מפת דרכים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מפת דרכים, מפת כבישים או מפת רחובות היא מפה המציגה בעיקר כבישים ומידע המיועד למשתמשים בתחבורה, כאמצעי עזר לניווט בין יעדים.

בהשאלה, משמש המונח לתיאור תוכנית אסטרטגית להגשמת יעדים.

סוגים ומידע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפת כבישים ארצית של ישראל

המידע הבסיסי הכלול בכל מפת דרכים הוא מיקומן של נקודות יעד והדרכים המחברות ביניהן. מעבר לכך, מפות דרכים מסוגים שונים כוללות נתונים שונים הרלוונטיים לסוג המפה. מפות הדרכים הנפוצות הן:

  • מפת כבישים ארצית או יבשתית - זוהי מפה בקנה מידה גדול או אף ללא קנה מידה, המציגה אך ורק ערים עיקריות ואת הכבישים המחברים ביניהן - לפעמים באופן סכמטי בלבד (כלומר הכבישים מסומנים כקווים ישרים על המפה). מפות אלו כוללות בדרך כלל גם סימון אורכו של כל קטע דרך, ומטריצה של מרחקי נסיעה כלליים בין ערים מסוימות כך שאין צורך "לסכום" את כל קטעי הכביש שבין שתי ערים הכלולות במטריצה. במפות יבשתיות מסומנים גם הגבולות בין המדינות השונות, ולפעמים מדינות שונות מסומנות בצבעים שונים. המידע הקיים במפות אלו כללי מאוד, והן מיועדות לתכנון נסיעות למרחקים ארוכים, כגון טיול ארוך ברכב או מסע עסקים. ניתן למצוא מפות כאלו בדרך כלל בדוכני השכרת רכב הסמוכים לשדות תעופה - למפות אלו יתווסף סימון של ערים בהן קיימים סניפים של חברת השכרת הרכב.
  • מפת כבישים אזורית - אלו הן מפות בקנה מידה קטן יותר - בין 1:100,000 (ס"מ במפה הוא קילומטר בשטח) ו-1:500,000, והן כוללות את כל הכבישים הסלולים וכל היישובים בתחום המפה. לעיתים מסומנים במפות אלו גם כבישים לא סלולים המחברים ישירות בין יישובים אם אין ביניהם כבישים סלולים. הכבישים מסומנים בצבעים שונים המסמלים את סוג הכביש (מהיר, ראשי, משני, מקומי), מסומן מספר הכביש והמרחק בין כל שני צמתים. לעיתים מסומן גם מקומן של תחנות רכבת ותחנות דלק, בעיקר הסמוכות לכבישים ראשיים. מידע נוסף שמסומן במפות אלו הוא אתרי טבע עיקריים כשמורות טבע, אגמים, קרחונים, נהרות, הרים וכן אתרי עניין כנקודות תצפית, אצטדיונים, מגרשי גולף, אתרי סקי, אתרים ארכאולוגיים וכדומה. מפות אלו מיועדות לניווט בעת נסיעה ברכב. בדרך כלל המפות מסומנות ברשת התמצאות שתי וערב, וכוללות אינדקס מסודר לפי אלף-בית של המקומות הנזכרים במפה, המציין את מיקומם על פי הרשת.
מפות אזוריות עשויות להיות מופקות על ידי גוף מקומי (כגון רשות מקומית או לשכת מסחר) על מנת לעודד תיירות באזור. מפות אלו יכללו גם מידע תיירותי ספציפי לאזור - מיקומים של אטרקציות תיירותיות, פארקים, מתקני פנאי, בתי מלון ומסעדות. לעיתים מפות כאלו כוללות גם מידע המיועד למתג את האזור - למשל מיקום של יקבים, חופי רחצה או מעיינות.
מפות אזוריות איכותיות מכילות פרטים רבים, ונמכרות לרוב בחנויות ספרים לצד מדריכי הטיולים.
  • מפת רחובות או מפת עיר - אלו מפות המיועדות להתמצאות בתוך יישובים. במפות אלו מסומנים רחובות העיר בציון שמותיהם, (לעיתים קרובות מוצגים גם חלק ממספרי הבתים), וכמו גם מבנים בעלי חשיבות ציבורית כמבני מינהל ומוסדות חינוך ותרבות, פארקים, נתיבי מים אטרקציות תיירותיות, מתקני תחבורה ציבורית ועוד. גם מפות ערים יכילו לרוב אינדקס של רחובות ומבנים המציין את מיקומם על המפה. מפות של ערים חשובות ניתנות לרכישה בחנויות ספרים, אך מפות של ערים קטנות בדרך כלל אינן מוצאות לאור בתפוצה רחבה, וניתן להשיגן במרכזי מידע לתיירים מקומיים, ולעיתים קרובות גם בבתי מלון והארחה מקומיים.

פורמט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפורמט הפשוט ביותר של מפות דרכים הוא כגיליון בודד הניתן לקיפול. פורמטים נפוצים נוספים:

  • אטלס מפות - ספר הכולל מפות המכסות יבשת, מדינה או עיר שלמה. בכל דף מופיעה מפה של אזור מסוים בכללותו, או של חלק מאזור ואז יהיה בצדדיה סימון העמוד בספר בו נמצאת מפת ההמשך. בספר כזה יהיה אינדקס מקומות שיכלול גם את מספר העמוד בו נמצאת המפה הרלוונטית.
  • ספר כיס - כמו אטלס המפות, אך הספר קטן בהרבה ונוח לנשיאה, ולכן החלוקה של המפות היא להרבה מאוד מקטעים מצומצמים.
  • מפות עיר מוצגות לעיתים קרובות על גבי שלטים ברחבי העיר, תוך ציון המיקום של המפה על גבי המפה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מפת דרכים בוויקישיתוף