, ודיסידנט יהודי-בולגרי, אשר נרצח במהלך תקופת הטרור שהחלה לאחר הפיגוע בכנסיית סווטה נדליה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוסיף הרבסט נולד באדירנה. אביו, המהנדס יעקב הרבסט מצ'רנוביץ מונה למנהל תחנת הרכבת באדירנה, והמשפחה עברה להתגורר בעיר. לאחר המלחמה העות'מאנית-רוסית (1877–1878) היגרה המשפחה לסופיה בירת נסיכות בולגריה. הרבסט סיים את האקדמיה הצבאית הבולגרית והוצב בגדוד רגלים, ובהמשך הוצב במח' טופוגרפיה במשרד המלחמה הבולגרי.

בשנים 19011909 כתב וערך במספר ביטאונים. ב-1907 נבחר לנשיא אגודת העיתונאים בסופיה. במהלך מלחמת הבלקן השנייה נפצע ועוטר בעיטור הגבורה של צבא בולגריה. בין 1913 ל-1918 כיהן כמזכיר העיתונות הבולגרי.

לאחר רציחתו של ראש ממשלת בולגריה אלכסנדר סטמבוליסקי וניסיון ההפיכה הקומוניסטי הכושל בספטמבר 1923, רדף משטרו של אלכסנדר צאנקוב מתנגדי משטר, בעיקר מהשמאל הפוליטי בבולגריה. הרבסט הוציא לאור את כתב העת "הזעקה לאנשים חופשיים" (בבולגרית: Вик за свободни хора) ושלושה עיתונים יומיים שביטאו התנגדות נחרצת למשטרו של צאנקוב ורדיפת החופש בבולגריה. הרבסט היה פוליגלוט וערך בעיתונים גרמניים, אוסטריים ורומניים, שהופצו בבולגריה. הוא תרגם לבולגרית מספר ספרים מרוסית, גרמנית, צרפתית ואנגלית. ב-1923 הוציא לאור את הנובלה שלו "אתמול, היום ומחר" (בבולגרית: Вчера, днес и утре).

מאבקו נגד משטרו של צאנקוב, מיצב אותו כמטרה לנאמני משטר זה. להרבסט היה מידע מוקדם על הפיגוע בכנסיית סווטה נדליה והוא פרסם אותו.[1] לאחר הפיגוע, ניצל משטרו של צאנקוב את מצב החירום, כדי להיפרע מגורמי אופוזיציה. יוסיף הרבסט נעצר על ידי המשטרה הבולגרית ו"נעלם" במהלך מעצרו. חקירה שהתקיימה שנים מאוחר יותר קבעה שנרצח ומקום קבורתו לא נודע.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוסיף הרבסט היה נשוי לוויולטה בתו של פטקו קרבלוב ראש ממשלת בולגריה. רעייתו של פטקו קרבלוב אקטרינה קרבלובה הייתה דמות משמעותית במאבק נגד רדיפת יהודי בולגריה במהלך מלחמת העולם השנייה.

אחיו של יוסיף הרבסט, קרל הרבסט נמנה עם מייסדי התנועה הציונית בבולגריה, היה ציר מטעמה לקונגרס הציוני הראשון ובהמשך חבר הוועד הפועל הציוני הגדול.

אחותו למחצה של יוסיף הרבסט, רגינה זילברשטיין (1880, סופיה, נסיכות בולגריה - 1 בנובמבר 1963, מעברות, ישראל) הייתה פעילה מרכזית בארגון ויצו, יושבת ראש תא הנשים בחזית המולדת היהודית וצירה לקונגרס הציוני ה-22 שנערך ב-1946 בבזל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוסיף הרבסט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]