פירוגי רוסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פירוגי רוסי
Русские пироги
מאכלים
סוג פאי, מנה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פירוגירוסית: Русские пироги; באוקראינית: Пиріг; בבלארוסית: піро́г; בצפון סמי: pirog; בלאטבית; pīrāgs, ברבים pīrāgi בשוודית: pirog) הוא תרמיל בצק אפוי עם מילוי מתוק או מלוח. המנה נפוצה במטבחי מזרח אירופה.

אמיטולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השם נגזר מהמילה הפרוטו-סלבית העתיקה "pir", שפירושה "משתה" או "חגיגה".[1] אין לבלבל את לשון הרבים ברוסית, פירוגי-pirogi (עם ההדגשה על ההברה האחרונה), עם פירוגי (הדגשה על "רו", ההברה הלפני האחרונה, בפולנית ובאנגלית) במטבח הפולני, שהם כופתאות הדומות לפלמני של המטבח הרוסי או varenyky במטבח האוקראיני.

הצורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירוגי מגיעים בצורות ובעיצובים שונים. הם לרוב מוארכים עם קצוות מתחדדים, אך יכולים להיות גם עגולים או מלבניים.[2] הם יכולים להיות סגורים או פתוחים ללא קרום מלמעלה.

הבצק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פירוגי עשוי בדרך כלל מבצק שמרים, מה שמבדיל אותם מפאי וממוצרי מגדנאות הנפוצים במטבחים אחרים. בעבר, הבצק לפירוגי הרוסי היה עשוי בעיקר מקמח שיפון. מאוחר יותר הוא עורבב עם קמח חיטה. כיום משתמשים בעיקר בקמח חיטה.

יש גם וריאנטים העשויים מבצק רך של קלתית, בצק פילו או בצק עלים. בשפות מזרח-סלאביות, פירוגי הוא מונח כללי המציין כמעט כל סוג של פאי, מאפה או עוגה. לפיכך, מאפה קרליאני (המכונה פירוג קרלי ברוסית), קניש היהודי או עוגת שארלוט נחשבים לסוגי פירוג במזרח אירופה.

המילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילוי לפירוגי עשוי להיות מתוק ולהכיל גבינת קוטג' או קוטג', פירות כמו תפוחים, שזיפים או פירות יער שונים, כמו גם דבש, אגוזים או פרג. גרסאות מלוחות עשויות להיות מורכבות מבשר, דגים, פטריות, כרוב, אורז, גריסי כוסמת או תפוח אדמה. במטבחים האוקראיניים והרוסים, פירוגי (כמו גם הגרסאות הקטנות יותר שלהם הנקראות פירוז'ק) עם מילוי מלוח מוגשים באופן מסורתי כתוספת עם חמיצה צלולה, מרק או קונסומה.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוגים מסוימים של פירוגי ידועים בשמות שונים:

  • קולביאקה, פירוגי רוסי בגודל בינוני בעל צורה מוארכת עם מילוי מורכב.[3]
  • קורניק ("פירוגי עוף"), הידוע גם בשם פירוג חתונה או צאר פירוג, ההם פירוגי רוסי מלוחים בצורת כיפה, בדרך כלל במילוי עוף, ביצים, בצל, קאשה או אורז ורכיבים אופציונליים אחרים.[4]
  • גליל זרעי פרג וגליל אגוזים, הפופולריים בכל מרכז ומזרח אירופה, נחשבים לסוגי פירוגי במזרח אירופה;
  • פירוז'ק (ברוסית בצורת הקטנה, מילולית "פירוגי קטן") או pyrizhky (אוקראינית), לחמניות בגודל אישי שניתן לאכול ביד אחת.
  • ראסטגאי ("פירוג לא מכופתרת"), סוג של פירוג רוסי עם חור בחלק העליו.[5]
  • שאנגה, פירוג מלוח ועגול קטן או בינוני בגודלו הפתוח אנדמי ונפוץ באוראל ובסיביר.[6] "שנגה הוא מוצר מאפה העשוי מבצק ללא או עם שמרים, חיטה, שיפון או חיטה ושיפון. המנה היא ממוצא פינו-אוגרי, מפוזרת מקארליה ועד האוב, כולל הצפון הרוסי.
  • ואטרושקה, פירוג קטן ומתוק, פופולרי בכל המטבחים הסלאביים המזרחיים, נוצר כטבעת בצק עם גבינת קווארק באמצע.[7][8]

למאפים הסלאביים מערביים דומים כמו קולאץ' צ'כי וסלובקי, והקולאץ' הפולני, יש בדרך כלל מילויים מתוקים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פירוגי רוסי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Max Vasmer. Russisches etymologisches Wörterbuch. Winter. Heidelberg, 1953–1958 (in German); Пирог (in Russian)
  2. ^ Darra Goldstein. A Taste of Russia: A Cookbook of Russian Hospitality, "Russian pies", p.54. Russian Information Service, 1999, מסת"ב 978-1880100677
  3. ^ Madison Books; Andrews McMeel Publishing (1 בנובמבר 2007). 1,001 Foods to Die For. Andrews McMeel Publishing. p. 280. ISBN 978-0-7407-7043-2. נבדק ב-8 בפברואר 2011. {{cite book}}: (עזרה)
  4. ^ Леонид Зданович. Кулинарный словарь, Курник. Москва: Вече, 2001, מסת"ב 5-7838-0923-3 (Leonid Zdanovich. Culinary dictionary, "Kurnik". Moscow: Veche, 2001; in Russian)
  5. ^ Леонид Зданович. Кулинарный словарь, Расстегай. Москва: Вече, 2001, מסת"ב 5-7838-0923-3 (Leonid Zdanovich. Culinary dictionary, "Rasstegai". Moscow: Veche, 2001; in Russian)
  6. ^ Max Vasmer. Russisches etymologisches Wörterbuch. Winter. Heidelberg, 1953–1958 (in German); Шаньга (in Russian)
  7. ^ Ekaterina and Lludmila Bylinka (2011). Home Cooking From Russia: A Collection of Traditional, Yet Contemporary Recipes. Authorhouse. p. 94. ISBN 9781467041362.
  8. ^ Леонид Зданович. Кулинарный словарь, Ватрушка. Москва: Вече, 2001, מסת"ב 5-7838-0923-3 (Leonid Zdanovich. Culinary dictionary, "Vatrushka". Moscow: Veche, 2001; in Russian)