כיכר עין השמש

כיכר היובל
HaYovelsquare
מידע כללי
כינוי עין השמש
על שם שנת היובל להיווסדות אשדוד
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
עיר אשדוד
רובע רובע ט"ו
רחובות מסתעפים שדרות תל חי, שדרות משה דיין, שדרות מונטיפיורי, שדרות הים התיכון, רחוב דבורה עומר
קואורדינטות 31°46′18″N 34°37′19″E / 31.7717°N 34.62205°E / 31.7717; 34.62205
(למפת אשדוד רגילה)
 
כיכר עין השמש
כיכר עין השמש
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כיכר עין השמש, או בשמה הרשמי כיכר היובל, היא מעגל תנועה ברובע ט"ו בדרומה של העיר אשדוד. זהו מעגל התנועה השני בגודלו בישראל, אחרי כיכר המדינה בתל אביב.[1]

במרכז הכיכר, נמצא פסל "עין השמש" אשר נישא לגובה של 18 מטרים ועוצב על ידי האמן מוטי מזרחי. שם הפסל נובע מהעיצוב אשר מזכיר שמש שוקעת ועין. בשעות הלילה, מואר הפסל בצבעים מתחלפים.

פסל עין השמש[עריכת קוד מקור | עריכה]

העבודה דמוית עדשת ענק, מוצבת במרכז הכיכר הסמוכה לחוף הריביירה של אשדוד. צידה המזרחי של העדשה צהוב ומייצג את השמש, בעוד צידה המערבי אפור כסוף המייצג את הירח. במרכז שני הצדדים מוצבה עדשת זכוכית חצי שקופה קטנה יותר, שמאפשרת לשמש ולירח כמו להילכד או להיבלע בזוויות מסוימות אל תוך העין המרושתת הזו, בהתאם לשעות היום והלילה המשתנות. העדשה כולה נעוצה על צידה בכיפת אבנים אפורה בקוטר של שלושים מטרים, והשתיים מוקפות כיכר אליפטית שקוטרה הארוך מאה וחמישים מטרים, והקצר חמישים וחמישה מטרים. החומרים מהם עשוי הפסל הם מבנה מתכת וחיפוי אלומיניום דו שכבתי, זכוכית ונירוסטה.

בנובמבר 2023, במהלך מלחמת חרבות ברזל, הפסל הואר בצהוב יחד עם כיכר המפרשים (כיכר יהודי סלוניקי) כאות סולידריות עם הישראלים שנחטפו לעזה במלאת חודש למתקפת הפתע הטרוריסטית של חמאס.[2]

משמעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרשנות אחרת אודות העבודה האמנותית היא כי הפסל הוא סוג של עד נוכח, שותק, מכיל ומתבונן בסביבתו.[דרושה הבהרה]

הוא עד להיסטוריה של המקום, מגשר בין עבר לעתיד. לאור תחושת הארעיות, חוסר הביטחון, מהווה העין מעין כלי הכלה לאירועים הקורים במרחב שלנו, תחת השמש. היא מתקשרת עם הקוסמוס בהיותה ניצבת מול השמים ומשדרת מרחק וזרות, כגוף שנחת זה עתה מגלקסיה רחוקה – ספק נוחת או ממריא, ספק שוקע או זורח.

בפסל מתקיימת דואליות רוחנית - הוא מכיל צד של יום וצד של לילה, מזרח ומערב, שמים וארץ, חמה ולבנה המיוצגים בצדדים השונים של עדשת הענק הפונים בכיוונים הפוכים. 

תהליך הבנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העבודה על הפסל החלה בשנת 2006, כאשר יצאה החברה לפיתוח אשדוד (חפ"א) בקריאה לאמנים להגשת הצעה לתכנון וביצוע אנדרטה שתוצב בכיכר היובל, בה זכתה הצעתו של האמן מוטי מזרחי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיינו גם בפורטל

פורטל אשדוד הוא שער לכל הנושאים הקשורים בעיר אשדוד. בפורטל תמצאו מידע נגיש אודות ההיסטוריה של העיר, אתריה והאנשים המרכיבים אותה, הרבעים וכל מה שיש לדעת אודות אשדוד.

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כיכר עין השמש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כיכר המדינה של אשדוד, באתר עיריית אשדוד, ‏11 ביולי 2012
  2. ^ שחר כחלון, לזכר הקורבנות כיכרות בצהוב, באתר אשדוד נט, ‏8 בנובמבר 2023