מאפה קרלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאפה קרלי
Karjalanpiirakka
מאכלים
סוג פירוגי רוסי, מנה על בסיס תפוח אדמה עריכת הנתון בוויקינתונים
מטבח Karelian cuisine, המטבח הרוסי עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא רוסיה, פינלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים לחם שיפון, ספר מתכונים/אורז, תפוח אדמה, שעורה, שיפון, תפוח אדמה, פודינג אורז, מלח שולחן עריכת הנתון בוויקינתונים
גבינות
תו תקן התמחות מסורתית מובטחת עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מאפה קרלי מסורתי

מאפים קרליים, פשטידות קרליות או פירוגים קרלייםקרלית: Kalittoja; בפינית: Karjalanpiirakat; בשוודית: Karelska piroger) הם מאפים או פירוגים פיניים מסורתיים שמקורם באזור קרליה. הם נצרכים ברחבי פינלנד, כמו גם באזורים סמוכים כמו אסטוניה וקרליה הרוסית.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לבצקים המסורתיים העתיקים ביותר היה בדרך כלל קרום שיפון, אך הגרסאות הקרליות הצפוניות ואזור לדוגה הכילו גם חיטה כדי לשפר את איכות הקרום. המילויים הרגילים היו שעורה, וקאמה. במאה ה-19, תחילה הוצגו גרסאות תפוחי אדמה ולאחר מכן כוסמת כמילויים, ומאוחר יותר אורז מבושל ודוחן.

כיום, לגרסה הפופולרית ביותר יש קרום שיפון דק עם מילוי של אורז. גם מילוי מחית תפוחי אדמה ואורז וגזר זמינים בדרך כלל. חמאה, לעיתים קרובות מעורבת עם ביצה מבושלת קצוצה, נמרחת על המאפים החמים לפני האכילה.

מעמד מוגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

למאפים קרליאניים יש מעמד התמחות מסורתית מובטחת (TSG) באירופה מאז 2003.[1] זה אומר שכל יצרן שלא עוקב אחר המתכון המסורתי לא יכול לקרוא להם karjalanpiirakka ובמקום זאת, יצטרך לקרוא להם riisipiirakka, כלומר "מאפי אורז", או perunapiirakka, כלומר "מאפי תפוחי אדמה" וכו' תלוי במילוי.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאפה קרלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ EU Profile-Karjalanpiirakka (accessed 06/01/2021)
  2. ^ Food Safety Authority Evira (אורכב 26.01.2016 בארכיון Wayback Machine) (accessed 1/19/2016)