אנדרטת התגליות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏פתיח: לפי ערכי ויקיפדיה המתאימים
שורה 5: שורה 5:
את האנדרטה המונומנטלית עיצבו האדריכל קוטינלי טלמו והפסל לאופולדו דה אלמיידה הפורטוגלים, לכבוד היריד העולמי של ליסבון ב-1940. הרעיון שלה שיקף אידאליזציה רומנטית של ההיסטוריה הפורטוגלית, שאיפיינה את תקופת שלטונו של הרודן [[אנטוניו דה אוליביירה סלזר|סלזר]].
את האנדרטה המונומנטלית עיצבו האדריכל קוטינלי טלמו והפסל לאופולדו דה אלמיידה הפורטוגלים, לכבוד היריד העולמי של ליסבון ב-1940. הרעיון שלה שיקף אידאליזציה רומנטית של ההיסטוריה הפורטוגלית, שאיפיינה את תקופת שלטונו של הרודן [[אנטוניו דה אוליביירה סלזר|סלזר]].


המונומט המקורי נבנה מחומרים מתכלים ולכן נבנה מחדש ב-[[1960]] ביציקת [[בטון]], לציון 500 שנים למותו של [[אנריקה הנווט]]. הוא כולל מגדל בטון בגובה 52 מ' בו משולבת צורה המזכירה [[חרטום (כלי שיט)|חרטום]] של [[ספינה]]. לאורך החרטום ובשני צדי האנדרטה מוצבים פסליהם של כמה מגדולי האישים הפורטוגזים של התקופה, מגלי ארצות, מדענים, אנשי רוח ומנהיגים, ובראשם אנריקה הנווט. בין שאר האישים המונצחים נמנים:
המונומט המקורי נבנה מחומרים מתכלים ולכן נבנה מחדש ב-[[1960]] ביציקת [[בטון]], לציון 500 שנים למותו של [[אנריקה הנווט]]. הוא כולל מגדל בטון בגובה 52 מ' בו משולבת צורה המזכירה [[חרטום (כלי שיט)|חרטום]] של [[ספינה]]. לאורך החרטום ובשני צדי האנדרטה מוצבים פסליהם של כמה מגדולי האישים הפורטוגזים של התקופה, מגלי ארצות, מדענים, אנשי רוח ומנהיגים, ובראשם אנריקה הנווט. עם האישים המונצחים נמנים:
*[[ואסקו דה גאמה]] - [[מגלה ארצות]], הראשון שהגיע ישירות בדרך הים מיבשת [[אירופה]] ל[[הודו]].
*[[ואסקו דה גאמה]]
*[[פדרו קברל]] - [[ניווט|נווט]] ומגלה ארצות הנחשב, בדרך כלל, לאירופאי הראשון שגילה את [[ברזיל]].
*[[פדרו קברל]]
*[[פרדיננד מגלן]] - האירופאי הראשון שהגיע ל[[איי מאלוקו|איי התבלין]] שב[[אינדונזיה]] בהפלגה מערבה, והראשון שיצא למסע על מנת להקיף את העולם בספינה, וכן האירופאי הראשון שהפליג ב[[האוקיינוס השקט|אוקיינוס השקט]], והוא זה שנתן לו את שמו.
*[[פרדיננד מגלן]]
*[[דיוגו קאו]] - מגלה ארצות שערך שני מסעות לאורך ה[[חוף]] ה[[מערב]]י של [[אפריקה]].
*[[דיוגו קאו]]
*[[בארתולומיאו דיאש]]
*[[בארתולומיאו דיאש]] - מגלה ארצות.
*[[אפונסו דה אלבוקרקי]] - [[אדמירל]] שפעולותיו הצבאיות והמנהליות הובילו להקמת [[האימפריה הפורטוגזית]] ב[[האוקיינוס ההודי|אוקיינוס ההודי]].
*[[אפונסו דה אלבוקרקי]]
*[[לואיש דה קמואש]]
*[[לואיש דה קמואש]] - [[משורר]]
*[[פדרו נונס]] - [[מתמטיקאי]], בעל תרומה מכרעת לפיתוחו של מדע ה[[ניווט]], צעד הכרחי להמשך מסעות התגלית של פורטוגל.
*[[פדרו נונס]]
*[[ז'ואאו גונסלווש זארקו]]
*[[ז'ואאו גונסלווש זארקו]] - [[נווט]] ומגלה ארצות שגילה את איי [[מדיירה]].
*[[פרנאו מנדש פינטו]] - מגלה ארצות וסופר. עלילותיו נודעו כתוצאה מפרסום [[ממואר|ספר זיכרונותיו]], "מסעות", שפרטים רבים בו מוטלים בספק.
*[[פרנאו מנדש פינטו]]
*[[פרנסיסקו חאווייר]] - מחשובי ה[[מיסיונר]]ים ה[[נצרות קתולית|קתוליים]] וממייסדי מסדר ה[[ישועים]]. [[הכנסייה הקתולית]] רואה בו את גדול מפיצי הנצרות לאחר [[פאולוס]].
*[[פרנסיסקו חאווייר]]
*[[מרטים אפונסו דה סוזה]]
*[[מרטים אפונסו דה סוזה]] - מגלה ארצות.
*[[אפונסו החמישי, מלך פורטוגל]]
*[[אפונסו החמישי, מלך פורטוגל]] - מלך פורטוגל מגיל 6 עד יום מותו. כונה גם "האפריקאי", על שם כיבושיו ב[[אפריקה]].
*[[פרו דה קוויליאן]]
*[[פרו דה קוויליאן]] - [[דיפלומט]] ומגלה ארצות.
*[[נונו גונסאלווס]].
*[[נונו גונסאלווס]].



גרסה מ־22:02, 25 בפברואר 2014

תקריב על דמויות הפסלים

אנדרטת התגליות (פורטוגזית Padrão dos Descobrimentos) היא אנדרטה הנמצאת סמוך לים שבאזור בלן בעיר ליסבון. האנדרטה נבנתה ב-1940 לכבודם של מגלי הארצות הפורטוגלים של עידן התגליות במאה ה-15 וה-16, בו הובילה האימפריה הפורטוגזית מסעות גילוי וכיבוש של ארצות חדשות ברחבי העולם. האנדרטה בנויה בשפך נהר הטז'ו, סמוך למקום ממנו הפליגו רבות מן האוניות של המסעות שיעדיהם טרם היו מוכרים.

את האנדרטה המונומנטלית עיצבו האדריכל קוטינלי טלמו והפסל לאופולדו דה אלמיידה הפורטוגלים, לכבוד היריד העולמי של ליסבון ב-1940. הרעיון שלה שיקף אידאליזציה רומנטית של ההיסטוריה הפורטוגלית, שאיפיינה את תקופת שלטונו של הרודן סלזר.

המונומט המקורי נבנה מחומרים מתכלים ולכן נבנה מחדש ב-1960 ביציקת בטון, לציון 500 שנים למותו של אנריקה הנווט. הוא כולל מגדל בטון בגובה 52 מ' בו משולבת צורה המזכירה חרטום של ספינה. לאורך החרטום ובשני צדי האנדרטה מוצבים פסליהם של כמה מגדולי האישים הפורטוגזים של התקופה, מגלי ארצות, מדענים, אנשי רוח ומנהיגים, ובראשם אנריקה הנווט. עם האישים המונצחים נמנים:

בתוך מבנה האנדרטה חלל קטן ובו מוצגת ההיסטוריה של ליסבון. חלקו העליון של המבנה נגיש לציבור באמצעות מעלית ובו נמצאת נקודת תצפית טובה על האזור. על המדרכה בסמוך לאנדרטה הוקם פסיפס ענק ובו מפת העולם ודרכי הניווט החדשים שגילו הפורטוגלים במרכזה של שושנת רוחות ענקית. הפסיפס ניתן במתנה על ידי ממשלת דרום אפריקה ב-1960.

קישורים חיצוניים