מאטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאטו
Mató
מאכלים
סוג גבינת שמנת עריכת הנתון בוויקינתונים
מטבח המטבח הקטלוני עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא קטלוניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים חלב עיזים, חלב פרה, חלב כבש עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מאטוקטלאית: Mató) היא גבינה טרייה של המטבח הקטלוני העשויה מחלב כבשים או עיזים, ללא תוספת מלח.[1] היא מוגשת בדרך כלל עם דבש, כקינוח קטלוני מסורתי וסמל המכונה mel i mató.

תיאור ומקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאטו היא גבינת מי גבינה[2] הדומה לגרסאות הלא תעשייתיות של הגבינות הטריות הידועות כברול (Brull) במאסטרט, פורטס דה בסייט ובדרום טרס דה ל'אברה[3] וכברוסט (Brossat) באנדורה, פאלארס, מנורקה, מיורקה ובחלקים מאוקסיטניה,[4] וכן הברוציו (Brocciu) בקורסיקה וסוגים אחרים של גבינת קווארק כמו ריקוטה האיטלקית.

המאטו מהכפרים הסמוכים להר מונטסראט, כגון Ullastrell ו- Marganell,[5] מפורסמת למדי.[6]

Mató מוזכרת ספר ה-Llibre de Sent Soví (ספר בישול מימי הביניים), למעשה ספר בישול קטלאני מהמאה ה-14, כמו גם במזמור חג המולד המקומי של "הבן של האמא" (El Noi de la Mare).[5] הגבינה הייתה מאוד פופולרית במהלך ימי הביניים, כאשר נצרכה ללא תוספת או מבושת עם פרחים תפוזים.[7]

היא יוצרה בעבודת יד על ידי הרתחת החלב וקרישתו עם אלמנט צמחי כמו פרח של רחד מסוגי הגדילן (Cynara cardunculus), מיץ לימון או אלמנט מן החי (אנזים הגבנה). המוצר שמתקבל כך מסונן דרך בד במיכלי נצרים או קנים. כך מתקבלת עיסה לבנה, מעט מתוקה, עקב השפעת ריכוז הלקטוז שבחלב. ייצור תעשייתי משתמש באותו עיקרון פיזיקלי-כימי, אך נעשה שימוש בחלב מפוסטר ומיכלי נירוסטה בעלי קיבולת גדולה.

מאטו נצרך כקינוח. אפשר לפזר עליו סוכר, אם כי הדרך המסורתית ביותר היא זו שמשתמשת בדבש כדי להמתיק אותו. היא משמשת גם כמרכיב במוצרים מסוימים כמו עוגת קוטג' (Greixonera de Brossat), וכן בהכנת עוגה כמו קוק דה ברוסאט (coc de brossat).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאטו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]