מאגסי בוגס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאגסי בוגס
Muggsy Bogues
לידה 9 בינואר 1965 (בן 59)
בולטימור שבמרילנד
עמדה רכז
גובה 1.60
מספר 1, 14
מכללה ווייק פורסט
דראפט בחירה מספר 12, 1987
וושינגטון בולטס
קבוצות כשחקן
1987 - 1988
1988 - 1997
1997 - 1999
1999 - 2001
וושינגטון בולטס
שארלוט הורנטס
גולדן סטייט ווריורס
טורונטו ראפטורס
קבוצות כמאמן
2005 - 2007 שארלוט סטינג
מאזן מדליות
מתחרה עבור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
אליפות העולם
זהבספרד 1986כדורסל גברים
כריכת ספרו האוטוביוגרפי של בוגס, "בארץ הענקים: חיי בכדורסל"

טיירון קרטיס "מאגסי" בוגסאנגלית: Tyrone Curtis "Muggsy" Bogues; נולד ב־9 בינואר 1965, בבולטימור, מרילנד) הוא כדורסלן ומאמן כדורסל עבר אמריקאי ששיחק בעמדת הרכז. בוגס הוא השחקן הנמוך ביותר בהיסטוריה של ליגת ה-NBA, גובהו 1.60 מטר בלבד. בוגס שיחק בארבע קבוצות: וושינגטון בולטס, שארלוט הורנטס, גולדן סטייט ווריורס וטורונטו ראפטורס, וזכור במיוחד מן התקופה שבה שיחק בשארלוט. הוא גם היה כלול בסגל של ניו יורק ניקס ודאלאס מאבריקס, אבל מעולם לא שותף במשחקים בשורותיהן.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוגס שיחק בנבחרת הכדורסל של תיכון דאנבר בבולטימור, יחד עם שחקנים נוספים שהגיעו מאוחר יותר לליגת ה-NBA: דייוויד וינגייט (שסיים את הלימודים שנה אחריו), רג'י ויליאמס ורג'י לואיס (שסיימו את הלימודים באותה שנה יחד איתו). הוא המשיך לשחק בקולג' "וייק פורסט", שם שיחק ארבע שנים. את השנה השלישית שלו ב"וייק פורסט" הוא סיים עם ממוצעים של 11.3 נקודות, 8.4 אסיסטים ו-3.1 חטיפות למשחק. בשנתו הרביעית והאחרונה בקולג' הוא היה במגמת שיפור, וסיים אותה עם ממוצעים של 14.8 נקודות, 9.5 אסיסטים ו-2.4 חטיפות למשחק. בנוסף, ממוצע הריבאונדים שלו באותה שנה היה 3.8 ריבאונדים למשחק, נתון שנחשב ליוצא דופן, מכיוון שבדרך כלל שחקנים הרבה יותר גבוהים הם השולטים בתחום הריבאונדים על הפרקט.

באליפות העולם בכדורסל ב-1986 הוא היה הרכז הפותח בסגל של נבחרת ארצות הברית ושותף בזכייתה בגביע, לאחר ניצחונה בגמר על ברית המועצות בתוצאה 87 - 85.

ב-1987 זכה ב"פרס פרנסיס פומרי נייסמית'" המוענק לשחקני מכללות המפגינים מצוינות במשחק על אף גובהם הנמוך. בוגס נבחר במקום השנים-עשר בדראפט ה-NBA עמוס הכישרונות של שנת 1987 על ידי קבוצת וושינגטון בולטס. דירוגו בדראפט קרוב לדירוגיהם בדראפט של כמה משחקני ה-NBA הטובים בכול הזמנים. בין היתר: דייוויד רובינסון, רג'י מילר, סקוטי פיפן וקווין ג'ונסון. בשנתו הראשונה בליגה, בוגס, שהיה אז השחקן הנמוך ביותר בהיסטוריה של ה-NBA (תואר שעדיין שייך לו), היה חברו לקבוצה של מאנוט בול (שגובהו 2.31 מטר), שהיה באותו זמן הכדורסלן הכי גבוה בהיסטוריה של ה-NBA (כיום התואר הזה שייך לגאורגה מורשאן, שככל הנראה גבוה ממנו רק בכמה מילימטרים). בול ובוגס הופיעו יחד על שלושה שערי מגזינים.

למרות חולשתם של הבולטס בעמדת הרכז, הם לא ניסו למנוע את רכישתו של בוגס על ידי קבוצה אחרת. שארלוט הורנטס, שנערכה לקראת עונתה הראשונה בליגת ה-NBA, בחרה אותו ב"דראפט ההרחבה" (Expansion Draft, דראפט שנערך לפני הצטרפותו של מועדון חדש לליגה, ובו מתאפשר לו לרכוש שחקנים לסגל) ב-22 ביוני 1988. בוגס ביסס את מעמדו בשארלוט כמוסר יוצא-דופן וחוטף כדורים נהדר. גובהו וממדיו גם עזרו לו להיות אחד השחקנים המהירים על הפרקט.

בוגס שיחק בשארלוט עשר שנים, בתקופה שבה ההורנטס, שהונהגה על ידי אלונזו מורנינג ולארי ג'ונסון, הייתה לאחת הקבוצות הפופולריות ביותר ב-NBA ומועמדת קבועה לפלייאוף. בוגס היה אחד מהשחקנים המוכרים והפופולריים ביותר בהיסטוריה של ההורנטס. הוא לוהק להשתתף בסרט הכדורסל המצליח של האחים וורנר "ספייס ג'אם", שבו שיחק בתור אחד משחקני ה-NBA שכישרונם נחטף על ידי ה"מונסטארס". בוגס זכה לאהדה על אף שמעולם לא סיים עונה עם ממוצע של יותר מ-11.2 נקודות למשחק.

לאחר שני משחקים בעונת ה-NBA של השנים 1997–1998, הקריירה של בוגס בשארלוט הורנטס הסתיימה, כאשר הוא הוחלף בעסקת חליפין של ההורנטס עם הגולדן סטייט ווריורס, יחד עם טוני דלק, עבור בי.ג'יי. ארמסטרונג. בוגס שיחק שתי עונות בווריורס, ואז חתם כשחקן חופשי עם הטורונטו ראפטורס, שם כמעט שלא שיחק, ולמעשה סיים את הקריירה שלו. לאחר מכן עבר בעסקאות חליפין לניו יורק ניקס ולדאלאס מאבריקס, אך לא שיחק אף לא משחק אחד בקבוצות אלו.

לאחר הפרישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שעזב את ליגת ה-NBA, עבד בוגס בעסקי הנדל"ן עד ה-3 באוגוסט 2005. לאחר מכן התמנה להיות מאמנה הראשי של קבוצת כדורסל הנשים שארלוט סטינג מליגת ה-WNBA, למרות היעדר הניסיון שלו באימון. בוגס אימן את הקבוצה עד להתפרקותה בינואר 2007.

בשנת 1994 הוציא לאור ספר אוטוביוגרפי שלו בשם "בארץ הענקים: חיי בכדורסל". שנתיים לאחר מכן הופיע בהופעת אורח בסרט "אדי" בכיכובה של וופי גולדברג, ובשנת 2004 הופיע בהופעת אורח בתפקיד עצמו בתוכנית הטלוויזיה "תרגיע".

בשנת 2013 בחר בו עיתון "הארץ" לשחקן הכדורסל השני הטוב ביותר מתחת למטר שמונים, לאחר קלווין מרפי.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאגסי בוגס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אלעד זאבי, השחקנים הטובים בהיסטוריה מתחת ל-1.80 מטר, באתר הארץ, 25 בספטמבר 2013


נבחרת ארצות הבריתאליפות העולם בכדורסל 1986 (מדליית זהב)

1  • 2  • 3  • 4 אמאקר • 5 בוגס • 6 אליוט • 7 גיליאם • 8 האמונדס • 9 קר • 10 מקי • 11 רובינסון • 12 סייקלי • 13 שו • 14 צ'. סמית' • 15 ק. סמית' • מאמן: אולסון

ארצות הבריתארצות הברית