כלב אטרוסקוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןכלב אטרוסקוס
איור אפשרי
איור אפשרי
תקופה
תחילת פליסטוקן, 1.9–1.6 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: טורפים
תת־סדרה: דמויי כלב
משפחה: כלביים
סוג: כלב
מין: כלב אטרוסקוס
שם מדעי
Canis etruscus
מיג'ור, 1877
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כלב אטרוסקוס או זאב אטרוסקוס (שם מדעי: Canis etruscus) הוא מין טורף נכחד, שהשתייך לסוג כלב. הוא חי בתחילת הפליסטוקן באירואסיה בתחום שבין ספרד לסין, לפני 1.9 עד 1.6 מיליון שנה מהיום והיה קשור לזאב האפור המודרני ולמין הנכחד כלב מוסבכנסיס.

המאובנים שלו נמצאו לראשונה באירופה שלחופי הים התיכון, כשלראשונה התגלו סביב נהר ארנו בקרבת העיר ארצו שבפירנצה, איטליה. מאובניו היו קשים לזיהוי והם תוארו ב-1877 בידי הרופא השווייצרי ממוצא סקוטי צ'ארלס עמנואל פורסיית' מייג'ור (אנ') שתיאר 3 מיני זאבים מהאזור: Canis falconeri שככל הנראה שייך לסוג קסנוקיון, כלב ארננסיס (Canis arnensis) ומין זה, שכנראה התפתח מהאחרון. ממצאים מצפון יוון שזוהו כמין כלב נפרד בשם המדעי Canis apolloniensis, אוחדו עם מין זה עקב הבדלים קטנים מאוד ביניהם.

כלב זה היה קטן יחסית, לא יותר גדול מתן זהוב והיה בעל לסתות ארוכות יחסית עם שיניים טוחנות גבוהות מעט. הוא היה אוכל כל ולא טורף מובהק. הוא התפשט באירופה סביב 1.8 מיליון שנה עם התפשטותם של טורפים גדולים מהיבשת כמו הפכיקרוקוטה הענקי ומיני כלבים כמו שועל ראקון או האאוקיון הקטנים, שהותאמו לתנאים של נוף פתוח ויבש יותר, שנגרם עקב ההתייבשות של תחילת הפליסטוקן והתקררות האקלים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כלב אטרוסקוס בוויקישיתוף
שלד של זאב אטרוסקוס