מבחנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שתי מבחנות קטנות מוחזקות במלקחיים
דוגמאות של דם שנאספו לבדיקות דם

מבחנה היא כלי מעבדה המשמש לאחסון דגימות של נוזלים. מבחנה עשויה בדרך כלל מגליל זכוכית אטום מצידו התחתון ובעל פתח הניתן לסגירה בפקק מצידו העליון.

פעמים רבות השימוש במבחנה הוא רב פעמי, למרות שעלות ייצורה נמוך. לחלק ממכוני המחקר והאוניברסיטאות יש בית חרושת קטן לזכוכית המייצר מבחנות.

המבחנה הרגילה אינה כלי אנליטי: לא נרשמים עליה סימונים למידות נפח כלל. קיימות מבחנות ממגוון חומרים, כגון זכוכית ופלסטיק. קיימות גם מבחנות בקטרים שונים ובאורכים שונים.

בנוסף, מבחנה הוא שם כללי לכלים רבים שצורתם הכללית דומה.

סוגים ושימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כימיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחנות עבור עבודות כימיות כלליות עשויות בדרך כלל מזכוכית, לצורך עמידות טובה יותר לחום כימיקלים קורוזיביים. מבחנות עשויות זכוכית זכוכית בורוסיליקט יכולות לעמוד בטמפרטורות גבוהות, עד מאות מעלות צלזיוס..

מבחנות שמיועדות למטרות כימיה זמינות במספר רב של מידות, בדרך כלל מ-50 עד 200 מ"מ אורך ומ-10 עד 20 מ"מ רוחב. חלקים עליונים במבחנות לעיתים קרובות כוללות שפות מתרחבות כדי לסייע לשפוך את תכולת המבחנה.

במבחנות המשמשות לבדיקות כימיות התחתית בדרך כלל שטוחה, עגולה או חרוטית. את המבחנות פוקקים בדרך כלל בפקק עשוי גומי. יש מבחנות שמותאם להן פקק זכוכית או פקק מתברג.

מבחנות נמצאות בשימוש נרחב על ידי כימאים. תחתיות המבחנות מעוגלות כדי להקל על שטיפתן וכדי למנוע איבוד נוזל כאשר שופכום אותו מהמבחנה. הצוואר הארוך והצר של המבחנה מאט את התפשטות הגזים לסביבה.

במבחנות נוח לחמם כמויות קטנות של נוזלים או מוצקים עם מבער בונזן או מבער אלכוהול. צואר המבחנה מוחזק בדרך כלל בעזרת אטב או מלקחיים. על ידי הטיה של המבחנה, אפשר לחמם את תכולתה בלהבה עד לטמפרטורה של מאות מעלות צלסיוס. בעת החימום, טמפרטורת הצוואר נשארת נמוכה יחסית והאדים יכולים להתעבות עליו.

מבחנה מלאה במים והפוכה לתוך כלי מלא מים משמשת לעיתים קרובות כדי ללכוד גזים, למשל: בהדגמת אלקטרוליזה.

מבחנה עם פקק משמשת לעיתים קרובות לאחסון זמני של דגימות כימיות או ביולוגיות.

ביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחנות משמשות את הביולוגיה והמדעים הקשורים לטיפול בעיבוד כל מיני אורגניזמים חיים, כגון עובש, חיידקים, שתילים, ייחורים בצמחים, וכו'.

מבחנות שמיועדות למטרות ביולוגיה עשויות בדרך כלל פלסטיק צלול (כגון פוליסטירן או פוליפרופילן) ומיוצרות על ידי הזרקת פלסטיק ולעיתים קרובות מושלכות לפח האשפה לאחר השימוש. מבחנות פלסטיות עם מכסה בורג נקראות לעיתים קרובות 'מבחנות פלקון' לאחר שיוצרו על ידי בקטון דיקינסון.

רפואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברפואה קלינית, מבחנות סטריליות שהוצא מהן האוויר, נקראות "וקוטיינר", משמשות לאסוף ואחסון דגימות של נוזלים פיזיולוגיים כגון דם, שתן, מוגלה ונוזל סינוביאלי. מבחנות אלה בדרך כלל אטומות בפקק גומי, ולעיתים קרובות יש בהן תוסף מסוים ופקק בצבע מתאים המציין את התוסף. לדוגמה, החלק העליון במבחנה כחולה הוא בדיקה של 5 מ"ל המכיל ציטרט נתרן כמו נוגדי קרישה, המשמש לאיסוף דם עבור קרישה ובדיקות גלוקוז-6-פוספט דהידרוגנאז.

שימושים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבחנות מועברות לפעמים לשימושים מזדמנים מחוץ לסביבות המעבדה. למשל, כמו אגרטלי פרחים, כלי זכוכית עבור שוטים חלשים מסוימים, או מיכלים עבור תבלינים. מבחנות יכולות לשמש גם לגידול מלכת נמלים במהלך החודשים הראשונים שלה לצורך פיתוח.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]