ליזי בדיחי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ליזי בדיחי היא דמות ספרותית, הגיבורה הראשית של שבעה ספרים מסוגת הספרות הבלשית שכתבה שולמית לפיד. ליזי בדיחי היא כתבת במקומון באר שבעי בשם "הזמן דרום", ובכל ספר היא מתעקשת לעסוק בתעלומת רצח שאיש לא הטיל עליה לחקור. הספר הראשון בסדרה, "מקומון", יצא לאור בשנת 1989, והצלחתו תרמה להתקדמות הסוגה הבלשית העברית. בעקבות הספר באו שישה ספרים נוספים, בהם פתרה ליזי בדיחי תעלומות רצח שונות.

ששת הספרים הראשונים בסדרה יצאו לאור בהוצאת כתר, והאחרון שבהם בהוצאת ידיעות ספרים.

ספרי ליזי בדיחי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מקומון (1989): מתרחש בתקופת "הכלכלה הנכונה" של יורם ארידור, ובמרכזו חקירת הירצחה של אשת שופט נודע[1]. בשנת 2009 הודפס הספר מחדש, בצירוף אחרית דבר מאת דרור משעני.[2]
  • פיתיון (1991): מתרחש בימי מלחמת המפרץ, ובמרכזו חקירת הירצחו של מפקח משטרה שגופתו נמצאה בביתה של ליזי בדיחי.
  • התכשיט (1992): מתחיל בפנסיון שבו אמה של ליזי מחלימה מפציעה, ובמרכזו חקירת הירצחה של האחות הראשית בפנסיון, ומותה של דיירת בפנסיון, שליזי משוכנעת שאף היא נרצחה. אף שהרצח התרחש בשלהי המאה העשרים, הרקע לו הוא פרשת ארגון המחתרת ניל"י, שהתרחשה יותר מ-70 שנה קודם לכן.
  • חול בעיניים (1997): חקירת הירצחו של ההומלס הכי ותיק בעיר באר שבע, שאותו מוצאת ליזי פצוע פצעי מוות.
  • פילגש בגבעה (2000): חקירת הירצחה של נערה בת 17, פילגשו של זמר נודע, שגופתה נמצאה מושלכת בפתח ביתו ביישוב גבעת בנימין[3].
  • סוף עונת הלימונים (2007): חקירת הירצחו של מוריס דהאן, הממונה על המודעות במקומון "הזמן דרום", על רקע עסקי נדל"ן בבאר שבע ובסביבתה, ובהם עיר הבה"דים[4].
  • פרפר במחסן (2020):[5] בספר זה ליזי בדיחי היא דמות משנית בעלילה, שבמרכזה הסופר אלישע פרידריך, שספרו נגנב ממנו טרם פרסומו. ליזי התפטרה מעבודתה ב"הזמן דרום" ועברה לגור בתל אביב, והיא עובדת כחוקרת אצל עורכת הדין חנה רגב. בעבודתה זו הצליחה לגלות מי גנב את ספרו של פרידריך.

הספר הראשון בסדרה, "מקומון", עובד לסרט בשם זה על ידי אמנון רובינשטיין. הספרים בסדרה תורגמו לשפות אחדות[6].

ליזי בדיחי וגיבורים נוספים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליזי בדיחי היא כתבת במקומון הבאר שבעי "הזמן דרום", שהוא מקומון של העיתון הארצי "הזמן". את עבודתה במקומון החלה בגיל עשרים, עם שחרורה מצה"ל. קיבל אותה לעבודה מוריס דהאן, הממונה על המודעות.

להופעתה של ליזי ניתן תיאור סטריאוטיפי ולא מחמיא: "מאז שהיא זוכרת את עצמה היא הייתה ילדה גבוהה מדי, שמנה מדי, לבושה תמיד בבגדים צרים וקצרים ממידותיה. גם כשהייתה ילדה לא ראו בה את תווי הילדה."[7] בבגרותה היא מתוארת כבעלת כפות רגליים גדולות, שדיים גדולים ופחוסים, מבט מנומנם וקול עצל, עונדת עגילי פלסטיק גדולים וזולים, משתמשת בליפסטיק דוחה, גוררת את סוליותיה. מראה זה גורם לאנשים לומר לליזי את המשפט שהיא כל כך שונאת לשמוע: "את יותר פיקחית ממה שאת נראית". ליזי היא רווקה בת 30 פלוס, כמעט ואינה פעילה מינית, ופעילותה המעטה בתחום זה אינה גורמת לה נחת: "היא הזכירה לעצמה שהפעם האחרונה שנכנסה עם מישהו למיטה הייתה לפני שנה וחצי, היא הזכירה לעצמה שכל 'פרשייה' שהייתה לה נגמרה עוד לפני שהתחילה"[8].

גיבורים קבועים נוספים בסדרה הם:

  • פקד בנציון כורש (בנצי) ופקד אילן (סרג'יו) בכות ממשטרת באר שבע, גיסיה של ליזי, הנשואים לאחיותיה, ז'ורז'ט וחבצלת. אלה הם החוקרים הרשמיים של התעלומות שבהן עוסקת ליזי, והיא מתחרה בהם ולעיתים מפריעה להם.
  • קלרה ויעקב, בעליה של חנות "המיקדו" בתחנת האוטובוסים הישנה של באר שבע. קלרה הייתה בעבר דוד מנשה, אחיה של בת שבע, אמה של ליזי.
  • גדליה אריאלי, עורך "הזמן" הארצי.
  • דורון צמנט, כתב צבאי בעיתון "הזמן" הארצי, הנשלח מפעם לפעם לבאר שבע, כדי לתגבר את ליזי בדיחי או להחליפה, למורת רוחה של ליזי.
  • בני עדולם, עיתונאי במקומון "הדואר דרום", המתחרה בליזי על השגת ידיעות בלעדיות.

בנוסף לתיאור חקירת הרצח, מכיל כל ספר את תיאור קשריה של ליזי עם בני משפחתה (אמהּ, אחיותיה, גיסיה ודודותיה) ועם עמיתיה למערכת העיתון.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שולמית לפיד, ליזי המטורללת, באתר ynet, 1 במאי 2009 - פרק ראשון של "מקומון"
    שימרית פלד, הדרומית עם הסנפירים, באתר ynet, 1 במאי 2009
  2. ^ nrg מעריב, הוצאה מחודשת ל"מקומון" מאת לפיד, באתר nrg‏, 23 באפריל 2009
  3. ^ דגנית בורובסקי, ליזי בדיחי משפרת עמדות, באתר nrg‏, 16 ביוני 2000
  4. ^ דורון קורן, ליזי בדיחי חוזרת, באתר ynet, 12 בדצמבר 2007
    צבי טריגר, רצח בברנז'ה, באתר הארץ, 23 בדצמבר 2007
  5. ^ ירון פריד, ‏"פרפר במחסן": יש רצח שולי, בקטנה, אבל העיקר שליזי בדיחי חזרה, באתר מעריב אונליין, 7 בפברואר 2020
    אתר למנויים בלבד שי רודין, "פרפר במחסן": ליזי בדיחי עוזבת את העיתונות ועוברת לעיר הגדולה, באתר הארץ, 12 במאי 2020
  6. ^ ליזי בדיחי, באתר המכון לתרגום ספרות עברית (באנגלית)
  7. ^ שולמית לפיד, התכשיט, כתר הוצאה לאור, 1992, עמ' 181
  8. ^ סוף עונת הלימונים, עמ' 51